چرا انقلاب

پشت پرده

چرا انقلاب

پشت پرده

خدا
آرامش را
در با خودش بودن
قرار داد
و بعد چمدان هایش را
جمع کرد و رفت

طبقه بندی موضوعی

۱۳۹۵ پنج شنبه ۳۰ اردیبهشت شماره 3042ارمان

پنجشنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۳۶ ب.ظ

تیتر محم روزنامه  ارمان

ادامه خبرها در ادا


کرواسی؛ دروازه ارتباط ایران با اروپا

اقدام فائزه هاشمی و طرح دو سوال مهم


فعلا قصد ریاست خبرگان را ندارم


کرواسی؛ دروازه ارتباط ایران با اروپا

آرمان: ایران و کرواسی طی سال‌های گذشته بعد از فروپاشی یوگسلاوی سابق رابطه‌ای مبتنی بر احترام داشتند. حمایت جمهوری اسلامی ایران در جنگ بوسنی از کروات‌ها هرگز از ذهن تاریخ پاک نمی‌شود. پس از لغو تحریم‌ها بود که دروازه نیمه باز ایران برای کرواسی باز شد و این کشور بیش از گذشته به برنامه‌ریزی برای توسعه همکاری‌ها به ویژه در حوزه اقتصادی با ایران پرداخت. در همین راستا کولیندا گرابار کیتاروویچ، رئیس‌جمهور کرواسی به همراه هیاتی به ایران سفر کرد. نکته قابل توجه این بود که رئیس‌جمهور کرواسی در سفر به ایران از هواپیمای اختصاصی استفاده نکرد و به همین دلیل هواپیمای حامل او به جای فرودگاه مهرآباد، در فرودگاه امام خمینی در جنوب تهران به زمین نشست و او در کنار سایر مسافران این پرواز، وارد پایتخت شد. البته پیش از لغو تحریم‌ها هم روابط دو کشور برقرار بود چنانکه اعضای دولت پیشین از جمله «وسنا پوسیچ» وزیر خارجه و «دارکو لورنسین» وزیر گردشگری و نیز «جوزپ لکو» رئیس پارلمان پیشین کرواسی از ایران دیدار کردند که نشانه اهمیت ایران برای سیاستمدارن این کشور است. کرواسی که در یک موقعیت ژئوپولتیکی بسیار مهم واقع شده است می‌تواند توزیع‌کننده گاز ایران به بسیاری از کشورهای اروپایی باشد. ایرانیان علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های گازی، کشتی‌سازی، صنعت پتروشیمی و گردشگری هستند در حالی که شرکت‌های کروات خواستار سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و انرژی هستند. روزنامه «وچرنی» کرواسی که از معروفترین رسانه‌های این کشور است درباره سفر رئیس‌جمهور کرواسی و هیات اقتصادی آن کشور به ایران آورده است: «مطمئنا ملاقات رئیس‌جمهور کرواسی خانم «کلیندا گرابار کیتاروویچ» همراه هیات همراه بزرگ اقتصادی که با برنامه‌ریزی و هماهنگی اتاق بازرگانی کرواسی (HGK) انجام می‌شود، موفقیت‌آمیز خواهد بود و نتایج مثمرثمری همراه خواهد داشت. علاوه بر روابط سیاسی بسیار خوب، دو کشور به دنبال افزایش روابط اقتصادی نیز هستند. »

امضای سند همکاری میان ایران و کرواسی

یکی از بخش‌های سفر خانم کولیندا گرابار کیتاروویچ امضای تفاهمنامه‌هایی با ایران بود مانند دیروز که ایران و جمهوری کرواسی برای تعمیق روابط و مناسبات خود، سند و یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند. موافقتنامه همکاری‌های اقتصادی و یادداشت تفاهم همکاری‌های اتاق بازرگانی ایران و کرواسی اسنادی بود...

که توسط مقامات ارشد تهران و زاگرب امضا شد. روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کرواسی پس از مراسم امضای اسناد همکاری میان دو کشور بر اراده جدی دولت‌های خود برای توسعه و تحکیم روابط دو جانبه و نیز همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تهران - زاگرب به ویژه در راستای مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی تاکید کردند. حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در نشست مشترک خبری با خانم «کولیندا گرابار کیتاروویچ»، از کرواسی به عنوان کشور دوست جمهوری اسلامی ایران در منطقه بالکان یاد کرد و اظهار داشت: ایران بلافاصله استقلال کرواسی را به رسمیت شناخت و از همان زمان روابط خوب و دوستانه‌ای بین دو کشور برقرار بوده است. روحانی با اشاره به اینکه روابط تهران - زاگرب در طول چند سال گذشته به دلیل تحریم‌ها، متناسب با ظرفیت‌های دو کشور نبوده است، گفت: در جریان این سفر تصمیم گرفتیم روابط دو کشور را در زمینه‌های مختلف اقتصادی، به ویژه در حوزه انرژی و حمل و نقل هر چه بیشتر توسعه دهیم. رئیس‌جمهوری اضافه کرد: حضور یک هیات عالیرتبه اقتصادی و تجاری کرواسی در این سفر، نشانگر اراده سیاسی دولت کرواسی برای توسعه روابط اقتصادی با ایران است. رئیس‌جمهوری اضافه کرد: دو طرف علاوه بر مسائل اقتصادی، علاقه‌مندی خود را برای توسعه روابط علمی، فناوری و دانشگاهی، مورد تاکید قرار دادند. رئیس‌جمهوری، بررسی شرایط منطقه بالکان و لزوم ثبات و انسجام بیشتر در آن منطقه و نیز مسائل مهم منطقه خاورمیانه را از دیگر محورهای مذاکرات خود با رئیس‌جمهوری کرواسی برشمرد و اظهار داشت: کشورهایی که با معضل تروریسم مواجه هستند، از موارد مورد بحث دو طرف بود و موضوع مبارزه با تروریسم و لزوم همکاری دو کشور و نیز همکاری‌های ایران با اتحادیه اروپا و ضرورت توجه به این مساله از سوی همه کشورهای جهان به عنوان یک معضل منطقه‌ای و جهانی، مورد تاکید قرار گرفت. دکتر روحانی در ادامه با اشاره به اینکه امسال یکصدمین سال به رسمیت شناخته شدن دین مبین اسلام در کرواسی است، اظهار داشت: رئیس‌جمهور کرواسی نسبت به احترام مردم کشورش به دین مبین اسلام، تاکید دارند و در جریان مذاکرات خود لزوم همفکری و هماهنگی پیروان ادیان بزرگ آسمانی و وحدت و انسجام همه ادیان در شرایطی که بیش از گذشته به آن نیاز داریم، مورد تاکید قرار گرفت. رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: از اینکه رئیس‌جمهور کرواسی در این سفر، مفتی اعظم زاگرب را به عنوان عضو هیات همراه به تهران آوردند، به معنای احترام دولت کرواسی به دین مبین اسلام، تلقی می‌کنیم. خانم «کولیندا گرابار کیتاروویچ» رئیس‌جمهوری کرواسی نیز خاطرنشان کرد: کرواسی می‌تواند مسیر بسیار خوبی برای انتقال انرژی ایران به اتحادیه اروپا باشد. جمهوری اسلامی ایران از نقش کلیدی در منطقه برخوردار است و کرواسی به عنوان عضو اتحادیه اروپایی از اقدامات ایران در کاهش تنش در منطقه حمایت می‌کند.


اقدام فائزه هاشمی و طرح دو سوال مهم

رضا سلیمانی

اقدام فائزه هاشمی و طرح دو سوال مهم

 

انتشار تصویر دیدار خانم فائزه هاشمی با خانم فریبا کمال‌آبادی، زندانی بهایی که به مرخصی آمده بود، یک‌بار دیگر سوژه و بهانه حمله و توهین مخالفان آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی به ایشان و خانواده، طی چند روز اخیر شد. صرف نظر از اقدام خانم فائزه هاشمی که شاید ناخواسته در دام یک توطئه و سناریوی از پیش طراحی شده افتاده باشد که البته به هیچ‌وجه قابل دفاع هم نبوده و بنا به گفته شخص آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی، «اشتباه بدی انجام شده و باید به نحوی جبران شود»، ولی چند ابهام به ذهن انسان می‌رسد که در این مقال به دو مورد آنکه به سادگی نمی‌توان از کنار آن گذشت، اشاره می‌شود. براساس اسناد و سوابق زندان، خانم فائزه هاشمی برای نخستین بار نبوده که با یک فرد بهایی دیدار داشته است، بلکه حدود شش ماه، دوره محکومیت خود را در زندان اوین با این فرد، هم سلول بوده و آنگونه که قبلا خود وی نیز اعلام کرده بود، متاسفانه شب و روز خود را با این خانم‌ بهایی و منافقینی که دستشان به خون فرزندان این مملکت آغشته است، گذرانده و به عبارتی با این جماعت زندگی کرده است. آنهم نه به اختیار و میل خود، بلکه به اجبار حکم و جبر قانون زندان. اگر واقعا آنگونه که این چند روز خانم فائزه هاشمی و به تبع آن، شخص آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی که اقدام فرزندش را تقبیح نیز کرده است، باید به خاطر یک ملاقات کوتاه، سرزنش و آماج حملات و توهین‌های ریز و درشت، آن هم به صورت زنجیره‌ای و ادامه‌دار قرار بگیرند، بهتر نیست قبل از هر چیز، به این سوال منطقی پاسخ داده شود که چطور ممکن است یک خانم شیعه محجبه و فرزند یکی از شخصیت‌های برجسته نظام جمهوری اسلامی ایران، با الاجبار، حدود ۶ ماه با یک خانم عضو فرقه ضاله و ساخته استعمارگران برای ایجاد شبهه و اختلاف در دین اسلام، در یک بند، هم سفره و هم‌نشین شده باشد؟!! آیا همه آن اوصاف زشتی که این روزها درباره این فرقه و پیروان آن گفته شده، آن روزها مصداق نداشت؟! سوال بعدی که امیدوارم منصفانه، غیرجناحی و سیاسی به آن پاسخ داده شود، اینکه اگر فائزه هاشمی دختر آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی نبود و هدف تخریب شخصیت برجسته و مورد اعتماد امام (ره)، رهبری و مردم، به ویژه پس از انتخابات اخیر نبود، باز هم همین موضع‌گیری‌ها و توهین‌ها علیه پدرشان!! به خاطر این ملاقات انجام می‌شد؟ چگونه می‌شود که مدعیان اخلاق، مذهب تشیع و مکتب اسلام درباره حرمت شکنی‌ها و بداخلاقی‌های سیاسی که افراد جناح مقابل انجام می‌دهند، از جمله انتشار تصاویر خانم مینو خالقی و اقدام غیراخلاقی با آبروی یک زن مسلمان، اظهارات ضد اخلاقی آقای قاضی‌پور علیه نمایندگان زن مجلس و توهین و به‌کار بردن کلمات و فحش‌های رکیک و ضد اخلاقی به خانم فائزه هاشمی در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و پخش گسترده آن در رسانه‌های مجازی و غیرمجازی سکوت رضایت‌آمیز دارند و این‌بار فریاد «وا اسلاما» سر دادند؟مساله مهم‌تر اینکه این دایه‌های مهربان‌تر از مادر توجه ندارند که با اشاعه‌ این مساله ساده، چه کمکی به اهداف جریان بهاییت برای رسانه‌‌ای شدن نام و مواضع آنان کرده‌اند!؟ یک ملاقات معمولی را که رسماً خبری از آن منتشر نشده بود، چنان به تیتر یک رسانه‌های دیداری، گفتاری، نوشتاری و شنیداری در داخل و خارج تبدیل کردند که بسیاری از کسانی که حتی نام این فرقه را نیز نشنیده بودند یا اطلاعاتی درباره اندیشه‌های منحرف آنان نداشتند، کنجکاو و نسبت به شناخت بیشتر آنان تهییج و حساس شدند! / والسلام



فعلا قصد ریاست خبرگان را ندارم

آرمان: «مجلس خبرگان خیلی حساس است. نباید سلیقه‌های باندی و تفکرات جناحی در آن دخالت داشته باشد. انتخابات آن هم مهم است. اگر انتخابات خبرگان باندی و جناحی باشد، خود مجلس در جامعه کم اعتبار می‌شود که ضررهایش به پایه‌های نظام می‌رسد. اصلا مصلحت نیست که هر کسی با هر هدفی برای اعتبار رهبری نظام که کار مجلس خبرگان است، در جامعه شبهه درست کند. اگر جایگاه رهبری را در افکار عمومی ضعیف کنیم، پایه انقلاب سست می‌شود. به نظرم هر کس نگاه باندی به انتخابات خبرگان داشته باشد، به انقلاب خیانت می‌کند. انقلابی که اهداف بلندی داشت و هنوز راهی طولانی تا رسیدن به آرمان‌ها دارد. » این اظهارات آیت‌ا... هاشمی در بهار ۹۴ است؛ یعنی همان سالی که در مرداد ماه آن به «آرمان» گفت: «خواهم آمد، نگران نباشید» و در زمستان که انتخابات مجلس خبرگان برگزار شد آیت‌ا... هاشمی بود که رای نخست مردم تهران را کسب کرد. از روزی که آیت‌ا... هاشمی اعلام کرد در انتخابات مجلس خبرگان حضور خواهد داشت، بحث ریاست او بر این مجلس مطرح شد و کمتر شخصی بود که او را دور از کرسی ریاست تصور کند اما آیت‌ا... هاشمی نظری به این کرسی نداشت و به آرمان گفت که برای ریاست بر مجلس خبرگان کاندیدا نخواهد شد. دیروز هم بر این موضوع تاکید کرد و گفت:« فعلا بنا ندارم خودم را برای ریاست مطرح کنم. برای اینکه اولا الان در همین جا کارم بیش از ظرفیت وجودی من است و کار‌های زیادی داریم. درآنجا نیاز نیست که انسان رئیس باشد و همین که در خبرگان باشم، خوب است. خبرگان کار جاری آن گونه ندارد و فعلا سالانه ۲ اجلاس دارد و معمولا هم سخنرانی‌های پیش از دستور است و برنامه خاصی ندارد. » هاشمی با بیان اینکه « البته بعضی از کارها را دبیرخانه خبرگان در قم انجام می‌دهد»، گفت: الحمدلله فضای خبرگان به‌خاطر حضور بیش از ۸۴ عالم مجتهد خوب است. ولی اگر خدای نکرده زمانی لازم باشد که اقدامی شود، اگر حضور داشته باشم، خیلی با ریاست فرق ندارد. البته باید ببینیم رقابت‌هایی که در آنجا هست، چگونه خواهد شد. باید اعتبار مجلس خبرگان حفظ شود. هاشمی درباره فضای مجلس خبرگان و اعضای آن توضیح داد:«‌افراد جدیدی را که آمدند، درست نمی‌شناسم. غیر از کسانی را که خودمان معین کردیم، در شهرستان‌ها عده‌ای آمدند و من خیلی با آنها آشنا نیستم. فقط اسم‌شان را می‌دانم. »

تشکیل کمیته جدید در خبرگان

هاشمی چه رئیس باشد و چه نباشد تاثیرگذاری خود را دارد و اگر چه می‌گوید «فضای خبرگان در آینده با تغییر چند نفر مثل سابق خواهد بود که سالی دوبار اجلاس رسمی و در هر اجلاس چند سخنرانی داشتند. درباره ریاست خبرگان هم هرگونه که نمایندگان خبرگان تصمیم بگیرند، انتخاب خواهد شد.»، اما از اقدامات اخیر مرتب با وظایف این مجلس خبرهایی می‌دهد. او که پیش از این اشاره داشت کمیته‌ای تشکیل شده تا گزینه‌های رهبری را بررسی ‌کند، اکنون درباره آن کمیته به «آفتاب» می‌گوید: « آن کمیته از اول طراحی شده بود. یعنی از همان اوایل یک کمیته سه نفره‌ را هیات رئیسه به صورت مخفیانه تعیین کرد و با ۳۰۰، ۴۰۰ نفر صحبت کردند و افکار آنها را در‌نظر می‌گیرند. البته آنها نمی‌توانند تصمیم بگیرند. گزارشی را تهیه می‌کنند و در صورتی که لازم باشد، آن را می‌آورند. چون آن موقع فرصتی نیست که برویم و بگردیم. باید همه کارها را کرده باشیم. البته دوره آن کمیته تمام شد و کمیته جدیدی آمده و مشغول کار است. افراد خاصی را که مناسب‌تر باشند، پیدا می‌کنند.»رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز همچنین در واکنش به زمزمه‌های انتخاب رهبر آینده در رسانه‌ها اظهار داشت:« امیدوارم حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای تا ما زنده‌ایم، به کارشان ادامه دهند که هنوز ادامه می‌دهند. ایشان ۵ سال از من کوچک‌تر هستند و غیر از مشکل جسمی که با ترور آنگونه شدند، سالم و سرحال هستند. بحث‌های مربوط به رهبری آینده، بیشتر رسانه‌ای است.» و زمانی که اشاره شد مقام معطم رهبری در فرمایشاتشان به این موضوع اشاره داشتند،گفت: « ایشان با آینده‌نگری مطالبی می‌گویند. البته خود مجلس خبرگان به‌خاطر احتمال به وجود آمده است. وی ادامه داد:« من فکر می‌کنم مساله اساسی وجود خبرگان این است و نظارت بر وضع عملکرد است که این دو وظیفه را انجام می‌دهد. چون یک گروه نظر می‌دهند و اگر اشکالی ببینند، خدمت ایشان می‌روند و ایشان جواب می‌دهند یا اصلاح می‌کنند. برای ریاست هم، گفتم که ضرورتی برای حضور به عنوان رئیس درخبرگان نمی‌بینم. وقتی که باشم، می‌توانم کار کنم. هیات رئیسه هست و کار می‌کند. چون خبرگان خیلی کار ندارد که انسان خیال کند ریاست آنجا خیلی موثر است. خود رهبری خبرگان را به ارتش تشبیه کردند. مانند گروه‌های نظامی هستند و فعلا مانور می‌دهند و آمادگی پیدا می‌کنند، اما جنگی نیست و آنها برای روز مبادا آماده هستند. »

  • farzad alali

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی