چرا انقلاب

پشت پرده

چرا انقلاب

پشت پرده

خدا
آرامش را
در با خودش بودن
قرار داد
و بعد چمدان هایش را
جمع کرد و رفت

طبقه بندی موضوعی

۱۴ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است


تیتر محم روزنامه  ارمان

ادامه خبرها در ادا

انصراف عارف از رقابت برای ریاست؟

عارف و لاریجانی به تفاهم برسند


«خبرگان مردم» ‌میهمان محبوب خبرگان

  • farzad alali
  • farzad alali

السیف و الوصیّه

قوم کض سیفک یبن زین العرب

او لا تجالس کلمن ابیومه هرب

صادق البیه شیمه بل حومه او ضرب

و الوصیّه اترید حید الشالهه

***

وصل وکت العزه و اتحده الشتات

عیب یابه ابحضن کل طاغی تبات

هذا سیفک هذا درب المنصرات

لا تاخر فات یوم ارجالهه

***

الوطن ینطر زفته و اعیونه تهل

اتخربطت کل المغازل بالفتل

بیه سعاده او بیه عباده او بیه امل

هذا یوم العید شد ارسانهه

***

اوعی من الذله و اتصده الی خان

و السفینه امسیره ابدرب الامان

کلنه خوه او کلنه غیره و الحنان

تارس اگلوب التصب ادلالهه

***

اتعلّم او شاور او دوّر لک حبیب

و الجرح من العدو ما ضن یطیب

و الی ساکت عالبطل حتما یعیب

ایشوف بعیونه او یذل باحلامهه

***

قوم هوّس قوم حس راس الفرس

وعّی گلبک  اتعلّم ابیومک درس

و الّی تابع خوّته ما ینفرس

ایصیر دیوان او یکحل اعیونهه

***

اتعدت اسنین او مضه الهم و العذاب

و المجالس تخطب ابلوم او خطاب

الطایفیه انتحرت ابزی الشباب

انه اخوک و انت اخوی ابیومهه

***

مانی ساری لانی طرفی او مانی کیف

و العشیره الطشّرت  زی  المضیف

اصلی عربی او بالمحاره او بیدی سیف

اطبر الخان الوطن و انذالهه

  • farzad alali

تیتر محم روزنامه  ارمان

ادامه خبرها در ادا

رقابت نه؛ اجماع کنند

از سر‌گیری پرواز تهران - واشنگتن؟

انتخاب میان رشد اقتصادی و بنزین ارزان


  • farzad alali

در این مبحث قصد دارم به لغت های سامی شرق میانه و اتصال آنها به  زبان عربی فصحی بپردازم.

 بر مبنای نظریه های علمی جدید، منشاء اولیه زبان عربی سامی برمی گردد به دوران اولیه تشکیل زبان انسان(1) . وجود موجه ترین تشابهات بین زبان های کنعانی و فینیقی و بابلی و آشوری و عیلامی و نبطی و آرامی و فینیقی و عبری و عربی فصحی و لهجه های عربی جنوبی از وجود یک منشائی واحد حکایت میکند. که این منشاء همان زبان سامی نخستین است .تمام  زبان های سامی شرق میانه اشتراک و تقاربی اساسی در جوهر لغت عربی دارند از جمله اینها اشتراک در فعل ها ، اصول صرف، اعداد، صرف افعال، و اشتراک در فعل تام و ناقص ، ماضی و آینده و اصول مفردات و ضمائر و اسما و نام های اعضای بدن، و در تغییر حرکات در وسط کلمات که باعث تغییر در معنای کلمات میشوند و تعابیری که دلالت میکند بر تشکیلات دولت و اجتماع و خانواده(2) و در موارد دیگر. و بنا بر این تشابهات به وجوب و جود یک  وحدت مشترک که این ملل متمدن شرق میانه را به هم متصل میکند پی برده شد،  که به این اصل و یا و حدت ، (الاصل السامی  Semitic Race) یا ( السامیه  Semites)  و به زبان هایی که این اقوام با آن سخن می گفته اند (الغات السامیه)  (semitic languages)   اطلاق شد. (3)   .  و مشخص شد که زبان عربی به تنهایی و با کلمات و ساختار لغوی آن قادر است مرجعی واحد برای زبان های عربی سامی  کهن باشد.  در واقع زبان عربی  نزدیکترین زبان به زبان سامی مادر است.


ا



  • farzad alali

نژاد آریایی: بررسی چگونگی پیدایش و گسترش یک نظریه نژادپرستانه

ویرایش اول اردیبهشت ۱۳۹۱، ویرایش دوم و افزوده‌ها شهریور ۱۳۹۱

به آرمان همبستگی و همزیستی میان تمامی مردمان ستم‌کشیده

درآمد

سال‌ها پیش و در کتاب «مهاجرت‌های آریاییان» کوشیدم تا با شواهد متعدد باستان‌شناسی، باستان‌زمین‌شناسی و نیز اسطوره‌شناسی و متون کهن، دلایلی در رد فرضیه مهاجرت آریاییان به ایران ارائه کنم. اما اکنون و با توجه به مجموعه شواهد موجود بر این باورم که بیش از آنکه لازم باشد در رد چنین فرضیه‌ای سخن راند، لازم است تا نشان داده شود اصطلاح «نژاد آریایی» (Aryan race) در اروپا و در میانه‌های سده نوزدهم میلادی و به مقاصد نژادپرستانه و بهره‌گیری‌های استعماری وضع شد و بر روی آن تبلیغات گسترده‌ای انجام گرفت. با اینکه عمر این نظریه در میانه‌های سده بیستم به پایان رسید و اروپا و دانشمندان جهان از آن دست برداشتند (برای نمونه بنگرید به مدخل Aryan در دانشنامه بریتانیکا)، اما در میان عوام کشورهای شرقی و برای مقاصد استعماری زنده نگاه داشته شده و مورد سوءاستفاده قدرت‌های استعماری و نفاق‌افکنان قرار می‌گیرد: یک روز آریایی دانستن و بر طبل آن کوبیدن و روز دیگر آریایی ندانستن و در شیپور آن دمیدن. سلطه‌گران به صلاح خود می‌دانند که همواره بخشی از مردم خود را آریایی بدانند و بخشی دیگر خود را آریایی ندانند و این تعارض تداوم داشته باشد.

  • farzad alali
  • farzad alali

تیتر محم روزنامه  ارمان

ادامه خبرها در ادا

هاشمی مصلح واقعی است


جعبه‌سیاه بازگشت احمدی نژاد


حکم اعدام بابک زنجانی ابلاغ شد

  • farzad alali

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%D8%B4%D9%88%D8%B1%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7

آشوریان، کلدانی‌ها، آرامی‌ها، سُریانی‌ها قومی هستند که ریشه آن‌ها به مردم بین‌النهرین باستان می‌رسد. به زبان آشوری (از خانواده زبان‌های سامی) سخن می‌گویند و مذهب مسیحی دارند. منطقه زندگی بومی آن‌ها اکنون در شمال عراق، جنوب شرقی ترکیه، شمال شرقی سوریه و شمال غربی ایران واقع شده‌است.

در طول قرن گذشته میلادی بسیاری از آشوریان به نقاط دیگر دنیا از جمله قفقاز، آمریکای شمالی، اروپا و استرالیا مهاجرت کردند. حوادثی چون نسل‌کشی مسیحیان عثمانی در جنگ جهانی اول، انقلاب اسلامی ایران، سیاست‌های ناسیونالیسم عربی حزب بعث عراق و سوریه،عملیات انفال صدام حسین از عوامل مهاجرت آشوریان بوده‌اند.

تخمین زده می‌شود که تعداد آسوریان جهان بین ۳۰۰ هزار تا ۱ میلیون نفر باشد. تعداد آسوریان ایران تا پیش از انقلاب حدود ۷۰ تا ۹۰ هزار نفر بود. بیشتر آسوریان در تهران و در محله نوگئچر در بافت تاریخی ارومیه سکونت دارند. بسیاری از آسوریان، پیرو کلیسای نستوری و عده‌ای دیگر کاتولیک کلدانی و بعضی دیگر، ارتدکس و پروتستان هستند. آسوریان خود را بازماندهٔ قوم آشور می‌دانند.

آسوریان در قرون اول اسلامی با ترجمهٔ علوم و معارف یونانی به زبان عربی خدمت بزرگی به توسعهٔ دانش در میان مسلمانان و نگهداری آثار علمی دوران باستان کردند. بعضی از بزرگ‌ترین دانشمندان و مترجمان خلافت اسلامی از این مردم بودند. آسوریان بعد از قرون وسطا مورد توجه کلیسای کاتولیک و پس از آن کلیسای پروتستان قرار گرفتند. مداخلات مبلغان این دو کلیسا سبب تجزیهٔ آسوریان شد. این مردم در جریان حوادث ناشی از جنگ جهانی اول و حضور ارتش‌های روسیه و عثمانی در آذربایجان و جنگ‌های قومی و مذهبی که پس از کشتنمارشیمون بنیامین، رهبر آسوریان، به دست اسماعیل آقا شکاک در ۱۳۳۶ ق(۱۹۱۸) پیش آمد، آسیب‌های فراوان دیدند و بسیاری از آنان ناگزیر به نقاط دیگر مهاجرت کردند. آشوری‌ها اصولاً از نژاد سامی بودند و زبان آنان با سایر زبان‌های سامی، مانندِ عربی و عبری هم‌ریشه است.

  • farzad alali
رئیس جمهور به احزاب و مردم پیشنهاد کرد
آشتی و دوستی در نوروز

    حسن روحانی در حاشیه آخرین جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به فرا رسیدن سال 95، اظهار کرد: خدا را شکر می‌کنیم که ملت ایران روزهای پایانی سال 94 را پشت سر می‌گذارند و خود را برای سال جدید آماده می‌کنند. رئیس‌جمهور کشورمان با اشاره به وضعیت کشور در سال آینده، گفت: برای رابطه بهتر با دنیا خود را آماده کرده‌ایم. وی افزود: در سال 94 شاهد باران پربرکت الهی برای سرزمین خشک‌مان بودیم. در این سال شاهد سربلندی ملت در برجام و پایان تحریم‌ها بودیم. در همین سال مردم در هفتم اسفندماه حماسه بزرگی خلق کردند. وی با بیان این‌که «همواره بهار پیام‌های خاص خود را دارد»، خاطرنشان کرد: بهار پیام اعتدال و میانه‌روی را برای همه ما دارد؛ بهار پیام صلح و دوستی و برادری دارد و در بهار باید به همه ایرانیان صمیمیت و صفای خود را نشان دهیم و صله ارحام را با دوستان، همشهریان و هموطنان خود پاس بداریم. رئیس جمهور گفت: نوروز باید روز آشتی، صفا و صمیمیت میان همه احزاب و گروه‌ها باشد. ان‌شاءا... سال 95 نیز از آغاز مانند سال قبل سال همدلی، همکاری و رفاقت برای ساختن ایرانی با توسعه و آبادنی بیشتر باشد. وی با بیان این‌که «سالی که نکوست از بهارش پیداست»، اظهار کرد: ان‌شاءا... سال آینده شرایط ما با کمک و همراهی مردم سال بهتری خواهد بود.

چراکه بهاری را آغاز می‌کنیم که در آن بانک‌ها و بیمه‌های ما در تحریم نیستند و در این بهار می‌توانیم با کشورهای مختلف تجارت کنیم. در این بهار سرمایه‌گذاری در کشور ما آغاز شده است و قراردادهای بسیار مهمی با کشورهای دنیا در سطوح مختلف امضاء شده است. همچنین بانک مرکزی با بانک‌های مرکزی بسیاری از کشورهای دنیا رابطه پولی و مالی برقرار کرده است و سوئیفت برقرار شده است. 
وی تأکید کرد: سال 95 سالی است که در آن حقوق هسته‌ای ما به رسمیت شناخته شده است و ما با دنیا تبادل مواد هسته‌ای داریم. سال 95 سالی است که دنیا تعامل سازنده ایران را باور کرده است و ما این تعامل سازنده را با جهان ادامه می‌دهیم؛ چراکه مردم ما از تنش، برخوردها و افراط بیزار هستند. امیدواریم با کمک ملت ایران حتی در منطقه صلح، صفا و امنیت برقرار شود. رئیس جمهور کشورمان در ادامه به برخی حواشی ایجاد شده در پی آزمایش موشکی ایران اشاره و اظهار کرد: خوشحالیم از این‌که افراطیون و جنگ‌طلبان و آن‌هایی که به ناروا بحث تست موشکی ما را به شورای امنیت سازمان ملل برده‌اند ناامیدانه بازگشتند و دنیا به آن‌ها جواب منفی داد؛ دنیا به آنها اعلام کرد که فعالیت ایران صرفاً فعالیتی دفاعی برای حفاظت و حراست کشور است. وی تأکید کرد: ما با موشک‌مان به هیچ عنوان قصد تجاوز به هیچ کشوری به ویژه همسایگان خود نداشته‌ایم، نداریم و نخواهیم داشت و سلاح‌های ما صرفاً برای دفاع از ملت و کشورمان است. وی با اشاره به شرایط امروز ایران، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایطی که امروز داریم خود را برای روابط بهتر با دنیا آماده کرده‌ایم و ان‌شاءا... سال آینده ما روند اقتصادی‌مان را در کاهش تورم، روند اقتصادی، رشد اقتصادی و آرامش بازار ادامه خواهیم داد. ان‌شاءا... در سال آینده درآمدهای نفتی و غیرنفتی‌مان توسعه پیدا خواهد کرد  و فروش نفت و میعانات آن تا دو، سه روز آینده به مرز بیش از دو میلیون بشکه در روز خواهد رسید؛ بنابراین با حضور و همراهی همه مردم شرایط ما کاملاً شرایط متفاوتی در سال آینده خواهد بود. روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تعطیلات نوروز،‌ اظهار کرد: خواهش می‌کنم که از این ایام و فضا برای دوستی بیشتر و آشتی بیشتر و روابط بهتر با همه استفاده کنیم. ان‌شاءا... ایام عید، ایامی شادی‌آفرین برای فرزندان ما باشد و آنها در این ایام با فرهنگ ایران بیشتر آشنا شوند و با طبیعت‌شان بیشتر آشتی کنند. وی در پایان از اصحاب رسانه نیز تقدیر کرد و گفت: از همه اصحاب رسانه و خبرنگاران به خاطر خدمات‌شان در برجام در خلق حماسه 7 اسفند و سایر خدماتی که در ایام سال انجام شده تقدیر و تشکر می‌کنم. ان‌شاءا...  نوروز سال 95 نوروزی مبارک برای همه ایرانیان، همسایگان و مسلمانان باشد. 

  • farzad alali