۱۳۹۴ سه شنبه ۱۱ اسفند شماره 2989 ارمان
تیتر محم روزنامه ارمان
ادامه خبرها در ادا
مژده سیدحسن خمینی
واکنش هاشمی به صدرنشینی
مفهوم واقعی عدمالتزام را به مردم بگوییم
مژده سیدحسن خمینی
آرمان - یاسمین طالقانی: آیتا... سید حسن خمینی این روزها خوشحال است و نگرانی در چهره او کمتر هویداست. در حماسه ۷ اسفند نمیتوان نقش او را در کنار آیتا... هاشمی نادیده گرفت هر چند به دلایلی نتوانست از سد بررسی صلاحیتها برای حضور در مجلس خبرگان عبور کند اما پس از آن بیکار ننشست و به همراه شخصیتهای دیگر از جمله آیتا... هاشمی از لیستی در انتخابات مجلس خبرگان حمایت کرد که صفت بارز کاندیداهای موجود در آن؛ اعتدال و میانهروی بود. برای ردصلاحیت سیدحسن خمینی دلایلی آورده شد که نتوانست بسیاری از جمله علمای شاخص قم را قانع کند و هنوز دلیل این اقدام به مثابه یک معما در اذهان باقی مانده است. صلاحیت یادگار امام از سوی بزرگان زیادی تایید شده بود چنانکه آیتا... وحید گفته بود: «سیدحسن امید آینده حوزه علمیه است.» آیتا... جوادیآملی از مراجع تقلید نیز درباره جایگاه علمی سیدحسن خمینی میگوید: «سیدحسن آقا از نظر فقهی در زمره علمای بزرگی است که جلسات درس فقه و اصول را بسیار خوب و پربار برگزار میکند و بنده ایشان را از هر حیث واجد شرایط میدانم.» آیتا... حاج شیخ عباس محفوظی از مراجع تقلید نیز ضمن تاکید بر مراتب فقهی و اجتهادی سیدحسن خمینی از کاندیداتوری او برای مجلس خبرگان استقبال کرده است. آیتا... سیدمصطفی محقق داماد نیز درباره اجتهاد سیدحسن خمینی میگوید: «نظر بنده درباره ایشان همان نظر اخوی است.» آیتا... سیدعلی محقق داماد از اساتید حوزه علمیه قم هم ضمن تجلیل از شخصیت خانوادگی و علمی یادگار گرامی امام، سیدحسن خمینی تاکید کرد: «ایشان به رتبه اجتهاد و قدرت استنباط نائل آمده است.» به هر حال او برای برهم نخوردن آرامش جامعه در آستانه انتخابات به رای صادره تمکین کرد و میدانست چشم امید جماعتی به تدبیر او و هاشمی است پس کاری کردند کارستان تا در نتیجه آن مانند همیشه سربلند باشند. سید حسن خمینی هیچگاه به دنبال منافع شخصی نبوده و نیست چنانکه آیتا... موسوی بجنوردی به آرمان گفته است: «حاج حسنآقا یک فرد مجتهد، فقیه، اصولی و فیلسوف است، ایشان برای عدهای به مثابه خار در چشم است، چون حسن آقا یکی از افرادی است که مایه آبروی بیت امام و چراغ بیت امام است. اینها با خود امام مشکل دارند، این عده بازیچه دست یک عده دیگری هستند، بازیچه عدهای نادان که با خود امام مشکل دارند. امروز ملت ایران به سیدحسن خمینی عشق میورزد، شما نبینید یک عده قلیلی که اینها جزو عقلای جامعه هم حساب نمیشوند با حاج حسن آقا یا بیت امام بد هستند، روی این افراد که سرانگشتی هم هستند نباید حساب کرد والا ملت عاشق امام است، عاشق بیت امام و عاشق حاج حسنآقا خمینی است.» آنچه آیتا... موسوی بجنوردی درباره یادگار امام گفت حد اعلی یا برابر آن، درباره آیتا... هاشمی هم صدق میکند. اکنون هاشمی و سیدحسن خمینی از پیروزی لیست مورد حمایتشان خشنود هستند و به آینده و برداشتن گام بعدی میاندیشند.
دو پیام برای پاسخ به تندروها
روز گذشته بود که آیتا... سیدحسن خمینی در پست اینستاگرامی خود، با انتشار فتوتیتری نوشت: «غفلت کنیم نسل آینده را دهها پله عقب بردهایم، هیچ کس نمیتواند برای همیشه مردم را فریب دهد، باید یاد بگیریم برای رسیدن به حقیقت همراه یکدیگر باشیم. » این جملات سیدحسن خمینی مملو از معنا بود؛ او هشدار داده است که در این فضای امید که از خرداد ۹۲ پدیدار و
در ۷ اسفند ۹۴ تکمیل شد نباید از فرصتها غفلت کرد و اگر اکنون فضا برای برداشتن گام دوم مهیا است این گام با عزت و قدرت زیادی برداشته شود و به فکر برداشتن گام سوم بود. این جمله که هیچ کس نمیتواند برای همیشه مردم را فریب دهد شاید اشاره به تندروهایی داشت که سالها بر طبل محبوبیت دروغین خود کوبیدند اما در هفتم اسفند مردم به آنها نشان دادند که فریب آنها را نخورده و اینبار با رای خود پاسخ درخوری برایشان داشتهاند. البته او دیروز پست دیگری هم گذاشته بودکه سهبیت از حافظ است: لطف الهی بکند کار خویش/ مژده رحمت برساند سروش؛ گر چه وصالش نه به کوشش دهند/ هر قدرای دل که توانی بکوش؛ لطف خدا بیشتر از جرم ماست/ نکته سربسته چه دانی خموش.» معنی این پست یادگار امام واضح است و اشاره به پیروزی میانه روها در انتخابات دارد. وی اشاره دارد که در نهایت خدا پاسخ تلاشها و صبوری برخی شخصیتها را در انتخابات هفتم اسفند داد و لطف او شامل حال آنهایی شده است که با قلبی صاف و بدون ریا در انتخابات حضور پیدا کردند. یادگار گرانقدر امام در لفافه به این موضوع هم اشاره دارد که خدا با آنهایی که سعی داشتند با تخریب و توهین بر دیگران پیروز شوند کاری ندارد و در نهایت به نفع آنهایی وارد عرصه میشود که مورد ظلم قرار گرفته و در عین حال شایستگیهایشان خاری در چشم حسودان بیهنر است.
واکنش هاشمی به صدرنشینی
آرمان - مطهره شفیعی: هنگامی که امام خمینی در ۱۲بهمن۱۳۵۷ در هواپیما به سوی ایران حرکت میکردند خبرنگاری خارجی از ایشان پرسید چه احساسی دارید؟ امام خمینی پاسخ دادند: «هیچ» مرحوم حبیبا... عسگراولادی این موضوع را چنین تعریف کرده بود: «خبرنگاری از امام خمینی پرسید: «شما به عنوان مقتدرترین انسان در حال وارد شدن به ایران هستید، لطفا بگویید چه احساسی دارید؟» امام فرمودند: «هیچ». این خبرنگار خیال کرد که یا حرفش را نتوانسته است برساند یا بد ترجمه کرده یا امام متوجه نشدهاند سوالش چه بوده، برای همین مجددا پرسید: «شما در طول تاریخ ایران به عنوان مقتدرترین انسان در حال وارد شدن به ایران هستید، از این ورود مقتدرانه چه احساسی دارید؟» وقتی که ترجمه کردند امام خمینی فرمودند: «هیچی» و آهسته ادامه دادند: «الا ان اقیم حقا و ابطل باطلا؛ مگر اینکه حقی را استوار کنم و باطل را سرنگون سازم.»
این «هیچ» اما فقط یک «هیچ» نبود بلکه در دل خود رازهایی داشت که نتیجه آن ایرانی آرام و سربلند شد. پر بیراه نیست اگر اذعان شود انسانهای بزرگ همواره از کوچکترینها، بزرگترینها را میسازند و حماسه خلق میکنند و در طول تاریخ بعد از انقلاب هم شخصیتهایی بودند که با تلاش خود در راستای خواست ملت آنچه را پدید آوردند که در تاریخ افتخارات کشور ثبت شد. از جمله این حماسهسازان، آیتا... هاشمیرفسنجانی است که همواره سعی کرده بر خطی حرکت کند که امام خمینی(ره) بر آن اساس تحولات بزرگی آفرید چنانکه دیروز هم حجتالاسلام
مسیح مهاجری مکالمه خود با آیتا... هاشمی را اینگونه منتشر کرد: «از آیتا... هاشمیرفسنجانی پرسیدم حالاکه رای اول مجلس خبرگان رهبری (نه تنها در استان تهران بلکه در مقیاس کشوری) به شما اختصاص یافته، فکر میکنید با مخالفانتان و کسانی که برای رای نیاوردن یا کاهش یافتن آرای مردم به شما در این انتخابات هر کاری که از دستشان بر میآمد علیه شما انجام دادند چه برخوردی باید کرد؟ گفت: رقابتها تمام شده و اکنون دوران همکاری برای خدمت به مردم و اعتلای کشور و نظام و پیشبرد آرمانهای انقلاب اسلامی است. پرسیدم: یکی از علمای قم بعد از آنکه نام شما را در صدر لیست رایآوردگان مجلس خبرگان رهبری دید، با ارسال یک پیامک از من خواست این دو آیه قرآنی را برای شما بخوانم: «سلام علیکم بما صبرتم فنعم عقبی الدار» (سوره رعد آیه ۳۴) و «واصبر وما صبرک الابا... و لاتحزن علیهم ولاتک فی ضیق ممایمکرون» (سوره نحل آیه ۱۲۷)، به ایشان از قول شما چه بگویم؟ گفت: «انا... یدافع عن الذین آمنوا... » (سوره حج آیه ۳۸)»
رازهای یک «هیچ» هاشمی
این پاسخ هاشمی را شاید بتوان در سطح دیگری همتراز با پاسخ «هیچ» امام(ره) مورد ارزیابی قرار داد. برای هاشمی سالهاست که تهمت و افترا و ناجوانمردیهایی که در حق خود وخانوادهاش روا میشود معنایی ندارد و لازم نمیبیند به آنها پاسخ دهد چرا که میداند منبع این بیاخلاقیها در چند کلمه خلاصه میشود: «حسادت و انتقام از گذشته.» هاشمی برای این تهمتزنندگان دعا میکند که به راه درست هدایت شوند و سعی دارد اقدامات آنها را در تصمیماتش دخیل نکند چنانکه پس از اوج گرفتن بیاخلاقیها در آستانه انتخابات در بیانیهای نوشت: «با توکل بر خدای لایزال، اعتقاد به مبانی اسلام، تاکید بر اصول اسلامی، تعالیم اهل بیت(ع) و با اعتماد کامل به صداقت انتخاب افکار عمومی، پس از سالها مسئولیتهای انتخابی و انتصابی، یک بار دیگر و شاید آخرین بار، خود را در معرض آرای شما مردم بزرگوار میگذارم تا هم وزن عملکرد و هم میزان درستی و نادرستی مواضع خود را در ترازوی اندیشههای عام بسنجم و هم اگر رای لازم و قانونی را برای ورود به مجلس خبرگان رهبری به دست آوردم، براساس تکالیفی که قانون اساسی به صراحت از نمایندگان این مجلس خواسته، انجام وظیفه نمایم.» او در این بیانیه هم از بیاخلاقیها گلایه نکرد و حتی به اندازهای به عملکرد خود اطمینان داشت که تاکید کرد در انتخابات شرکت کرده است تا هم وزن عملکرد و هم میزان درستی و نادرستی مواضع خودش را در ترازوی اندیشههای عام بسنجد. او تنها شخصیتی در کشور است که ۱۲ بار خود رادر معرض رای مردم قرار داده است و شاید تنها شخصیتی باشد که سالها مورد هجمه انقلاب ندیدهها و حسودان قرار داشته اما هاشمی از امام آموخت که تحقق خواست «مردم» مهمترین هدف برای او باشد و پاسخ به مخالفان و هجمه گران را به خدا واگذار کند.
تحقق وعده الهی
پاسخ صبوری هاشمی در ۷ اسفند به او داده شد و خداوند طبق وعده حمایت از مظلومان در ۷ اسفند او را سربلند کرد و در حالی که جامعه مدرسین حاضر به حمایت از او نشد اما آیتا... هاشمى با کسب ۲میلیون و ۳۰۱هزار و ۴۰۹راى، بیشترین راى تمام ادوار انتخابات خبرگان رهبرى را به دست آورد. او پس از پیروزی در انتخابات روز گذشته توئیتی اینچنین گذاشت: «مردم از روحانیتی که حق نگوید، رو بر میگردانند.» این جمله معنای ساده و قابل درکی داشت. هاشمی میخواست بگوید که نباید هدف اصلی که مورد تاکید امام راحل بود به فراموشی سپرده شود و همه به ویژه قشر روحانیت باید در این مسیر گام بردارند. هاشمی مانند بسیاری از شخصیتهای کشور میداند که شأن و جایگاه روحانیت بالاتر از همراه شدن با جریانات سیاسی و مبارزات اینچنینی است و آنچه باید در راستای کار و رفتار روحانیت قرار گیرد هدایت جامعه به سمت خوبیها و دور کردن آن از بداخلاقیها در حوزههای مختلف است. هاشمی میدانست وقتی انگ انگلیسی بودن به او میزنند همین مردم هستند که
۷ اسفند پاسخ در خوری به آنها خواهند داد و به واقع پاسخ دندان شکنی به مخالفان وهجمه گران دادند. هاشمی صبور است چون میداند در مسیر خواست مردم حرکت میکند، هاشمی خوشحال است چون بارها روسیاه شدن تندروها را دیده است و مهمتر از آن لمس کرده که چگونه تندباد تندروها سبب افزایش محبوبیت او شده است. هاشمی پیروز است چون همراه مطمئنی به نام سیدحسن خمینی و روحانی را دارد و میداند که صبوری خود و یادگار امام در مقابل ردصلاحیت بود که امروز سبب سربلندی آنها و رای آوردن لیستی شده که مورد حمایت آنها بوده است
مفهوم واقعی عدمالتزام را به مردم بگوییم
آرمان: سخنگوی شورای نگهبان چند زمانی تا برگزاری انتخابات مجلس باقی بود که استعفا داد و مسائلی را درباره این شورا مطرح کرد که به مذاق برخی خوش نیامد. نجاتا... ابراهیمیان به هر حال خود را دیگر سخنگو نمیداند و عضو حقوقدان شورای نگهبان است. وی روز گذشته درگفتوگو با باشگاه خبرنگاران به مسائلی در مراحل بررسی صلاحیتها اشاره و در پاسخ به این سوال که «بعضی از داوطلبان اعلام کردند ما به عنوان جانباز و آزاده در بررسی صلاحیتها به دلیل عدم التزام به دین اسلام و جمهوری اسلامی رد صلاحیت شدیم. چگونه با توجه به سوابق چنین چیزی ممکن است؟» گفت: مفهوم التزام عملی به اسلام از یک صددرصدی شروع میشود و پایین میآید، هنگامی که یک فرد ریسک میکند و در انتخابات ثبت نام میکند اقدامات او در نتیجه کشف میشود اما سوال این است که چه مقدار از خطاها باعث میشود ما به یک فرد بگوییم تو ملتزم نیستی؟ آیا میتوان گفت که اگر کسی چند گناه در زندگی انجام داده متلزم به اسلام نیست؟ وی افزود: خیلی ازکسانی که ما به آنان گفتیم که شما نمیتوانید ثبت نام کنید بخش زیادی از احکام اسلامی را در زندگی رعایت میکنند ولی ممکن است خطاهایی از آنان سر زده باشد که مناسب برای کسی که میخواهد در صندلی نمایندگی قانونگذاری اسلامی قرار بگیرد نباشد. درواقع پیام ما به آنها در مساله مفهوم التزام به یک موضوع اداری، حقوقی تبدیل شده است یعنی درجهای از پایبندی که برای تصدی این سمت لازم است.
نظارت استصوابی از مسلمات قانون اساسی است
ابراهیمیان تصریح کرد: در قانون انتخابات اگر شخصی محکوم به یکی از حدود شرعی شود و توبه او محرز شود ارتکاب به آن گناه و جاری شدن حد مانع ثبتنام تلقی نمیشود بنابراین باید مفهوم واقعی عدم التزام را به مردم بگوییم. ما فردی را به بیحجابی و بیتقوایی متهم نکردیم به عنوان مثال یک خانمی که همه جوانب شرعی در زندگیاش را رعایت میکند اما عکس بیحجاب خود را در فضای مجازی میگذارد نمیتوان گفت این فرد به هیچوجه التزام ندارد و نماز نمیخواند و روزه نمیگیرد و پایبند به دین نیست اما اگر این فرد به مجلس برود و قانون عفاف و حجاب تصویب کند همان عکس را خطاکاران و قانونگذاران جلوی ما میگذارند و میگویند این فرد این قانون را تصویب کرده است و در نتیجه یک لغزش و عدم رعایت مقررات شرعی وجود دارد که شایسته یک قانونگذار کشور اسلامی نیست. وی دربخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: بحث نظارت استصوابی شورای نگهبان تنها به فقهای شورای نگهبان مربوط نمیشود. ۶ نفر فقیه این شورا به عنوان کسانی که مثل هیاتهای اجرایی باید شرایط داوطلبان ردصلاحیت شده را احراز کنند اقدام میکنند. اسم این اقدام نظارت نیست، این نوعی مقدمات است برای احراز شرایط بنابراین ۶ فقیه که به موجب قانون انتخابات مجلس خبرگان احراز صلاحیت میکنند مطمئنا ناظر نیستند و این که آیا همه آن بزرگواران بودند یا خیر برخی به اشتباه از بنده نقل کردند که آن آقایان در قضیه احراز صلاحیتها دخالت نداشته اند درحالیکه بنده اساسا چنین حرفی نزده ام که برخی خبرگزاریهای خارجی مصاحبه بنده را تحریف و تغییراتی در آن صورت دادهاند. سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: بنده در جواب به اینکه آن ۶نفر چگونه به ردصلاحیتها رسیدگی میکنند گفتم که هیچ اطلاعی ندارم بنابراین نفیا یا اثباتا راجع به اینگونه مسائل اظهار نظر نمیکنم، چرا که این مسائل مربوط به مرحله اجرا بوده و آن چه که از من سوال شده مربوط به نظارت استصوابی است. نظارت استصوابی به موجب تصویب شورای نگهبان در تمام مراحل از جمله مرحله احراز صلاحیت چه در مجلس شورای اسلامی و چه در انتخابات مجلس خبرگان از مسلمات قانون اساسی است و نمیتوان آن را با لفاظی زیر سوال برد. گروههای سیاسی توجه کنند حمله به نظارت استصوابی یعنی تضعیف شورای نگهبان و تضعیف نظام جمهوری اسلامی ایران. قانون اساسی نظارت استصوابی را پیش بینی کرده و آن را تفسیر نموده است و این نظارت برای این است که افرادی متدین و معتقد به جمهوری اسلامی ایران وارد نهادهای قانونگذاری نشوند. بنابراین فعالان سیاسی با هیچ انگیزهای ولو به انگیزه جلب برخی آرا نباید نظارت استصوابی را زیرسوال ببرند. اساسا نظارت استصوابی را بد هم نباید معنا کرد برخی برای تخصیص نظارت استصوابی آن را بد معنا میکنند. در حالی که نظارت استصوابی به معنای نظارت دلبخواهی نیست و ضوابطی دارد که شورای نگهبان در همه انتخابات برای شرایط قانونی و ضوابطی که در قانون مقرر شده در مورد اجرا و عدم اجرای آن ضوابط بله و خیر قطعی را بگوید لذا این گونه نیست که با مصلحت سنجی خود کسی را بپسندد یا نپسندد. ابراهیمیان گفت: نظارت استصوابی که همه باید پشت سر آن باشیم نظارت استصوابی متکی بر شرایط مقرر در قانون است بنابراین چه در مجلس شورای اسلامی و چه در مجلس خبرگان حقی است که برای شورای نگهبان به حیثیت ۱۲ نفر بودن طراحی شده و آیین نامه انتخابات شورای مجلس خبرگان هم این نظارت را صریحا پیش بینی کرده است. در این نوع آیین نامه آمده است که احراز صلاحیت توسط فقهای شورای نگهبان مانع استصوابی نیست پس بنده حرف جدیدی نزده ام و مجال مناقشه و لفاظی در آن وجود ندارد و امری است روشن که همه باید به آن احترام بگذارند تا انتخابات در تمام اعصار به نحوی برگزار شود که راه نفوذ کسانی که معتقد به نظام نیستند بسته شود. بنده طرفدار نظارت استصوابی هستم اما نظارت استصوابی که چارچوبهای اعمال این نظارت معلوم باشد لذا باید قانون اصلاح شود تا فرصت کافی برای اعمال این نظارت داشته باشیم. وی درپاسخ به این سوال که «آیا اعضای حقوقدان شورای نگهبان نیز در مورد انتخابات مجلس حق اعمال نظارت استصوابی داشتند؟»اظهارکرد: در مورد انتخابات مجلس، نظارت استصوابی همیشه این گونه است و در همه انتخاباتها هم به موجب نص صریح قانون اساسی و تفسیر آن در تمام مراحل این نظارت بدون«برو برگرد» وجود دارد. سخنگوی شورای نگهبان در بیان خاطرهای از بررسی صلاحیتها ا اظهار داشت: در مواردی در تماس با افرادی که داشتیم سوابق درخشانی در انقلاب و جنگ داشتهاند اما چون در گوشهای از مملکت بودند و چون قانون انتخابات ما اجازه نمیدهد که با وقت بیشتری به آنها رسیدگی کنیم ما به آنها عدم احراز صلاحیت را اعلام کردیم که در برخی موارد با ناراحتی و اشک آن افراد مواجه شدیم که این قطعا خاطره تلخی برای آنها خواهد بود. همچنین از شیرینترین خاطرات من جایی است که داوطلب با وجود عدم احراز صلاحیتش میگوید من از نظام و آرمانهای انقلاب دست نخواهم کشید که این جزو شیرینترین خاطرات بوده و به نظر میرسد این افراد کسانی هستند که در امتحانی سخت پایبندی خود را به نظام ثابت کردند. وی درباره چند کلمه تعبیر خود را اینگونه بیان کرد: آیتا... جنتی: دبیر شورای نگهبان؛ آیتا... مومن: مومن؛ سخنگوی شورای نگهبان: خدا رحمتش کند؛ قانون انتخابات: اصلاحات، اصلاحات خیلی سریع؛ سیامک رهپیک: از همکاران شورای نگهبان
- ۹۴/۱۲/۱۱