چرا انقلاب

پشت پرده

چرا انقلاب

پشت پرده

خدا
آرامش را
در با خودش بودن
قرار داد
و بعد چمدان هایش را
جمع کرد و رفت

طبقه بندی موضوعی

۲۹۸۱ ۱۳۹۴ یکشنبه ۲ اسفند ارمان

دوشنبه, ۳ اسفند ۱۳۹۴، ۰۱:۴۶ ق.ظ

یک روز تاریخی رقم بزنیم 


گام دوم و برجام2 را آغاز می‌کنیم 


با لنگه کفش که نظر نمی‌دهند 


همه باید حرف‌هایشان را بزنند 



فراخوان انتخاباتی هاشمی برای حضورمردم در انتخابات 
 
یک روز تاریخی رقم بزنیم 
 
عکس: حجت سپهوند 
 

آرمان- علیرضا سالار: از برخی تندروی‌ها گلایه دارد اما مانند همیشه می‌داند در چه زمانی به طرح آن بپردازد و بهتر می‌داند در این روزها که تا دو انتخابات زمان زیادی باقی نمانده است تنها باید همگان را به حضور پرشور در انتخابات دعوت کرد. مسئولیتی که او برای خود تعریف کرده است در چند جنبه دارای اهمیت است. نخست اینکه می‌داند ملت به فراخوان انتخاباتی او پاسخ خوبی خواهند داد و در 7 اسفندماه به پای صندوق‌های رای خواهند آمد و از سوی دیگر حضور پرشور مردم کشورمان در پای صندوق‌های رای پاسخ مناسبی به یاوه گویی‌های دشمنان خارجی خواهد بود. متن کامل بیانیه آیت‌ا... هاشمی بدین شرح است: «مردم عزیز و بزرگوار ایران، برادران و خواهران بزرگوار در استان تهران با توکل بر خدای لایزال، اعتقاد به مبانی اسلام، تاکید بر اصول اسلامی، تعالیم اهل بیت(ع) و با اعتماد کامل به صداقت انتخاب افکار عمومی، پس از سال‌ها مسئولیت‌های انتخابی و انتصابی، یک بار دیگر - و شاید برای آخرین بار - خود را در معرض آرای شما مردم بزرگوار می‌گذارم تا هم وزن عملکرد و هم میزان درستی و نادرستی مواضع خود را در ترازوی اندیشه‌های عام بسنجم و هم اگر رأی لازم و قانونی را برای ورود به مجلس خبرگان رهبری به دست آوردم، بر اساس تکالیفی که قانون اساسی به صراحت از نمایندگان این مجلس خواسته، انجام وظیفه نمایم. شاید برای شما مردم بزرگوار، تکراری باشد که اندیشه‌های اعتدالی براساس مکتب اسلام، مذهب تشیع و تعالیم درسی، دینی و سیاسی امام راحل در وجودم ایجاد و بعدها در 17سال مبارزه و 37 سال مسئولیت‌های متعدد تقویت شد و خوشحالم که در شرایط کنونی، مردم فهیم و هوشیار، به ویژه بانوان و جوانان تحصیلکرده و بالنده جامعه پس از زخم‌های عمیق از تجاهل و تغافل افراط و تفریط، اعتدال اسلامی را گمشده خویش می‌دانند و با نشانی‌هایی که در گفتار، رفتار، کردار و افکار مسئولان می‌بینند، بر تقویت این اصل اسلامی
در جامعه می‌کوشند.

فرصتی برای جلوگیری از نهادینه‌شدن تندروی‌

بی‌شک انتخابات هفتم اسفند، یکی از فرصت‌های بسیار گرانقدر برای جلوگیری از نهادینه شدن تندروی‌های سیاسی و افراط‌کاری‌های دینی در جامعه است. کاش فرصت حضور همه صاحبان اندیشه و سلایق در هر دو انتخابات اسفند ماه، به‌طور کامل فراهم می‌شد اما آنچه که اکنون به عنوان اندیشه‌های سیاسی نامزدها مطرح می‌شود، خواسته‌های بخشی از جامعه را فراهم می‌نماید و این امر می‌تواند زمینه‌ساز حماسه‌ای بزرگ در تاریخ انقلاب اسلامی و تا حدّی مصداق انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1392 باشد که با وجود تبلیغات تخریبی علیه فرهنگ اعتدال، مردم با نهایت هوشیاری، مسیری را انتخاب و راه را باز کردند که تنها یکی از دستاوردهای بزرگ آن، ایجاد باور صلح‌جویی، قدرت استدلال، منطق و اندیشه مردم متمدن ایران در مراکز بین‌المللی و قدرت‌های جهانی بود و دیدیم چگونه کسانی که بر طبل جنگ، تهدید و تحریم می‌کوبیدند، به پای میز مذاکره برگشتند و حقانیت ایران اسلامی را در استفاده صلح‌آمیز از مواهب انرژی هسته‌ای، قانونی و رسمی پذیرفتند و بر ناتوانی خود در مقابل قدرت دیپلماسی فعال و مذاکرات منطقی ملت ایران اذعان کردند. فرصت را غنیمت می‌شمارم و از همه مردم عزیز در سراسر کشور، به ویژه در حوزه انتخابیه استان تهران می‌خواهم که جمعه، هفتم اسفند، اولا فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی، به وحدت ملی و انسجام اسلامی بیندیشند و با حضور پرشور، احساسی و عاقلانه خویش در پای صندوق‌های رأی، یک روز تاریخی را در تقویم انقلاب اسلامی رقم بزنند که زیبنده تمدن دیرپای ایران و فرهنگ انسانی و اسلامی آن است و ثانیا، به دنیا ثابت کنیم که تندروی‌ها، اعمال سلیقه‌های شخصی، تفسیر به رأی‌ها و افراطی‌گری‌ها، مربوط به یک عده محدود است و آنچه که حقیقت اسلام و برگرفته از آموزه‌های قرآنی است، پرهیز از جنگ و خونریزی و تاکید بر مهربانی، صلح، صفا و برادری است.»

باید به مردم اعتماد و اتکا کنیم

آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی دیروز نیز در دیدار جمعی از کارشناسان مواد غذایی و لبنی، تاکید کرد: ایران با تمدن هزاران ساله و برخورداری از تمامی منابع طبیعی ارزشمند، باید به گونه‌ای اداره شود تا مشکل بیکاری که سرمنشأ آسیب‌های اجتماعی متعدد و عاملی اساسی در کاهش ازدواج است، برطرف شود. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با یادآوری شرایط اشتغال در سال‌های سازندگی، اظهار داشت: وقتی اقتصاد کشور با تکیه بر تولیدات داخلی و رونق صادرات، پویا شود، همه جامعه مانند کارگاهی مشغول کارهای مختلف می‌شوند. هاشمی ایران را کشوری با ویژگی‌های مثبت خواند و با تاکید بر سوابق فرهنگی و اخلاقی مردم ایران، گفت: انقلاب اسلامی آمده است که تمام آن ویژگی‌های مثبت را کامل کند و نباید بگذاریم بداخلاقی‌های سیاسی، محبت‌های اجتماعی را مخدوش نماید. وی، به امنیت ایران در منطقه‌ای نا امن اشاره و تصریح کرد: خوشبختانه ایران در شرایطی که کشورهای منطقه هر روز شاهد درگیری و کشت و کشتار هستند، امن است و مردم آن در آرامش به سر می‌برند که این مهم جز با حضور مردم و تحکیم وحدت و همدلی میان آنان و مسئولان میسر نبوده و نخواهد بود. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به نتیجه خوب انتخابات سال 92 اشاره کرد و افزود: در آن انتخابات، فرد عاقلی رئیس‌جمهور شد که توانست مهم‌ترین مشکل اصلی کشور را که تحریم‌ها بود، از میان بردارد و تا حدود زیادی مشکلات را برطرف نماید. آیت‌ا... هاشمی با بیان اینکه پس از برجام، بسیاری از کشورهای دنیا خواهان ارتباط و تعامل با ایران هستند، گفت: ایران به خاطر منابع عظیم، امکانات فراوان و مردم باهوشی که دارد، کانون توجه دنیا قرار گرفته و کشورهای زیادی به دنبال سرمایه‌گذاری در ایران هستند. وی با تاکید بر اینکه باید به مردم اعتماد و اتکا کنیم، اظهار کرد: مردم روز به روز آگاه‌تر و هوشیارتر می‌شوند و شدیدا به سرنوشت کشور خود علاقه‌مند هستند و نمی‌گذارند کوچک‌ترین ضربه‌ای به کشور وارد شود.



رئیس‌جمهور: 
 
گام دوم و برجام2 را آغاز می‌کنیم 
 

 

آرمان: روز گذشته حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در گردهمایی کارگران و آینده اقتصاد ایران به همراه وزیر کار حضور یافته و به ایراد سخنان پرداخت. رئیس دولت یازدهم در این مراسم گفت: «صف‌های طولانی‌تر و مشارکت گسترده‌تر پای صندوق‌های آرا راه را برای رونق اقتصادی، جذب سرمایه و فعالیت و اشتغال جوانان ما فراهم خواهد کرد.» رئیس‌جمهوری اظهار داشت: «امیدوارم وزارت کشور و شورای نگهبان زمان لازم را برای رای مردم تا هر زمانی که طول بکشد در نظر بگیرند؛ بدانید که همه چشم‌ها به ایران دوخته شده است.» وی ادامه داد: «امروز در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری هستیم. از همه ملت ایران، کارگران، بانوان، مردان، جوانان و از روستایی و شهری می‌خواهیم هفتم اسفند پای صندوق آرا باشیم و کسانی را انتخاب کنیم که دغدغه آنها رونق اقتصادی و اشتغال جوانان است.» روحانی افزود: «باید کسانی را انتخاب کنیم که در فکر صادرات و رشد صادرات غیرنفتی هستند. باید کسانی را انتخاب کنیم که به فکر رشد اقتصادی این کشور و دارای قدرت مبارزه با رکود باشند. به تعبیر رهبر معظم انقلاب آنهایی را که دلبسته انقلاب و دلباخته ملت بوده و از توطئه‌های دشمن آگاه هستند، انتخاب کنیم.» وی ادامه داد: «ملت ما در کنار رهبر معظم انقلاب، دولت و مسئولان در سال همدلی، همزبانی، همفکری، همکاری و در سال هم رأیی کنار صندوق آرا می‌رویم.» رئیس‌جمهوری اضافه کرد:«به هر میزان اتحاد بیشتر باشد، شرایط بهتری را برای پیشرفت کشور داریم. ما می‌خواهیم نمایندگانی را انتخاب کنیم که به تعبیر رهبری ریل گذار برای حرکت دولت و نظام به سمت پیشرفت و تعالی باشند.» روحانی تصریح کرد:«می‌خواهیم نمایندگانی را انتخاب کنیم که دغدغه آنها منافع و مصالح ملی است. می‌خواهیم برای مجلس خبرگان نمایندگانی را انتخاب کنیم که بتوانند در شرایط روز مبادا، بهترین فرد را برای رهبری این کشور و نظام برگزینند. رهبری که دارای آن همه مسئولیت سنگین برای ملت ایران و امت اسلامی است.» رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به نوشتن نام همه کاندیدا‌های حد نصاب گفت: «از همه درخواست می‌کنم روز هفت اسفند روز نشاط باشد. مردم در تهران باید 30نماینده مجلس شورای اسلامی و 16نماینده برای خبرگان رهبری را در برگه‌های رأی بنویسند. این نخستین بار است که این دو انتخابات در یک روز انجام می‌شود.» رئیس‌جمهورتصریح کرد: «با به فرجام رسیدن برجام در حدود 30 ماه تلاش و کوشش مذاکره کنندگان شجاع، عالم و توانمند ما در برابر قدرت‌های جهان، امروز راه برای فعالیت باز شده است.» روحانی افزود: «آنچه که در برجام انجام شد این بود که زمینه برای فعالیت هموار و دیوارهای نابجا برداشته شود، امروز نوبت شما کارگران و کارآفرینان است. امروز روزی است که باید همه دست به دست هم دهیم و گام دوم و برجام دوم را آغاز کنیم.» وی با بیان اینکه کشور ما نیاز به رونق اقتصادی، آرامش، وحدت و انسجام بیشتر دارد، افزود: «همه باید برای اشتغال جوانان فعال شویم. نه تنها کارگر ما امنیت برای کار خود داشته باشد بلکه نسبت به اشتغال فرزندان خود نیز مطمئن باشد.»

ایران هراسی را به ایران ستایی تبدیل کردیم

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت:«بسیار خوشحالم که در نخستین روز اسفند، ماه سرنوشت برای ما ایرانیان و ماه انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، میهمان عزیزترین قشر جامعه و کارگران عزیز هستم. کارگرانی که بار تولید کشور از صنعت و کشاورزی تا حوزه سلامت بر دوش آنهاست.» روحانی یادآور شد: «از آغاز این دولت قرار ما این بود که همه توان و تلاش خود را به کار گیریم تا تحریم‌های ظالمانه از سر مردم برداشته شده و حقوق مسلم این ملت در عرصه جهانی به رسمیت شناخته شود.» وی افزود: «قرار ما این بود دولت تلاش کند ایران‌هراسی تبدیل به ایران‌ستایی شود، چهره واقعی مردم ایران برای جهانیان روشن گردد تا دروازه صادرات کالاهای ایرانی به روی جهانیان باز شود.» رئیس‌جمهوری گفت: «قرار ما این بود تا امکانات مورد نیاز و مواد اولیه بدون پیچ و خم‌های نابجای تحریم وارد کشور شود تا جنسی ارزان‌تر و قابل رقابت با تولیدات جهان در این کشور تولید شود.» روحانی ادامه داد: «ما گفته بودیم تلاش می‌کنیم تا اشتغال برای جوانان مهیا شود و امنیت شغلی برای کارگران تضمین شود. این وعده دولت به شما بود دولتی که با رای، اراده و حضور شما پای صندوق آرا در سال92 مشروعیت یافت و کار خود را آغاز کرد. وی اضافه کرد: ما دیدیم که نفت بشکه‌ا‌ی 147دلار مشکل اشتغال و رفاه مردم را حل نکرد و اشتغالی برای مردم به وجود نیاورد. امروز دولت کشور را با نفت 25دلاری اداره می‌کند، اما در همین شرایط همه ملت با وحدت و اتحاد در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. رئیس‌جمهور در پایان خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم بدون اتکا به نفت و با اتکا به خودمان، تولید و صادرات کالاهای غیرنفتی به حول و قوه الهی کشور را اداره کنیم.


علی‌لاریجانی: کسانی که مخالفتی دارند؛ 
 
با لنگه کفش که نظر نمی‌دهند 
 
آرمان: استقلال مهم‌ترین ویژگی علی لاریجانی است؛ مردی که قبای ریاست مجلس را بر تن دارد این روزها بیش از همیشه فراجناحی بودن خود را به رخ تندروها می‌کشد. اعتدال او به اندازه ای است که گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب و میانه‌رو از هم‌اکنون برای تمدید جلوس او بر کرسی ریاست پارلمانی رایزنی می‌کنند. رئیس مجلس اخیرا در دیدار با جمعی از اصحاب رسانه، طلاب و روحانیون به برخی سوالات پاسخ داد. 
 

علی لاریجانی گفت: در بحث تصویب برجام در مجلس که برخی می‌گویند در عرض 20 دقیقه انجام شد نباید خودمان را به تجاهل بزنیم. رئیس مجلس با تشریح روند مذاکرات هسته ای در دو دولت گذشته و درباره روند بررسی این موضوع در عرض 20 دقیقه در مجلس اظهار داشت: البته ما معجزه مهمی هم انجام ندادیم، زیرا برخی در کشور ظرف 2 ساعت نیز 300 مصوبه داشته‌اند!‌ و این رفتار مورد تمجید عده‌ای قرار گرفت! اما این موضوع که بحث می‌کنیم مربوط به تصمیم‌گیری 20 دقیقه‌ای در مجلس نبوده است. از این‌رو نباید خودمان را به تجاهل بزنیم. وی توضیح داد: مذاکرات اخیر هسته‌ای حدود سه سال و نیم طول کشید و این مذاکرات مربوط به این دولت هم نبود بلکه در پایان دولت قبل صورت گرفت. در آن زمان آمریکایی‌ها پیشنهادی برای مذاکره دادند، زیرا مذاکرات با 1+5 به بن‌بست رسیده بود، از این‌رو آنها از طریق
سلطان قابوس پیغامی را برای انجام مذاکره به ما رساندند. رئیس مجلس افزود: در این رابطه جلسات بسیاری در سطح بالای کشور گذاشته و بحث شد که آیا ما این مساله را پیگیری کنیم یا خیر؟ در این حوزه برخی افراد هم مخالف بودند ولی در کل، نظام تصمیم گرفت که با شرط با آنها مذاکره کند و آن شرط این بود که غربی‌ها حق غنی‌سازی در ایران را بپذیرند. در این رابطه خیلی رفت و آمد شد تا اینکه آمریکایی‌ها نامه‌ای نوشته و در آن مطرح کردند که ما غنی‌سازی در ایران را پذیرفتیم. البته ابتدا شفاها در مذاکرات گفتند که ما غنی‌سازی در ایران را قبول داریم، از این‌رو گروه مذاکره‌کننده به ایران آمده و این موضوع را مطرح کردند، اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که پذیرش شفاهی فایده‌ای ندارد. به گفته لاریجانی، در مرتبه دوم آمریکایی‌ها نوشته‌ای دادند که آن نوشته امضا نداشت، باز هم بر سر این مساله بحث شد و به این نتیجه رسیدیم که این نوشته نیز مورد قبول واقع نیست، تا اینکه من سفری به عمان داشتم و نظر رهبر معظم انقلاب به سلطان قابوس داده شد و ایشان گفتند که من حتما این مساله را حل می‌کنم و شما نیز مذاکرات را قطع نکنید.

تشریح جایگاه شورای عالی امنیت ملی و مجلس در مذاکرات هسته‌ای

رئیس‌مجلس در ادامه سخنانش در این دیدار اضافه کرد: سلطان قابوس بعد از مدتی نامه‌ای نوشته و گفتند که من با آمریکایی‌ها صحبت کرده و آنها حق غنی‌سازی در ایران را قبول کرده‌اند، اما باز هم ما نپذیرفتیم تا اینکه نامه رئیس‌جمهور آمریکا به رهبر معظم انقلاب ارسال شد. بعد از این مساله برای هدایت مذاکرات هسته‌ای شورایی به وجود آمد که این شورا تا پایان بحث هسته‌ای حدود 30 جلسه برگزار کرد و قطعا این‌گونه نبود که یک عده بروند و مذاکره کنند، از این‌رو در شورا تصمیم گرفته می‌شد که چگونه مذاکره شود، چه محورهایی مطرح شده و نتیجه مذاکرات مدام در شورا اعلام و براساس آن تصمیم‌گیری می‌شد. گاهی در مذاکرات مسیری طی می‌شد و بعد از بررسی در شورا مشخص می‌شد که مسیر طی شده غلط است. وی در پاسخ به این سوال که آیا این شورای مربوطه در حضور رهبر معظم انقلاب تشکیل شد، گفت: البته این شورا وظیفه مستقلی داشت، اما با این وجود بیش از 10 جلسه در خدمت رهبر معظم انقلاب تشکیل شد و ایشان چارچوب‌ها را مشخص می‌کردند و خیلی از زوایای این موضوع مورد بررسی قرار می‌گرفت. لاریجانی با تاکید بر اینکه در بحث مذاکرات هسته‌ای نمی‌خواهم بگویم که تمام خواسته‌هایمان محقق شد افزود: اما مذاکره برنامه‌ریزی و فکر‌شده‌ای بود و در مذاکرات طبیعی است که بخشی از خواسته‌ها محقق و بخشی نیز محقق نشود. از این‌رو طرحی که به مجلس ارائه شد این‌گونه نبود که ابتدا به ساکن تدوین شود، بلکه روی این طرح از قبل کار کارشناسی انجام شده بود. بعد از آنکه به توافق رسیدیم، این موضوع مطرح شد که در ایران چه نهادی تصمیم می‌گیرد. این موضوع بحث شد که آیا شورای عالی امنیت ملی تصمیم ‌می‌گیرد یا مجلس شورای اسلامی. از این جهت که مذاکرات هسته‌ای جزو مسائل استراتژیک کشور است، حتما به تایید رهبری نیاز دارد و پرونده هسته‌ای همواره در شورای عالی امنیت ملی بوده و مصوبات شورا می‌بایست به تایید مقام معظم رهبری برسد. رئیس‌مجلس اظهار داشت: علاوه بر این مجلس نیز نمی‌تواند جدا از این روند باشد، زیرا برخی از بخش‌های توافق نیاز به قانون مشخص دارد، بنابراین در نهایت مشخص شد که هم مجلس باید نظر دهد و هم شورای عالی امنیت ملی. البته در اینجا اختلاف‌نظر بود، طوری که رئیس جمهور می‌گفت نیازی به اعلام نظر مجلس نیست و نظر ما این بود که اعلام نظر مجلس ضروری است. به هرحال این نظرات در خدمت رهبر معظم انقلاب مطرح و ارائه شد و ایشان نظرشان این بود که مجلس نظر دهد. از طرف دیگر بحث این بود که طرح مذکور را چگونه باید تنظیم کرد؟ آیا خود متن توافق‌نامه را باید تصویب کرد یا اینکه طرحی تدوین شود تا مشخص کند که این توافق‌نامه با چه شرایطی باید اجرایی شود؟ که در نهایت نظر دوم پذیرفته شد. البته تمام این مسائل در نظام بحث شد و چیزی نبود که ساده از کنار آن بگذریم و این مسائل تا تدوین طرح اولیه حدود 2 ماه به طول انجامید.

برخی در مجلس خلاف وعده عمل کردند

رئیس‌مجلس تصریح کرد: من به خاطر دارم قبل از اینکه این بحث در مجلس مطرح شود، در بخش‌های مختلف نظام این موضوع مطرح شد، طوری که در دفتر رهبری، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و مجلس این موضوعات مورد بحث قرار گرفت و حتی روسای فراکسیون‌های مجلس را دعوت کردیم و در نهایت به توافقی رسیدیم که این طرح چه خصوصیاتی داشته باشد و حتی متن طرح میان دو فراکسیون طی دو روز بحث شد و مولفه‌های آن مشخص شد و قرار شد در برخی موارد اختلافی من جلساتی را با حضور افراد بگذارم که این جلسات نیز برگزار شد و در نهایت برخی ابهامات و اختلافات رفع و سپس به جمع‌بندی رسیدیم. منتها در این مساله نیز مانند برخی مسائل افراد خلاف وعده عمل و بداخلاقی کردند که این موضوع مشکلاتی ایجاد می‌کند. به گفته رئیس‌مجلس، البته در آن زمان قرار بود وقتی فراکسیون‌ها توافق کردند، در مجلس نیز یک نظر واحد مطرح شود، اما شاهد بودیم که این موضوع صورت نگرفت و آنها گفتند که ما نتوانستیم در فراکسیون خودمان وحدت ایجاد کنیم، پس واژه 20 دقیقه مباحث ظاهری است و پشت این موضوعات 2 تا 3 ماه در سطوح مختلف نظام کار جدی شده است. او در بخشی دیگر گفت: قضایای 22 بهمن هیچ ربطی به مردم قم نداشت. کسی که با نظر فرد دیگری مخالفت دارد که با لنگه کفش مخالفت خود را اعلام نمی‌کند. از طرف دیگر قطعا حادثه 22 بهمن قم یک اقدام سازماندهی شده بود و ما اطلاعات مربوط به آن را به دست آوردیم. اصلا به هیچ‌وجه این مسائل بدون سازماندهی امکانپذیر نیست. این را به عنوان یک اصل کلی بدانید. همچنین من در کل این کارها را به ضرر جمهوری اسلامی می‌دانم، به ویژه برای استان قم، این اقدامات خیلی مضر است، زیرا این استان مرکز تشیع بوده و مراجع عظام و علمای بسیاری در آن هستند.

دولت‌فعلی مسیر‌اقتصادی را درست دنبال می‌کند

لاریجانی در بخش دیگری از این جلسه در ارزیابی وضعیت کنونی اقتصاد اظهار داشت: به نظر من دولت فعلی مسیر اقتصادی را درست دنبال می‌کند، البته ممکن است که حرکتش کند باشد، اما مسیر را درست تشخیص داده و طی می‌کند و خوشبختانه در جهت کنترل تورم، توسعه سرمایه‌گذاری و انضباط اقتصادی حرکت کرده است.


محمدرضا عارف: 
 
همه باید حرف‌هایشان را بزنند 
 

 

آرمان: زنگ شروع انتخابات به صدا درآمده و ایستگاه پایانی از الان قابل مشاهده است. البته نسبت به نتیجه انتخابات و آنچه در ایستگاه پایانی رخ خواهد داد پیش‌بینی‌های زیادی وجود دارد اما به هر حال همه در حال آماده شدن برای رقابت سنگین 7 اسفند هستند. دراین میان لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان گرچه دیر هنگام و در 27بهمن ماه بسته شد اما موج مردمی بسیار پویایی پس از بسته شدن لیست به راه افتاد و تاخیر در ارائه لیست را تا حدی جبران کرده است. در همین راستا دکتر محمدرضا عارف در قامت سرلیست ائتلاف اصلاح‌طلبان در تهران جلسات متعدد خود را با اقشار و گروه‌های مردمی به صورت مداوم و مکرر برگزار می‌کند. او در اقدامی جالب در هر کدام از جلسات، چند تن از سایر کاندیدا‌های کمتر شناخته شده لیست ائتلاف را نیز با خود همراه می‌کند تا آنها به ایراد مواضع خود بپردازند البته لازم به ذکر است که در صحنه‌ای دیگر و در خصوص لیست ائتلاف اصلاح‌طلبان یک تغییر نیز به وجود آمده است. تغییری که بنا به اجبار و به دلیل عدم موافقت هیات نظارت با جابه جایی حوزه رحیم سلیمانی‌راد صورت گرفته و سبب شد تا وی از لیست ائتلاف اصلاح‌طلبان در تهران حذف شود. بنا به گفته عارف، جای خالی سلیمانی‌راد در لیست تهران ائتلاف اصلاح‌طلبان را علی نوبخت پر خواهد کرد. از سوی دیگر دکتر عارف روز گذشته در نشست مشترک میان نمایندگان ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان و سمن‌ها و فعالان محیط‌زیستی به بیان مواضع ائتلاف اصلاح‌طلبان پرداخت.

آیا بی‌بی‌سی دنبال خیر و صلاح ماست

رئیس شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان دیروز در پاسخ اینکه رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند اگر دشمن از کسی حمایت کرد شما به آن شک بکنید، نظر شما در این باره چیست؟ گفت: قطعا آقا درست می‌گویند. محمدرضا عارف در پاسخ به سوالی درباره حمایت رسانه‌های بیگانه همچون بی‌بی‌سی انگلیس از لیست اصلاح‌طلبان و آقای هاشمی، افزود: کی حرف‌های بی‌بی‌سی برای ما مستند بوده است؟ آیا بی‌بی‌سی به دنبال خیر و صلاح کشور ماست. وی در پاسخ اینکه چرا بی‌بی‌سی از اصلاح‌طلبان حمایت می‌کند، تصریح کرد: آنها حرف خودشان را می‌زنند. عارف در پاسخ به این سوال که چرا رسانه‌های بیگانه درباره اصولگرایان از این حرف‌ها نمی‌زنند، گفت: آنها برای ایجاد فتنه و تفرقه این کار را می‌کنند؛ برای اینکه چهره‌های مومن، انقلابی و همیشه در صحنه را زیر سوال ببرند و حالا یک عده هم تکلیف شرعی خود می‌دانند که به این امر دامن بزنند. وی در پاسخ به اینکه رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که اگر دشمن از کسی حمایت کرد شما به آن شک بکنید، نظر شما در این باره چیست؟ گفت: قطعا آقا درست می‌گویند. اما اگر دشمن بخواهد شیطنت بکند چه؟ یکی از راه‌‌های نفوذ، شیطنت‌کردن و تفرقه انداختن است. البته فرمایش رهبر انقلاب فصل‌الخطاب است و باید همه به آن توجه کنیم. عارف در پاسخ به این سوال که چرا از رسانه‌های بیگانه و بی‌بی‌سی اعلام برائت رسمی نمی‌کنید؟ به این گفته بسنده کرد که از چه چیزی اعلام برائت کنیم؛ من ۲۴ساعته باید از بی‌بی‌سی اعلام برائت رسمی کنم؟ بیکارم. عارف در پاسخ اینکه برخی دولتی‌ها گفته‌اند اگر حتی شما رای هم بیاورید ما از لاریجانی برای ریاست مجلس حمایت می‌کنیم، گفت: این مباحث برای بعد از پیروزی و ورود به مجلس است؛ زمانی که فراکسیون‌ها شکل بگیرند.

سال 92 از منافع جریانی دست کشیدیم

همچنین محمدرضا عارف شامگاه جمعه نیز در مسجد جامع سمنگان نارمک در تهران برای اهالی شرق پایتخت به ایراد مواضع پرداخت. وی در ابتدای سخنان خود گفت:«مسجد پایگاه اصلی انقلاب است و هرچه داریم از مساجد است.» رئیس شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان افزود: «به بهانه انتخابات باید نظرات و دیدگاه‌های کاندیدهای مختلف را بشنویم. ما دنبال تکصدایی نیستیم و نظام به هیچ وجه دنبال تکصدایی نیست.» عارف در ادامه به تفکر اصلاح‌طلبان اشاره و تصریح کرد: «ما به عنوان اصلاح‌طلبان، تفکر اصلاح‌طلبی را تفکر برآمده از انقلاب می‌دانیم و اصالت می‌دهیم به دو جریان اصیل در نظام که امروز تحت نام اصولگرایی و اصلاح‌طلبی مطرح است.» وی به انتخابات سال92 اشاره کرد و افزود:«اتفاقی که در سال 92 افتاد برای این بود که ما دنبال تغییر بودیم و فکر می‌کردیم آن روندی که 8 سال کشور با آن روبه‌رو بود نمی‌تواند ما را به سر مقصود منزل برساند و نمی‌تواند مطالبات بحق مردم را پاسخگو باشد باید تغییر داشته باشیم و منافع ملی در تغییر بود.» وی ادامه داد: «از منافع جریانی، گروهی و حزبی دست برداشتیم، کاندیدای اصلاح‌طلب کنار کشید برای آنکه راه را برای پیروزی فردی که می‌تواند تغییر را مدیریت کند و سابقه انقلابی داشته باشد، هموار کند و بنده با آرامش از انتخابات کنار رفتم برای اینکه هدف داشتیم.» عارف در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در سال88 تقلب صورت گرفته است یا خیر؟ اظهار کرد: «درخصوص تقلب فقط دادگاه می‌تواند نظر و رای دهد. اما اگر تخلف باشد، تخلف‌های متعددی اتفاق افتاد. وعده‌هایی که به مردم داده شد، مقاماتی باید در انتخابات 88 و مسائل بعد از آن بی طرف می‌بودند و دخالت نمی کردند. آنچه که من باورم است تخلف انجام گرفت.»


  • farzad alali

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی