چرا انقلاب

پشت پرده

چرا انقلاب

پشت پرده

خدا
آرامش را
در با خودش بودن
قرار داد
و بعد چمدان هایش را
جمع کرد و رفت

طبقه بندی موضوعی

۱۳۹۵ دوشنبه ۳۰ فروردین شماره 3017 ارمان

دوشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۵، ۰۷:۴۹ ب.ظ


تیتر محم روزنامه  ارمان

ادامه خبرها در ادا

انصراف عارف از رقابت برای ریاست؟

عارف و لاریجانی به تفاهم برسند


«خبرگان مردم» ‌میهمان محبوب خبرگان



انصراف عارف از رقابت برای ریاست؟

آرمان - کورش چهاردوری: در حالی که یازده روز تا انتخابات دور دوم مجلس باقیمانده است، خبر چندانی از تکاپوی انتخاباتی نیست اما گویی برای مردم و رسانه‌ها، رقابت بین محمدرضا عارف و علی لاریجانی برای تکیه بر ریاست ساختمان بهارستان، جذاب تر است. اخبار درگوشی چنین است که احتمال دارد عارف به نفع لاریجانی از کاندیداتوری برای ریاست مجلس کنار ‌رود. البته شاید تا دیروز این تنها یک گمانه بود و حامیان عارف نه تنها آن را قبول نداشتند بلکه مطرح کنندگان این موضوع را به تلاش علیه اهداف اصلاحات متهم می‌کردند اما دیروز خبری مبنی بر جلسات تعدادی از منتخبان اصلاح‌طلب با عارف برای تشکیل فراکسیون اصلاح‌طلبان منتشر شد که گزینه انصراف عارف از ریاست را قوت بخشید. یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس با بیان این که تعدادی از منتخبان جلساتی با عارف برگزار کردند گفت که در این جلسات موضوع تشکیل فراکسیون اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود. محمدرضا تابش با بیان این که راهبرد اصلاح‌طلبان در مجلس دهم اتخاذ تصمیمات در فراکسیون اصلاح‌طلبان است،افزود: با توجه به این راهبرد جلساتی که تاکنون تعدادی از منتخبان اصلاح‌طلبان با آقای عارف برگزار کردند منوط به تشکیل فراکسیون اصلاح‌طلبان بوده و طبیعتا موضوع انتخاب رئیس و هیأت رئیسه به بعد از تعیین نتیجه مرحله دوم انتخابات و به دنبال آن تشکیل فراکسیون اصلاح‌طلبان موکول می‌شود. این منتخب اصلاح‌طلب مجلس دهم درباره ترکیب فراکسیون اصلاح‌طلبان اظهارکرد: فراکسیون اصلاح‌طلبان محدود به اصلاح‌طلبان نیست و راهبرد تعیین شده ما این است که حتی اصولگرایان معتدل نیز می‌توانند در فراکسیون نقش‌آفرین باشند. تابش در عین حال گفت: «در حال حاضر بیشتر هم و غم و تمرکز ما مربوط به مرحله دوم انتخابات است و ان شاء‌ا... بعد از برگزاری انتخابات برنامه‌هایی با حضور منتخبان داریم که انجام می‌دهیم.» تابش با توجه به سابقه حضور طولانی در ادوار مختلف مجلس به طور حتم اخباری را با در نظر گرفتن همه جوانب نقل می‌کند اما روز گذشته با وجود سوال خبرنگار درباره ریاست عارف، او با زیرکی بر تشکیل فراکسیون اصلاح‌طلبان تاکید کرد که شاید مفهوم سکوتش در برابر ریاست عارف هم چنین باشد که او ریاست این فراکسیون را بر عهده خواهد گرفت. از سوی دیگر محمدرضا عارف، سر لیست اصلاح‌طلبان در حوزه انتخابیه تهران، از زمان اعلام نتایج، در حرف و عمل نشان داد که جز به دور دوم انتخابات فکر نمی‌کند. عارف حتی ارزیابی عملکرد اصلاح‌طلبان در دور نخست انتخابات را نیز، منوط به اتمام دور دوم انتخابات کرد.« منتخب نخست مردم تهران، از همه فعالان و علاقه مندان به جریان اصلاحات خواست که تنها و تنها به پیروزی در دور دوم انتخابات فکر کنند.» که این بی میلی برای بیان حضور در رقابت ریاست مجلس نشانه دیگری از اندیشیدن عارف به انصراف از رقابت برای ریاست دارد؛ هر چند مدیر روابط عمومی او اصرار دارد که عارف در رقابت برای ریاست مجلس دهم کاندیدا خواهد شد.

سکوت لاریجانی

از سوی دیگر، علی لاریجانی که اکنون ریاست مجلس نهم را به پایان می‌رساند، سکوت معناداری را درباره موضوع ریاست مجلس دهم پیشه ساخته است. لاریجانی هوشمندانه، به توانایی‌ها و پتانسیل‌های خود ایمان دارد. اما او نیز می‌داند که طرح موضوع ریاست مجلس، پیش از شکل گیری مجلس دهم، جز دامن زدن به اختلافات، ثمر دیگری نخواهد داشت. رئیس مجلس نهم که در جریان مذاکرات هسته‌ای و همچنین، تصویب برجام به خوبی نشان داد که به مصلحت کشور واقف است و حتی با لقب اصولگرایی، از اقدامات دولت اعتدال گرا حمایت می‌کند، امروز حتی با رفقای سابق خود نیز جلسه‌ای نمی‌گذارد. کمیته هفت نفره اصولگرایان، تا امروز حداقل دو مرتبه تلاش کرده است که با علی لاریجانی، به گفت‌وگو بنشینند اما تا اینجا، ناکام بوده‌اند.

اما و اگرها در همراهی لاریجانی با رهروان

از سوی دیگر، اعضای ائتلاف امید، موضوع تشکیل فراکسیون امید را مطرح کرده‌اند تا نمایندگانی که در این ائتلاف حضور داشته‌اند، به عضویت این فراکسیون در آیند. در طرف مقابل، اصولگرایان، تلاش می‌کنند تا فراکسیون رهروان ولایت را که ریاستش را علی لاریجانی بر عهده دارد، حفظ کنند. با نگاهی به ترکیب نیروهایی که به مجلس دهم راه یافته‌اند، می‌شود حدس زد که حداقل دو فراکسیون متعلق به اصلاح‌طلبان و اصولگرایان باشد. اما در این میان، نیروهای مستقل و هوادار دولت چه تکلیفی خواهند داشت؟ تجربه نشان داده است که نیروهای مستقل، بعد از ورود به مجلس به سمت جناح اصولگرا متمایل می‌شوند؛ چرا که می‌دانند اصولگرایان از هر گونه شبهه‌ای در امانند. البته در شرایط فعلی، می‌توان انتظار داشت که نیروهای مستقل، با تشکیل فراکسیونی، به نقش آفرینی در موضوعات بپردازند. دور از ذهن هم نخواهد بود که نیروهای معتدل و هوادار دولت نیز در تشکیل این فراکسیون، نیروهای مستقل را یاری کنند. اما فراکسیون رهروان ولایت، تلاش می‌کند به هر ترتیب ممکن، علی لاریجانی را به سوی خود جذب و زمینه را برای ریاست او بر مجلس دهم فراهم سازد. یکی از اعضای فراکسیون رهروان، با پرده برداشتن از این برنامه، گفت: «اوضاع، روز به روز برای ریاست علی لاریجانی بهتر می‌شود و فکر می‌کنم اعتدالیون هم به لاریجانی برای ریاست مجلس تمایل داشته باشند.» غلامعلی جعفر زاده، هر گونه شائبه برخورد جناحی با موضوع ریاست مجلس را رد کرد و گفت: «خدا گواه است فارغ از این دسته‌بندی‌ها و ضمن همه احترامی که برای آقای عارف قائل هستیم، اما معتقدم عارف قطعا یکی از بهترین رئیس‌جمهورهای کشور خواهد بود اما در قیاس با لاریجانی یک رئیس مجلس خوب نخواهد بود.» این نماینده مجلس در ادامه گفت: «ما مترصد این هستیم که فراکسیون رهروان با همین اسم و همین شکل استمرار کار داشته باشد و چون موفق بوده ریاست آن هم برعهده لاریجانی باشد.» این عضو فراکسیون رهروان، درباره همراهی لاریجانی با این فراکسیون در مجلس دهم نیز گفت: «انشاا... لاریجانی هم رهروان را تنها نخواهد گذاشت و این همراهی استمرار خواهد داشت. فکر می‌کنم برای مجلس بعد هم اصولگرایان زیادی به گرایش فراکسیون رهروان‌ تمایل خواهند داشت و با این اوصاف مستقلین هم کمک خواهند کرد که اوضاع برای ریاست لاریجانی بر فراکسیون رهروان مهیاتر شود.» اکنون کفه لاریجانی برای نشستن بر کرسی ریاست سنگین‌تراست و باید کمی صبر کرد که آیا شایعه انصراف عارف از ریاست به حقیقت مبدل خواهد شد یا خیر.




عارف و لاریجانی به تفاهم برسند

پزشک سیاستمدار به خوبی می‌داند در زمان جراحی قلب باید فشار خون بیمار کنترل شود که مبادا با تغییر آن سلامتی بیمار بیفتد. این پزشک می‌داند که پس از هر دوره بیماری باید دوره نقاهت طی شود که سلامتی به طور کامل به بیمار باز شود. عرصه سیاست هم اوضاع چنین است، یعنی گروهی که مدت‌ها برای فعالیت با محدودیت ها و فشار از سوی رقیب مواجه بود با روی کار آمدن دولت روحانی از آن فضا خارج و فعالیتهای خوبی دارد اما نباید چنین باشد که شوک به آن وارد و مجددا زمین گیرش کند. از بازیگران عرصه سیاست پزشکی به نام محمد رضا خاتمی است که فشار سنج سیاسی در دست دارد و درباره اتفاقات دیروز و امروز کشور گفت‌وگو می‌کند. او درباره چالش‌های دولت در یک سال آینده به«سایت جماران» می‌گوید: چالش‌هایی که بر دولت می‌آید دو جنبه است. یک جنبه این است که نگذارند دولت در عرصه اقتصادی هیچ تحولی ایجاد کند. این ابعاد مختلف ممکن است در عرصه داخلی به فرض کارشکنی باشد یا در عرصه سرمایه‌گذاری خارجی، توسعه منابع اقتصادی با مشکل رو به رو شود. حتی ممکن است توسعه روابط خارجی ما تحت تاثیر قرار بگیرد. اما آنچه که بیشتر در داخل می‌تواند رخ دهد من فکر می‌کنم که یک «پروپاگاندای سیاه» خواهد بود؛ شایعه‌پردازی، دروغ ، سوءاستفاده از تریبون‌ها و رسانه‌ها برای اینکه دولت را از چشم مردم بیاندازند، بدون اینکه هیچ واقعیتی در پشت آن پروپاگاندای سیاه باشد. محمدرضا خاتمی افزود: فکر می‌کنم باید چشم‌ها وگوش‌های خودمان را آماده کنیم که هر روز یک جریان‌سازی شود؛ هر روز یک سیاه نمایی در عرصه کشور شود که نشان دهند دولت در همه عرصه‌ها ناموفق بوده است. ولی به نظرم خیلی کارآیی نخواهد داشت.

توضیح درباره پروژه نجات کشور

او با اشاره به دو پیروزی پیاپی اصلاح‌طلبان در سال‌های ۹۲ و ۹۴ می‌گوید: پیروزی کامل به دست آوردیم؛ به جهت هدف‌گذاری که برای مجلس کرده بودیم پیروز شدیم. هدف‌گذاری ما این نبود که یک مجلس اصلاح‌طلب مانند مجلس ششم داشته باشیم بلکه هدف ما این بود که مجلسی داشته باشیم که از آن دیگر صدای افراط و تندروی به گوش نرسد و این هدف حاصل شده است. برنامه‌ریزی ما منجر به این شد که اصولگرایان معتدل به مجلس راه یابند و دست اصولگرایان تندرو از مجلس کوتاه شود. وی افزود: اما درباره استراتژی، استراتژی اصلاح‌طلبان فرق نکرده است. در سال های گذشته کشور با یک سراشیبی قرار گرفت که حاصل آن را می‌بینیم: ورشکستگی اقتصادی، اضمحلال اخلاقی، انزوای جهانی و مشکلات دیگری که دولت قبلی آنها را ایجاد کرد. در آن زمان صدای جنگ به گوش می‌رسید، مردم مشکل دار‌تر می‌شدند و کشور در معرض آسیب های فراوانی قرار گرفته بود. استراتژی اصلاح‌طلبان در آن مقطع «نجات کشور» بود؛ بدون اینکه دنبال سود شخصی یا جناحی باشند و به همین جهت برنامه‌ریزی کردند که با وجود تنگناها و گرفتاری ها بتوانند ترمز این روند را بکشند. نخستین نتیجه این اتفاق در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ رخ داد. اما این مسیر کامل نیست و بعد از آن برنامه اصلاح‌طلبان این است که این حجم گسترده خرابی‌های عظیم را چگونه می‌توان جبران کرد و به این برنامه رسیدند که همه کسانی که دلسوز هستند و خواهان برطرف شدن مشکلات هستند و به وجود این مشکلات اذعان دارند دست به دست هم دهند تا کشور را با گام‌های بلندتری به پیش ببرند. رضا خاتمی با بیان اینکه پروژه اصلاح‌طلبان برای نجات کشور پروژه تمام شده‌ای نیست، توضیح داد: هدف ما در مجلس دهم و همه صحنه‌های اجتماعی، داخل و خارج حکومت این است که همه دست به دست هم دهیم عقلای جامعه و دلسوزان را گرد هم آوریم و به دنبال برنامه‌هایی باشیم که این خرابی‌ها را بتواند به تدریج جبران کند. مجلس فعلی، شوراهای بعدی و ریاست‌جمهوری بعدی هم همین رسالت را دارد و احتمالا مجلس بعدی هم همین رسالت را خواهد داشت. بنابراین استراتژی ما ساختن کشور با اتحاد، انسجام و پرهیز و از تندوری و جلوگیری از تاخت و تاز تندروها در عرصه کشور است. خاتمی با بیان اینکه دولت و مجلس، در دست ما به عنوان «اصلاح‌طلبان» نیست؛ بلکه این دو قوه به دست یکسری نیروی عاقل و دلسوز افتاده که لزوما اصلاح‌طلب نیستند تا بخواهیم بگوییم دست ما افتاده و ما باید برنامه بدهیم، ادامه داد: خود آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهور برنامه‌هایی دارند که دنبال می‌کنند و در مجلس هم جمع ائتلافی برنامه‌هایی دارند که پیگیری می‌کنند. اما یک نکته‌ای را می‌خواهم بگویم؛ این اعتماد و توجهی که مردم به جریان اصلاحات، اعتدال و عقل گرا دارند شاید آخرین فرصت‌هایی باشد که به همه می‌دهند. اگر نگذارند این جریان کار خود را کند ممکن است مردم به اجماعی برسند که کلا توان حل مشکلات سخت شود؛ یعنی زیان اصلی را کشور می‌کند نه فقط جریان اصلاح‌طلبی یا اصولگرایی. ما وظیفه خود می‌دانیم از واقعیت انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی و قانون اساسی دفاع کنیم و پای آن هم ایستاده‌ایم. آن کسانی که سعی می‌کنند در مقابل جریان اصلاحات و برنامه‌های اصلاحی سنگ اندازی کنند باید به این واقعیت توجه کنند که نتیجه کار آنها بیشتر از آنکه به اصلاحات ضربه بزند به کشور و خود آنها ضربه می‌زند. وی گفت: شاهد شکل گرفتن یک جریان عقلانی دلسوز هستیم. شما ببنید اگر۴ سال پیش صداهای تندرو غالب بود، امروز در درون اکثریت جریان اصولگرایی زاویه ایجاد می‌شود و این جریان‌های تند و افراطی به گوشه رانده می‌شوند و از دامنه نفوذ و اثرگذاری آنها کاسته می‌شود. امروز صدای ضد افراط گرایی درون اصولگرایان کم طنین‌تر از درون اصلاحات نیست. البته ما دنبال این نیستیم که کسی از اصولگرایان با صدای بلند بگوید من مسیرم را از تندورها جدا کرده‌ام. اما می‌بینیم که در عمل این اتفاق می‌افتد و اتفاق مبارکی هم هست. ما در جریان برجام و انتخابات شاهد این موضوع بودیم و در آینده هم شاهد خواهیم بود که این ائتلاف عقلانیت یک ائتلاف گسترده‌تری خواهد شد و مجال را از تندورهایی که به فکر کارشکنی هستند ان شاء‌ا... خواهد گرفت. وی با تاکیدبر اینکه ما فراز و نشیب‌های زیادی خواهیم داشت، ادامه داد: من امیدوارم به خاطر فضای کلی که در جامعه و در درون نیروهای سیاسی می‌بینم خیلی مشکلات قبل را تجربه نکنیم و به دنبال راه‌حل‌هایی برای آنها باشیم.

چه کسی رئیس مجلس می‌شود؟

وی درباره ریاست آقایان عارف یا لاریجانی بر مجلس توضیح داد: من بسیار علاقه‌مندم و خوشحال می‌شوم که آقای عارف رئیس شود. ایشان اصلاح‌طلب اصیلی است که فعالیت کرده و رأی اول تهران را آورده و لیاقت و شایستگی هم دارد. همه تلاش خودمان را هم باید بکنیم. اما تبصره‌ها یا ملاحظاتی هم داریم؛ اولا ما هر کاری می‌کنیم باید توجه کنیم که مجلس آینده نباید باعث جدایی و اختلاف بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل در مسائل اصلی که وجود دارد، شود. اگر بخواهیم این مجلس، مجلس با خاصیتی باشد باید دو گروه دست به دست هم بدهند و کار کنند و اگر از هم جدا شوند هیچ چیزی از این مجلس بیرون نخواهد آمد. دومین مساله ای که من دارم شفافیت است. یعنی کاری که ما می‌کنیم شفاف باشد. یعنی مردم بدانند که ما چه کار می‌کنیم. بگویند ما تلاش می‌کنیم که به طور مثال آقای عارف رئیس مجلس شود؛ یا اینکه بعد از ارزیابی متوجه می‌شویم که چنین کاری امکان پذیر نیست به مردم توضیح دهیم که به خاطر این شرایط و این مسائل و مشکلاتی که وجود دارد ما برای اینکه کارآیی مجلس را بالا ببریم اشکال ندارد که مثلا به آقای لاریجانی رأی می‌دهیم. این شفافیت خیلی مهم است. وی افزود: اگر این جوری باشد که مردم در جریان نباشند و فردا آقای لاریجانی رئیس مجلس شود ممکن است برای بخش قابل توجهی از رأی‌دهندگان سوال پیش بیاید که آقای عارف شما کنار کشیدید، سازش کردید، چه کار کردید؟ این شفافیت نکته دومی است که باید در این میان باشد و به نظر من باید با مردم حرف زد. محمدرضا خاتمی تصریح کرد: نکته سومی که وجود دارد این است که حربه طرف مقابل این است که اختلاف بیندازد. تا حالا سعی می‌کرد بین اصلاح‌طلبان اختلاف بیندازد. قبل از انتخابات گفتند لیست اصلاح‌طلبان این است و آن نیست. حالا می‌خواهند بین ما و دوستان دیگر اختلاف بیاندازند و بین ما دشمنی ایجاد کنند. من فکر می‌کنم که هم ما و هم اصولگرایان معتدل این را می‌دانیم که این حربه، حربه زنگ زده و کهنه‌ای است و به آن توجهی هم نمی‌شود؛ فقط به درد ۴ نفر مخاطب چشم و گوش بسته خودشان می‌خورد که دلشان را خوش کنند که بین ما اختلاف است. بگذارید دلشان خوش باشد؛ دل ۴ نفر خوش شود برای ما هم ثواب دارد. اما من خودم معتقدم که ما باید وارد گفت‌وگو شویم. اگر ما می‌خواهیم مجلس آینده مجلس گفت‌وگو و گفتمان ملی شود از الآن باید وارد گفت‌وگو شوند. پایگاه آقای عارف و آقای لاریجانی در مجلس نزدیک است. باید با هم بنشینند و به تفاهم برسند. اگر قرار بر یارکشی باشد و این یارکشی منجر به جدایی و افتراق شود گرفتاری خود آقایان در داخل مجلس زیادتر می‌شود. وی افزود: یعنی حتی یکی از آنها رئیس مجلس شود با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی با کسی هستند که رئیس مجلس نشده ممکن است که مشکلات خاص خودش را به وجود بیاورد. از الآن باید وارد یک رایزنی، گفت‌وگو و تفاهم شفاف شویم که به عرض ملت هم برسد. من حساسیتم به لحاظ عاطفی هست، اما به لحاظ منطقی و عقلانی فکر نمی‌کنم که خیلی در شرایط فعلی ریاست و هیات رئیسه مجلس حساسیت آنچنانی داشته باشد. خاتمی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید که دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چقدر مهم است؟ اظهارداشت: اهمیت دور دوم به این لحاظ است که ممکن است این توازن نسبی که در دور اول به وجود آمده را بر هم بزند. اصلاح‌طلبان برنامه‌ریزی کردند که حداقل ۴۰ کرسی از کرسی‌های دور دوم را داشته باشند با این حساب من فکر می‌کنم که مانعی برای ریاست آقای عارف نخواهد بود. یعنی خود به خود رأی مردم مشکل را حل خواهد کرد. پیش بینی او درباره حضور مردم در انتخابات چنین است: در شهرهای کوچک به نظرم می‌رسد که مشارکت خوب باشد اما در شهرهای بزرگی مثل شیراز و تبریز نمی‌دانم مشارکت چطور باشد. امیدوارم با این موجی که در داخل کشور ما برای تحول طلبی و تغییر خواهی وجود دارد آنجا هم مشارکت سطح بالایی باشد و کاندیداهای اصلاح‌طلب بتوانند رأی بیاورند.

احمدی‌نژاد جایگاه و پایگاه چندانی ندارد

سیدمحمدرضا خاتمی درباره حضور احمدی‌نژاد در انتخابات ۹۶ هم گفت: من اولا نکته‌ای را بگویم؛ من در رسانه‌ها می‌خوانم که می‌گویند «احمدی‌نژادیسم»! من اصلا نمی‌فهمم یعنی چه؟ عده‌ای بودند که آمدند مسئولیت اجرایی کشور را در دست گرفتند و به اعتقاد ما خراب کردند؛ آخر این چه مکتبی است؟ مکتب تخریب! چون دیده‌ام که دوستان خودمان این اصطلاح را به کار می‌برند خواستم یادآور شدم که چنین کلمه‌ای معنا ندارد. یعنی اگر بخواهیم بگوییم چون عوامفریبی است، کشور خراب شده، اینکه مکتب نیست. هرکسی می‌تواند این کار را کند! بنابراین با این کلمه خیلی موافق نیستم. لذا آقای احمدی‌نژاد فردی است با روش خاص خودش و نظر ما درباره ایشان روشن است. وی افزود: نکته دوم این است که به نظر من آقای احمدی‌نژاد جایگاه و پایگاه چندانی ندارد. ممکن است عده‌ای طرفدار ایشان باشند، به او رأی بدهند و برایش تبلیغ کنند اما فریب این فضاسازی کاذب را نباید بخوریم. حالا هم اگر فکر کنیم چون ایشان گفته اصولگرایان بدون من صفر هستند و نتیجه انتخابات مجلس دهم هم این را نشان داد پس ایشان خیلی آدمی است که اگر بیاید شق القمر کند حرف صحیحی نیست؛ نه! آقای احمدی‌نژاد تجربه ۸ سال‌های در این کشور دارند که جز خود ایشان و اطرافیانش کسی از آن رضایت ندارد؛ نه مردم، نه اصلاح‌طلبان و نه اصولگرایان، نه بزرگان حوزه رضایت دارند و نه دنیا؛ هیچ کس رضایت ندارد! بنابراین اصلا مفهوم ندارد که ما نگران باشیم آقای احمدی‌نژاد بیاید و اتفاقی بیفتد؛ هیچ اتفاقی نمی‌افتد. خاتمی گفت: نکته بعدی این است که برخوردی که با آمدن آقای احمدی‌نژاد شد بسیار نادرست است؛ یک عده‌ای آمدند گفتند شورای نگهبان ایشان را ردصلاحیت کند. چرا ردصلاحیت کند؟ ما اصلا تا حالا همه دعوایمان سر این بوده که چرا ردصلاحیت می‌کنید. طبق قانون شما یکسری مراجع قانونی برای ردصلاحیت دارید. مثلا وزارت اطلاعات باید مستندا بگوید فلان فرد عضو فلان گروهک ضد انقلاب است، قوه قضاییه بگوید ایشان این محکومیت‌ها را دارد. اگر اینها را دارد ردصلاحیتش کنید، اما اگر ندارد چرا باید او را ردصلاحیت کند؟ اینجا را باید به مردم واگذار کرد. اگر غیر از باشد ما همه رشته‌های گذشته مان را پنبه کرده‌ایم. آقای احمدی‌نژاد یا هر فرد دیگر اگر مجرم است باید در قوه قضاییه محاکمه شود و آنجا باید نظر بدهد. اگر آقای احمدی‌نژاد سوء مدیریت داشته بگذاریم مردم قضاوت کنند. بنابراین ما باید از آمدن آقای احمدی‌نژاد استقبال کنیم. نباید صورت مساله را پاک کنیم تا همیشه این استخوان لای زخم بماند و تا ابدالدهر ادعاها را بشنویم. ما در کشورمان این مشکل را داریم که نمی‌گذاریم عیار آدم ها با رای مردم سنجیده شود. یک‌بار دیگر اجازه دهیم آقای احمدی‌نژاد بیاید در انتخابات شرکت کند تا تکلیف همه و خود ایشان روشن شود. لذا ما باید یک برخورد منطقی با این قضیه داشته باشیم. تکلیف آمدن آقای احمدی‌نژاد را قانون مشخص کرده است. در بخش دوم هم مردم باید روشن کنند که او را می‌خواهند یا نه. خاتمی تصریح کرد: البته همه ما باید بگوییم دستاوردهای او چه بوده و خودش هم از خودش دفاع کند. ایراد ما این است که برخی یکطرفه به جریان اصلاحات حمله می‌کنید اما اجازه دفاع نمی‌دهید؛...و هرچه تهمت و افترا می‌خواهید به یکی می‌زنید. ما باید یک فرهنگی را جا بیندازیم که وقتی کسی مسئول بوده مورد تندترین انتقادات قرار گیرد اما امکان جواب دادن داشته باشد و من فکر می‌کنم ما از این مساله در این یکسال استقبال کنیم و ایرادات دولت آقای احمدی‌نژاد را بگوییم و او هم بیاید از خودش دفاع کند. اما اگر ما همه کارها را بخواهیم با فشار و هجوم و کارهای غیرقانونی پیش ببریم سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و وضع مان همیشه اینگونه خواهد ماند. به نظر من آقای احمدی‌نژاد حق دارد بیاید، شورای نگهبان اگر مستندات قانونی قوی دارد او را رد یا تایید کند و آخر هم مردم حرف خود را بزنند. من فکر می‌کنم اگر آقای احمدی‌نژاد در انتخابات شرکت کند برای همیشه تکلیف یک ادعای موهوم و خیالی مشخص خواهد شد و برای ما درسی خواهد بود که چگونه چالش‌هایی را که داریم بدون تنش‌های سیاسی و با روندهای دموکراتیک حل کنیم.




آیت‌ا... هاشمی: دور دوم انتخابات باید مانند دور اول پرشور برگزار شود

«خبرگان مردم» ‌میهمان محبوب خبرگان

آرمان - مطهره شفیعی: قرار بود مراسم ساعت ۱۱ آغاز شود اما مدعوین که غریبه نبودند، زودتر آمدند تا پیش از آغاز رسمی برنامه با هم به گفت‌وگو بپردازند. افرادی که برای حضور در مراسم روز یکشنبه به مجمع تشخیص مصلحت آمدند به اندازه‌ای بودند که صندلی‌های سالن کفاف همه آنها را نمی‌داد بنابراین بخشی مجبور شدند ایستاده در کنار سالن به سخنرانی‌ها گوش دهند. آنهایی که آمدند را نمی‌شد در یک رده سنی تعریف کرد چرا که از مرد میانسال ۵۰ ساله و حتی سنین بالاتر آمده بودند تا جوانان ۲۰ تا ۳۰ ساله، از دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران تا اعضایی از حزب کارگزاران و... اما در این جمع سن و سال مهم نبود و موضوعات مورد بحث یکسان بود. از پیروزی لیست ۱۶+۳۰ خشنود بودند و آنهایی که کمی سن بالاتری داشتند به کم سن و سال‌ها گوشزد می‌کردند که انتخابات هنوز تمام نشده و مرحله دوم را باید جدی‌تر از مرحله اول دانست. دیروز جمعی از اعضای ستاد خبرگان مردم یعنی همان ستادی که با انگیزه داشتن مجالس فعال و پویا برای هر چه پرشورتر برگزار شدن انتخاباتهای اسفندماه و بدون چشمداشتی به آگاه‌سازی جامعه درباره اثرات رای دادن به کاندیداهای میانه‌رو از هر دو طیف اصلاحات و اصولگرا پرداختند تا در نهایت این لیست بیشترین پیروز را در انتخابات کسب کرد، گرد هم آمدند دیروز قرار بود اعضای ستاد خبرگان با آیت‌ا... هاشمی دیدار داشته باشند که یاسر هاشمی پسر آیت‌ا... زودتر به سالن برگزاری مراسم آمد و با ‌میهمانان به احوالپرسی پرداخت. دقایقی تا ساعت ۱۱ مانده بود که آیت‌ا... هاشمی وارد سالن برگزاری مراسم شد و با تکان دادن دست با ‌میهمانان به سلام و احوالپرسی پرداخت. پس از قرائت قرآن، عضوی از حزب اعتدال به سخنرانی درباره روندی که برای پیروزی لیست ۱۶+۳۰ طی شد پرداخت و پس از او مسئول حزب کارگزاران ری به پشت تریبون رفت و به قرائت شعری در وصف آیت‌ا... هاشمی پرداخت. همچنین نماهنگی از سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به همراه تصاویری از اتفاقات سرنوشت‌ساز انقلاب اسلامی، دعوت نخبگان علمی و هنری از مردم برای شرکت در انتخابات و اهمیت برگزاری پرشور انتخابات پخش شد.

تاکید امام بر نقش مردم

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از این ‌میهمانان به سخنرانی پرداخت و با تشریح گزارش‌های کتبی و شفاهی از هزینه‌های ستاد خبرگان مردم که به ایشان ارائه شد، گفت: بارها گفته بودم که به‌خاطر شناخت کامل مردم از من، نیاز به تبلیغات آنچنان نیست و فقط کافی است که برنامه‌ها و افکار به مردم معرفی شود. آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی، اهانت به رقبا و زیر پا گذاشتن قانون را بخشی از نبایدهای انتخابات در جمهوری اسلامی دانست و گفت: باید برای رفع این عیب تلاش کنیم که انقلاب اسلامی، برای عزت مردم و کشور ایران، گسترش تعالیم مکتب اهل بیت (ع) و تقویت مکارم اخلاق اسلامی و انسانی بود. ایشان با بیان این جمله که «این انتخابات درس‌های زیادی داشت»، گفت: یکی از نکات غم‌انگیز این انتخابات، تلاش بعضی از معمّرین برای تخریب رقبای انتخاباتی بود که اگر جوانان نمی‌دانستند، خودشان می‌دانستند که دارند دروغ می‌گویند. ایشان حضرت علی (ع) را قرآن ناطق توصیف کرد و با بیان تاریخچه جمع‌آوری قرآن در صدر اسلام، به قرآن منسوب به آن امام همام اشاره کرد و گفت: چنان شخصیتی که عزیز پیامبر (ص) و مسلمانان بود، پس از ماجرای غدیر و اتفاقات پس از رحلت نبوی، در گفتار و رفتار بر رأی و نظر مردم تاکید می‌کردند. آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی با بیان این جمله که «حضرت علی راستگوترین انسان تاریخ است»، گفت: گفتار ایشان در نهج‌البلاغه و سیره ایشان در تاریخ نشان از توجه عمیق به آرای مردم دارد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این جمله که «اسلام آمده تا روز قیامت، مردم را هدایت کند»، گفت: بهترین راه برای فهم تعالیم اسلام و قرآن در شرایط فعلی که ۱۴۰۰ سال از آن گذشته، اجتهاد به عنوان مکمّل خاتمیت دین اسلام است. ایشان با اشاره به برنامه‌های امام راحل به عنوان مجتهدی آگاه و فقیهی سیاسی، برای مبارزه با طاغوت، گفت: ایشان براساس تعالیم امام علی(ع) همواره بر نقش مردم در همه مقاطع انقلاب اسلامی تاکید می‌کرد که با وجود منصب آسمانی ولایت، براساس وصیت نبوی، وقتی مردم را آنگونه دید، کارها را به خودشان واگذار کرد و مشغول کشاورزی شد که آثارش در منطقه ینبع عربستان برقرار است.

خشنودی رهبرانقلاب از برگزاری خوب انتخابات

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خویش، برگزاری آرام و حضور چشمگیر مردم را از ویژگی‌های انتخابات ۷ اسفند خواند و با اشاره به ابراز رضایت و خشنودی رهبری معظم انقلاب از برگزاری خوب انتخابات، گفت: باید در این مسیر فرهنگ‌سازی کنیم تا نمونه‌ای برای برگزاری انتخابات آرام و سالم در جهان باشیم. آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی با تاکید بر اهمیت برگزاری هر چه باشکوهتر دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت ماه، از مردم مناطقی که انتخابات در آن برگزار می‌شود، خواست با همان شور و احساس تکلیف و وظیفه دینی و ملی پای صندوق‌های رأی حضور یابند و حماسه دور اول را پرشور و با انتخاب کاندیدا یا کاندیداهای اصلح تکرار کنند. ایشان جوانان و بانوان را از تاثیرگذاران واقعی در انتخابات و نتایج آن دانست و گفت: کشور ایران، یک کشور جوان است که باید با استفاده از تجربه‌های معمرین، برای آینده آن تلاش کنیم. آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی، بروز و ظهور طلبه‌های جوان در حوزه‌های علمیه را سرمایه‌‌ای دیگر برای نظام اسلامی دانست و گفت: جوانان دانشجو و طلبه باید برای رشد آگاهی مردم در جهت تقویت پایدار مردم سالاری دینی تلاش و فرهنگ‌سازی کنند که از ضرورت‌های زمانه است. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ملت ایران را ملتی بی‌نظیر و وفادار به مکتب اسلام، مذهب تشیع و آرمان‌های امام و شهدا توصیف کرد و گفت: باید برای سربلندی سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی این ملت در جهان تلاش کرد که در سایه انقلاب اسلامی، علاوه بر مردها، زنان تحصیلکرده‌ای هم پیدا شده‌اند که بی‌شک آینده کشور در دستان دختران و پسران دانش‌آموز، دانشجو و دانشمند امروز است.

  • farzad alali

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی