چرا انقلاب

پشت پرده

چرا انقلاب

پشت پرده

خدا
آرامش را
در با خودش بودن
قرار داد
و بعد چمدان هایش را
جمع کرد و رفت

طبقه بندی موضوعی

۱۳۹۵ پنج شنبه ۶ خرداد شماره 3047 ارمان

پنجشنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۵، ۰۶:۲۸ ب.ظ

تیتر محم روزنامه  ارمان

ادامه خبرها در ادا


یکی دو روز صبر کنید مساله حل می‌شود


جزئیات دیدار عارف و روحانی



تأکید بر اجتهاد مداوم در اندیشه امام

یکی دو روز صبر کنید مساله حل می‌شود

آرمان: دیروز روز آخر بود البته برای خبرنگاران که اخبار مجلس نهم را پوشش می‌دادند. آنها دیروز به ساختمان مشروطه مجلس آمدند تا علی لاریجانی در جایگاه رییس این مجلس پاسخگوی آخرین سوالات شان باشد. چهره علی لاریجانی دیروز شاد بود و به همه سوالات حتی اگر کوتاه هم شده ، پاسخ می‌داد. اگر چه دیروز آخرین نشست خبری درباره مجلس نهم بود اما سوالات برخی خبرنگاران فضا را به سمت مجلس دهم، هیات رییسه برد که لاریجانی به آنها هم پاسخ داد. نکته قابل تامل در این نشست حضور مهرداد بذرپاش در ردیف اول بود که با کاظم دلخوش به خوش‌و‌بش می‌پرداخت و شعری هم که یک روزنامه نگار باسابقه قرائت کرد جو مجلس را شاد کرد.

در فضای تنش‌آلود نمی‌توانیم به مسائل کشور بپردازیم

در ابتدای نشست لاریجانی به ارایه آماری از اقدامات مجلس نهم پرداخت و سپس درباره‌ پیام انتخابات بخصوص رای مردم در تهران گفت: در کل پیام این دوره از انتخابات را باید این طور حس کنیم که مردم در کشور آرامش می‌خواهند که همه همسو مشکلات را حل کنند. در یک فضای تنش آلود نمی‌توانیم به مسائل کشور بپردازیم. در داخل پارلمان تنش داشته باشیم نتیجه این می‌شود که ما نمی‌توانیم وارد مسائل اصلی کشور شویم و در بیرون هم ذهن‌ها نمی‌تواند به هم برسد. لاریجانی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که طرح انتصاب افراد در مشاغل حساس را شتابزده خوانده بود گفت: این طرح آنقدرها هم شتاب زده نبود. این طرح ۵-۶ ماه در مجلس مطرح بود. خبرنگاری درباره کارشکنی‌های آمریکا دررابطه با برجام سوال کرد که رئیس مجلس توضیح داد‌: در مورد سوییفت که مشکل برداشته شد. در این زمینه مشکلی نیست. این مساله به بانکهای بزرگ که می‌خواهند با ایران روابط داشته باشند برمی‌گردد. بانکها کارشان را انجام می‌دهند آنهایی که شان بزرگتری دارند یک مقدار این واهمه را ایجاد کردند که ممکن است با روحیه برجام سازگاری نداشته باشد. وی سپس توضیح داد که در این زمینه پیگیری‌هایی انجام شده و ایران ساکت ننشسته است.

با عارف رفقیم

خبرنگاری در مورد ریاست مجلس دهم سوال کرد که لاریجانی گفت: خیلی در این زمینه حساس نباشید اگر یکی دو روز صبر کنید مساله حل می‌شود. توجه داشته باشید که ساختار داخلی مجلس کاملا دموکراتیک است ما هم باید متوجه باشیم که از این ساختار عبور نکنیم. نمایندگان نباید احساس کنند که از بیرون مجلس دارد فشاری وارد می‌شود، این مساله روند و مکانیزمی دارد. لاریجانی در پاسخ به این پرسش که آیا در این مورد با عارف گفت‌و‌گویی داشته؟ گفت: نه؛ ما سلام و علیک داریم و رفیق هستیم. یکی دیگر از سوالات خبرنگاران درباره‌ اختلاف ایران و عربستان بود که رئیس مجلس پاسخ داد:‌ گروهی از ایران برای آخرین بار به عربستان رفته‌اند تا مذاکراتی داشته باشند و بتوانند مشکل را حل کنند. لاریجانی در پاسخ به سوالی که از او خواست به‌صورت منطقی پاسخ دهد که دو کار ماندگاری که در مجلس نهم انجام شده چه بوده و چه کاری باید انجام می‌شده که فضا برای آن نبوده گفت: مگر من تا حالا منطقی پاسخ ندادم. اجازه دهید ذهنتان را به سال ۹۱ ببرم. در سال۹۱ که آغاز مجلس نهم بود عقاید مختلفی در مجلس بوده است و این هم نقطه قوت کشور ماست که در پارلمان عقاید مختلف حضور داشته باشند. لذا فضای میانه‌روی در مجلس را پیگیری کردیم که فکر می‌کنم بسیاری از عزیزان به این فکر علاقه‌مند بودند. بر همین اساس که دولت جدید به روی کار آمد برآیند مجلس همکاری با دولت در کارهای مهم بود، بنابراین در این شرایط کشور اقتضا می‌شود که از افکار مختلف به نحو مطلوب استفاده کنیم. رئیس مجلس در پاسخ به سوالی درباره بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری در دانشگاه افسری گفت: مقام معظم رهبری با صراحت مسائل را بیان کردند که در جلساتی که برگزار می‌شود عقاید مختلفی می‌توانند در جلسات حضور داشته باشند و دیگران هم تحمل عقاید را داشته باشند و لزومی ندارد کسی عقاید خودش را به مزایده بگذارد. وی همچنین درباره سرنوشت پرونده قم گفت: از سرنوشت آن پرونده خیلی خبر ندارم. فکر می‌کنم باید مثبت بیندیشیم و برای آینده هم بهتر است. رئیس مجلس درباره اولویت‌های مجلس دهم در زمینه سیاست خارجی نیز اظهار کرد: در زمینه سیاست خارجی فکر نمی‌کنم بین مجلس‌های نهم و دهم تفاوتی باشد اما روند وضعیت اقدامات تروریستی در منطقه به نظر می‌رسد که سعودی است و در دو دهه اخیر نیز حجم رفتارهای تروریستی در منطقه به لحاظ کمی و کیفی رشد بیشتری یافته است. برخی کشورهای منطقه و همچنین برخی کشورهای غربی رفتار تاکتیکی دارند و تا وقتی که این فضا وجود دارد یکی از کارهای مجلس این است که مانند گذشته مسائل مرتبط با این زمینه را پیگیری کند.

نظر مراجع تقلید این بود که از قم کاندیدا شوم

علی لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دو کاندیدا و منتخب مردم قم که به مجلس دهم راه یافتند از نامزدهای نزدیک به جبهه پایداری هستند و حضور او در لیست امید چه تاثیری در انتخابات داشته است، گفت: بافت شهرهای مختلف متفاوت است، آنچه برای من مایه افتخار بود اینکه نظر مراجع اعزام تقلید بر این بود که از قم کاندیدا شوم و این برای من افتخار بود ضمن اینکه بنده سال‌ها در قم زندگی کرده‌ام و برای خودم هم مهم بود که از نظر فکری از چنین جایی کاندیدا شوم. لاریجانی ادامه داد: در مجلس آراd مختلفی وجود دارند و این حُسن است که همه طیف‌هایی که در جامعه حضور دارند صدایشان در مجلس شنیده شود و برای همه کسانی که صاحب رای هستند بتوانند نظر دهند که این می‌تواند نقطه مثبتی باشد و نمایندگان به سوگندی که می‌خورند پایبند باشند. لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه شنیده شده از طرف منتخبین اصلاح‌طلب پیامی‌هایی به وی داده شده است که گفت‌وگوهایی بر سر رقابت داخلی انجام شود اما وی هنوز پاسخی نداده است، گفت: پیامی به بنده داده نشده است و به نظر می‌رسد که صاحب پیام باید یا به صورت مکتوب یا تلفنی پیام خود را ارسال کند اما چیزی داده نشده است. خبرنگار سوال‌کننده در ادامه پرسید که آقای تابش چنین مساله‌ای را مطرح کرده‌اند و لاریجانی اینگونه پاسخ داد که اگر منظورتان پاسخ رسمی است به من پیام رسمی داده نشده است و در ۹ دوره مجلس از این کارها نداشتیم این بار اینجوری شده است و بنده به همان سازوکار مجلس بسنده می‌کنم. لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه در جلسه حزب اعتدال و توسعه، وی و عارف برای سایر کرسی‌های مجلس غیر از ریاست توافق کردند، گفت: این روزها داستان‌سرایی زیاد است و نمی‌خواهم جلویش را بگیرم. لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در آستانه شروع به کار مجلس دهم نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی وجود دارد نسبت به اینکه پدیده‌هایی از جنس حاشیه‌های مجلس ششم در مجلس دهم تکرار شود گفت: ارزیابی بنده این نیست که این مجلس با مجلس دیگری شباهت دارد. نباید از این تمثیل‌ها استفاده کرد زیرا معتقدم تجربیات گذشته به گروه‌ها عقلانیتی داده است که به اشتباهات گذشته خود درس بگیرند و آن را تکرار نکنند و مجلس کنونی هم از فرهیختگی برای حل مشکلات برخوردار است. لاریجانی همچنین درباره به اسارت درآمدن برخی از نیروهای ایرانی در خان طومان و اینکه آیا اخباری از این نیروها در دست است، گفت: البته اینگونه نبوده که بیان شده تا جایی که می‌دانم به این شدت نبوده و رسانه‌ها آن را بزرگ کردند. در ادامه این نشست یکی از خبرنگاران سوالی را درباره نقش احزاب در کشور مطرح کرد رئیس مجلس در پاسخ به این سوال با اشاره به مشکلات احزاب در ایران گفت: در کشور ما مشکلی وجود دارد که یکسری احزاب ریشه‌دار به معنای واقعی نداریم. تابلو زیاد داریم ولی احزاب قوی مثل حزب جمهوری اسلامی که حزبی فراگیر بود و مانیفست داشت نداریم. اگر دموکراسی بخواهد هدایت شده باشد باید احزاب قوی در آن وجود داشته باشد. او ادامه داد: ما احزاب قوی نداریم، در انتخابات می‌آیند و لیست می‌دهند اما این لیست دادن شکار کاندیداهاست. یعنی می‌آیند ببینند کدام کاندیدا رای بیشتری دارد و آن را در لسیتشان می‌آورند. خبرنگار دیگری درباره اقتصاد مقاومتی و شعارسال از رئیس مجلس سوال کرد که او در پاسخ گفت: فکر می‌کنم اقدام عملی آغاز شده است. در دولت ستاد عملیاتی گذاشته شده و در مجلس هم مصوبه‌ای داشتیم که از سه قوه در آن مشارکت دارند، بنابراین ساز و کار آن فراهم شده است.

اظهارنظر شورای نگهبان نمی‌تواند به بعد از انتخابات تسری یابد

یکی از سوالات خبرنگاران نیز در رابطه با منتخب مردم اصفهان بود که از سوی شورای نگهبان با رد اعتبار نامه مواجه شده است رئیس مجلس در اظهار نظری دراین‌باره عنوان کرد : ما باید به انتظامات قانونی کشور پایبند باشیم، نظر من این است که چون قانون با صراحت برای اظهارنظر شورای نگهبان وقت گذاشته این مساله نمی‌تواند به بعد از انتخابات تسری پیدا کند، هرچند تفسیر شورای نگهبان متفاوت است و معتقد است که نظارت استصوابی بعد از انتخابات هم می‌تواند وجود داشته باشد. لاریجانی افزود:‌ در دیدار با رهبری هم این موضوع را مطرح کردم که تفاوت نظری بین ما و شورای نگهبان وجود دارد؛ از هیات حل اختلاف قوا هم خواستیم که اظهار نظر کند ، منتها گویا نظرشان به نظر شورای نگهبان نزدیک‌تر بود. به اعتقاد من اظهار نظر درباره‌ فرد در زمان قبل از انتخابات است اما نظر شورای نگهبان این است و این مساله باید در آینده به سامان شود. خبرنگار دیگری از رئیس مجلس درباره‌ قرار گرفتنش در لیست امید از شهر قم سوال کرد که لاریجانی تاکید کرد:‌ من تقاضایی نکردم کسی من را در لیستی قرار بدهد ، نه لیست امید و نه غیر امید. من مستقل آمدم. در انتخابات هم هر کسی به میل خودش این لیست را گذاشته ، گذاشته. بنابراین ما در هیچ زمینه‌ای با هم حسابی نداریم. این مشی ماست که در فضای فعلی کشور با میانه روی تلاش کنیم کشور را با عقلانیت اداره کنیم. این سازو کار به نفع کشور است و هر کسی قبول کند از هر گرایشی که باشد روی سر ما جا دارد. لاریجانی یاد آور شد: این مناقشات که ریشه برخی از آنها در تاریخ است، در زمان حال به حل مسائل کمک نمی‌کند. هر کسی می‌تواند عقاید خودش را داشته باشد. اما بیاییم در مسائل اساسی کشور هم افزا و هم فکر باشیم این مشی ما است. ما مشی روشنی داریم و هر کسی این مشی را داشته باشد از هر گروهی از همکاری ما برخوردار است و مورد علاقه ماست. خبرنگار دیگری سوالی را درباره تعداد زیاد تحقیق و تفحص‌های مجلس نهم و به نتیجه نرسیدن بیشتر آنها مطرح کرد که رئیس مجلس گفت: همیشه به نمایندگان توصیه کردیم که اینقدر از تحقیق و تفحص استفاده نکنیم منابع ما هم اقتضا نمی‌کند ؛ در این مجلس ۶تحقیق و تفحص خوانده شد. برخی از آنها را وقتی بررسی اولیه کرده‌اند متوجه شده‌اند نیاز به تحقیق و تفحص ندارد. یکی دو تحقیق و تفحص نیز خوانده نشد که به خاطر آیین نامه داخلی بود. نماینده دیگری از لاریجانی درباره لزوم تغییر در وزرا و مدیران دولتی پرسید که لاریجانی توضیح داد: برای حرکت جدی‌تر شاید احتیاج به تنفسی جدید در برخی از حوزه‌ها باشد اما برای این که رونقی در تولید اتفاق بیافتد و جو اقتصادی بهتر شود باید شتابمان را در کار بیشتر کنیم. دولت هم باید وسیع‌تر کار کند و اگر تغییراتی لازم است اعمال کنند. مجلس هم اگر لزومی ببیند، باید در این زمینه مساعدت کند، اما باید توجه کرد که تغییر زمانی نتیجه بخش است که افراد قوی‌تر بیایند.



عبدا... ناصری در گفت‌وگو با آرمان مطرح کرد

جزئیات دیدار عارف و روحانی

آرمان- احسان انصاری: فضای سیاسی ایران یکی از پر التهاب‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند. شاید پس از روزهای نفس گیر انتخابات اسفندماه همه فکر می‌کردند فضای سیاسی کشور به آرامش نسبی خواهد رسید. اما در روزهای اخیر انتخاب رئیس مجلس از یک رقابت ساده خارج شده و به جنگ قدرت بین جریان‌های سیاسی تبدیل شده است. این در حالی است که از گوشه و کنار اخبار ضد و نقیضی درباره مذاکره دو کاندیدای اصلی ریاست مجلس یعنی محمدرضا عارف و علی لاریجانی به گوش می‌رسد. به همین دلیل و برای تحلیل و بررسی آخرین وضعیت انتخاب رئیس مجلس با دکتر عبدا... ناصری عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان گفت‌وگو کردیم. دکتر ناصری با افشای پشت پرده مذاکرات اصلاح‌طلبان با علی لاریجانی به «آرمان»گفت:« در هفته‌های اخیر اصلاح‌طلبان به شکل‌های مختلف برای آقای لاریجانی پیغام فرستاده‌اند و به ایشان پیشنهادهای مختلفی در جهت حضور درهیات رئیسه مجلس آینده مطرح کرده‌اند». در ادامه متن گفت‌وگوی «آرمان» با دکتر عبدا... ناصری را می خوانید:

انتخاب رئیس مجلس به مهم‌ترین مساله سیاسی کشور تبدیل شده است. به نظر شما در شرایط کنونی از بین آقای عارف و آقای لاریجانی کدام یک بیشتر می‌توانند مطالبات مردم در انتخابات هفتم اسفند را محقق کنند؟

استراتژی اصلی جریان اصلاحات در انتخابات هفتم اسفند ادامه رویکرد اعتدالی بود که از انتخابات ریاست‌جمهوری سال۹۲ آغاز شده بود. در شرایط کنونی اصلاح‌طلبان به دنبال این هستند که ائتلاف خود با دولت آقای روحانی را حفظ کنند. با این وجود ائتلاف اصلاح‌طلبان با اصولگرایان معتدل در هفتم اسفند به معنای این مساله نیست که جریان اصلاحات قصد دارد در آینده نیز برای پیشبرد برنامه‌های خود از اصولگرایان معتدل حمایت کند. در نتیجه موضوع ریاست آقای عارف و آقای لاریجانی نیز باید در چنین فضایی تجزیه و تحلیل شود. آقای لاریجانی در انتخابات هفتم اسفند در لیست امید قرار داشت و به عنوان نفر دوم از حوزه انتخابیه قم وارد مجلس شد. بنده معتقدم اگر ایشان در لیست امید قرار نداشت یا مانند آقای حدادعادل از ورود به مجلس باز می‌ماند یا اینکه با تفاوت معناداری به عنوان نفر سوم انتخاب می‌شد. آقای امیر آبادی که به عنوان نفر اول قم انتخاب شد از دو جنبه از آقای لاریجانی بهتر عمل کرد. نخست اینکه برای حضور در بین مردم و تبلیغات مستقیم وقت زیادی صرف کرد و دوم اینکه تغییرات جغرافیای رای قم را به خوبی تشخیص داد و با یک استراتژی مناسب از جغرافیای جدید رای بیشترین بهره را برد. در گذشته مهم‌ترین منطقه تعیین‌کننده انتخابات در قم «نیروگاه» بود. این در حالی است که در انتخابات هفتم اسفند نقش تعیین‌کننده به منطقه «سالاریه»، «پردیسان» و مناطق جدید مهاجر نشین کشیده شد. آقای امیر آبادی از قبل از برگزاری انتخابات این تغییر و تحولات را تشخیص داده بود و سرمایه‌گذاری زیادی روی این مساله انجام داد. در نتیجه با یک اختلاف معنا‌دار نسبت به آقای لاریجانی به عنوان نفر اول قم وارد مجلس دهم شد. به نظر من دوم‌شدن آقای لاریجانی در قم برای ایشان خوب نبود. این در حالی است که رای نیاوردن آقای حدادعادل در تهران به عنوان سرلیست اصولگرایان نیز یک شکست بزرگ و تاریخی برای ایشان و اصولگرایان بوده است. ما باید این نکته را بپذیریم که آقای لاریجانی یک اصولگرا هستند و جریان اصلاح‌طلب نمی‌تواند قواعد و اصول خود را برای حمایت از یک اصولگرا زیر پا بگذارد و به جای اینکه از یک شخصیت اصلاح‌طلب اصیل مانند آقای عارف حمایت کند از یک اصولگرا حمایت کند. حمایت اصلاح‌طلبان از آقای لاریجانی با منطق جریان اصلاحات همخوانی ندارد. شورای عالی سیاست‌گذاری در ابتدا حتی با حضور افرادی مانند کاظم جلالی و بهروز نعمتی در لیست اصلاح‌طلبان نیز موافق نبودند. با این وجود به دلیل اینکه در شرایط کنونی استراتژی اصلی اصلاح‌طلبان همراهی با دولت است و از سوی دولت نیز در این زمینه درخواست‌هایی مطرح شده بود با این مساله موافقت شد. با تمام این اوصاف در هفته‌های اخیر اصلاح‌طلبان به شکل‌های مختلف برای آقای لاریجانی پیغام فرستاده‌اند و به ایشان پیشنهادهای مختلفی در جهت حضور در هیات رئیسه مجلس آینده مطرح کرده‌اند. آقای لاریجانی پاسخ به این پیشنهادها را به بعد از انتخاب رئیس مجلس موکول کرده‌اند و با هیچ کدام از پیشنهادهای اصلاح‌طلبان موافقت نکرده‌اند. به نظر می‌رسد آقای لاریجانی به صورت مطلق به دنبال ریاست مجلس است و به غیر از این به وضعیت دیگری رضایت نمی‌دهد.

جزئیات پیغام‌های اصلاح‌طلبان به آقای لاریجانی چه بوده است؟

اصلاح‌طلبان به آقای لاریجانی پیشنهاد گفت‌وگو و مذاکره داده‌اند و از ایشان خواسته‌اند برای جلوگیری از تشتت و دودستگی برخی از مسئولیت‌های مجلس تقسیم‌بندی شود. اصلاح‌طلبان به دنبال تکرار مکانیزم انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ و استفاده از نظرسنجی در این زمینه هستند. با این وجود هیچ گونه چراغ سبزی به اصلاح‌طلبان نشان ندادند و با پیشنهادهای اصلاح‌طلبان مخالفت کردند. تنها یک درخواست از اصلاح‌طلبان داشتند و آن نیز این بود که آقای عارف خود را کاندیدا ریاست مجلس نکند و اصلاح‌طلبان با گزینه‌های دیگری که توانایی رقابت با آقای لاریجانی را نداشته باشد در رقابت انتخاب رئیس مجلس مشارکت کنند.

واکنش آقای عارف نسبت به این درخواست چه بود؟

آقای عارف خود را تابع تصمیمات فراکسیون امید می‌داند و تصمیم‌گیری در این زمینه را به فراکسیون امید واگذار کرده است. ایشان البته خواستار گفت‌وگو و مذاکره با آقای لاریجانی نیز در این زمینه بوده‌اند.

در شرایط کنونی فراکسیون امید تصمیم گرفته آقای عارف خود را به عنوان کاندید ریاست مجلس معرفی کند؟

بله؛ فراکسیون امید با قاطعیت تصمیم گرفته آقای عارف خود را کاندید ریاست مجلس کند.

شورای عالی سیاست‌گذاری جریان اصلاحات در این زمینه چه نظری دارد؟

شورای عالی سیاست‌گذاری نیز رای به کاندید شدن آقای عارف داده و نظر فراکسیون امید را تایید کرده است. نتایج مرحله دوم انتخابات و مشاهده مطالبات مردم به‌صورت ناخودآگاه اصلاح‌طلبان را به سمت این تصمیم ترغیب کرد که از تمام توانایی خود برای به دست آوردن ریاست مجلس استفاده کنند.

آقای عارف و آقای لاریجانی چند بار به صورت تلفنی با یکدیگر صحبت کردند؟ موضوع این گفت‌وگو‌ها چه بوده است؟

تاکنون آقایان عارف و لاریجانی چندین بار به صورت تلفنی با یکدیگر صحبت کرده‌اند. موضوع صحبت ایشان نیز مراودات معمولی و معاشرت بوده ومضمون سیاسی نداشته است. با این وجود قبل از برگزاری مرحله دوم انتخابات برخی از نزدیکان آقای لاریجانی با اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری جریان اصلاحات و از جمله بنده تماس گرفتند و عنوان کردند آقای لاریجانی تمایل دارند با اکثریت مطلق به ریاست مجلس دست پیدا کنند. نزدیکان آقای لاریجانی عنوان کردند در صورتی که آقای لاریجانی به ریاست مجلس دست پیدا کنند حاضر خواهند بود درباره ترکیب هیات رئیسه و ریاست کمیسیون‌های مجلس با اصلاح‌طلبان وارد مذاکره شوند. شورای عالی سیاست‌گذاری جریان اصلاحات با این درخواست مخالفت کرد و شرایط پیشنهادی آقای لاریجانی را نپذیرفت. نکته مهم در این زمینه موضع حزب اعتدال و توسعه است. حزب اعتدال و توسعه تا۲۰ روز پیش معتقد بود آقای لاریجانی دارای قدرت لابی در پازل قدرت است. این وضعیت در بین برخی از وزرای کابینه آقای روحانی نیز وجود داشت و این عده معتقد بودند در شرایط کنونی آقای لاریجانی گزینه بهتری نسبت به آقای عارف است. با این وجود در شرایط کنونی موضع حزب اعتدال و توسعه تغییر کرده و حالت بینابینی اتخاذ کرده است. مساله مهم در این زمینه موضع آیت‌ا... هاشمی درباره ریاست مجلس شورای اسلامی بوده است. ایشان در یکی از دیدارهای خود گفته‌اند مساله ریاست مجلس شورای اسلامی از مجلس خبرگان مهم‌تر است.مردم در انتخابات هفتم اسفند خواستار تغییر در رویکرد مجلس شورای اسلامی شده‌اند. در نتیجه یکی از پیامدهای مطالبات مردم مساله ریاست مجلس خواهد بود.

براساس اظهارات شما آقای لاریجانی به صورت قاطعانه به دنبال ریاست مجلس است و اصلاح‌طلبان نیز به دنبال ریاست آقای عارف هستند. آیا این رقابت تنگاتنگ و فشرده که تاحدودی از حالت طبیعی نیز خارج شده در درازمدت سبب دو دستگی و انشقاق در بین جریان اعتدالگرا در مجلس دهم نخواهد شد؟

اصلاح‌طلبان توقع ندارند آقای لاریجانی به عنوان یک اصولگرا خود را اصلاح‌طلب معرفی کند و سیاست‌های جریان اصلاحات را اجرا کند. در شرایط کنونی مهم‌ترین مساله برای اصلاح‌طلبان حفظ ائتلاف جریان اصلاحات و اصولگرایان معتدل و ادامه مسیر اعتدالی دولت آقای روحانی است. هیچ کس نباید به این ائتلاف خدشه وارد کند ودر مسیر دولت آقای روحانی اخلال ایجاد کند. برخی از وزرای دولت آقای روحانی از ابتدا با لیست مشترک اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل نیز مخالف بودند. با این وجود پس از برگزاری دور دوم انتخابات مجلس همه اعضای دولت به صورت متفق القول معتقدند که مهم‌ترین مساله در شرایط کنونی حفظ ائتلاف جریان اصلاحات و اعتدالگرایان است.

در صورتی که آقای عارف به ریاست مجلس دست پیدا کنند آقای لاریجانی چه نقشی در مجلس خواهند داشت و در صورتی که آقای لاریجانی به ریاست برسند آقای عارف چه جایگاهی در مجلس پیداخواهند کرد؟

در صورتی که هر کدام از این دونفر به ریاست مجلس دست پیدا نکنند به صورت طبیعی رهبری فراکسیون خود را برعهده خواهند گرفت. اصولگرایان در انتخابات هفتم اسفند از بسیاری از جهات شکست سختی را تجربه کردند وبسیاری از برنامه‌های سیاسی آنها ناکام ماند. به همین دلیل ممکن است خود را در مقابل هواداران پاسخگو قلمداد نکنند. این در حالی است که جریان اصلاحات با توجه به پیروزی مهمی که در انتخابات هفتم اسفند به دست آورد خود را مکلف به انجام وعده‌هایی می‌داند که به مردم در طول برگزاری انتخابات داده است. اصلاح‌طلبان گام اول را به خوبی در انتخابات هفتم اسفند برداشتند. سپس گام دوم را در مرحله دوم انتخابات با موفقیت سپری کردند و در حال حاضر به دنبال برداشتن گام سوم و به دست آوردن ریاست مجلس هستند. پازل اصلاح‌طلبان با به دست آوردن ریاست مجلس تکمیل می‌شود. با این وجود اگر آقای عارف به ریاست مجلس دست پیدا نکند به عنوان رئیس فراکسیون امید به عنوان مهم‌ترین فراکسیون مجلس آینده ایفای نقش خواهد کرد.

شورای سیاست‌گذاری جریان اصلاحات در صورتی که آقای عارف به ریاست مجلس برسند چه کسی را به عنوان جانشین ایشان در فراکسیون امید انتخاب خواهد کرد؟

آقای عارف هر اتفاقی که در مساله ریاست مجلس رخ بدهد ریاست فراکسیون امید را برعهده خواهند داشت. ایشان چه رئیس مجلس باشند و چه نباشد همچنان وظیفه ریاست فراکسیون امید را برعهده خواهند داشت.

آیا اصلاح‌طلبان در زمینه انتخاب رئیس مجلس با آقای روحانی نیز مشورت و مذاکره کرده اند؟ موضع ایشان در این زمینه چه بوده است؟

بله؛ اصلاح‌طلبان با آقای روحانی و آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در این زمینه مشورت و گفت‌وگو کردند. آقای روحانی در این گفت‌وگو‌ها نسبت به ایجاد دو دستگی و انشقاق بین جریان اصلاحات و اعتدالگرایان ابراز نگرانی کرده‌اند و خواستار تعامل و هم‌اندیشی در این زمینه شده‌اند. آقای روحانی معتقدند انتخاب رئیس مجلس باید در راستای تحقق مطالبات مردم در هفتم اسفند باشد و نباید گزینه‌ای به ریاست مجلس برسد که باعث نگرانی مردم شود.

آیا آقای عارف در این زمینه جلسه خصوصی نیز با آقای روحانی داشته است؟

بله؛ در این زمینه جلساتی برگزار شده است. موضع آقای روحانی درباره انتخاب رئیس مجلس به موضع آیت‌ا... هاشمی بسیار نزدیک است.

مهم‌ترین چالش مجلس دهم می‌تواند ناشناخته بودن مواضع سیاسی چهره‌های مستقل و شفاف ‌نبودن رویکرد این افراد در مجلس باشد. به نظر می‌رسد چهره‌های مستقل بیش از آنکه در قالب گروه‌بندی سیاسی قرار بگیرند به دنبال این هستند که کدام جریان سیاسی بیشتر منافع آنها را تامین می‌کند. در نتیجه ممکن است در تصمیم‌گیری‌های مجلس آینده نوسان و چند دستگی به وجود بیاید. ارزیابی شما از این مساله چپیست؟

هر دو جریان سیاسی پس از برگزاری مرحله دوم انتخابات تلاش کردند با مستقلین مجلس تماس بگیرند و آنها را به سمت خود جذب کنند. بسیاری از کاندیداهای مجلس با مشاهده بحران‌های به وجود آمده در مجلس نهم تلاش کردند به صورت مستقل و بدون حضور در لیست جریان‌های سیاسی وارد مجلس دهم شوند. به همین دلیل مجلس دهم با چهره‌های مستقل زیادی مواجه شده که هنوز مشخص نیست در تصمیم‌گیری‌های مهم مجلس از کدام یکی از جریان‌های سیاسی حمایت خواهند کرد. از سوی دیگر حضور چهره‌های مستقل که موضع سیاسی خود را مشخص نمی‌کنند سبب غیرقابل پیش بینی شدن مجلس دهم خواهد شد که زیاد مساله خوشایندی نیست و برنامه‌ریزی جریان‌های سیاسی را با مشکل مواجه می‌کند. با تمام این اوصاف به نظر می‌رسد چهره‌های مستقل مجلس در بزنگاه‌ها سیاسی و تصمیم‌گیرهای مهم مجلس به سمت جریان اصلاحات تمایل خواهند داشت.


تأکید بر اجتهاد مداوم در اندیشه امام

یادگار امام با تأکید بر ضروت اجتهاد مداوم در اندیشه امام خمینی گفت: اینکه یک جمله امام بدون ذکر قبل و بعد آن، از مجموعه بیانات ایشان استخراج شود و سپس بدان استناد شود کار صحیحی نیست. آیت ا... سید حسن خمینی در دیدار معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران رسانه به موضوع «تحریف» پرداخت و با بیان اینکه یکی از اقسام تحریف بی‌توجهی به «جهت صدور» مسائل است، اظهار داشت: بر اساس اصطلاح فقهی جهت صدور (یا شرایط محیطی) هنگامی می توان قضیه‌ای را به سایر قضایا تعمیم دارد که بتوان «الغاء خصوصیت» کرد بدین معنا که شرایط رخداد اول را بتوان از اصل آن رخداد جدا کرد، در غیر این صورت امکان تسری به سایر امور نیست. وی افزود: اگرچه برخی احکام دین کلی هستند اما اغلب آنها ما مربوط به موارد خاص بوده و فقط در صورتی می توانیم آنها را به امور مستحدثه و جدید تسری دهیم که شرایط محیطی در صدور آن احکام قدیم دخیل نبوده باشد. یادگار امام این موضوع را در مورد امام خمینی نیز صادق دانست و یادآور شد: اینکه جمله‌ای از امام را بدون ملاحظه مقطع زمانی و لحاظ کردن مساوی بودن یا نبودن شرایط آن زمان با امروز، پررنگ کنیم کار درستی نیست. البته این امر در برخی موارد کاملا بدیهی است؛ مثلا در مورد جمله مشهور ایشان که «من توی دهن این دولت می زنم»، روشن است که نمی توان جمله را به دولت‌های بعد از انقلاب تسری داد زیرا منظور امام آخرین دولت رژیم سابق بود. وی ادامه داد: فارغ از اینگونه موارد روشن، تشخیص موارد عمیق تر و جدی تر نیاز به افراد متخصص و مجتهدی دارد که عمری را با مکتب امام سر و کار داشته اند؛ اینگونه افراد می توانند بگویند که کدام شرایط زمانی و مکانی در مورد هرکدام از عبارات متعلق به امام موضوعیت دارد. آیت ا...سید حسن خمینی با اشاره به اینکه فرق مبارک امیرالمومنین(ع) به نام قرآن و توسط افراد مقدسی که گول اجتهاد‌های غلط را خورده بودند شکافته شد، به موضوع «تناسب حکم و موضوع» در فقه گریزی زد و گفت: در اسلام ربا حرام دانسته شده است اما در عین حال روایاتی نیز در جهت اثبات خلاف این موضوع نقل شده که به «حیل ربا» مشهور است؛ گرچه این روایات ظاهرا صحیح هستند اما برخى مجتهدان از جمله حضرت امام به عنوان کسانی که تمام عمر خود را صرف تفقه در سیره و سخنان اهل بیت(ع) کرده اند بر اساس عقل و ذوق فقاهتی خویش این روایات را غیر قابل استناد می دانند. وی بر همین اساس نقش نسل اول انقلاب در تشخیص صحت عبارات منتسب به امام بسیار مهم برشمرد و با ذکر نمونه‌ای در همین مورد یادآور شد: در دهه شصت یکی از خاطرات رایجی که از امام نقل می شد این بود که ایشان هنگام خوردن هندوانه(برای دوری از لذّات مادی) روی آن نمک می پاشیده اند، در حالی که افراد نزدیک به امام و مجتهدان اندیشه ایشان می دانند امکان ندارند ایشان چنین عملی را انجام داده باشند، چرا که با ساختار تفکر ایشان آشنا هستند. یادگار امام تصریح کرد: کسی نمی تواند از راه برسد، صحیفه امام را باز کند و جمله‌ای از ایشان را بدون ملاحظه شرایط خاص آن در بیاورد و پررنگ کند. به این نمونه ها در اصطلاح فقهی «قضیه فى واقعه» گفته می شود که نمی‌توان در موارد دیگر آنها را اجرا کرد، زیرا شرایط صدور آنها برای ما مجهول است. و یا مى دانیم که مربوط به شرایط ما نیست. وی با اشاره به سخنان حاضران در جلسه اظهار داشت: در اینکه ما به امام احتیاج داریم و ایشان محور وحدت ماست یا اینکه ما امام را به عنوان کانون همه اقوام، جمعیت ها و جناح ها می دانیم و باید در راه ایشان گام برداریم، تردیدی نیست؛ این امر مورد اتفاق هر دو جناح مشهور کشور است اما برای رسیدن به این اهداف، امام را باید به عنوان پاسخگوى به نیازهای امروز بشناسیم. آیت ا...سید حسن خمینی این امر را نیازمند اجتهاد مداوم در اندیشه امام دانست و تأکید کرد: کسانی برای اجتهاد در اندیشه امام مسئولیت و توانایی دارند که با آن سر و کار داشته اند. وی یادآور شد: چند وقت پیش بسیارى از جریانات سیاسی از بازخوانی خط امام گفته بودند، در این باره باید گفت کار شما ایرادی ندارد اما لطفا پیش از آن بگویید که امام چند کتاب فقهی، اصولی، اخلاقی و... دارد؟ زیرا کسی که نام یک کتاب امام را نداند نمی تواند مدعی اجتهاد در تفکر ایشان شود و شناخت امام جز با شناخت فقه و فلسفه و عرفان و اصول ایشان ممکن نیست. یادگار امام در پایان تأکید کرد: اینکه یک جمله امام بدون ذکر قبل و بعد آن، از مجموعه بیانات ایشان استخراج شود و سپس بدان استناد شود کار صحیحی نیست. در ابتدای این دیدار دکتر حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنان کوتاهی انجام هرساله این دیدار را نشانه زنده بودن یاد امام در تمام شئون جامعه دانست. در ادامه این دیدار محمد خدادی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) بر نیاز جامعه به بازخوانی انذیشه‌های امام و ضرورت بیان زمان و مکان در بیان سخنان ایشان تأکید کرد. وی همچنین انتشار اندیشه امام به صورت تبیینی و اطلاع رسانی از طریق کارهای تولیدی را امری ضروری خواند. خدادی توجه به سنین مختلف و مسائل روز را از نکات مهم در این مسیر ذکر کرد و فصل مشترک تمام رسانه‌های کشور را تعلق خاطر به امام خواند.

  • farzad alali

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی