چرا انقلاب

پشت پرده

چرا انقلاب

پشت پرده

خدا
آرامش را
در با خودش بودن
قرار داد
و بعد چمدان هایش را
جمع کرد و رفت

طبقه بندی موضوعی

۱۳۹۵ سه شنبه ۱۷ فروردین شماره 3006 ارمان

سه شنبه, ۱۷ فروردين ۱۳۹۵، ۰۹:۵۸ ب.ظ

تیتر محم روزنامه  ارمان

ادامه خبرها در ادا

هاشمی مصلح واقعی است


جعبه‌سیاه بازگشت احمدی نژاد


حکم اعدام بابک زنجانی ابلاغ شد


فاع علی‌مطهری از یار و همراه پدر

هاشمی مصلح واقعی است

آرمان- کورش چهاردوری: نامش بر سر زبان‌هاست. مردمش دوستش دارند، امین و معتمد ملت است. سخن حق را شجاعانه می گوید اما مقابل سخن بدخواهانش سکوت می‌کند چون می‌داند هر واکنشی منجر به جری‌تر شدن آنها می‌شود. هاشمی‌رفسنجانی سال‌هاست که چنین مشی‌ای دارد حتی وقتی منتقدان دیروز و یاران امروزش، او را در آن برهه‌ها محافظه‌کار می‌خواندند، راهی جز شکیبایی در پیش نگرفت و امروز همان منتقدان او را شناخته‌اند و دانسته‌اند چرا هیچ کس برای امام راحل(ره)، هاشمی نمی‌شد. دانسته‌اند که چرا امام گفت هاشمی زنده است، چون نهضت زنده است. امروز هشت دهه از عمر آیت‌ا...هاشمی می‌گذرد و مردم در جنگ و صلح او را مصلحی می‌دانند که جز به اعتلای ملک و رفاه ملت نمی‌اندیشد. اما تنگ نظران و بدخواهان، هنوز از او هراس دارند. همان‌ها که فکر می‌کردند با زر اندوز و زورمند خواندن هاشمی، می‌توانند بین او و ملت شکاف ایجاد کنند، پاسخ خود را در انتخابات هفتم اسفند گرفتند و چه بسا پیش از آن، در انتخابات خرداد ۹۲ هم ملت پاسخ خود را دادند. چرا که ملت به پیشنهاد هاشمی اعتماد کردند و در انتخابات اسفند ۹۴ نیز چنین کردند. اما کوته‌نظران از پای ننشستند. سخن هاشمی را که شاگرد ممتاز مکتب خمینی کبیر است علم شیطان کردند تا اینگونه القا کنند که خط هاشمی از خط انقلاب جداست و فراموش کردند که این کلام پیر جماران بود که فرمود: «امیدواریم بشر به رشدی برسد که مسلسل‌ها را به قلم تبدیل کند.»

منظور هاشمی پیام و گفتمان انقلاب اسلامی است

علی مطهری، منتخب مردم تهران در مجلس دهم، درباره سخن آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی و بیانات رهبر انقلاب درباره برنامه موشکی، عقیده دیگری دارد. مطهری برخلاف شائبه‌افکنی بدخواهان که خواستار القای شکاف بین دو یار انقلاب هستند، می‌گوید: «این صحبتی که اخیرا رهبر انقلاب درباره نقش مذاکره و آزمایش موشکی در عرصه سیاست خارجی بیان کردند، ارتباطی با مطلبی که از آقای هاشمی نقل شده، نداشته است. » فرزند شهید مطهری ادامه داد: «صحبت آقای هاشمی درباره اهمیت گفتمان و پیام انقلاب اسلامی در دنیای امروز بود و نافی اهمیت قدرت نظامی کشور نیست.»

هاشمی مصلح واقعی است

مطهری ضمن بیان این نکته که هاشمی دلسوز نظام و انقلاب است، به از خود گذشتگی او اشاره می‌کند و می‌افزاید: «آقای هاشمی فردی دلسوز برای انقلاب است و هرجا که احساس می‌کند انقلاب ممکن است دچار انحراف شود، می‌ایستد. حتی اگر منجر به کاهش محبوبیتش شود و این امر نشانه یک مصلح واقعی است.» این نماینده مجلس نهم با بیان نشانه‌های مصلحان در منظومه فکری شهید آیت‌ا... مرتضی مطهری، اضافه می‌کند: « شهید مطهری می‌گوید مصلح واقعی کسی است که در مقابل توهین‌هایی که به شخص او می‌شود، بی‌حس و کرخ است اما نسبت به ضایع شدن حقوق مردم حساس است.» او در واکنش به هجمه‌های گسترده‌ای که به هاشمی‌رفسنجانی صورت می‌گیرد نیز گفت: «به نظر من، این حمله‌هایی که به آقای هاشمی می‌شود، منصفانه نیست.»

برجام تصمیم نظام بوده است

مطهری در بخش دیگری از سخنان خود، با انتقاد به شبهه افکنی‌های دلواپسان نسبت به اجرای برجام و وجود اختلاف در داخل نظام نسبت به این توافق، گفت: «نباید به شکلی جلوه دهیم که خوبی‌های برجام مربوط به بخشی از نظام و بدی‌های آن مربوط به دکتر روحانی و محمد جواد ظریف باشد. بلکه کل نظام این تصمیم را گرفته و برجام را با همه خوبی‌ها و بدی‌هایش پذیرفته است.» وی درباره اقدامات دولت آمریکا در مسیر رفع تحریم‌ها نیز گفت: «این که اجرای تعهدات طرف مقابل در برجام با برخی موانع مواجه شود، قابل پیش بینی بود، خصوصا تحریم‌هایی که آمریکا برقرار کرده است، چون قدیمی است، روشن بود که برداشته شدن آنها به کندی انجام خواهد شد.» وی افزود: «ما با اروپایی‌ها مشکل چندانی نداریم اما آمریکا باید شتاب بیشتری به انجام تعهدات خود بدهد.» علی مطهری روند اجرای برجام را قابل قبول خواند و گفت: «در مجموع اجرای برجام به شکل قابل قبولی پیش رفته است و باید تلاش شود گره‌هایی که در اجرای برخی از مواد آن وجود دارد، باز شده و این کار وظیفه مسئولان وزارت امور خارجه است.»

امام پای قطعنامه ایستاد، ما هم پای برجام بایستیم

وی با بیان اینکه برجام توافقی است که هم خوبی دارد و هم بدی، افزود: «به هرحال برجام، خوبی‌ها و بدی‌هایی دارد و البته خوبی‌ها و نقاط مثبت آن بر بدی‌ها و نقاط منفی آن به مراتب می‌چربد. ولی نباید به شکلی جلوه دهیم که خوبی‌های برجام مربوط به بخشی از نظام و بدی‌های آن مربوط به آقایان روحانی و ظریف باشد، بلکه کل نظام این تصمیم را گرفته و برجام را با همه خوبی‌ها و بدی‌هایش پذیرفته است.» علی مطهری ضمن تشبیه برجام به قطعنامه ۵۹۸، گفت: «همان‌گونه که امام پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ ایستاد و گفت که مسئول این پذیرش خود من هستم و یکدیگر را متهم نکنید و دیدیم که پذیرش آن چه آثار خوبی داشت.» او رفتار امام در مواجهه با قطعنامه ۵۹۸ را مانع ایجاد تفرقه در کشور دانست و اضافه کرد: «رفتار امروز ما نیز باید اینگونه باشد و من به آینده اجرای برجام خوشبین هستم.»

 


سیاسیون از رویای حضور دوباره در پاستور به «آرمان» گفتند

جعبه‌سیاه بازگشت احمدی نژاد

آرمان - مطهره شفیعی: کامشان در انتخاباتی که ۷اسفند ۹۴ برگزار شد همانند خرداد ۹۲ تلخ شد چون این‌بار هم کاندیداهایشان یا ردصلاحیت شدند یا آنانی که از سوی نهادهای ذی‌ربط برای حضور در انتخابات تایید صلاحیت شدند برای حضور مجدد در مجلس از سوی مردم تایید صلاحیت نشدند و رای نیاوردند پس باید مرهمی بر این شکست می‌گذاشتند تا با شعارهایی نظیر «باز می‌گردیم» آنها همخوانی داشته باشد و چه فرصتی بهتر از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ که اگر هم در آن دارای اقبالی نشدند لااقل از فضا برای انتقاد از دولت مستقر به ریاست روحانی که شخصیتی میانه رو و مورد حمایت اصلاح‌طلبان است، استفاده کنند و اینگونه وانمود کنند که وضعیت کشور در عرصه‌هایی که انتقادات زیادی در طی ۸ سال دولتمداری طیف احمدی‌نژاد به آن وارد بود بهتر نشده است و حتما در این مسیر لازم بود که چشم خود را بر موفقیت های دولت یازدهم ببندند. این مسیر آنها با شعار بازگشت احمدی‌نژاد آغاز شد! و زمانی این شایعه قوت گرفت که رئیس‌جمهور سابق کشورمان احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ را رد نکرد. محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر «آیا شما در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ کاندیدا خواهید شد یا نه؟» گفت: ان‌شاءا... سال ۹۶ همه همدیگر را خواهیم دید. بازگشتی که حتی برخی یاران دولت او از آن استقبال نکردند و این حضور را بازی از پیش باخته توصیف کردند. اما همان طور که ذکر شد باید از فضا برای هجمه به دولت مستقر استفاده شود پس بر موضوعاتی تاکید کردند که می‌دانستند در جامعه درباره آنها حساسیت هایی وجود دارد مثلا موضوعات اقتصادی! اندک حامیانش برای او پوستر طراحی می‌کنند و می‌نویسند «خشکسالی شده‌ای بارش باران برگرد» اما ظاهرا کسی چتری برای این‌باران آمده ندارد. داریوش قنبری از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب درباره بازگشت احمدی‌نژاد به پاستور به«آرمان» می‌گوید: تردیدی نیست که احمدی‌نژاد قصد بازگشت به قدرت را دارد. در انتخابات مجلس دهم اما طیف احمدی‌نژاد نتوانستند آن طور که انتظار داشتند، نیروهای خود را به مجلس بفرستند و این نشان از آن دارد که طیف آنها در میان مردم جایگاهی ندارد.

به دنبال دو قطبی هاشمی - احمدی‌نژاد

اما هدف او از حضور درانتخابات ۹۶ چیست؟ اگر او برای حضور در انتخابات اقدام کند مشخص می‌شود که درصدد فضاسازی برای القای دو قطبی احمدی‌نژاد - هاشمی است چون این تصور را دارد که کاندیدای جریان اصلاحات و اعتدال با تایید هاشمی به میدان وارد خواهند شد و او خود را در این میدان بالا خواهد برد که دراین صورت برد و باخت برایش اهمیت نخواهد داشت و احمد حکمی پور هم به «آرمان»می‌گوید: « احمدی‌نژاد مثل هر ایرانی دیگری حق دارد انتخاب شود و انتخاب کند. اما اینکه آقای احمدی‌نژاد چه هدفی را دنبال می‌کند و چه برنامه‌ای دارد، من بی‌اطلاعم. سوال اینجاست که ایشان در هشت سال چه گلی به سر ملت زدند که قصد دارند دوباره حضور پیدا کنند. ایشان قبل از اینکه در صحنه حضور پیدا کنند، بهتر است پرسش‌های جدی که درباره کارنامه کاریشان مطرح هست را پاسخ دهند و ابهامات را در همه زمینه‌ها رفع کنند.» حجت‌الاسلام سید رضا اکرمی از اعضای جامعه روحانیت که مخالف حضور مجدد احمدی‌نژاد در پاستور است هم به «آرمان» گفت: « آرزو بر جوانان عیب نیست. معتقدم طیف احمدی‌نژاد تلاش می‌کند ذهن مردم را مشغول کند و از مرحله دوم انتخابات، از مساله خبرگان و اقتصاد مقاومتی منصرفشان کند. تلاش می‌کنند تا این طور القا شود که راه‌حل مشکلات این است که ایشان برگردد. الان که نه وقت داوطلبی انتخابات ریاست‌جمهوری است و نه وقت انتخابات آن. من به عنوان یک شهروند، با آن کارنامه منفی که آقای احمدی‌نژاد از خود نشان داد، هرگز او را صالح برای این سمت نمی‌دانم. »

یارانه ۲۵۰ هزار تومانی دود شد!

چند روز قبل بود که شنیده شد یکی از مشاوران احمدی‌نژاد که در عرصه فضای مجازی فعال است وعده ارائه یارانه ۲۵۰ هزار تومانی با حضور مجدد این طیف در پاستور را داده است؛ وعده‌ای که در نگاه اول حتی از سوی آنانی که کمترین سررشته هم از اقتصاد داشتند باور نشد و به درستی شعاری برای رای آوری در سال ۹۶ و همچنین هجمه اقتصادی به دولت روحانی تعبیر شد. سعید لیلاز از اقتصاددان کشور درباره این وعده احمدی‌نژادی‌ها گفت که: « شعار پرداخت یارانه ۲۵۰ هزار تومانی می‌تواند آثار تورمی و تبعات بسیار خطرناک و وحشتناکی در کشور داشته باشد. » وعده طیف احمدی‌نژادی‌ها به اندازه‌ای با ذهن توده مردم غریب بود که برخی از آن به نام «تله ۲۵۰ هزار تومانی» یاد کردند البته نباید فراموش کرد که همین احمدی‌نژاد در آخرین روزهای حضورش در ریاست‌جمهوری طی سفری که به سمنان داشت از پرداخت یارانه ۲۵۰ هزار تومانی در صورت اجرای کامل قانون هدفمندی یارانه‌ها سخن گفته بود. او این وعده را در فروردین ۹۲ در حالی داده بود که در سال ۹۱ دولت در فاز اول هدفمندی یارانه‌ها با کسری ۲۸ هزار میلیارد تومانی در پرداخت یارانه‌ها مواجه بود و مجبور شد که این مبلغ را از راه‌های غیرقانونی تامین کند. افزایش نقدینگی در اثر پرداخت نقدینگی یارانه‌ها موجب تورم افسار گسیخته شد که بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی تورم در اسفند ماه به
۵/۳۱ درصد رسیده بود. آن زمان این اظهارات احمدی‌نژاد یک شعار تبلیغاتی برای انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد همان سال تلقی شد که همگان شاهد ناکارآمد بودن آن بودند و رای مردم به نام کاندیدایی به صندوق ریخته شد که حتی خبر از حذف یارانه‌ها داده بود! درباره یارانه‌ها هم داریوش قنبری به آرمان گفت: «بحث یارانه که احمدی‌نژاد مطرح می‌کند، شعاری سوخته است. مردم دیدند که یارانه احمدی‌نژاد چه مشکلاتی و مصیبت‌های اقتصادی بر اقتصاد کشور تحمیل کرد. یارانه احمدی‌نژاد موجب کاهش ارزش پول ملی شد. تورم افسار گسیخته را به همراه داشت و جیب مردم را خالی کرد.» اما این‌بار که احمدی‌نژاد تصمیم گرفته سخن نگوید وظیفه طرح شعار یارانه ۲۵۰هزار تومانی را به مشاورش یعنی عبدالرضا داوری واگذار کرد که نتایج آن پیش از انتخابات مشخص شد به نحوی که غلامعلی جعفر‌زاده نماینده مردم رشت در مجلس نهم در واکنش به این وعده گفته است: « مردم ایران هوشیارتر از آن هستند که با رشوه فساد انگیر یارانه ۲۵۰هزار تومانی به احمدی‌نژاد رای بدهند. » نکته جالب اینجاست که طیف احمدی‌نژاد که در سال۸۴ با وعده‌ها و شعارهای اقتصادی به روی کار آمد و در نهایت تحریم‌ها را عامل محقق نشدن وعده‌هایش دانست این‌بار متوجه شد که این وعده مورد اقبال نیست بنابراین بسیار زود آن را پس گرفت چنانکه داوری که خود مطرح‌کننده شعار یارانه ۲۵۰ هزار تومانی بود حرف خود را پس گرفت و این‌بار یک سایت اصلاح‌طلب قربانی شد چنانکه در تلگرام نوشت: « طرح پرداخت یارانه ۲۵۰هزار تومانی که این روزها از آن به عنوان یکی از کشفیات سایت اصلاح‌طلب از برنامه انتخاباتی دکتر محمود احمدی‌نژاد در سال ۹۶ یاد می‌شود، طرحی قدیمی است که نخستین بار در مصاحبه تلویزیونی رئیس‌جمهور سابق در سوم دی ۱۳۹۱ مطرح شد. دکتر محمود احمدی‌نژاد در این مصاحبه گفت: «هدفمندی یارانه‌ها یک کار بنیادین بود و هم‌اکنون مردم ۴۰ هزار تومان به عنوان یارانه نقدی دریافت می‌کنند که می‌توانیم ۵/۲۵ برابر این رقم را به مردم پرداخت کنیم بدون اینکه نقدینگی افزایش یابد.» شاید احمدی‌نژاد بار دیگر پیروزی خود را در مخالفت با دیدگاه کارشناسان و آگاهان به امور می‌داند یعنی مانند سال ۸۴ که ناطق نوری این‌گونه تعریف کرده است: «آقای احمدی‌نژاد در آن دوران می‌گفت سایرین برنامه ندارند و اوست که برای کشور برنامه دارد. برای آقای احمدی‌نژاد یک ساعت و چهل و پنج دقیقه وقت گذاشتیم تا برنامه‌هایشان را بگویند، پس از آن مرحوم عسگراولادی با ایشان مخالفت کردند و من گفتم: آقای احمدی‌نژاد من حرف‌های شما را دقیق گوش دادم، ولی یا سواد تو خیلی زیاد است که من نمی‌فهمم چه می‌گویی یا حرف‌های بالای ابری می‌زنی.» و بر همین مبناست که امروز مشاوران او وعده‌هایی را مطرح می‌کنند که از دیدگاه کارشناسان غیر واقعی می‌نماید. اکرمی درباره یارانه ۲۵۰هزار تومانی گفت: «شعار یارانه ۲۵۰هزار تومانی، هم حکم همان سنگ بزرگ علامت نزدن را دارد. درباره شعار استکبارستیزی ایشان هم جالب است که مذاکره با آمریکایی‌ها در اواخر دوره ریاست‌جمهوری ایشان آغاز شد. ان‌شاءا... در زمان مناسب در این خصوص آگاهی آفرینی خواهد شد.»

خداحافظی با رای مردم حاشیه

برخی از اعضای نزدیک به احمدی‌نژاد بر این اعتقاد هستند که که روحانی و هاشمی بر سه دهک اول جامعه سرمایه‌گذاری کرده و از توجه به اقشار فرودست و حاشیه‌ای غافل هستند اما با مرور وضعیت مردم حاشیه در دولت احمدی‌نژاد خلاف بودن این ادعا به اثبات می‌رسد چنانکه عباس عبدی می‌گوید: « تجربه دوره احمدی‌نژاد تجربه تلخی برای بخش‌هایی از همان فرودست‌هاست. مثلا درباره سال ۹۲، کاملا اعتقادم این است که بخش قابل توجهی از همان‌هایی که به احمدی‌نژاد رای داده بودند، موتور محرکه انتخابات ۹۲ شدند. آنها حاشیه بودند، بسیاری آمدند و برخی هم اصلا نیامدند. بنابراین آنها که آمدند، همان‌ها بودند که حس می‌کردند راه دولت احمدی‌نژاد جواب نمی‌دهد و ضرر کرده‌اند.» بنابراین احمدی‌نژاد نباید رای مردم حاشیه را برای خود یا نماینده‌ای از طیف خود برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ حساب کند.

رمز پیروزی با شعار مبارزه با استکبار

مبارزه با استکبار موضوعی است که نمی‌توان آن را در سیاست‌های جمهوری اسلامی نفی کرد اما اینکه از آن برای پیروزی در انتخابات سال ۹۶ استفاده کرد محل تامل دارد. او به شلمچه رفت و اینگونه گفت که « به مناطق عملیاتی آمده‌ایم تا آثار خیرخواهی و مهربانی و دوستی دشمن و استکبار با ملت ایران را ببینیم. آمده‌ایم تا ببینیم استکبار چگونه ملت ایران را با بمب‌ها و اسلحه‌ها مورد مهربانی قرار داد.» اما ظاهرا تاریخ مصرف این اظهارات شعاری او گذشته است و دیگر اینگونه نیست که واکنشی به اظهارات او نشان داده نشود مثلا مسئول روابط عمومی کل سپاه گفت که «دشمن همواره به دنبال ایجاد یک دوقطبی میان سپاه و دولت است و در دوره دوم دولت قبل نیز دشمن همین مسیر را دنبال می‌کرد و البته برخی بی‌تدبیری‌های دولت گذشته نیز شرایط را برای دشمن فراهم می‌کرد.» این اظهارات نشانگر آن است که احمدی‌نژاد در دوران ریاست‌جمهوری خود نتوانست به آنچه امروز در شعار مطرح می‌کند عمل نمایند و برای همین است که امروز سخنان و شعارهای او مورد توجه قرار نمی‌گیرد. قنبری درباره این شعار احمدی‌نژاد توضیح می‌دهد که «شعار استکبارستیزی او را هم مردم در مقام عمل دیدند. طرح یک سیاست خارجی تهاجمی، نتیجه‌ای جز تحریم‌های فلج‌کننده برای کشور به همراه نداشت و حتی بحث حمله نظامی هم به کشور از سوی غربی‌ها مطرح شد. طرح مسائل غیرضروری، تنها برای کشور هزینه‌سازی کرد. این شعارها کمکی به استکبارستیزی نکرد و اتفاقا گاه کمک به استکبار بود.»

احمدی‌نژاد تنهاست

احمدی‌نژاد در این ایام تنهاست و تنها چند یار دارد که دارای آن چنان وزن و تاثیرگذاری زیادی نیستند جالب اینجاست که این روزها حلقه اول احمدی‌نژاد که در سال ۸۴ برای حضور او تلاش می‌کردند و زمانی که دیدند جایگاهی در قدرت ندارند از همراهی با او اعلام برائت کردند امروز در غیاب حامیان سال‌های ۸۴ تا ۹۲ نقش حمایتگری را ایفا می‌کنند از جمله احمد خورشیدی که پدر داماد احمدی‌نژاد است و در برهه‌هایی سخت‌ترین انتقادات را به او داشت اما اکنون از ابزار تلگرام برای تبلیغ احمدی‌نژاد و به ویژه تخطئه دولت روحانی استفاده می‌کند مثلا نوشته است که « دکتر احمدی‌نژاد در جواب دوستداران خود مبنی بر شرکت در انتخابات می‌گوید که تکلیف ما به جای انتخابات بازخوانی خط نورانی امام خمینی (ره) است» منصوری نخستین فرمانده سپاه جمهوری اسلامی هم گفته بود «روز بعد اینکه احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور شد گفتم که کلاه بزرگی سر مملکت رفت و حواستان جمع باشد. آقای بشارتی یک ماه بعد از شروع به کار کردن احمدی‌نژاد خدمت یکی از بزرگان نظام می‌رسند و می‌گوید که احمدی‌نژاد دارد مملکت را خراب می‌کند، ایشان می‌گویند، حالا قضاوت زود است و دوستان بروند کمک بکنند. به هرحال آقای بشارتی هم زنده است و می‌تواند در این مورد شهادت بدهد.» رئیس‌جمهور سابق ایران همچنین با عدم حضور در انتخابات مجلس نشان داد که به فضای پارلمان علاقه‌ای ندارد و بیشتر دوست دارد در راس قوه مجریه حیات سیاسی خود را ادامه دهد. از سوی دیگر مولفه تنهایی او در آنجا عیان شد که همیشه دوست داشته نفر اول باشد اما در مجلس کسی نفر اول است که همفکران بیشتری داشته باشد. احمدی‌نژاد به دلیل فقدان یک جریان سیاسی، به طور طبیعی نمی‌توانست جریان منتسب به خود را راهی مجلس کند پس قید حضور در مجلس را زد.




اموال باقیمانده میلیاردر جوان به مزایده گذاشته می‌شود

حکم اعدام بابک زنجانی ابلاغ شد

 

پایان انتظار

اموال باقیمانده میلیاردر جوان
به مزایده گذاشته می‌شود

آرمان: همان طور که پیش‌تر اعلام شده بود روز گذشته وکیل بابک زنجانی از ابلاغ حکم موکلش به وی خبر داد. رسول کوهپایه‌زاده عنوان کرد: صبح دوشنبه حکم موکلم از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به بنده ابلاغ شد. در واقع از امروز فرایند ابلاغ حکم بابک زنجانی آغاز شده است، چراکه حکم صادر شده ۳۱۸ صفحه است و ما باید از آن یادداشت‌برداری کنیم و چون یادداشت‌برداری از این صفحات زمان‌بر است، وقتی همه آن را یادداشت کردیم از آن روز، حکم ابلاغ شده تلقی می‌شود و از آن زمان ما ۲۰ روز برای اعلام اعتراض خود فرصت داریم. وکیل بابک زنجانی با اشاره به مفاد حکم، یادآور شد: اصل حکم‌‌ همان چیزی است که پیش از این از سوی سخنگوی قوه قضائیه اعلام شده بود و بر اساس آن هر سه متهم پرونده به اتهام فسادفی‌الارض به اعدام محکوم شده بودند. در حال حاضر نیز حکم ابلاغ شده به ما، حاکی از رای به افساد فی‌الارض و اعدام برای بابک زنجانی است. او افزود: حکم دو متهم دیگر این پرونده هنوز به وکلای آنها ابلاغ نشده است، ابتدا باید فرایند ابلاغ حکم متهم ردیف اول طی شود و پس از آن حکم دو متهم دیگر به وکلای آنها ابلاغ خواهد شد.

چوب حراج به اموال زنجانی

از سوی دیگر بدهکار بزرگ نفتی، بارها وعده پرداخت بدهی ۶/۲ میلیارد یورویی خود را مطرح کرده، اما این وعده‌ها هیچ‌گاه محقق نشده است. بابک زنجانی بارها تحریم‌ها را برای طفره رفتن از پرداخت بدهی بهانه کرد، اما با توجه به رفع تحریم‌ها، دیگر بهانه‌ای برای فرار از پرداخت بدهی خود ندارد. خودداری این متهم در پرداخت مطالبات سبب شده است اموال وی به مزایده گذاشته شود تا بخشی از بدهی وی تسویه شود؛ هر چند که گفته می‌شود اموالش حداکثر ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون یورو از بدهی وی را پوشش می‌دهد. پارسال مزایده بخشی از اموال برگزار شد و به زودی قرار است باقیمانده اموالش نیز به مزایده گذاشته شود. روز گذشته مسئول کمیته مطالبات وزارت نفت از انتشار آگهی فروش و مزایده باقیمانده اموال بابک زنجانی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با وجود همکاری وزارت نفت هنوز هیچ اقدام مثبتی جهت پرداخت بدهی متهم نفتی صورت نگرفته است. سیدعلی اصغرهندی با اشاره به اینکه وزارت نفت برای تسویه بدهی متهم نفتی همکاری لازم را با وی داشته است، درباره اینکه آیا بابک زنجانی غیر از اموالی که اعلام شده اموالی دیگری هم دارد؟ تصریح کرد: اموالی که قبل از حکم اعلام شده، تغییری نکرده است، مگر آنکه درباره برخی از اموال چیزی نگفته یا مورد شناسایی دادستانی و شرکت ملی نفت ایران قرار نگرفته باشد. وی درباره اعلام شماره حساب جدید از سوی شرکت ملی نفت ایران هم با بیان اینکه تاکنون چندین شماره حساب در اختیار وی قرارداده شده است، تصریح کرد: با وجود اعلام شماره حسابهای متعدد هیچگونه اقدام عملی جهت پرداخت بدهی صورت نگرفته است. مسئول کمیته مطالبات وزارت نفت در این باره که چقدر به پرداخت بدهی از سوی این متهم نفتی امیدوار هستید، تصریح کرد: بستگی به آنها دارد؛ وزارت نفت هرگونه همکاری با آنها را جهت پرداخت بدهی شان انجام داده است. هندی تاکید کرد: با وجود همکاری وزارت نفت هنوز هیچ اقدام مثبتی جهت پرداخت بدهی صورت نگرفته است. وی با اشاره به اینکه در روزهای پایانی پارسال آگهی مزایده برخی اموال بابک زنجانی از جمله هواپیمایی، هتل‌ها، مجتمع‌های مسکونی و مجتمع‌های تجاری داده شده و در دست اقدام است، خاطرنشان کرد: آگهی مزایده باقیمانده اموال بابک زنجانی نیز به زودی منتشر می‌شود. هندی درباره دریافت بقیه مطالبات نفتی نیز با یادآوری اینکه بدهی شرکت شل به ایران پرداخت شده است، افزود: دریافت بقیه مطالبات وزارت نفت در دست مذاکره و پیگیری است و امیدواریم بتوانیم به زودی آنها را وصول کنیم. بابک زنجانی به اتهام تخلفات مالی و نپرداختن بدهی به وزارت نفت، ۹ دیماه سال ۱۳۹۲ بازداشت شد و همچنان در بازداشت به سر می‌برد.



  • farzad alali

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی