چرا انقلاب

پشت پرده

چرا انقلاب

پشت پرده

خدا
آرامش را
در با خودش بودن
قرار داد
و بعد چمدان هایش را
جمع کرد و رفت

طبقه بندی موضوعی

۱۳۹۴ پنج شنبه ۶ اسفند شماره 2985 ارمان

پنجشنبه, ۶ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۵۱ ب.ظ

سه تیتر محم روزنامه  ارمان

ادامه خبرها در ادا

فردا ظریف رای دهیم

وزارت‌کشور ازآرای‌مردم حراست کند

انتخابات وسرنوشت ۳ فرصت تاریخی



فردا ظریف رای دهیم

آرمان- علیرضا سالار: فردا روز حماسه دیگری است، روزی که برگ دیگری از سرنوشت ایران و ایرانی ورق خواهد خورد و گام دیگری برای اعتلای کشور برداشته می‌شود به عبارتی آنطور که سعیدحجاریان گفت امید بذر هویت ماست، بنابراین باید بیش از همیشه در انتخاب آنانی که قرار است به خانه ملت روند، دقت شود. بخشی از سرنوشت ۴ ساله کشور در این سال‌ها به آنچه بستگی دارد که روز جمعه بر روی برگه‌های رای نگاشته می‌شود. پس باید نهایت دقت و اهتمام را در انتخاب کاندیداها داشت. تا پیش از برگزاری انتخابات، گلایه‌های سیاسی میان گروه‌ها و حامیانشان امری عادی است که نه‌تنها موضوعی نکوهیده تصور نمی‌شود بلکه شاید برای پرشور برگزار شدن انتخابات و ایجاد انگیزه و شور مفید هم است اما آنگاه که قرار است اسامی بر روی برگه‌های رای نقش ببندد دیگر تنها یک موضوع باید مورد توجه قرار گیرد و آن هم منافع ملی است. در این هنگامه باید تمام بغض‌ها و کینه‌ها به فراموشی سپرده شود و آنچه در پیش رو باقی بماند باید آینده روشن باشد. نباید با برخی رفتارهای سیاسی و جناحی اتفاقی که می‌تواند حماسه‌ای شیرین در ادامه حماسه ۲۴ خرداد باشد به یک اتفاق تلخ تبدیل و در فضای جامعه گسترده شود.

نام چه کسی نوشته شود؟

بی‌شک کمتر کسی است که به پیشرفت کشور و رفع مشکلات چشم نداشته باشد و نخواهد افرادی به خانه ملت راه پیدا کنند که بتوانند ایده‌آل آنها را محقق کنند. بنابراین برای نیل به این خواسته باید توجه داشت اگر افراد جنجال‌ساز به مجلس ورود پیدا کنند؛ حتما خواست ملت محقق نخواهد شد، لذا باید دقت داشت به افرادی با این ویژگی رای داده نشود در عوض باید رای ظریفی به آنهایی داد که علاوه بر نداشتن روحیه جنجال‌آفرینی در آن جهت حرکت کنند که جمله «مجلس در راس امور است» محقق شود. باید به نماینده‌ای رای داد که به دور از بی‌اخلاقی‌ها باشد و برای آنچه حق است ایستادگی کرده و حتی از آن بگذرد. کاندیدایی باید مورد توجه رای‌دهندگان باشد که اخلاق اسلامی را سرلوحه داشته باشد و حتی در برابر مخالفانش از منطق و ادب خارج نشود؛ چرا که یک نماینده بخشی از سلیقه یک جامعه است و باید ادبیات و اخلاق نیکوی اسلامی داشته باشد. نباید به آنهایی رای داد که روحیه تخریب و توهین و مخالفت غیرمنطقی با دولت دارند. اگر این شرایط حاکم و انتخاب‌ها بر اساس نگاه به دوردست‌های امیدبخش باشد، از اکنون باید نوید حماسه‌ای بسیار باشکوه در ۷ اسفندماه را داد. مردم باید رای خود را به آنهایی دهند که حداقل شرایط نمایندگی را داشته باشند و اگر در دوره‌های قبل نماینده بودند باید عملکرد آنها به دقت مورد بررسی قرار گیرد؛ از سوی دیگر ویژگی‌ها و رزومه سایر کاندیداها هم باید به دقت موشکافی شود و نام کاندیداها با شناخت کامل بر روی برگه رای نوشته شود. انتظار این است مردم در روز جمعه به آنهایی رای دهند که عملکردشان در مجلس در راستای تغییر وضع موجود و به سمت اجرایی شدن برجام۲ باشد. نکته حائز اهمیت اینکه هر کاندیدایی از هر طیفی انتخاب شود، نتیجه‌اش بیش از آنکه متوجه طیف سیاسی مقابل باشد به سمت انتخاب‌کنندگان است. افرادی که در بهارستان دهم حضور پیدا می‌کنند در حقیقت نمایندگان تمام مردم هستند؛ بنابراین نباید رای خود را از سر حب و بغض سیاسی به صندوق ریخت. باید رای خود را در زمینی کاشت که فاقد شوره‌زار باشد و بتوان نهالانی را رشد داد که حرکت توسعه‌ای کشور را شتاب بخشند. در این امر مهم نباید فقط تابلو اصلاح‌طلب یا اصولگرا را مدنظر داشت بلکه آنچه مورد سنجش قرار می‌گیرد کارآمدی و توانایی کاندیداهاست. مردم به بلوغ کاملی از سیاست‌ورزی رسیده‌اند که دیگر ظریف رای ‌دهند وامید بیافرینند.


آرمان: رئیس‌جمهور از آحاد مردم دعوت کرد تا یک بار دیگر با حضور گسترده و با نشاط خود در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، دموکراسی، قدرت ملی و سرمایه اجتماعی کشور را افزون و اتحاد و اخلاق اسلامی را به نمایش بگذارند. دکتر حسن روحانی در جلسه هیأت دولت با اشاره به انتخابات پیش رو گفت: ملت ایران در هفتم اسفند، آزمونی دیگر را پیش رو خواهد داشت و مطمئنا بار دیگر همچون سال‌های گذشته که همواره در آزمون‌های ملی سرافراز بوده، سربلند خواهد بود. رئیس جمهور با بیان اینکه امروز به واسطه فضای بوجود آمده پس از برجام و رفع تحریم‌های ظالمانه شاهد نشاط ویژه‌ای در کشور هستیم، خاطرنشان کرد: حضور مردم در انتخابات، نشان‌دهنده حاکمیت ملی، استقلال کشور و تکیه نظام بر مردم‌سالاری است و در این شرایط هر چه حضور مردم در پای صندوق آرا پرشورتر باشد، نشان از اهتمام مردم برای تعیین سرنوشت خودشان خواهد بود. روحانی با اشاره به اینکه هیچ‌کس نباید به هر دلیلی از شرکت در انتخابات و حضور پای صندوق آرا خودداری کند، افزود: خوشبختانه امروز فضای کشور، بسیار بانشاط است و جناح‌های مختلف لیست‌های گوناگونی را ارائه داده‌اند و مردم پرشور در جریان تبلیغات انتخابات حضور دارند و نکته مهم این است که انتخاب در نهایت متعلق به مردم خواهد بود. رئیس جمهور اظهار داشت: ما باید در آینده مجلسی را داشته باشیم که بتواند برای رونق اقتصادی در کشور و از بین بردن آثار رکود راهگشا باشد. هر چه حضور و نشاط سیاسی مردم در انتخابات بیشتر باشد، قدرت‌نمایی ما در سطح جهان افزایش خواهد یافت و ما باید در هفتم اسفند قدرت ملی، دموکراسی و سرمایه اجتماعی را که عده‌ای سعی داشتند در سال‌های گذشته آن را خدشه‌دار کنند، افزون کنیم، چراکه این سرمایه اجتماعی، پایه‌ای برای بسیاری از پیشرفت‌ها در آینده خواهد بود. وی با اشاره به اینکه نباید تجمیع دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و تعدد اسامی کاندیداها موجب خستگی مردم شود، از مردم خواست تا با صبر و حوصله پای صندوق آرا آمده و به کسانی که فکر می‌کنند برای رشد و پیشرفت کشور مفید بوده و اصلح هستند،‌ رأی دهند. روحانی با بیان اینکه توصیه رهبر معظم انقلاب بر حضور همه واجدین شرایط پای صندوق‌هاست و ایشان، تمامی مراحل انتخابات را حق‌الناس دانسته‌اند، افزود: توصیه من به وزارت کشور ستادهای تبلیغاتی و استانداری‌ها و فرمانداری‌ها در سراسر کشور این است که کاملا از آرای مردم به عنوان حق آنها و یک امانت حراست کنند و همه عوامل اجرایی و نظارتی دست به دست هم داده و انتخاباتی بدون هرگونه ‌شائبه را در امنیت کامل برگزار کنند. رئیس جمهور انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را اولین آزمایش بزرگ سیاسی دولت یازدهم برشمرد و اظهار امیدواری کرد که نتیجه انتخابات موجب افزایش نشاط در جامعه و پایه‌ای برای تحرک کشور باشد. روحانی با انتقاد از عده‌ای که در ایام تبلیغات انتخابات اخلاق اسلامی را کنار گذاشته‌اند، گفت: فحاشی، تهمت و توهین هرگز در شأن ملت و مملکت ایران نیست و ارزش ندارد که بخواهیم به‌خاطر جابه‌جایی یک کرسی در مجلس، دولت و نظام را تضعیف کنیم، بلکه به‌جای توهین و تهمت باید اهداف و برنامه‌های خود را دنبال کنیم. رئیس جمهور تأکید کرد: ملت ایران با رأی خود به بداخلاقان نشان خواهند داد، که تهمت، بددهنی، بی اخلاقی و شکاف در کشور را نمی‌پذیرند.

باید با اخلاق منصفانه سخن بگوییم

رئیس‌جمهوری همچنین در پنجاه‌وپنجمین سالگرد تاسیس شرکت هواپیمایی ایران‌‌ایر (هما) با بیان اینکه جا دارد از تمام مذاکره‌کنندگان هسته‌ای تشکر کنیم، گفت: کسی به برجام با چشم بد نگاه نکند چراکه برجام افتخار تاریخ سیاسی ایران است. حجت‌الاسلام حسن روحانی تاکید کرد: به دوستانی که کم‌لطفی کردند می‌گوییم این دولت به جان مردم و آبروی مردم بسته است و امید ملت ایران است. مردم ایران یک بار در خردادماه سال۹۲ امید آفریدند و بار دیگر در جمعه این هفته امید را خواهند آفرید. روحانی تاکید کرد: نباید با این مردم و ملت به گونه‌ای سخن بگوییم که به فهم، عظمت و درک مردم توهین شود. این مردم دست استعمار را قطع کردند و در ۲۲بهمن به مملکتمان استقلال دادند و از کشورشان صیانت کردند. روحانی با تاکید بر اینکه مردم به خوبی کاندیدا‌ها را می‌شناسند، ادامه داد: مردم عزیز ایران با درک و فهمشان کاندیدا را برمی‌گزینند و نمی‌خواهند شما‌ها با حرف‌هایی که جملات آن استعمارگران پیر و قدیمی و از کار افتاده را بزرگ و مردم ایران را کوچک می‌کنند به مردم بگویید، شما اشتباه می‌کنید. رئیس جمهور ادامه داد: تا کی مردم ایران توسط ایرلاین‌هایی که در همین دهه‌های اخیر و در جنوب خلیج فارس ظهور پیدا کرده‌اند، تحقیر شوند؟ تا کی مردم به دنبال آژانس‌هایی باشند که با ایرلاین‌های بیگانه به نقاط مختلف جهان سفر کنند. دکتر روحانی با بیان اینکه جا دارد از تمام مذاکره‌کنندگان هسته‌ای تشکر کنیم، گفت: کسی به برجام با چشم بد نگاه نکند چراکه برجام افتخار تاریخ سیاسی ایران است. از سال ۲۰۰۳ روز اولی که مذاکرات هسته‌ای را آغاز کردیم، یکی از اهداف ما برداشتن حصر از روی صنعت هوایی ایران بود و در سال ۲۰۰۵ هم آمریکایی‌ها اعلام کردند که تحریم‌های تعمیر قطعات و امکانات فنی را برمی‌دارند. اما چند ماه پس از آن یعنی در اوت ۲۰۰۵ شرایط به قبل برگشت. البته بخشی از تحریم‌های صنعت هوایی به موضوع هسته‌ای برمی‌گردد و تحریم‌هایی مانند سوخت و ارائه سرویس و خدمات مشکلاتی هستند که در سال‌های اخیر ایجاد شدند. رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه همه باید با اخلاق منصفانه سخن بگوییم، افزود: در یکی از رسانه‌ها درباره خرید هواپیماهای جدید اینگونه نوشته شده بود که برجام شده تا هواپیمای نو خریداری کنند و پولدارهای ایرانی با این هواپیما دور دنیا را سفر کنند. من به آن‌ها می‌گویم مسافرانی که به مکه، عتبات عالیات، مشهد می‌روند آن‌ها چه؟ استاد دانشگاهی که با هواپیما برای تدریس به استان‌ها می‌رود چه؟ آنهایی که برای انتقال بیمار به مراکز شهر‌ها یا کشورهای دیگر به هواپیما نیاز دارند چه؟

مبارزه با تروریسم نباید تحت تاثیر قرار گیرد

رئیس‌جمهوری همچنین دیروز در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس جمهوری روسیه، آتش‌بس، توقف درگیری‌ها و شروع کمکهای نوع دوستانه را گامی در جهت منافع مردم سوریه دانست و در عین حال تاکید کرد که روند اجرای آتش بس موقت، نباید به فرصتی برای تروریست‌ها جهت تجدید قوا و دریافت کمک‌های جدید مالی و تسلیحاتی تبدیل شود. حجت الاسلام حسن روحانی با برشمردن ابهامات و نارسایی‌های توافق مرتبط با آتش بس در سوریه ادامه داد: این توافق دارای ابهامات و نارسایی‌های متعددی است که رفع آنها برای از بین بردن نگرانی‌ها ضروری است.



انتخابات وسرنوشت ۳ فرصت تاریخی

سیدحسین موسویان*

تا ۲۴ ساعت دیگر ملت بزرگ ایران پای صندوق‌های رای می‌روند تا با انتخاب نمایند گان مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، میزان تاثیر انتخاب خود را بر آینده تحولات داخلی و منطقه‌ای و نیزمعادلات جهانی مشخص کنند. جمهوری اسلامی ایران بعد از برجام، در آستانه یک جهش بزرگ داخلی و منطقه‌ای و بین‌المللی قراگرفته است که تحقق آن نیازمند درک مشترک، برنامه مناسب و اقدام هماهنگ و ملی مراجع تصمیم‌گیری داخلی کشور است. مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان از مهم‌ترین ارکان تصمیم‌گیری نظام جمهوری اسلامی هستند. برجام که با درایت و تدبیر رهبرمعظم انقلاب و دولت یازدهم حاصل شد، زمینه رشد اقتصادی و صنعتی ایران و جبران عقبگردهای اقتصادی گذشته، که عامل آن هم ناکارآمدی مدیران و هم تحریم بود را فراهم کرده است. منطقه خاورمیانه در آتش می‌سوزد. دشمنان قسم خورده منطقه‌ای ایران همچون رژیم‌صهیونیستی و عربستان کمر به حذف نقش، نفوذ و منافع منطقه‌ای ایران بسته‌اند. تروریسم تکفیری به سرزمین، اسلحه، نفت، ایدلولوژی وصدها هزار نیروی پا به رکاب متعصب مجهز شده که ریختن خون شیعه اهل بیت عصمت و طهارت سلام‌ا... علیهما را واجب می‌داند. ایران از امتیازات و توانمندی‌هایی برخوردار است که می‌تواند هم امنیت خود را تامین و هم امنیت منطقه و هم جایگاه شایسته منطقه‌ای خود را تثبیت کند. قدرت‌های جهانی بعد از موفقیت دیپلماسی در مذاکرات هسته‌ای، سیاست تعامل و گفت‌وگو با ایران درباره بحران‌های منطقه‌ای را آغاز کرده‌اند. موفقیت این روند شکست دشمنان منطقه‌ای و بین‌المللی ایران و پیروزی تمام‌عیار ایران را رقم خواهد زد. انتخاب ملت ایران روز جمعه ۷ اسفند سرنوشت هر‌سه فرصت تاریخی ایران را رقم خواهد زد. ملت ایران با حضور یکپارچه و انتخاب خود، مسیر مثبت یا منفی تحولات در پیش رو را روشن خواهد کرد.

  • farzad alali

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی