چرا انقلاب

پشت پرده

چرا انقلاب

پشت پرده

خدا
آرامش را
در با خودش بودن
قرار داد
و بعد چمدان هایش را
جمع کرد و رفت

طبقه بندی موضوعی

۱۳۹۵ شنبه ۱ خرداد شماره 3043 ارمان

يكشنبه, ۲ خرداد ۱۳۹۵، ۰۱:۰۸ ق.ظ

تیتر محم روزنامه  ارمان

ادامه خبرها در ادا

صداوسیما سیاست‌هایش را عوض کند


جدایی موتلفه از اصولگرایان!

از گفتمان انقلاب حمایت نکنیم به ضد خود تبدیل می‌شود

صداوسیما سیاست‌هایش را عوض کند

آرمان - علیرضا سالار: بدون شک دانشگاه آزاد نقش بزرگی در بالارفتن سطح علم و اگاهی جامعه داشته است؛ دانشگاهی که با نام آیت‌ا... هاشمی پیوند خورده است و هجمه‌هایی که در موضوعات مختلف به نام این دانشگاه نثار رئیس هیات موسس آن یعنی آیت ا... هاشمی کردند بر کسی پوشیده نیست. اما او می‌دانست با یک گام عقب‌نشینی بر خلاف وعده‌ای که به خانواده‌ها در راستای علم آموزی فرزندان داده شده است عمل می‌کند پس ایستاد و هجمه را پذیرا شد تا این دانشگاه هر روز بیش از همیشه پیشرفت کند. جبهه پایداری از جمله گروه‌هایی بود که در نظر داشت دانشگاه آزاد را از مدیریت آیت ا... هاشمی خارج کند چنانکه در دولت احمدی‌نژاد هم تلاش‌هایی در این راستا کرد که ناموفق بود. روز پنجشنبه که جشنواره فرهیختگان برگزار شد او اشاره‌هایی به وضعیت فعلی دانشگاه آزاد و تلاش‌هایی داشت که برای تضعیف او صورت گرفته بود.

۵۴ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزادی‌اند

آیت ا... هاشمی‌رفسنجانی گفت: « دانشگاه آزاد اسلامی در ۳۳ سال گذشته رشد کرده و آن قدر دستاورد داشته که ۵۴درصد فارغ‌التحصیلان کشور متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است.» آنا نوشت؛ رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد یادآوری کرد وقتی که انقلاب به پیروزی رسید نزدیک به ۶۰درصد از مردم بطور کامل بی‌سواد بودند و اظهارکرد: «احساس نیاز واقعی به علم وجود داشت. سال‌های بعد از پیروزی انقلاب شرایطی پیش آمد که اسلحه‌ها از کلانتری‌ها وارد دانشگاه شده بودند و در تمام دانشگاه‌ها اتاق جنگ وجود داشت. در نتیجه اداره دانشگاه‌ها سخت شده بود.» آیت ا... هاشمی‌رفسنجانی تصریح کرد: «اگر چه که من مخالف این امر بودم اما نمی‌شد کاری کرد و دانشگاه‌ها تعطیل شدند. ستادی در شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شد که دانشگاه‌ها را کنترل می‌کرد.» هاشمی‌رفسنجانی گفت: «دکتر عبدا... جاسبی و من به این نتیجه رسیدیم که باید به سمت مردم حرکت کنیم زیرا دولت بودجه‌ای برای توسعه دانشگاه‌ها نداشت. در آن زمان که همه‌چیز دولتی بود و کار غیردولتی به مبنای ارتداد بود ما به دنبال ایجاد دانشگاهی آزاد بودیم که سراسر غیردولتی بود. در نتیجه با جبهه‌گیری‌های بی‌شماری مواجه شدیم که بعد از ۳۳ سال نیز هنوز این جبهه‌گیری‌ها ادامه دارد.» او افزود: «آن زمان این مساله را با امام (ره) در میان گذاشتیم. امام خمینی (ره) بسیار باهوش بودند. در آن زمان با صورتی بشاش و چشمانی براق گفتند که تاسیس این دانشگاه کار خوبی است. ما اعلام کردیم که پولی برای تاسیس این دانشگاه نداریم امام فرمودند من هدیه کوچکی برای تاسیس این دانشگاه می‌دهم. پول را خودتان پیدا کنید.»

کارشکنی‌ها علیه دانشگاه آزاد

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد به مزاحمت‌هایی که بعد از ۳۳ سال از سوی «عده‌ای از برادران و دوستان دولتی» برای دانشگاه آزاد به وجود می‌آید اشاره کرد و گفت: «چند روز پیش پایداری‌ها در مجلس مصوبه‌ای تصویب کردند که بر اساس آن طوری برنامه ریخته شد که هر چه خواستند به دانشگاه آزاد تحمیل کنند و دست دانشگاه آزاد را کاملا ببندند. در صورتی که از روز اول تاسیس دانشگاه آزاد مصوبه مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی را داشتیم که به ما در اداره دانشگاه اختیار کامل می‌داد.» او به طرحی اشاره کرد که مصوب شدن رشته‌ها را کاملا در اختیار وزارت علوم قرار می‌داد و گفت: «می‌خواستند کاملا یک بمب را برای دانشگاه منفجر کنند اما قیدی در مصوبه آمد که اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی چیزی را تصویب کرده باشد، آن مصوبه استثنا است، در حالی که ما آن مصوبه را داریم اما هنوز هم کارشکنی‌هایی انجام می‌شود.» این دانشگاه با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان قصد دارد وابستگی خود را به شهریه کم کند. متاسفانه حسودها و دشمنان انقلاب همواره در کمین‌اند و دانشگاه آزاد اسلامی نیاز به حراست دارد. او افزود: در حال حاضر بعضی از افراد برای ما مزاحمت‌هایی ایجاد می‌کنند و اگر با چند نفر مخالف باشند شهر را خراب می‌کنند تا شاید آن چند نفر را زیر آوار ببرند.

در دانشگاه آزاد هیچ‌کس سهمی ندارد

آیت ا... هاشمی‌رفسنجانی تاکید کرد بعد از رفع تحریم‌ها باید حرکت عظیمی شکل بگیرد و گفت: «اساس کار در دانشگاه آزاد اسلامی نیت خیر است. فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی نیز در همین راستا است. در این دانشگاه هیچ کس سهمی ندارد و هیچ کس مالک این دانشگاه نیست.» او ادامه داد: «حتی قرار بود که دانشگاه را وقف کنیم تا کسی به این دانشگاه دست‌درازی نکند. فعلا این روند متوقف شده است. همانطور که مسجد مالکیت ندارد دانشگاه آزاد اسلامی نیز متعلق به همه است. همه زمین‌ها، تجهیزات و... دانشگاه متعلق به عموم مردم است. فعالیت‌های دانشگاه به خاطر منافع مالی نیست بلکه در جهت رشد کشور و خدمت به اسلام و اهل بیت است.» او نیت خیر و تکیه کردن به مردم را از نقاط قوت دانشگاه‌ آزاد دانست و گفت: «ا متاسفانه حسودها و دشمنان انقلاب همواره در کمین‌اند و دانشگاه آزاد اسلامی نیاز به حراست دارد.»او از همگان دعوت کرد به دانشگاه آزاد اسلامی بیایند و و ببینند کسی از این دانشگاه استفاده شخصی نمی‌کند. آیت ا... هاشمی‌رفسنجانی گفت: «بیایند تا خیال‌شان راحت‌تر شود. متاسفانه صدا و سیما، کاستی‌های دانشگاه آزاد اسلامی را در بوق و کرنا می‌کند اما خبرهای اساسی و موفقیت‌های دانشگاه برای آنها خط قرمز است. امیدواریم با استقرار مدیریت جدید در صداوسیما شرایطی فراهم شود که دانشگاه آزاد اسلامی و فعالیت‌هایش بهتر معرفی شود. اگر روحیه اخلاص و عمل چند برابر شود این دانشگاه موفق‌تر خواهد بود.»رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تغییر ریاست صداوسیما اظهار داشت: ان‌شاءا... رئیس جدیدی که به صداوسیما آمده است سیاستش عوض شود. اگر همین نمایشگاهی که امروز در حاشیه این مراسم برگزار شد منعکس شود، مردم دانشگاه آزاد را خواهند شناخت.



بادامچیان: در انتخابات ۹۶ با کاندیدای مستقل می‌آییم

جدایی موتلفه از اصولگرایان!

آرمان - مطهره شفیعی: پیش بینی‌های او تا اینجای کار که غلط بوده است؛ چه آن زمان که با اعتماد به نفس گفته بود اصلاحات مرده است و چه بعدتر که تاکید داشت « اصولگرایان پیروز انتخابات هستند» چون اصلاحات زنده‌تر از همیشه بود و توانست کرسی‌های زیادی در مجلس دهم به دست آورد؛ اصولگرایان هم نه تنها پیروز انتخابات نبودند بلکه برخی از آنها به لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان آمدند! به نظر می‌رسد حزب موتلفه که سنتی‌ترین حزب فعال در مقطع فعلی است تحلیل های سیاسی درستی ندارد یا شاید هم به عنوان بزرگ‌تر در جریان اصولگرایی این چنین سخن می‌گوید تا به تقویت روحیه حامیان اصولگرایی بپردازند اما تکرار این پیش بینی‌های اشتباه تنها نتیجه‌ای که دارد بی‌اعتمادی به قدیمی‌ترین حزب فعال جریان اصولگرایی است. نکته قابل تامل در این است که وقتی از آقای اسدا... بادامچیان درباره چرایی پیش بینی اشتباه درباره پیروزی اصولگرایان سوال می‌کنند، او اعتماد به نفس خود را حفظ می‌کند و می‌گوید: « من اصلا در انتخابات نظام جمهوری اسلامی شکست نمی‌بینم، به این علت که انتخابات جمهوری اسلامی به معنای حضور در صحنه به عنوان یک وظیفه شرعی است، یا اگر از بعد وظیفه ملی نگاه کنید، این حضور در صحنه انتخابات هم یک وظیفه است. وقتی انسان به وظیفه‌اش عمل می‌کند که دیگر شکست معنا ندارد.» البته او سپس اظهاراتی دارد که با گفته‌های سابقش همخوانی ندارد. بادامچیان می‌گوید که « در مساله انتخابات مجلس اینکه این انتخابات با این رای عظیم شکل بگیرد حضور مجموعه‌ای است، حاصل کار هم مجلسی است که تقریبا پنجاه - پنجاه است. به جز مستقل‌ها که باید دید چه مسیری را طی می‌کنند. با توجه به اینکه دولت حمایت جدی از اصلاح‌طلبان کرد، فرمانداران، بخشداران و استانداران را عوض کرد، سعی کرد که مجلس را همراه با دولت و یکسو با دولت در اکثریت داشته باشد این نتیجه‌ای که به دست آمده موفقیت قابل توجهی است. طبیعی است که اگر در تهران اصولگرایان ۳۰ بر صفر شدند از یک تا ۳۰ با اصلاح‌طلبان بود ولی از ۳۱ تا ۶۰ برای اصولگرایان بود و مقایسه رای این دوره از انتخابات با دور قبل نشان می‌دهد که اصولگرایان رای بالایی را آوردند.» در نهایت معلوم نشد وقتی به زعم آقای بادامچیان دولت برای موفقیت به کمک اصلاح‌طلبان آمد آنها پیروز شدند یا اصولگرایان! جالب‌تر از همه بخش بعدی اظهارات بادامچیان است که چنین نتیجه می‌گیرد: «بنابراین نتیجه انتخابات را شکست اصولگرایان نمی‌دانم و معتقد هستم که جوجه را آخر پاییز می‌شمارند. باید یک مقدار جلو برویم تا مشخص شود پیروز انتخابات کدام جریان بوده است. » اکنون این سوال مطرح می‌شود که منظور او از آخر پاییز چه زمانی است؟ آیا باز هم می‌خواهد پیش بینی مرده و پیروز داشته باشد؟

راه موتلفه جدا شد

بادامچیان عضو ارشد موتلفه خبری هم اعلام کرد و آن هم استقلال موتلفه از اصولگرایان است! او گفته است: «همه می‌پرسند موتلفه در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده چه کار می‌کند؟ آیا دوباره جمع می‌شود و یک عده را دور یک میز می‌نشاند و می‌گوید آقای فلان و فلان و گروه فلان و فلان بیایید و از بین آنها یکی را انتخاب کنید؟ نه اینگونه نیست. الان مصوبه قطعی شورای مرکزی ما این است که موتلفه در انتخابات ریاست‌جمهوری یک نامزد موتلفه‌ای مستقل را به جامعه معرفی کند. این سیاست جدید حزب است.» و توضیح هم می‌دهد که « تکلیف شرعی الان ما این است. نه به عنوان اینکه یک حزب هستیم حتما باید یک نامزد داشته باشیم یا قدرت در دست ما باشد، اگر بحث قدرت باشد که شرک است. ما می‌خواهیم حزب توحیدی خدامحور باشیم نه حزب شرک. این خبر قطعی ما است که در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری یک نامزد موتلفه‌ای مستقل را به جامعه معرفی می‌کنیم.» اما این فرد که سبب شده بادامچیان به این صراحت از کاندیدای مستقل سخن بگوید، کیست،خودش می‌گوید: « تا الان حزبی است. یک نفر از اعضای حزب را معرفی می‌کنیم. این عضو حزب نامزد حزبی موتلفه اسلامی در انتخابات است که دیدگاه‌ها، نظرات و ایده‌های موتلفه را برای جامعه باز می‌کند. در نهایت هم می‌بینیم که خط ولایت چیست آیا باید آن آخر کار یک ائتلاف شود و کنار برویم یا بمانیم.» این جملات بادامچیان آیا معنایی جز جدایی این حزب از سازو کارهای انتخاباتی اصولگرایان دارد؟ به نظر می‌رسد در انتخابات‌های اخیر اصولگرایان از حضور و تصمیم‌گیری در زیر پرچم حزب موتلفه خودداری کردند و پس از درگذشت مرحوم عسگراولادی که موتلفه را یک بازوی قدرتمند جریان اصولگرایی می‌دانست اکنون دیگر چنین نقشی برای این حزب متصور نیستند. البته اصولگرایان زمانی نسبت به احزاب و افراد قدیمی و با تجربه خود بی‌توجه شدند که احمدی‌نژاد در عرصه سیاست مسیر خود را از اصولگرایان جدا کرد و دو قطبی سنتی و مدرن تشکیل داد. از سوی دیگر برخی موضع‌گیری‌های اعضای موتلفه هم سبب کاهش اعتماد به این حزب شد که نمونه آن اظهارنظر برخی از اعضا درباره آیت‌ا... هاشمی بود. ظاهرا امروز آنها متوجه اشکالات خود شده‌اند و بادامچیان هاشمی را عضو موتلفه می‌نامد! با این اظهارات بادمچیان باید اذعان داشت موتلفه جایگاه خود را در اردوگاه اصولگرایی از دست داده و اکنون به دنبال آن است که به نحوی اعتبار خود را حفظ کند.




آیت‌ا... سیدحسن خمینی:

از گفتمان انقلاب حمایت نکنیم به ضد خود تبدیل می‌شود

آرمان: دلسوزان کشور پیش از این تاکید برحفظ گفتمان امام در جامعه و تجلی آن در رفتار و گفتار مسئولان داشتند اما چند زمانی است که خطری این گفتمان را تهدید می‌کند که همان تحریف و به کار‌گیری آن در مقاطع غیرمرتبط است که به طور طبیعی سبب خدشه به آن می‌شود. بی‌تردید آیت‌ا... سیدحسن خمینی که میراث‌دار اندیشه امام است بیش از سایرین در مسیر حفظ گفتمان بنیانگذار انقلاب اسلامی و حفاظت از آن در برابر تحریف‌ها تلاش می‌کند. روز پنجشنبه آیت‌ا... سید حسن خمینی در دیدار اعضای شورای سیاست‌گذاری همایش بین‌المللی اسلام سیاسی امام خمینی و جهان معاصر که در جماران برگزار شد، با اشاره به «احیای تفکر دینی» به عنوان پیام انقلاب اسلامی، گفت: اگر امروز از این گفتمان مراقبت نکنیم، آسیب‌های آن را شناسایی نکنیم و کسانی که صاحبان، حافظان و حاملان این گفتمان هستند واقعا متعلق به آن نباشند گفتمان انقلاب اسلامی ممکن است به ضد خود تبدیل شود. وی با بیان اینکه «انقلاب اسلامی ایران یک مقطع بزرگ تاریخ معاصر جهان است»، به سه گام این انقلاب اشاره و اظهار کرد: تغییر نظام سیاسی نخستین گام انقلاب اسلامی است که مانند سایر انقلاب‌های سیاسی دنیا منجر به تغییر مدیران و نیز سیستم سیاسی کشور شد. وی دومین تغییر انقلاب اسلامی را دگرگونی در جایگاه طبقات اجتماعی ذکر کرد و افزود: از علل تفاوت بنیادین انقلاب ما با تحولات قبل از خود این است که طبقات اجتماعی را در هم ریخت؛ البته این اتفاق با عوارضی همراه بود اما باعث تحول اجتماعی شد و بسیاری از کسانی که اکنون در طبقات بالا نشسته‌اند پیش از انقلاب طبقه اجتماعی متفاوتی داشتند. یادگار امام با اشاره به خطبه‌ای از نهج البلاغه که مرحوم آیت‌ا... طالقانی در ابتدای انقلاب بدان اشاره می‌کردند، یادآور شد: امیرالمومنین (ع) پس از پذیرش حکومت فرمودند «قسم به خدا، من شما را آزمایش خواهم کرد و شما را غربال خواهم نمود تا بالا و پایین شوید. آنهایی که به ناحق بالا رفته، پایین آیند و آنهایی که به ظلم عقب مانده‌اند جلو افتند و در جایگاه خویش قرار گیرند». اتفاقی که در دهه ۱۳۶۰ رخ داد این بود که یک طبقه متوسط بسیار فربه شکل گرفت که هم پشتوانه اصلی انقلاب شد و هم مانع هرگونه به هم ریختگی در تداوم انقلاب گردید؛ این طبقه ساختار اصلاح گرانه قوی در جامعه ایجاد کرد تا آن را همواره در مقابل آفت‌های درونی واکسینه کند. سیدحسن خمینی، رقم زدن انقلابی فراتر از مرزهای تاریخی و جغرافیایی را سومین گام انقلاب اسلامی خواند و گفت: این مساله درباره چند انقلاب بزرگ دیگر دنیا نیز صدق می‌کند؛ مانند انقلاب روسیه که سوسیالیسم پیام اصلی آن بود و به مدت هفتاد سال در تمام دنیا در راستای آن احزاب، گروه‌ها، کمینترن بین‌الملل و حرکت‌های مختلفی ایجاد شد تا این پیام فراگیر شود، اگرچه ابزارهایی همچون سلاح اتمی، جنگ سرد و... نیز پشتوانه آن بود. در انقلاب فرانسه نیز که با اشتباهات فراوانی به وقوع پیوست، جامعه این کشور پس از خسته‌شدن از روند طی شده، به دستاوردی به نام نظام دموکراتیک در مقابل نظام استبدادی رسید و در آمریکا در جریان جنگ‌های شمال و جنوب نهضت ضد برده‌داری شکل گرفت که پیامی فراتر از تاریخ و جغرافیای آمریکا داشت.

پیرایه‌های افراط‌و‌تفریط از گفتمان امام زدوده شود

وی با اشاره به پیام بزرگ انقلاب اسلامی ایران، تصریح کرد: ممکن است پیام انقلاب ما غلط فهمیده شده باشد اما این مشکل مانند بسیاری از حرکت‌های بزرگ است؛ همان‌گونه که امیرالمومنین (ع) می‌فرمایند «دو تن به خاطر من تباه شدند: دوستی که اندازه نگاه نداشت و دشمنی که بغض- مرا- در دل کاشت» یادگار امام احیای تفکر دینی، تمدن اسلامی و بازگشت به معنویت را پیام انقلاب اسلامی خواند و یادآور شد: قرائت غلط از این پیام در جریاناتی چون داعش نمود پیدا می‌کند که نمی‌توان آن را فرزند مشروع و خود خواسته انقلاب اسلامی ایران خواند و از سوی دیگر مخالفانی هستند که از سردمداران کفر جهانی ریشه می‌گیرند و این معنویت را برنمی‌تابند. وی افزود: در میان این مخالفت‌ها و برداشت‌های غلط، صاحبان اندیشه انقلاب موظفند که پیرایه‌های افراط و تفریط را از گفتمان سیاسی امام و انقلاب اسلامی بزدایند. ما باید در مقابل این پیرایه‌ها که از یکسو در بنیادگرایی اهل سنت در داعش بروز می‌یابد و بازگشتی مرتجعانه، مبتذل و خبیث است که در هیچ دوره‌ای قابل دفاع نیست و از طرف دیگر در قالب جریانات مخالف احیای معنویت در جامعه انسانی بروز می‌یابد، بایستیم. سید‌حسن خمینی تاکید کرد: اگر امروز از این گفتمان مراقبت نکنیم، آسیب‌های آن را شناسایی نکنیم و کسانی که صاحبان، حافظان و حاملان این گفتمان هستند واقعا متعلق به آن نباشند گفتمان انقلاب اسلامی ممکن است به ضد خود تبدیل شود. وی ادامه داد: گفتمان انقلاب اسلامی فراتر از گفتمان سیاسی است و باید آن را گفتمان اسلام حقیقی دانست که بر گرفته از اندیشه مهدویت راستین و مغایر است با انواع و اقسام گفتمان‌ها که عمدا یا غیرعمد برای گمراهی آن ایجاد شده است. وی با بیان اینکه ما همه امیدواریم که شاهد بر پایی نظام عدالت و معرفت مهدوی باشیم، افزود: جهان تشنه آرامش و حقیقت است و این جز در جامعه‌ای که در آن آرمان‌های حجت ابن الحسن (ع) تحقق یافته باشد ممکن نیست و انقلاب اسلامی مقدمه انقلاب جهانی حضرت صاحب الامر (عج) است.


  • farzad alali

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی