4تیتر محم روزنامه ارمان
- ۰ نظر
- ۲۵ بهمن ۹۴ ، ۱۴:۳۶
https://faryadjenob.wordpress.com/2014/12/11/%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%B4%D9%86%D9%81%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%81%D8%B9%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%86-%DA%86%D9%BE-%D8%A7%DB%8C%D9%86/
لینک بالا
«بچه خیابان»
شعر:محمد عامر، ترجمه:حامد کنانی
تو بچه خیابانی..
گفتم: آری..من بچه خیابانم.. اما تو زخیابان..چه دانی؟!.
زاده این دیارم .. ز دیر زمانی.. در آن گذر کردم تمام زندگانى..
رهگدر های کناری .. کوچه های قدیمی ..همه را دوست می دارم..
عشق من به کوچه ها.. همچو عشق ناجی و حلیمه است..جاودانه است و بی انتها..
عشق پاک است و بی ریا..
و هِر دو ز خجالتى .. پای آن مردند ز حیا..
وهرگز آلوده نکردند عشق را همچون شما..
زندگی را مشق کردم.. در این کوچه پس کوچه ها..
صدای ناله بیوه زنان .. گریه بى رمق کودکان..
و آه و رنج بی پایان، مردان دریا..
بارها و بارها.. به گوشم خورد،صدای پای بیگانه ها..
و چه بسیار دیدم از این چهره ها..
چه اشکها ریختند.. مادران ما..
مادرانی غمگین .. و فرزندانى اسیر،در بند اژده ها..
و فرزندى دلیر، در غل وزنجیر.. زپشت چشم بند، به مادرش .. میکرد نگاه..
و بیگانه اى بی درد.. با نگاهى سرد..داد می زد..
ای پدرسوخته ..اى عرب .. برگرد.. بر گرد.. خائن است این فرزند..
کفر گفت به کیش و خاک و آیین ما..
این جوان .. سخن گفت زشورى آب و هواى پاک و زندگی ها..
و مادر دگری.. بدرقه کرد.. دلبندش..در یک سحرگاه ..
اقرار کرد.. صالح.. به خیانت زیر خشم ضربه ها..
صالح عضو هیچ گروه و محفلی نبود..
اما.. او تنها، دلیری و ایستادگی را ستود..
از ریز گرد و غبار و تبعیض شعر سرود..
در این کوچه ها.. بازى سرنوشت نیست..بحران موجود..
می خواهند بی چیز و عریان رها کنیم وطن را..
مادرم،هلهله ا ی سر داد.. و سرود پایدارى را برایم باز خواند..
برغم گزند گرگها.. می مانیم و مى ایستیم..
رازهای بسیاری خفته اند ..زیر این محله ها..
وصحنه های دلخراش بی شمار..
همه را دیدم در این کوچه و پس کوچه های این کهنه دیار..
دگر کافیست.. نخوان بچه خیابان مرا.. حتی برای یک بار..
محمد عامر
مردم فردا میآیند، مسئولان آنها را ببینند!
آگوست ۱۹۷۲ که سالگرد انقلاب کبیرفرانسه است.انقلابی که اکنون سیصدو اندی سال ازآن گذشته است وهنوزهم سالگرد آن گرامی داشته می شود.سالگرد انقلابی که تغییری شگرف را نه فقط درفرانسه که در اروپا رقم زد.آرایش منطقه را در اروپا تغییروفرانسه را در ابتدای راهی قرار داد که تاکنونش پیش آمده و ادامه دارد. تاریخ کشورها تنها بخشی نیست که قرار باشد در کتاب های تاریخ نگاشته شود بلکه بخشی از آرزوها و رویاهاو باورهای هر سرزمینی را در خود حمل می کند.
" عرب " درواقع نام زبانی ست که گروهی از اعضای جامعه بدان تکلم می ورزند ، این امرچیزی فراتر از مسئله نژادی ، مرزبندی های سیاسی و موقعیت جغرافیایی تلقی می شو
نژاد یا هویت عربی
در باب نژاد عرب چند نکته حائض اهمیت است که باید بدان توجه داشت ، یکی آن است که اساسا اطلاق واژه نژاد عرب صحیح است یا خیر ؟ درثانی ، آیا زبان عربی فقط متعلق است به همین نژاد ؟!
در جواب به این دو سئوال مهم باید توجه داشت که " عرب " درواقع نام زبانی ست که گروهی از اعضای جامعه بدان تکلم می ورزند ، این امرچیزی فراتر از مسئله نژادی ، مرزبندی های سیاسی و موقعیت جغرافیایی تلقی می شود ، اگر بخواهیم از منظر عِرق و نژاد وارد این مقوله شویم به تناقضاتی مشخص بر خواهیم خورد ، لهذا ورود در این باب سبب می شود ردپای رگه های نژادی مختلفی همچون فنقیها ، آرامی ها ، آشوریها ، عیلامی ها ، بربرها ، قبطی ها ، اکدی ها ، سامی ها و بندری ها و... در این بین باز شود که هر کدام دارای زبان و آداب رسوم و محتوای فرهنگی مستقل و حتی از تیره نژادی مختلفی نسبت به نژاد عربی مورد تصور ماست اما همه آن ها اکنون متمسک هویتی به نام "عرب" اند و آن را به عنوان یک واقعیت پذیرفته اند .
از این روی بیان لفظ نژاد صحیح به نظر نمی رسد ، لذا باید به عرب به عنوان یک زبان و یک هویت نگریست و نه یک مقوله نژادی وعِرقی درواقع عرب مقصود ما قومی است از نژاد سامی ساکن جنوب غرب آسیا (1) در روایات سنتی اسماعیل جد بزرگ عرب ها محسوب میشود. عرب ها خود را از نسل اسماعیل و یهودیان خود را از نسل اسحاق (برادر اسماعیل) میدانند . (2) که هر دو گروه از نژاد سامی بر شمرده می شوند ، سام نیز پسر نوح است که مستقیما عربها را در احادیث مختلف از نسل وی می دانند لهذا عرب ها را از نژاد سامی برمی شمرند (3) .