چرا انقلاب

پشت پرده

چرا انقلاب

پشت پرده

خدا
آرامش را
در با خودش بودن
قرار داد
و بعد چمدان هایش را
جمع کرد و رفت

طبقه بندی موضوعی

۱۳۹۴ یکشنبه ۹ اسفند شماره 2987 ارمان

يكشنبه, ۹ اسفند ۱۳۹۴، ۰۴:۲۳ ب.ظ

تیتر محم روزنامه  ارمان

ادامه خبرها در ادا


هاشمی ‌برصدرنشست

۷ اسفند؛ ترانزیت بزرگ سیاسی



هاشمی ‌برصدرنشست

آرمان- حسین عبداللهی: دیروز اعلام شد که آیت‌ا... هاشمی در صدر منتخبان مجلس خبرگان تهران قرار دارد؛ شاید این جمله یک عبارت ساده و قابل پیش‌بینی باشد اما در درون این جمله پیام‌هایی نهفته است که مهم و دارای ارزش است. دیروز فقط روز پیروزی هاشمی نبود بلکه روز شکست آنهایی بود که برای رسیدن به یک کرسی تا آنجا که توانستند، در هر کجا که بودند، هاشمی را متهم به وادادگی در برابر بیگانگان کردند، دیروز روز اعلام شکست آنهایی بود که بسیار تلاش کردند تا القا کنند هاشمی دیگر هاشمی سابق نیست بلکه تبدیل به شخصیتی شده که دیگر محبوبیتی نزد ملت ندارد، دیروز روز شکست افرادی بود که تلاش خود را وقف این کردند که بگویند هاشمی دیگر اهمیتی برای ارزش‌های انقلاب قائل نیست. دیروز بار دیگر روز شکست آنهایی اعلام شد که در ذهن خود یک هاشمی را پرورش داده بودند که با آن هاشمی که رفتار و گفتارش را بر طبق آموزه‌هایش از امام خمینی تنظیم کرده است؛ نقطه اشتراک کوچکی هم نداشت. دیروز خبر آمد هاشمی با رای بالا نسبت به دیگر کاندیداهای مجلس خبرگان در صدر قرار گرفته و این، یعنی شکست بزرگ برای آنهایی که سال‌ها تنها یک هدف داشتند و آن هم مغلوب کردن هاشمی بود. او در حالی بالاترین تعداد آرا را از آن خود کرد که تاکنون در۱۲انتخابات خود را در معرض قضاوت مردم قرار داده است. باید این مهم در ذهن باشد که هیچ مسئولی درایران خودش را به این اندازه در معرض رای مردم قرار نداده است که این موضوع خود نشانه مردمی بودن هاشمی است. سال‌های سال است که معیار تعیین شده برای هاشمی در تمام تصمیماتش مردم هستند و منافع شخصی برای او ارزشی ندارد. او همواره برای خود برنامه‌ای ترسیم کرده بود که حفظ و تقویت نظام و دفاع از آرمان‌های امام در صدر آن قرار داشت و در این مسیر از خودگذشتگی‌های فراوانی هم کرد البته خانواده آیت‌ا... هاشمی هم به تاسی از او ایثار را آموختند و اجرا کردند چنانکه در خاطر همگان هست عفت مرعشی همسر آیت‌ا... هاشمی چگونه جان خود را برای دفاع از انقلاب سپر کرد. هاشمی را باید مترادف با ایثار دانست و چه حقیقی مرد بحران نامیده شد.

هاشمی همان هاشمی است

در سال‌ها اخیر هم هاشمی نشان داد همان هاشمی سال‌های قبل است بدون کمترین تغییر در ایثار و فداکاری برای کشور و مردمش! حماسه آفریده شده در ۲۴خرداد۹۲ را کمتر کسی مدیون هاشمی نمی‌داند و اگر صلاحیت هاشمی در آن انتخابات احراز می‌شد کشور با سونامی رای مواجه می‌شد که در تاریخ ایران بی‌سابقه می‌شد. او نتوانست به عنوان کاندیدا وارد انتخابات سال۹۲ شود اما بیکار ننشست و به مدیریت تحولات مطابق خواست ملت پرداخت. اقدامات هاشمی در آن دوره چنان بود که خواب تندروها مبنی بر اعتراضات وسیع رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به کابوس تبدیل کرد چرا که هاشمی نسبتی با واکنش‌های بچگانه و نسنجیده ندارد. او کنار رفت و مردم را تشویق به رای دادن به روحانی کرد چون می‌دانست با حضور چهره‌ای میانه‌رو اهداف زیادی محقق خواهد شد و حالا رای جمعه بود که واقعیت‌های دیگری از هاشمی را نمایان کرد. رای‌دهندگان نه تنها به او رای دادند بلکه افراد لیست مورد حمایت هاشمی را فراموش نکردند و در این حماسه ۸۰ درصد افراد آن لیست هم پیروز شدند اما وضعیت کاندیداهایی که دارای تریبون و ابزار تبلیغاتی زیادونیز درلیست جامعتین بودند چه شد؟ اینان همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد در رده‌های بعدی قرار گرفتند و این اتفاق هم پیام مهمی به همراه داشت. رای مردم به هاشمی نشان داد که او با مردم است چرا که در خاطر دارد که امام فرمود «همه کاره مردم» هستند.

جای سیدحسن خمینی خالی است

این روزها جای یادگار امام خالی است. سیدحسن خمینی هم با اعتماد به هاشمی به عرصه انتخابات خبرگان۹۲ گام نهاد اما به دلایلی که بعدا به آن پرداخته خواهد شد صلاحیتش احراز نشد؛ دلایلی که هنوز به عنوان یک علامت سوال در اذهان باقی است. آنچه برخی اعلام کردند برای مراجع و علمایی هم که صلاحیت یادگار امام را تایید کردند نیز قابل درک و هضم نبود. در آن هنگامه اما هاشمی چه کرد؟ او با درایت و تدبیر مسیر مورد نظر را تا رسیدن به هدف پیمود و اجازه نداد افراد غرض‌ورز از موضوعات پیش آمده برای تضعیف کشور استفاده کنند. در آن برهه افرادی که سابقه مبارزاتی آنان بر کسی مشخص و عیان نیست می‌خواستند از فضای ایجاد شده به نفع خود بهره‌برداری کنند اما هاشمی طبق آموخته‌هایش از امام در مقابل آنها ایستاد و عقب‌نشینی نکرد. هاشمی مرد سیاست است؛ او مرد سازندگی است و زمانی که به او گفته شد فضا برای نقش آفرینی او مناسب نیست اینگونه پاسخ داد که اگر دلیل بر این نباشد که از انقلاب عقب‌نشینی کردم، حاضرم برای حفظ نظام از تمام مسئولیت‌ها کنار روم. او مورد اعتماد مراجع بزرگی مانند آیات عظام وحید، جوادی آملی، شبیری‌زنجانی و... است و آنها افکار هاشمی را می‌پسندند.

هاشمی؛ نگین انگشتر سیاست‌ورزی

دوباره به روز جمعه بازگردیم، روزی که آرای بالای هاشمی نشان داد هاشمی، آن هاشمی نیست که تحت تاثیر هجمه‌ها و حملات ناجوانمردانه صحنه را ترک کند که گواهش همان ۱۲بار حضورش در انتخابات‌های مختلف است. هاشمی شخصیتی قابل حذف نیست و این‌بار نیز مردم برای چندمین بار ثابت کردند از افرادی که خود را نخبه یا دارای جایگاه برتر از دیگران در نقش آفرینی در جامعه می‌پندارند، رویگردانند و بهتر از آنها با هاشمی آشنا شده‌اند بنابراین رای خود را به نام او به صندوق ریختند. هاشمی مردمی‌ترین چهره سیاسی جامعه است به طوری که در چند سال اخیر به هر طیفی روی خوش نشان داد و از آنها حمایت کرد، بهترین نتیجه نصیبشان شد همانند سال ۹۲ که هاشمی به عنوان دارنده نقش اصلی در پیروزی روحانی بیش از همیشه محبوب شد. هاشمی محبوب و مورد توجه آنانی است که امروز جوان نامیده می‌شوند.رای اولی‌ها در انتخابات اخیر به خوبی هاشمی را می‌شناختند و بر روی برگه‌های رای خود نام او را نوشتند. هاشمی فراجناحی است و در سال‌های گذشته و هنوز هم مورد هجمه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان بوده است. هاشمی در خط شاقول نظام حرکت می‌کند و جز آن را قبول ندارد بنابراین مسئولان باید بدانند هاشمی ادامه‌دهنده راه جمهوری اسلامی است. باید دست از هجمه به این شخصیت با ارزش کشور برداشت واز اعتبار و تجارب او در مسیر پیشرفت کشور بهره ببرند. انتقاد هم اگر هست راه بیان آن مطابق با اخلاق اسلامی مشخص است، هتک حرمت سرمایه‌های نظام به سود هیچ کس نیست. به راستی هجمه به هاشمی تا چند سال دیگر و با چه اهدافی ادامه خواهد داشت؟ هاشمی نگین انگشتر سیاست‌ورزی ایران است و باید خدمات او را پاس داشت. چنگ انداختن به چهره چنین شخصیتی مورد تایید عقل و منطق نیست چون مردم هاشمی را دوست دارند و هاشمی هم نظام را دوست دارد. دست از بغض و کینه بردارید که این روش روزی جلوی کسانی که از آن به نفع تفکر خودشان بهره بردند را خواهد گرفت.

روحانی همراه با هاشمی

حسن روحانی هم در رتبه دوم قرار گرفت تا نشان دهد خط میانه برای ملت با ارزش‌تر از جناح‌های سیاسی است و آنها مسیری را انتخاب می‌کنند که به دور از چالش‌های سیاسی و نتیجه آن پیشرفت کشور باشد! حسن روحانی در سال ۹۲ که برای ریاست‌جمهوری وارد عرصه شد مورد حمایت اصلاح‌طلبان و میانه‌روها و در صدر همه آنها آیت‌ا... هاشمی قرار گرفت. در این سال‌ها هم نشان داد که به خط اعتدالی پایبند است و البته آنچه از آیت‌ا... هاشمی آموخته را اجرا می‌کند. اکنون حضور او در کنار آیت‌ا...‌هاشمی در مجلس خبرگان بارقه‌های امیدی در دل ملت می‌تاباند. .

نتایج اولیه خبرگان تهران

بر اساس این نتایج که تاکنون منتشر شده، ۱۳نفر از لیست اصلاح‌طلبان که ۷ نفر از آنها با لیست اصولگرایان اشتراک دارند، در میان ۱۶نفر اول تهران دیده می‌شوند. نمایندگان تهران در مجلس ۸۸ نفری خبرگان رهبری ۱۶کرسی را به خود اختصاص خواهند داد. نتایج انتخابات مجلس خبرگان از مجموع یک میلیون و ۵۰۶هزار و ۸۸۳رای شمارش شده تا دیروز به شرح زیر است:
۱- اکبر هاشمی‌رفسنجانی بهرمانی ۶۹۲۲۴۸ رای؛
۲- حسن روحانی ۶۵۲۷۹۲رای؛ ۳- محسن قمی ۶۲۳۳۶۹ رای؛ ۴- محمدآقا امامی ۶۰۹۰۱۱ رای؛
۵- محمدعلی موحدی کرمانی ۵۶۰۵۲۹ رای؛ ۶- قربانعلی دری نجف‌آبادی ۵۳۰۹۷۷ رای؛ ۷- محمد محمدی‌نیک ۵۱۰۹۸۰ رای؛ ۸- سید ابوالفضل میرمحمدی ۵۰۳۷۹۵رای؛ ۹- ابراهیم حاج امینی نجف‌آبادی ۴۸۱۶۵۷ رای؛
۱۰ - احمد جنتی ۴۷۶۱۱۷رای؛ ۱۱- سید محمود علوی ۴۶۳۹۶۶ رای؛ ۱۲- محمد یزدی ۴۴۰۱۸۵ رای؛
۱۳- نصرا... شاه آبادی ۳۶۱۲۱۷ رای؛ ۱۴- محمدعلی تسخیری ۳۵۲۲۸۸ رای؛ ۱۵- محسن اسماعیلی ۳۵۱۷۲۱رای؛ ۱۶- تقی مصباح‌یزدی ۳۳۶۸۴۳رای.

اعلام نتایج نهایی خبرگان تهران

انتخابات مجلس خبرگان در حوزه استان تهران، شاهد شدیدترین رقابت میان دو لیست اصلی یعنی لیست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و لیست خبرگان مردم (به سرلیستی هاشمی ) بود. به گزارش عصرایران، این نتیجه از سوی ستاد انتخابات کشور اعلام شده و نهایی است. نکته قابل توجه اما حضور محمدتقی مصباح یزدی رهبر معنوی جبهه پایداری در بین ۱۶نفر اولیه بود که در نهایت نتوانست رای بیاورد. لیست نهایی برای ۱۶کرسی استان تهران به این شرح است: ۱- اکبر هاشمی رفسنجانی،
۲ - حسن روحانی، ۳- محمدآقا امامی کاشانی،
۴- محسن قمی، ۵- محمدعلی موحدی، ۶- قربانعلی دری نجف‌آبادی،۷ - سیدابوالفضل میرمحمدی،
۸- محمد محمدی‌نیک(ری شهری)، ۹- ابراهیم حاج امینی نجف‌آبادی،۱۰- سیدمحمود علوی، ۱۱- احمد جنتی،
۱۲- نصرا...شاه آبادی، ۱۳- محمدعلی تسخیری،
۱۴- محسن اسماعیلی، ۱۵- محمد یزدی،
۱۶- محمدحسن زالی.


۷ اسفند؛ ترانزیت بزرگ سیاسی

مهدی مطهر نیا*

انتخابات مجلس؛ تجلی اراده ملی است. اگر رئیس قوه اجرایی از سوی همه مردم یک جغرافیای ملی به عنوان یک فرد واحد برگزیده می‌شود او را باید نماینده هویت ملی یک ملت دانست. این درحالی است که نمایندگان درهر مجلسی پژواک هویت‌های قومی، سلایق سیاسی و ذائقه شهروندان گوناگون یک کشور به عنوان جغرافیای ملی هستند. تعداد شرکت‌کنندگان در مجلس شورای اسلامی چه درمقام انتخاب‌شونده و چه انتخاب‌کننده از اهمیت بسزایی برخوردار است. بعد از سال ۸۸ و قبل از آن۸۴، از پی آنچه در انتخابات دهه۷۰ درایران رخ داد، انتخابات هفتم‌اسفند بار دیگر ستاره درخشانی بود که در آسمان ایران درخشید و برپیشانی انقلاب اسلامی منعکس شد. می‌توان گفت بعد ازحدود دو دهه، هفتم اسفند جمهوریت بار دیگر توانست همپای اسلامیت پیش رفته و هم‌اکنون باید به مراقبت از هر دوی آنها پرداخت اما همین موضوع پس از مسائل سیاسی داخلی در دو دهه اخیر از اهمیت فراوانی چه درحوزه سیاست داخلی و چه در گستره سیاست خارجی برخوردار است. روز جمعه جهان فهمید که ملت ایران برای همیشه پای کار است و آن اندازه باهوش است که ازکوچک‌ترین دریچه‌های تنفسی بالا‌ترین میزان اکسیژن را در ریه‌های خود ذخیره می‌کند. این را پایتخت‌های دیگر جهان نیز به خوبی می‌فهمند. کار‌شناسان آینده نگر و آینده‌نگار غرب و قرینه لفظی آنها درشرق همگی با یکدیگر به پیمایش و پویش خبرهای هفتم اسفند اکتفا نخواهند کرد بلکه هفت اسفند را پردازش خواهند نمود و درخواهند یافت که ملت ایران آماده جهش به سوی دموکراسی ایرانی است. دموکراسی‌ای که نویسنده این قلم نماد آن ر ا سیمرغ می‌داند. درچنین فضایی که جهان درحال پوست‌اندازی قدرت و انتقال معنای نظری و تعریف عملیاتی از قدرت است و انعکاس این تغییرات پرشتاب نه تنها در زندگی ملی بلکه در سطوح فروملی و فراملی به زودی مشاهده خواهد شد، ایران اسلامی متکی بر رنسانس عظیم تاریخی خود دربهمن ۵۷ درسی و هفتمین سالگرد انقلاب اسلامی وکمتر از یک ماه گذر از سالگرد انقلاب نشان داد که می‌داند انقلاب اسلامی یک دموکراسی بومی شده می‌خواهد. مردم دینمدارهستند به آیین و دین خود پشت نمی‌کنند اما محق هستند که حقوق و منافع آنها را به رسمیت شناخته شود. این انتخابات نشان داد مردم در بزنگاه‌های تاریخی بهوش هستند، می‌دانند که باید هزینه‌های خود را برای رسیدن به دموکراسی مطلوب‌تر کاهش دهند و یکی از راه‌های کم‌هزینه به دموکراسی مطلوب صندق‌های آراست. همه آنهایی که به پای صندق‌های رای آمدند صددرصد از وضع موجود راضی نیستند اما می‌دانند که برای رسیدن به وضع مطلوب باید از طریق صندوق‌های رای عمل کنند. این معنا ستون فقرات اصلاحات است یعنی تحول‌خواهی برای رسیدن به اصول و ارزش‌های تعریف شده ملی برگرفته از آرمان‌های انتراعی موجود در ایرانیت و اسلامیت مردمان بزرگ ما؛ این است که مقام معظم رهبری نیز به میدان می‌آیند و در این سال‌ها به‌رغم همه چالش‌هایی که در مقابل ایرانیت و جمهوریت بوده است برای دعوت از مردم جهت انجام یک اصلاحات معنا‌دار و قانونی آنها را به پای صندوق‌های رای با نام ایران و علاقه به ایران و دموکراسی با ادبیات دینی فرا می‌خواند. این است که از پایگاه اصولگرایان برای گرفتن رای ازطریق اصلاح‌طلبان عناصر اصیل اصولگرا هم به تحول‌خواهان می‌پیوندند. هفتم اسفند یک ترانزیت بزرگ سیاسی در ایران بود که در آن اصلاح طلبان و اعتدالیون به هم پیوند خوردند و بدون پرداخت مالیاتی به کمک مردم از گمرک عبور نمودند. بازتاب این معنا به گونه‌ای است که درآینده بیش از گذشته شاهد پیوستن اصولگرایان حقیقت‌جو به اردوگاه تحول‌خواهان خواهیم بود و هر روز شاهد گسترش گفتمان تحول‌خواهی بر مبنای گفتمان انقلاب اسلامی در دهه های آینده خواهیم بود.

* آینده پژوه‌ و استاد دانشگاه


  • farzad alali

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی