چرا انقلاب

پشت پرده

چرا انقلاب

پشت پرده

خدا
آرامش را
در با خودش بودن
قرار داد
و بعد چمدان هایش را
جمع کرد و رفت

طبقه بندی موضوعی

روز وحدت

پنجشنبه, ۲۲ بهمن ۱۳۹۴، ۰۱:۰۴ ق.ظ




گزارش آفتاب یزد از دعوت اصلاح‌طلبان برای حضور پرشور مردم در راهپیمایی سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی
آفتاب یزد – گروه سیاسی: زمانی که در جامعه‌ای تراکم ثروت در سوئی و تراکم فقر در سوئی دیگر باشد، نابرابری‌های سیاسی واجتماعی بیداد کند و جامعه از نبود فرهنگ در رنج و عذاب به سر ببرد، مردم ستم دیده به نوعی خود آگاهی دست می‌یابند و در پی این خود آگاهی انقلاب رخ می‌دهد. انقلاب اسلامی ایران هم که در بیست و دوم بهمن ماه سال 1357 به پیروزی رسید، از این مهم مستثنی نبود. آحاد ملت ایران به پیروی از لایه‌های تحصیل کرده و 
نخبه جامعه و به رهبری امام خمینی (ره) توانستند 
بزرگ ترین و کم نظیرترین انقلاب تاریخ را به اعتقاد بسیاری از 
نظریه پردازان بزرگ جهان رقم بزنند. انقلابی که ماحصل طغیان طبقه متوسط جامعه ایران بر علیه فقر فرهنگی و جهالت بود و هم خون داشت و هم پیام. چراکه شهدای بسیاری را برجای گذاشت و پیام آور استقلال و آزادی و حاکمیت معنویت و شریعت بر جامعه بود. بسیاری از چهره‌ها و جریان‌های شاخصی که اکنون در کشور یا به ایفای نقش می‌پردازند یا مغضوب تازه واردان شده اند، تهیه کنندگان و بازیگران و سازندگان انقلاب اسلامی بوده اند و پا به پای امام راحل حماسه 22 بهمن 1357 را آفریدند. نیروهای چپی که بعدها در فراز و نشیب‌های فراوان ریزش کردند و به جناح سیاسی اصلاح‌طلب تحدید شدند، در زمره این چهره‌ها به شمار می‌روند و در انقلاب اسلامی پررنگ ترین نقش را ایفا کردند. اما در طوفان حوادث، سالیان سال است که نقش‌شان در انقلاب به حاشیه رانده شده است و در عوض جریان سیاسی مقابل آن را به مصادره خود درآورده است. این جریان سیاسی از افرادی که در بحبوحه انقلاب حتی در کشور حضور نداشتند چهره‌های انقلابی ساختند و انقلابیون و یاران و نزدیکان امام را به انزوا کشاندند. حال آنکه انقلاب اسلامی ایران به فراجناحی بودن خود، شهره است و مایملک هیچ یک از نیروهای سیاسی کشور نیست.
انقلاب اسلامی؛ انقلابی اصلاح گرایانه
در همین راستا آذر منصوری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو حزب اتحاد ملت، درباره نقش نیروهای اصلاح‌طلب در انقلاب اسلامی به خبرنگار 
«آفتاب یزد» گفت: جریانی که امروز از آن به عنوان جریان سیاسی اصلاح‌طلب یاد می‌کنیم و 
در سپهر سیاسی کشور حضور دارد، بیشترین نقش را در شکل‌گیری و به نتیجه رسیدن انقلاب اسلامی ایفا کرده است و آن هم به دلیل پیوند این جریان سیاسی با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بوده است. 
وی افزود: پیشینه شخصیت‌های موثر در این جریان سیاسی به عنوان بخشی از نیروهایی که در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی نقش داشته‌اند، به وضوح نشان می‌دهد که کسانی هستند که هم در مبارزات سیاسی انقلاب اسلامی نقش جدی داشته‌اند و هم در دوران هشت ساله بعد از انقلاب که کشور با یک جنگ تحمیلی مواجه شد.
این عضو حزب اتحاد ملت اضافه کرد: در کنار این مسائل اگر پیروزی انقلاب اسلامی و خود انقلاب را مرهون مبارزات مشروطه خواهی ملت ایران بدانیم، باید عنوان کرد که شکل گیری جنبش مشروطه خواهی با هدف اصلاح ساختار قدرت در کشور شکل گرفت و تداوم این جنبش اصلاحی در فضای سیاسی کشور در نهایت منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد. یعنی اوج جنبش مشروطه خواهی را در تحقق انقلاب اسلامی و روی کارآمدن جمهوری اسلامی قلمداد می‌کنیم.
منصوری ادامه داد: انقلاب اسلامی یک انقلاب
اصلاح گرایانه بوده است و هدف آن اصلاح ساختار حقوقی کشور و تغییر رویکردها و روش‌هایی بود که مورد اقبال جامعه 
ایران در رژیم شاه قرار نگرفته بود. با این رویکرد و با توجه به پیشینه افراد تاثیرگذار در انقلاب اسلامی، اصلاحات و اصلاح‌طلبی یک جزء لاینفک از انقلاب اسلامی است.
عضو حزب جمعیت زنان مسلمان نو اندیش بیان کرد: به انحصار درآوردن انقلاب به توسط یک گروه و یک جریان سیاسی و ایجاد دودستگی بین مردم این کشور که همگی در شکل‌گیری انقلاب اسلامی و ماندگاری نظام برآمده از این انقلاب سهیم بوده‌اند، با اهداف انقلاب و جمهوری اسلامی مغایرت دارد.
وی با بیان اینکه این انقلاب 37 سال پیش به منظور 
نه گفتن به تک صدایی در کشور شکل گرفت، خاطرنشان کرد: وقتی که شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی داده شد، تلازم این سه شعار قابل انکار نیست، بنابراین توسل به این روزهای ملی و استفاده از آنها برای حذف یک جریان سیاسی در تناقض با اهداف انقلاب اسلامی است. رمز ماندگاری و پیروزی این انقلاب وحدت و آشتی ملی بوده است و از همین روی این نوع رفتارها در مغایرت با وحدت و آشتی ملی است که متضمن و تقویت‌کننده منافع ملی در کشور است. 
منصوری در پایان گفت: با تورق تاریخ 37 ساله انقلاب اسلامی می‌توان فهمید که با اتخاذ روش‌هایی که تندروها پیش گرفته‌اند، زمینه دودستگی و تفرق و نفاق در جامعه ایجاد می‌شود. مصادره انقلاب اسلامی توسط یک جریان زمینه دلسردی و بی‌اعتمادی مردم را در این بزنگاه مهم تاریخی کشور که مصادف شده است با برگزاری دو انتخابات مهم، به وجود می‌آورد.
بهره‌برداری سیاسی از روزهای ملی ممنوع 
عبدالله ناصری، عضو شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان نیز با بیان آنکه پیروزی انقلاب اسلامی ایران مرهون پیوستگی و انسجام عمومی جامعه و نقش داهیانه و هوشمندانه رهبری فقیه جمهوری اسلامی امام خمینی (ره) بوده است، به خبرنگار «آفتاب یزد» گفت: در کنار امام خمینی و مردم جامعه، گروه‌های نخبه و روشنفکران دینی آن زمان نیز به نقش آفرینی پرداختند. به طور طبیعی بخش قابل توجهی از جریانات سیاسی که امروز شکل گرفته شده اند در ایام پیروزی انتخابات حضور داشتند و افرادی که امروز به عنوان چهره‌های شاخص و برجسته اصلاحات می‌شناسیم، در دهه اول انقلاب به عنوان نیروهای خط امام و جریان چپ شناخته می‌شدند این افراد ایفا کننده نقش اساسی در پیشروی انقلاب اسلامی بودند.
وی با تقسیم جریان اصولگرایی به دو بخش اضافه کرد: طیفی که ما همواره از آن به عنوان اصولگرای سنتی یاد می‌کنیم ، هم پای نیروهای خط امامی در انقلاب حضور داشتند و فعالیت کردند، بخش دوم گروه‌های نوظهوری هستند که بعد از دوم خرداد 76 به عنوان رقیب جریان اصلاحات ایجاد شدند و نقش آفرینی کردند و در سال84 قد کشیدند، این‌ها کسانی نبودند که در انقلاب اسلامی نقش قابل توجهی ایفا کرده باشند. بعضی از آنها را می‌شناسیم که شدیدا با تفکرات انقلابی زاویه دارند. 
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: آنچه که مسلم است این است که این تقسیم بندی‌های سیاسی و فکری امروز، ماحصل آن انسجام و وحدت در آستانه انقلاب و همین طور مدیون نقش هوشمندانه امام خمینی چه در ایام انقلاب چه بعد از آن بوده است و تا زمان ارتحال ایشان هم ادامه داشته است. در زمان حیات ایشان علیرغم تفاوت دیدگاه‌ها و تقسیم بندی‌های سیاسی یک انسجام و وحدت در جامعه به وضوح دیده می‌شد.
مدیر عامل اسبق خبرگزاری ایرنا اظهار داشت: قطعا انسجامی که به ارکان اصلی قدرت باز می‌گردد باید به صورت مستمر به جامعه پمپاژ شود در عین اینکه در هر دوره ای یک جناح سیاسی در قدرت باشد اما این روند را اکنون در جامعه مشاهده نمی کنیم و با آنچه در دهه اول انقلاب شاهد آن بودیم بسیار متفاوت است. 
عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در پایان سخنانش با بیان اینکه اصلاح‌طلبان روزهای ملی را همواره متعلق به خودشان می‌دانند، گفت: این جریان سیاسی 
به هیچ وجه هم اجازه نداده است که از روزهای ملی اصولگرایان بهره‌برداری‌های سیاسی یا جناحی کنند. از این ایام نباید بهره‌برداری‌های سیاسی شود چرا که انسجام اجتماعی آسیب می‌بیند. 
مصادره انقلاب و جنگ توسط اصولگرایان
صادق زیبا کلام، استاد دانشگاه تهران نیز همچون منصوری و ناصری براین باور است که اصلاح‌طلبان در انقلاب حضوری پررنگ داشتند، وی در این باره به خبرنگار «آفتاب یزد» گفت:اعضای این جناح سیاسی همان چپی‌های دهه 60 هستند و لایه‌های تحصیلکرده‌شان تعلق به دفتر تحکیم وحدت دارند و به جریانات چپ دهه شصت وصل بوده اند و در آن زمان تفکرات ضدآمریکایی و ضدسرمایه داری داشتند.
وی افزود: قریب به 37 سال از آن روزها می‌گذرد و در گذر زمان چشم‌ها و گوش‌ها بیشتر باز شده است و از همین روی حقایق عمیق‌تر جامعه را بیشتر درمی‌یابیم. اصلاح‌طلبان به عنوان کسانی که نامشان چپ‌های اسلامی بود نقش بسیار زیادی در انقلاب ایفا می‌کردند. 
به طور کلی انقلاب از دانشگاه‌ها شروع به روییدن و جوشیدن 
کرد، البته نمی‌شود نقش روحانیون را نادیده گرفت. آن روحانیون انقلابی همان روحانیون مبارز امروزی بودند که برخی از آنها شهید شدند و بعضی از آنها هم امروز مورد غضب جناحی واقع می‌شوند مثل آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله ناطق نوری که بنیانگذاران روحانیت مبارز در دوران انقلاب هستند. 
این استاد دانشگاه اضافه کرد: در مجموع اصلاح‌طلبان نقش کاملا پررنگی در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند و به همان میزان که تحت تاثیر افکار و اندیشه‌های امام خمینی (ره) بودند.
زیبا کلام در خصوص مصادره انقلاب توسط برخی جریان‌های سیاسی خاطر نشان کرد: اصولگرایان تندرو سالیان سال است که سعی می‌کنند انقلاب اسلامی را به انحصار خود دربیاورند یعنی اینکه فقط آنها بودند که به مبارزه علیه رژیم شاه می‌پرداختند. این مصادره را هم اصولگرایان فقط در مورد انقلاب نکرده‌اند. این مصادره‌شان در مورد جنگ و جانبازان و شهدای جنگ نیز صورت گرفته است اگر کمی دقت کنیم می‌بینیم که اصولگرایان به صورتی با جنگ و شهدای جنگ و جانبازان برخورد می‌کنند که گویی همه آنها متعلق به این جریان بوده‌اند. مثلا شهید خرازی، مرحوم چمران، همت، باکری و فهمیده را محصور خودشان کرده‌اند. درحالی که به هیچ وجه اینگونه نیست آنها برای انقلاب و جنگ علیه عراق مبارزه می‌کردند.

  • farzad alali

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی