چرا انقلاب

پشت پرده

چرا انقلاب

پشت پرده

خدا
آرامش را
در با خودش بودن
قرار داد
و بعد چمدان هایش را
جمع کرد و رفت

طبقه بندی موضوعی

۲۹۵۸ ۱۳۹۴ یکشنبه ۴ بهمن ارمان

يكشنبه, ۴ بهمن ۱۳۹۴، ۰۳:۲۰ ب.ظ

سه تیتر محم روزنامه  ارمان

ادامه خبرها در ادا
ظلم نکنیم به ظلم راضی نشویم 
 
هشدار انتخاباتی عارف به روحانی 



تصورم از اصولگرایی چیز دیگری بود 







ظلم نکنیم به ظلم راضی نشویم 



آرمان: نه‌تنها در کلاس درس حوزه علمیه بلکه در حرم مطهر امام(ره) و در دیدار با اقشار مختلف مردم نیز همواره ارتباط خود را با آنها حفظ نموده و تلاش دارد از هر فرصتی برای آموختن و آموزش بهره ببرد. آیت‌ا... سیدحسن خمینی همیشه و در هر شرایطی این مساله را به یاد دارد که باید از حق و آزادگی گفت و در این خصوص مسامحه نکرده است. یادگار امام در دیدار جمعی از مردم میانه در حرم مطهر امام خمینی، با تاکید بر اینکه نمی‌توان از حقوق بزرگ مردان و زنان غیور آذربایجان نسبت به سرزمین ایران غفلت کرد، به نقش تاریخی مردم این منطقه در مقاطع مختلف تاریخی و از جمله ایستادگی آنان در دوران استبداد صغیر اشاره و اظهار کرد: درس بزرگ ایستادگی ستارخان در تبریز که منجر به پیروزی مجدد مشروطه شد، این است که هیچگاه نباید ناامید شد و می‌توان حتی در محدوده یک خانه هم مقاومت کرد و پیروز شد. وی با اشاره به غائله فرقه دموکرات در آذربایجان و تاثیر وفات مرجع بزرگ شیعه آیت‌ا... العظمی سیدابوالحسن اصفهانی در حفظ آذربایجان یادآور شد: به عقیده اغلب تاریخ نگاران یکی از بزرگ‌ترین عوامل حفظ آذربایجان به عنوان قطعه‌ای از خاک ایران، شکوه پیوند دین و مردم در این منطقه است که نمود آن در تکریم و گرامیداشت مرحوم آیت‌ا... اصفهانی پس از وفاتشان نقش می‌بندد. یادگار امام یادآور شد: پیوند دین با مردم و آذربایجان با ایران و حق هر کدام از اینها نسبت به یکدیگر در سوگواری این مرجع بزرگ تقلید مشخص است و از همین رو یکی از بهترین نمادهای دین خواهی آزادیخواهانه یا آزادیخواهی دیندارانه، مردم آذربایجان هستند. وی در ادامه سخنان خود به بیان روایتی از معصومین(ع) درباره ضرورت پرهیز از ظلم کردن پرداخت و یادآور شد: امام باقر(ع) فرموده‌اند که پدر بزرگوار و اجداد ایشان امام حسین(ع) و امیرالمومنین (ع)، در واپسین لحظات زندگی توصیه کرده‌اند که «فرزندم بپرهیز از ستم بر کسی که جز خدا یاوری بر تو نمی‌یابد.» بنابر این روایت، ظلم به کسی که هیچ پناهگاهی جز خدا ندارد به سرعت به ظالم برمی‌گردد. سید حسن خمینی تصریح کرد: این امر بدان معنا نیست که به سایر انسان‌ها ظلم کنیم، گرچه ممکن است ستم کردن به آنان دستاوردهای ظاهری داشته باشد؛ اما باید به یاد داشته باشیم که ظلم کردن به کسی که هیچ کمک و یاوری غیر از خدا ندارد به شدیدترین و سریع‌ترین وجه به سوی ظالم برمی‌گردد. همان‌گونه که در روایات متعددی از معصومین (علیهم‌السلام) ذکر شده است که دعای مظلوم به سرعت از آسمان‌ها عبور می‌کند و به خدا می‌رسد و ظلمِ ظالم قبل از رسیدن به مظلوم به خودش بازمی‌گردد. وی با توصیه به اینکه سعی کنیم در زندگی نه ظلم کنیم و نه به ظلم راضی شویم، یادآور شد: تاریخ آذربایجان از مشروطه تا انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، تاریخ عدالتخواهی است و از افتخارات این خطه تداوم همین خط است. در این دیدار که پدر شهیدان اسماعیلی نیز حضور داشت، دکتر شورچی از فعالان سیاسی شهرستان میانه در سخنان کوتاهی
بر نیاز جامعه به درک معنا و استفاده از اندیشه
امام خمینی(ره) تاکید کرد.




هشدار انتخاباتی عارف به روحانی 
 
آرمان- احسان انصاری: با رد صلاحیت‌های چهره‌های سیاسی برخی جریان‌های سیاسی با چالش جدیدی مواجه شده‌اند. میزان رد صلاحیت‌ها به اندازه‌ای بوده است که بسیاری از برنامه‌های جریان‌های سیاسی به هم خورده وبه همین دلیل جریان‌های سیاسی تلاش می‌کنند برای وضعیت موجود چاره‌ای مناسب بیندیشند. به همین دلیل «آرمان»با مهندس علی صوفی رئیس ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان استان تهران و وزیر سابق تعاون در دولت اصلاحات گفت‌وگو کرده است. صوفی در این گفت‌وگو از دیدار‌های زیاد و مستمر محمدرضا عارف و حسن روحانی در طول دو سال گذشته پرده برداشت و عنوان کرد: « دکتر عارف به آقای روحانی هشدار داده است که اگر اصلاح‌طلبان موفق نشوند در انتخابات مجلس دهم پیروزشوند آقای روحانی در سال96 در پاستور نخواهد بود. آقای عارف با این منطق و استدلال تلاش کردند در دو سال گذشته اتحاد و انسجام را در همه طیف‌های اصلاح‌طلب ایجاد کنند تا مانع از وقوع چنین اتفاقی شوند. آقای روحانی و آقای عارف هر دو به یک جمع‌بندی مشترک از شرایط کنونی رسیده بودند و تصمیم گرفته بودند جریان اصلاحات و جریان هوادار آقای روحانی به صورت متحد و با انسجام کامل وارد رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی شوند. البته برخی تلاش کردند بین جریان اصلاحات و جریان حامی آقای روحانی اختلاف و فاصله ایجاد کنند که در عمل موفق به این کار نشدند. کار به جایی رسیده بود که هرگاه حزب اعتدال و توسعه موضعی برخلاف اتحاد اصلاح‌طلبان و اعتدالیون می‌گرفت آقای روحانی شخصا دخالت می‌کردند و اجازه نمی‌دادند این اختلافات عمیق‌تر شود». در ادامه متن گفت‌وگوی «آرمان» با مهندس علی صوفی رئیس ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان تهران را می‌خوانید: 
 

استراتژی انتخاباتی اصلاح‌طلبان در شرایط کنونی که اکثریت چهره‌های این جریان رد صلاحیت شده‌اند چیست؟آیا اتاق فکر اصلاح‌طلبی برای چنین شرایطی برنامه‌ریزی کرده بود؟

جریان اصلاحات به دلیل اعتباری که نزد مردم دارد در شرایط کنونی در صحنه انتخابات باقی خواهد ماند و از تمام تلاش خود برای پیروزی در انتخابات مجلس استفاده خواهد کرد. مشی اصلاح‌طلبی در مقابل مشی محافظه‌کاری و مشی انقلابی قرار دارد و به همین دلیل جریان اصلاحات تلاش می‌کند به صورت تدریجی و رفورمیستی به تاثیرگذاری خود در فضای سیاسی ایران ادامه بدهد. اتاق فکر جریان اصلاحات از دو سال پیش تاکنون فضای سیاسی کشور را رصد کرده و درباره همه احتمالات ممکن در فضای انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین مجلس خبرگان تامل و تفکر کرده و برای هر شرایطی برنامه خاص خود را تدوین کرده است. جریان اصلاحات برای سه سطح ملی، استانی و حوزه‌های انتخاباتی برنامه‌ریزی کرده است. استراتژی اصلی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس حضور منسجم و متحد این جریان و جلوگیری از تشتت و تفرقه در بین طیف‌های مختلف اصلاح‌طلبی است. نماد وحدت و انسجام اصلاح‌طلبان در سطح ملی، شورای عالی سیاست‌گذاری جریان اصلاحات است. برای تشکیل شورای عالی سیاست‌گذاری نیز تلاش زیادی از سوی بزرگان و فعالان اصلاح‌طلب صورت گرفت و در نهایت این شورا به صورت منظم مشغول به کار شد. پیش از این شورای راهبردی وظیفه برنامه‌ریزی برای جریان اصلاحات را انجام می‌داد که اعضای آن توسط رئیس دولت اصلاحات انتخاب شده بودند. شورای سیاست‌گذاری جریان اصلاحات برای انتخابات مجلس یک طرح جامع و دقیق تهیه کرد و تلاش کرد در دو سال گذشته این طرح را در تهران و سایر استان‌های کشور عملیاتی کند. مساله مهم دیگری که جریان اصلاحات برای آن برنامه‌ریزی کرده بود ارائه لیست‌های انتخاباتی و همچنین چگونگی و کیفیت حضور چهره‌های اصلاح‌طلب در این لیست‌ها بود. شورای عالی سیاست‌گذاری جریان اصلاحات تصمیم گرفت لیست‌های این جریان در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، توسط حوزه‌های انتخابیه و استان‌ها تهیه شود و سپس به مرکز ارائه شود. در نتیجه به جای اینکه مانند گذشته از بالا به پایین تصمیم‌گیری شود تلاش شد حوزه‌های انتخابیه به صورت خودجوش در انتخابات فعال شوند و لیست‌های انتخاباتی را خود تهیه کنند و تصمیم‌گیری از پایین به بالا صورت بگیرد. مساله دیگر مورد نظر شورای عالی سیاست‌گذاری پیدا کردن افراد واجد صلاحیت در لیست‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان بود. به همین دلیل با سازوکارهایی مانند نظرسنجی وتحقیق و بررسی در مناطق مختلف کشور این جریان موفق شد افراد مورد نظر خود را پیدا کند. پس از پیدا کردن افراد مورد نظر، میثاق نامه‌ای با این افراد امضا شد که همه این افراد در مقابل حمایتی که جریان اصلاحات از این افراد در انتخابات صورت می‌دهد موظف شوند سیاست‌های اعلام شده توسط شورای سیاست‌گذاری را اجرا کنند.

در شرایط کنونی برنامه شما برای ارائه لیست انتخاباتی چیست؟

در شرایط کنونی با توجه به رد صلاحیت‌ها شخصیت‌های اصلاح‌طلب بسیاری از اختلاف نظرهای موجود درباره بستن لیست‌های انتخاباتی از بین رفته است. یکی از دغدغه‌های ما برای بستن لیست‌های انتخاباتی تکثر و تعدد کاندیداها بود. با این وجود در شرایط کنونی در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه اصلاح‌طلبان اندکی در صحنه انتخابات حضور دارند. این در حالی است که در برخی از حوزه‌ها حتی یک اصلاح‌طلب نیز حضور ندارد. در حوزه‌هایی که هیچ کاندیدای اصلاح‌طلبی وجود ندارد ما از چهره‌های معتدل‌تر اصولگرایان در مقابل تندروهای این جریان حمایت خواهیم کرد. در شرایط کنونی سیاست اصلی جریان اصلاحات این است که مردم با صندوق‌های رای قهر نکنند و به صورت جدی در انتخابات شرکت کنند .

پس از ردصلاحیت‌ها نوعی واخوردگی در بین برخی از هواداران جریان اصلاحات به وجود آمده است. آیا برای این وضعیت تدبیری اندیشیده شده است؟

بله؛ ما به این مساله فکر کرده‌ایم و برای آن برنامه داریم. بنده معتقدم این حالت منفی بسیار خطرناک است و تا جایی که امکان دارد باید تلاش کنیم این حالت منفی را به وضعیت مثبت تبدیل کنیم. هدف اصلی جریان اصلاحات تشکیل مجلسی متعادل و کارآمد است که بتواند دولت را در اجرای سیاست‌های خود همراهی و پشتیبانی کند.

آقای روحانی به همراه علی لاریجانی و دکترعارف در حال رایزنی هستند. به نظر شما این رایزنی‌ها به چه میزان سبب بازگشت چهره‌های
رد صلاحیت شده به انتخابات خواهد شد؟

تلاش‌های مفید و سازنده‌ای از سوی آقای روحانی، علی لاریجانی و دکتر عارف در این زمینه صورت گرفته و هر کدام از این افراد از کانال‌های مختلف تلاش کرده‌اند چهره‌های بیشتری را به صحنه انتخابات بازگردانند. خبرهایی که در این زمینه به گوش می‌رسد تاحدود زیادی امیدوار‌کننده است. براساس اظهارات برخی قرار است 15درصد از
رد صلاحیت‌شدگان دوباره به صحنه انتخابات بازگردند. این مساله نشان‌دهنده این است که احتمالا شورای نگهبان قائل به تجدید نظر شده و به همین دلیل می‌توان به آینده امیدوار بود. سخنان اخیر مقام معظم رهبری نوعی فراخوان برای حضور اقشار مختلف مردم در صحنه انتخابات بود. این فراخوان نیز نیازمند الزامات و ابزارهایی است که انتخاباتی باشکوه و پرشور در کشور برگزار شود. یکی از الزامات مهم انتخابات، حضور چهره‌های مختلف از همه جریان‌های سیاسی است که بتوانند مطالبات اقشار مختلف مردم را نمایندگی کنند. از نظر ما سیاست تحریم و قهر با انتخابات به صورت کلی منتفی است و جریان اصلاحات تلاش خواهد کرد با تمام قوای باقیمانده و همچنین استفاده از چهره‌های معتدل به حضور جدی خود در فضای انتخابات ادامه بدهد.

در شرایط کنونی جریان اصلاحات از بیرون و جریان اصولگرایی از درون با مشکل مواجه شده‌اند. به نظر می‌رسد جریان اصولگرایی که از تناقضات درونی رنج می‌برد با رد صلاحیت اصلاح‌طلبان تاحدود زیادی به اطمینان خاطر رسیده است. به نظر شما اصولگرایان پس از رد صلاحیت چهره‌های اصلاح‌طلب چه استراتژی برای خود تدوین خواهند کرد و با چه آرایش سیاسی در انتخابات حاضر خواهند شد؟

هر جریان سیاسی هنگامی که جریان مقابل خود را قوی تصور کند تلاش می‌کند با قدرت و انسجام بیشتری در انتخابات حضور پیدا کند. با این وجود هنگامی که یک جریان سیاسی رقیب سیاسی خود را به دلایلی و ازجمله ردصلاحیت‌ها از دست می‌دهد با مشکلات بزرگی از درون مواجه می‌شود. به همین دلیل بنده معتقدم در شرایط کنونی که جریان اصلاحات نمی‌تواند با چهره‌های اصلی خود در انتخابات حضور پیدا کند جریان اصولگرایی از درون از هم می‌پاشد و بر سر لیست‌های انتخاباتی با مشکلات بزرگی مواجه خواهد شد. در شرایط کنونی اصولگرایان احساس می‌کنند رقیب قدرتمندی در صحنه انتخابات ندارند و به همین دلیل طیف‌های مختلف اصولگرایی در مقابل هم قرار می‌گیرند و با یکدیگر رقابت می‌کنند. هنگامی که اصولگرایان خطر جریان مقابل را احساس نکنند دچار چنددستگی و تفرقه خواهند شد. جریان اصولگرایی تا قبل از ردصلاحیت اصلاح‌طلبان با اختلافات و چند دستگی‌های زیادی مواجه شده بود. به نظر من این اختلاف‌ها و چنددستگی‌ها در ادامه انتخابات بیشتر نیز خواهد شد. مساله مهم در این زمینه اینکه عقلای جریان اصولگرایی از چنین وضعیتی رضایت ندارند و تمایل دارند چهره‌های جریان اصلاحات و همچنین چهره‌های معتدل اصولگرایی در صحنه انتخابات حضور داشته باشند. این در حالی است که شورای نگهبان بسیاری از چهره‌های معتدل اصولگرایی را نیز رد صلاحیت کرده است و جریان اعتدالگرای اصولگرایی را با مشکلات بزرگی مواجه کرده است. در شرایط کنونی آقای علی لاریجانی به عنوان لیدر جریان اعتدالگرای اصولگرایی نسبت به رد صلاحیت‌های گسترده معترض است و اقدامات خود را برای بهبود این وضعیت آغاز کرده است. به نظر من این وضعیت پایدار نیست و قطعا تغییر خواهد کرد. اگر این وضعیت باقی بماند اختلافات اصولگرایان عمیق‌تر و بیشتر خواهد شد.

آیا جریان اعتدالگرا در چنین شرایطی می‌تواند آلترناتیو جریان اصلاحات باشد و بار جریان اصلاحات را به دوش بکشد؟

تا آنجا که بنده اطلاع دارم کاندیداهای جریان اعتدالگرا نیز ردصلاحیت شده‌اند و این جریان نیز با مشکلات بزرگی مواجه شده است. این در حالی است که هنوز برخی از اصلاح‌طلبان در صحنه انتخابات حاضر هستند و ما امیدوار هستیم این عده بتوانند کشتی اصلاحات را به سرمنزل مقصود برسانند. چهره‌های جریان اعتدالگرای هوادار دولت آقای روحانی، جریان اعتدالگرای اصولگرایی و همچنین جریان اصلاحات بامشکل مواجه شده‌اند. به نظر من در چنین شرایطی بیشترین خطر در انتظار دولت آقای روحانی است. بسیاری از نمایندگان اصولگرایی که در مجلس نهم حضور داشتند رویکرد دولت آقای روحانی را نمی‌پسندیدند و در اجرای سیاست‌های دولت سد ایجاد می‌کنند. به همین دلیل اگر این افراد در مجلس دهم نیز حضور داشته باشند همین سیاست را ادامه خواهند داد و تلاش خواهند کرد مانع از موفقیت دولت آقای روحانی شوند. به نظر من اگر چنین شرایطی به وجود بیاید حتی فشارها علیه دولت آقای روحانی بیشتر از گذشته نیز خواهد شد. این در حالی است که دولت در وضعیت پسابرجام قرار دارد و به دلیل مشخص نبودن سرنوشت برجام ممکن است با چالش‌های جدیدی مواجه شود.

این‌وضعیت برای برجام‌ هم خطرآفرین است؟

بله؛ این وضعیت برای برجام نیز خطرناک خواهد بود و ممکن است سرنوشت برجام را با مخاطره‌های جدیدی مواجه کند. تندروهای مجلس دهم تلاش خواهند کرد در یک سال و چند ماه باقیمانده از دولت آقای روحانی سیاست‌های دولت را با استیصال مواجه کنند و برنامه‌های دولت را نقش برآب کنند. در صورت بروز چنین شرایطی حتی شانس آقای روحانی برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال1396نیز ضعیف خواهد شد.

آیا اصلاح‌طلبان تاکنون به مساله انتخابات ریاست‌جمهوری96 و همچنین دوران پس از روحانی اندیشیده اند؟

آقای عارف بارها با آقای روحانی در این زمینه صحبت کرده است. وی به آقای روحانی هشدار داده است که اگر اصلاح‌طلبان موفق نشوند در انتخابات مجلس دهم پیروزشوند آقای روحانی در سال96 در پاستور نخواهد بود. آقای عارف با این منطق و استدلال تلاش کردند در دو سال گذشته اتحاد و انسجام را در همه طیف‌های اصلاح‌طلب ایجاد کنند تا مانع از وقوع چنین اتفاقی شوند.

واکنش آقای روحانی به سخنان آقای عارف چه بوده است؟

آقای روحانی نیز هم این مساله را تایید کرده است. آقای روحانی و آقای عارف هر دو به یک جمع‌بندی مشترک از شرایط کنونی رسیده بودند و تصمیم گرفته بودند جریان اصلاحات و جریان هوادار آقای روحانی به صورت متحد و با انسجام کامل وارد رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی شوند. البته برخی تلاش کردند بین جریان اصلاحات و جریان حامی آقای روحانی اختلاف و فاصله ایجاد کنند که در عمل موفق به این کار نشدند. کار به جایی رسیده بود که هرگاه حزب اعتدال و توسعه موضعی برخلاف اتحاد اصلاح‌طلبان و اعتدالیون می‌گرفت آقای روحانی شخصا دخالت می‌کردند و اجازه نمی‌دادند این اختلافات عمیق‌تر شود.

آقای عارف و آقای روحانی در دو سال گذشته دیدارهای زیادی انجام داده اند؟

بله؛ دیدارهای زیادی بین آقای روحانی و آقای عارف در دو سال گذشته صورت گرفته و درباره مسائل مختلف تبادل نظر شده است.

پس از ردصلاحیت‌های چهره‌های اصلاح‌طلب نیز دیداری بین آقای عارف و آقای روحانی انجام شده است؟

در این زمینه اطلاع دقیقی ندارم.

استراتژی حضور آقای عارف در انتخابات مجلس برای به دست آوردن ریاست مجلس آینده بود. آیا در شرایط کنونی که بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب ردصلاحیت شده‌اند نیز این استراتژی وجود دارد؟

آقای عارف پس از مشاهده ردصلاحیت‌ها برای کار انتخاباتی خود مصمم‌تر شده‌اند و قصد دارند به صورت جدی‌تر در صحنه انتخابات حضور داشته باشند. ایشان یک ستاد بسیار منسجم تشکیل داده‌اند که دارای ساختار و نظم بسیار بالایی است. در نتیجه هیچ نشانه‌ای از تزلزل در اراده انتخاباتی آقای عارف مشاهده نمی‌شود و ایشان با تمام قدرت در صحنه انتخابات حضور خواهند داشت. هدف اصلی آقای عارف رسیدن به ریاست مجلس آینده است. به نظر من حضور ایشان در هر سمتی در مجلس آینده غنیمت بسیار بزرگی است و ایشان می‌تواند منشا خدمات بسیار زیادی در آینده باشند.

جریان اصلاحات پس از ردصلاحیت در این رابطه رایزنی کرده است؟

تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته است. جریان اصلاحات به دنبال اعتمادسازی در فضای انتخابات است. یکی از کانال‌های در نظر گرفته شده آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی است که ایشان بتوانند در این زمینه با رهبر معظم انقلاب صحبت کنند و استدلال اصلاح‌طلبان را برای ایشان بیان کنند. کانال دیگری که مورد نظر جریان اصلاحات قرار گرفته آقای روحانی است. جریان اصلاحات توقع دارد آقای روحانی از موقعیت و رابطه نزدیکی که با رهبر معظم انقلاب دارد استفاده کند وسبب حضور چهره‌های بیشتری از جریان اصلاحات در انتخابات شود.

در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری سال92 برخی از اصلاح‌طلبان مانند عبدالواحد موسوی لاری، اسحاق جهانگیری و مجید انصاری تلاش کردند به صورت مستقیم با رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات رایزنی کنند. آیا در شرایط کنونی از طرف سران اصلاحات تلاش‌هایی برای رایزنی مستقیم صورت گرفته است؟

در سال87 و در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب مانند آقای مجید انصاری، اسحاق جهانگیری وموسوی لاری با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند و تلاش کردند زمینه را برای حضور جریان اصلاحات در انتخابات فراهم کنند. با این وجود اینگونه دیدارها قبل از اتفاقات سال 88 برگزار شد و پس از آن چنین دیدارهایی صورت نگرفت. در شرایط کنونی تنها کانال‌هایی که جریان اصلاحات برای رایزنی با رهبر معظم انقلاب درنظر گرفته آیت‌ا... هاشمی و همچنین آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهور کشور است.

رایزنی‌ها در نهایت به چه نتیجه‌ای منجر خواهد شد؟

ما موظف هستیم از تمام توانایی و امکانات موجود برای حضور مقتدر جریان اصلاحات در انتخابات استفاده کنیم و امیدواریم که به نتیجه لازم دست پیدا کنیم. با این وجود برخی به صورت مغرضانه تلاش می‌کنند جریان اصلاحات را در مظان اتهام قرار دهند. این در حالی است که جریان اصلاحات همواره خود را در چارچوب نظام جمهوری اسلامی تعریف کرده و تلاش کرده برمحور قانون‌مداری حرکت کند. بهترین راه برای حفظ منافع ملی اتحاد و انسجام داخلی است و جریان اصلاحات همواره این مساله را سرلوحه کار خود قرار داده است. رئیس دولت اصلاحات در ماه‌های گذشته در روزهای دوشنبه جلسات منظمی را با بزرگان جریان اصلاحات مانند آقای عبدا... نوری، محمدرضا عارف ومحمدعلی نجفی برگزار و درباره شرایط کشور گفت‌وگو و رایزنی می‌کردند. این جلسات از بهار امسال تاکنون ادامه داشته و در شرایط کنونی نیز ادامه خواهد داشت.

تا پیش از اعلام ردصلاحیت‌ها حزب اعتدال و توسعه قصد داشت به صورت مستقل وارد کارزار انتخاباتی شود. با این وجود و پس از رد صلاحیت‌های صورت گرفته محتمل‌ترین و نزدیک‌ترین گزینه همکاری با جریان اصلاحات حزب اعتدال و توسعه است. موضع شما درباره همکاری با این حزب چیست؟

ما هیچ گونه جدایی بین جریان اصلاحات و حزب اعتدال و توسعه مشاهده نمی‌کنیم و به دنبال ارائه لیست مشترک انتخاباتی با این حزب خواهیم بود. تا قبل از رد صلاحیت‌ها نیز ما هیچ گونه فاصله با حزب اعتدال و توسعه احساس نمی‌کردیم و این حزب را جزئی از جریان اصلاحات به شمار می‌آوردیم.

در شرایط کنونی چه توقعی از آقای روحانی دارید؟آیا تلاش‌های ایشان متناسب با مطالبات انتخاباتی جریان اصلاحات بوده است؟

پایگاه رای آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال92 و همچنین انتخابات آینده جریان اصلاح‌طلبی است. حتی آرای خاکستری که در انتخابات ریاست‌جمهوری به حمایت از ایشان به صندوق‌ها ریخته شد نیز متمایل به جریان اصلاحات بود. آقای روحانی با سوار شدن بر موج اصلاح‌طلبی که در کشور آغاز شده بود به ریاست‌جمهوری رسیدند. در دو سال گذشته نیز دولت ایشان به ویژه در زمینه سیاست خارجی به دستاوردهای بسیار بزرگی دست پیدا کرد و موفق شد وضعیت جامعه را بهبود بخشد. با این وجود موفقیت‌های دولت آقای روحانی در زمینه مسائل داخلی مانند سیاست خارجی نبوده و ایشان هنوز نتوانسته اقدامات مهم و قابل توجهی در زمینه سیاست داخلی انجام بدهند. در نتیجه آقای روحانی هنوز دارای پایگاه رای مستقل از جریان اصلاحات نیست و پایگاه رای ایشان همچنان جریان اصلاحات و حامیان این جریان هستند. به همین دلیل در شرایط کنونی جریان اصلاحات به عنوان پایگاه اصلی رای آقای روحانی از ایشان توقع دارد تلاش کند و نگذارد جریان اصلاحات به‌طور کلی از صحنه انتخابات کنار رود. اگر حامیان اصلی آقای روحانی از انتخابات مجلس کنار بروند تنها مخالفان و منتقدان ایشان در صحنه حضور خواهند داشت. بدون شک این عده تلاش خواهند کرد عرصه را بر دولت تدبیر و امید تنگ کنند و اجازه ندهند سیاست‌های آقای روحانی در کشور اجرا شود. خطر دیگری که آقای روحانی را تهدید می‌کند از دست دادن پایگاه رای اصلاح‌طلبان است. اگر آقای روحانی عملکرد مناسبی در مساله ردصلاحیت‌ها و همچنین سیاست داخلی نداشته باشد ممکن است با ریزش آرای حامیان خود در جریان اصلاحات مواجه شود که چالش بسیار بزرگی برای ایشان به شمار خواهد رفت. یکی از شعارهای مهم آقای روحانی در دوران مبارزات انتخاباتی تحقق فضای باز سیاسی و آزادی‌های مدنی بود. در نتیجه حامیان آقای روحانی توقع دارند ایشان به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کنند و زمینه حضور همه جریان‌های سیاسی را در انتخابات مهیا کنند. با این وجود جریان اصلاحات از عملکرد آقای روحانی رضایت دارد و مواضع و سیاست‌های ایشان و دولت تدبیرو امید را در راستای مطالبات مردم وحل مشکلات پیش روی کشور و مردم ارزیابی می‌کند.


تصورم از اصولگرایی چیز دیگری بود 
 

 

آرمان- علیرضا سالار: در حالی که پس از ردصلاحیت اصلاح‌طلبان یا عدم احراز صلاحیت آنها انتقادات زیادی از سوی بسیاری شخصیت‌ها به ویژه رئیس‌جمهور بیان شد اما اصولگرایان که بیشتر کاندیداهای آنان مورد تایید قرار گرفتند سکوت را بر هر واکنشی ترجیح دادند. در این بین برخی از آنها که می‌دانستند مجلس خانه تمام ملت است و نه یک گروه خاص به این ردصلاحیت‌ها واکنش نشان دادند و خواستار حضور کاندیداهای طیف رقیب در انتخابات مجلس دهم شدند. مثلا لاله افتخاری گفت: تقاضای ما از شورای نگهبان این است که بر اساس شاخص‌های فردی و بایدها و نباید‌ها درباره صلاحیت افراد تصمیم بگیرد.

آغاز هجمه به مطهری

از سوی دیگر ردصلاحیت علی مطهری برای برخی قابل تصور نبود هرچند اظهارات و عملکرد او در مجلس موجب پسند برخی از طیف منتقدانش نبود اما ردصلاحیت او چندان پیش‌بینی نمی‌شد. کیهان اما روز پنجشنبه در ستون اخبار ویژه خود به اظهارات اخیر علی مطهری پرداخته و در تیتری عجیب، وی را مورد هجمه قرار داد. این روزنامه در این خبر با تیتر «فتنه‌گر و منافق، مسلمان نیست از کافر بدتر است» به نقد سخنان علی مطهری پرداخت که در واکنش به اعلام ردصلاحیتش گفته بود: زمانی که اعلام می‌شود یک نامزد به استناد ماده28 ردصلاحیت شده، یعنی اعتقاد شخصی و التزام عملی آن نامزد به اسلام دچار مشکل است؛ در حالی که اعتقاد و ایمان امری قلبی و غیرقابل تشخیص است. چگونه می‌توان تشخیص داد که چه کسی به اسلام ایمان قلبی دارد و چه کسی ایمان ندارد. اما این اظهارات وی دیروز با واکنش حسن غفوری‌فرد به ردصلاحیت علی مطهری روبه‌رو شد که این عضو موتلفه ضمن اعلام مخالفت خود با ردصلاحیت فرزند شهید مطهری گفت: معتقدم وظیفه نظارت بر انتخابات طبق قانون اساسی که نمایندگان به آن سوگند می‌خورند، به عهده شورای نگهبان است.

روایت مطهری از حضورش در مجلس

علی مطهری اما دیروز در حاشیه مراسم رونمایی کتاب بازیگران و بازیگردانان مجلس به بازخوانی آنچه در مجالس قبل رخ داده بود پرداخت؛ شاید او تصور این را دارد که تایید نخواهد شد یا اینکه دیگر فرصتی نخواهد داشت که برخی مسائل را بیان کند. نماینده تهران در مجلس نهم با اشاره به نامه دسته‌جمعی نمایندگان مجلس ششم به رهبری خاطرنشان کرد: مسائلی که درباره نامه نمایندگان مجلس ششم به رهبری مطرح می‌شود تا حدودی متاثر از تبلیغات منفی است و واقعیت این است که این نامه محتوای بدی ندارد و بسیاری از مسائلی که در این نامه توسط نمایندگان مجلس ششم پیش‌بینی شده، امروز تحقق یافته است. مطهری با اشاره به حضور خود در دو دوره مجالس هشتم و نهم و اینکه هر دو دوره را باید اصولگرا خواند، اظهار کرد: از مجلس هشتم عملا وارد فعالیت سیاسی در حوزه اصولگرایی شدم. وی ادامه داد: منظور من در آن زمان از اصولگرایی چیز دیگری بود و آنچه باعث شد به عنوان یک اصولگرا وارد مجلس شوم، تصوری بود که در این خصوص داشتم اما در عمل متوجه شدم اصولگرایی واقعی وجود ندارد. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نهم اضافه کرد: آغاز بحث‌های ما در این خصوص با بحث وزارت مرحوم کردان مطرح شد و آقای کردان برگه‌ای را در اختیار نمایندگان قرار داد و ادعا کرد مدرک دکتری از دانشگاه آکسفورد دارد، اما بعد‌ها مشخص شد اینگونه نبوده است. در ابتدا ما می‌گفتیم حالا که آقای کردان وزیر شده‌اند، بهتر است از استعلام مدرک او خودداری کنیم و از این موضوع بگذریم. اما بعد از آنکه مساله رسانه‌ای شد، فکر کردیم نمی‌شود در برابر این دروغ در نظام جمهوری اسلامی سکوت کنیم و از آنجا که بحث اخلاقی و احتمال ترویج دروغ در جامعه اسلامی پیش آمده بود، روی استیضاح کردان پافشاری کردیم. مطهری با اشاره به جلسه سه‌ساعته با احمدی‌نژاد درباره استیضاح کردان گفت: آقای احمدی‌نژاد تاکید داشت که این موضوع را‌‌ رها کنیم و می‌گفت باتوجه به وجود این همه مدارک جعلی تحصیلی، نباید به مدرک آقای کردان ایراد بگیرید. اما ما اصرار کردیم و در ‌‌نهایت همان طور که دیدید آقای احمدی‌نژاد اصلا در جلسه استیضاح کردان حضور پیدا نکرد و در ‌‌نهایت بدون حمایت رئیس‌جمهور، آقای کردان از وزارت عزل شد. نماینده مردم تهران در مجلس‌های هشتم و نهم ادامه داد: بحث دیگری که در مجلس هشتم مطرح شد موضوع سرپیچی رئیس‌جمهور وقت از اجرای قانون بود. در آن زمان ما می‌گفتیم مجلس نمی‌تواند در چنین مساله ای سکوت کند ولی برخی اصرار داشتند باید از اشتباه‌های دولت چشم‌پوشی کنیم اما در ‌‌نهایت و پس از یک سال تلاش مجلس را با وجود اینکه در ابتدا به هیچ عنوان آمادگی طرح سوال از رئیس‌جمهور را نداشت، قانع کردیم تا این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند. مطهری خاطرنشان کرد: در جریان سوال از آقای احمدی‌نژاد به دلیل مخالفت‌های مجلس، بنده از نمایندگی استعفا کردم چراکه هیات رئیسه در ابتدا حاضر به پذیرش نبود و پس از تلاش‌های بسیار بالاخره آقای احمدی‌نژاد به مجلس احضار شد. وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی اصولگرایان برداشت غلط از اصل ولایت فقیه است. ولایت فقیه هیچ تکلیفی را از گردن ما ساقط نمی‌کند. اینکه کسی بگوید من وظایفم را انجام نمی‌دهم، چراکه نظر ولی‌فقیه را می‌دانم، درست نیست. این نماینده اصولگرای مجلس با اشاره به حواشی انتخابات ریاست‌جمهوری سال۸۸ یادآور شد: در پایان انتخابات ریاست‌جمهوری به دلیل همین تخلف‌های دولت احمدی‌نژاد تلاش کردیم همه اصولگرایان را به اجماع‌نظر روی آقای ولایتی متقاعد کنیم. اصولگرایان در حالی که در جلسات مختلف با این تصمیم موافقت می‌کردند، اما در ‌‌نهایت در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم نیز از احمدی‌نژاد حمایت کردند.


  • farzad alali

نظرات  (۱)

  • سرزمین آریایی
  • سلام
    مطلب جالبی بود
    خوشحال میشم به سات من هم سر بزنی :
    سرزمین آریایی - http://ariae.ir

    اینم جدیدترین مطلب سایتم :

    بازیگران ایرانی هالیوود همراه بیوگرافی و تصاویر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی