چرا انقلاب

پشت پرده

چرا انقلاب

پشت پرده

خدا
آرامش را
در با خودش بودن
قرار داد
و بعد چمدان هایش را
جمع کرد و رفت

طبقه بندی موضوعی

۱۳۹۴ پنج شنبه ۱ بهمن ارمان

پنجشنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۴، ۰۸:۲۹ ب.ظ


دوآقازاده؛ دو ردصلاحیت یک‌ماده 28! 
 
گزارش ردصلاحیت ها مشورت با رهبری 

30 استاندار رد صلاحیت شدند 

ایران کشوری تکصدایی نیست  (دکتر ظریف)







دوآقازاده؛ دو ردصلاحیت یک‌ماده 28! 

 

آرمان- مطهره شفیعی: حماسه‌ای که قرار است در اسفندماه به نام حماسه حضور ملت در پای صندوق‌های رای نام بگیرد در این مرحله هنوز به طور کامل آماده نشده است. بدین معنا که در این مقطع بیش از آنکه درباره لیست‌های انتخاباتی و حضور درانتخابات بحث به میان بیاید صدای برخی از ردصلاحیت‌ها شنیده می‌شود که در جامعه نیز به گوش می‌رسد. نکته قابل تامل در اینجاست که قبلا معمولا یک جریان جامه انتقاد بر تن می‌کرد اما برای این انتخابات اصلاح‌طلبان و اصولگرایان به یک وحدت مشترک در انتقاد رسیده‌اند. آن طورکه در سایت‌های خبری آمده است، از 54 نامزد حزب اعتماد ملی، تنها یک نفر تایید شده است. حزب دیگر اصلاح‌طلبان یعنی مردم‌سالاری بیش از 60 چهره خود را نامزد نمایندگی کرد ولی کمتر از 10نفر آنان تایید صلاحیت شده‌اند. از 100 نامزد مورد حمایت کارگزاران سازندگی هیچ‌یک تایید صلاحیت نشدند. نامزدهای مورد حمایت انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، همگی ردصلاحیت شدند. حزب اعتدال و توسعه طرفدار دولت در سراسر کشور از حدود 340 نفر برای نامزدی مجلس دعوت کرد اما صلاحیت حدود 300 نفرشان احراز نشد. از تعداد 26 نامزد انجمن اسلامی جامعه پزشکی و 146 نامزد حزب اتحاد ملت ایران هم کسی تایید نشد.

اعتقاد و ایمان امری قلبی است

علی مطهری از جمله منتقدان به برخی ردصلاحیتهاست. او که برای حضور دراین دوره از انتخابات در ابتدا آن چنان تمایلی از خود نشان نداد و بالاخره با رایزنی برخی برای ثبت‌نام اقدام کرد اکنون معتقد است که دلایل عدم احراز یا ردصلاحیت‌ها باید بیان شود. نماینده مردم تهران در مجلس نهم گفت: وقتی اعلام می‌شود یک نامزد به استناد ماده ۲۸ ردصلاحیت شده، یعنی اعتقاد شخصی و التزام عملی آن نامزد به اسلام دچار مشکل است؛ درحالی که اعتقاد و ایمان امری قلبی و غیرقابل تشخیص است. علی مطهری افزود: استنادهایی که به عنوان دلیل ردصلاحیت اعلام شد، برای خیلی از افراد غیرقابل قبول است. نماینده مردم تهران یادآور شد: اسلام درباره اعتقاد دینی و ایمان تنها به شهادتین قائل است و فارغ از آن، هنگامی که از اعتقاد و ایمان صحبت می‌کنیم، درواقع درباره امری قلبی صحبت می‌کنیم که برای کسی قابل تشخیص نیست و نه من می‌توانم درباره ایمان شما اظهارنظر کنم و نه شما می‌توانید درباره ایمان بنده، نظری بدهید. درباره مساله التزام عملی به اسلام نیز هنگامی که چنین ادعایی راجع به کسی مطرح می‌شود، یعنی آن فرد مرتکب گناه کبیره مثل شرب خمر شده است و سوال اینجاست که چگونه می‌توان چنین ادعایی را ثابت کرد. او با بیان اینکه نمی‌توان بی‌دلیل عدم احراز صلاحیت افراد را به استناد بند یک ماده ۲۸ اعلام کرد، یادآور شد: این ادعا معانی بسیاری دارد و گاهی به یک روحانی اعلام می‌شود که به استناد بند یک ماده ۲۸ صلاحیت کاندیداتوری مجلس را ندارد و این درحالی است که آن فرد روحانی سال‌ها به عنوان امام جماعت گروهی از مردم نماز خوانده و مردم به او اقتدا کرده‌اند و به نظر می‌رسد باید این مشکلات سریع‌تر حل شود. احتمالا منظور مطهری ردصلاحیت حجت‌الاسلام اشرفی اصفهانی باشد. محمداشرفی اصفهانی گفت: علت ردصلاحیت من را عدم پایبندی به اسلام مطرح می‌کنند. در حالی که حداقل 50 سال بنده امام جماعت بوده‌ام و این عمامه را آیت‌ا... بروجردی در سال ٣٨ بر سر من گذاشته است. وی تصریح کرد: بنده به اصرار رئیس دولت اصلاحات و آقای هاشمی به عرصه انتخابات مجلس آمدم و از نتیجه آن بسیار متعجب شده‌ام.

اعتراض دو آقازاده

اما به هر حال این آقازادگان پس از ردصلاحیت همانند دیگر کاندیداهایی که نتوانستند از سد احراز صلاحیت‌ها عبور کنند به فکر شکایت افتادند. علی مطهری دیروز در پاسخ به این سوال که آیا در جلسات رایزنی نمایندگان با رئیس مجلس حضور داشته یا خیر، گفت: در این جلسات شرکت نمی‌کنم و همانطور که در روز ثبت‌نام اعلام کرده‌بودم، اعتراض می‌کنم، اما التماس نمی‌کنم. او افزود: دلایلم را در اعتراض به ردصلاحیتم به صورت مکتوب تقدیم شورای نگهبان کرده‌ام و آنها درصورتی که دوست داشته‌باشند به درخواست من رسیدگی می‌کنند و در غیر این‌صورت هم کاری از دست من ساخته نیست. مطهری همچنین در واکنش به میزان تاثیرگذاری رایزنی‌های سیاسی برای تغییر در وضعیت ردصلاحیت‌شدگان، اظهار داشت: این رایزنی‌ها اتفاق مثبتی است و شخص رئیس‌جمهور به عنوان مسئول اجرای قانون، طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی باید در این مساله به طور جدی ورود کند و به غیر از رئیس‌جمهور، هر کسی که بتواند کمکی به حل این مشکل کند، باید تلاش خود را انجام دهد تا با انجام مذاکرات این فضا را تغییر دهد. این نماینده مجلس بیان داشت: تمام این بحث‌ها برای بالابردن مشارکت مردم است و فکر می‌کنم با این وضعیت رسیدن به مشارکت حداکثری در انتخابات سخت می‌شود بنابراین همه وظیفه دارند برای اصلاح این وضعیت تلاش کنند. اشرفی اصفهانی اما به موضوع دیگری اشاره کرد و یکی از نشریات نوشت که او از تهیه فهرستی از ردصلاحیت شده‌ها توسط حسن روحانی برای رایزنی با مقام معظم رهبری خبر داد و گفت: با خوش‌بینی تمام امیدواریم شورای نگهبان اقدام هیات‌های نظارت را بازبینی کند و وضعیت کاندیداهای انتخابات اینگونه باقی نماند. وی افزود: قطعا فقهای شورای نگهبان به این مساله رسیدگی خواهند کرد همچنین اشرفی اصفهانی افزود: آقای روحانی بسیار محکم برای حل و فصل ماجرای ردصلاحیت‌ها ایستاده است، از همین رو نباید خیلی نگران بود.


 

معاون اجرایی شورای نگهبان خبر داد

احتمال افزایش 15 درصدی تاییدصلاحیت‌ها

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با تاکید بر این که مساله صلاحیت‌ها قطعی نشده و بررسی‌ها در شورای نگهبان همچنان ادامه دارد، ملاک این شورا را عمل به قانون عنوان و تاکید کرد که هیچ رایزنی رسمی با شورای نگهبان درباره موضوع ردصلاحیت‌ها انجام نشده است. سیامک ره پیک با اشاره به آمار بررسی صلاحیت‌های داوطلبان مجلس خاطرنشان کرد: الان در مرحله هیات‌های نظارت استانی و مرکزی حدود 40درصد تایید صلاحیت شدند؛ حدود 26 درصد ردصلاحیت شدند و حدود 29 درصد نیز عدم احراز شدند، البته تعدادی هم انصرافی داشتیم. وی اضافه کرد: در دوره قبل یعنی مجلس نهم در این مرحله که هیات مرکزی نظارت باشد، درصد تایید شده‌ها 46 درصد بوده است، در دوره هشتم، حدود 40درصد بود، البته بعد از این که مراحل بعدی طی شد و افراد مدارکی را ارائه می‌کنند در ادوار گذشته این رقم شاید 10 یا 15درصد افزایش یافته باشد.وی بیان کرد: این احتمال در این دوره نیز وجود دارد که بعد از بررسی‌ها بویژه در مورد کسانی که عدم احراز خورده‌اند این آمار افزایش یابد. از تعداد 12 هزار شرکت کننده داوطلب برای انتخابات مجلس دهم، سه هزار و خرده‌ای افرادی بودند که سابقه شرکت در انتخابات مجلس را داشتند و بیش از هشت هزار نفر برای اولین بار در این مسیر قرار گرفتند. ره پیک در پاسخ به سؤالی درباره متهم کردن شورای نگهبان به برخورد جناحی در بررسی صلاحیت ها، تصریح کرد: شورای نگهبان به شرایطی که در قانون آمده توجه می‌کند، ما در بندهایی که در قانون آمده چیزی به نام جناح سیاسی نداریم. ره پیک درباره امکان مداخله و رایزنی برخی مقامات از جمله رئیس‌جمهور یا رئیس مجلس و انتشار اخباری مبنی بر احتمال تشکیل کارگروهی در این باره در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: ما اطلاع رسمی نداریم از این که گروهی تشکیل شده باشد، رایزنی رسمی نیز صورت نگرفته است. در همه دوره‌ها اشخاص بعد از موضوع صلاحیت‌ها تماس می‌گیرند، توصیه می‌کنند، الان هم هست، اما این که گروهی تشکیل شده باشد چنین گروهی را نداریم. وی درباره انتشار اخباری مبنی بر رایزنی رئیس مجلس با شورای نگهبان، گفت: هر کسی ممکن است با یک عضو و یا دبیر شورای نگهبان صحبت کند، اما با شورای نگهبان کسی رایزنی به این معنا نکرده است. ره پیک خاطرنشان کرد: ممکن است ایشان(رئیس مجلس) و یا هر فرد دیگر صحبت بکند اما ما در شورای نگهبان جلسه‌ای در این باره نداشته ایم. تشخیص اجتهاد و این که چه کسی شرط علمی را دارد، طبق قانون بر عهده فقهای شورای نگهبان است، اگر تشخیص دادند که فردی نیاز به آزمون ندارد به آنها اعلام کرده‌اند و افرادی هم که می‌بایست در امتحان شرکت می‌کردند نیز به آنان اعلام شده بود. معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است تصمیم دیگری گرفته شود، بیان کرد: اصل بر شرکت در آزمون بوده است، اگر قرار است که خارج از این تصمیم بگیرند فقها باید اعلام کنند، آزمون به عنوان اصل و قاعده مطرح شده است.



گزارش ردصلاحیت ها مشورت با رهبری 
 

 

آرمان: آمار ردصلاحیت‌شدگان یا آنهایی که صلاحیتشان احراز نشده است سبب واکنش‌هایی شد و برخی در مدت قانونی تعیین‌شده اعتراض خود را به نهاد مربوطه ارائه کردند تا بازنگری صورت گیرد. دیروز وزیر کشور با اشاره به اینکه در مقطع فعلی بحث تایید صلاحیت‌ها در هیات‌های نظارت و اعتراض به این نتایج مطرح است، گفت: من خودم شاید 20 ملاقات در این باره داشته‌ام. عبدالرضا رحمانی فضلی افزود: دیروز (سه‌شنبه) شخصا خدمت رهبری رسیدم و گزارش‌های لازم را به ایشان داده و با ایشان مشورت کرده‌ام. ما همچنین گزارش‌های لازم را به شورای نگهبان و دفتر رهبری داده‌ایم تا حق کسی ضایع نشود. وی در ادامه خاطرنشان کرد: 12هزار نفری که در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند از نخبگان کشور محسوب می‌شوند و باید در فضای سیاسی کشور اثبات کنند که حقوق‌شان در چارچوب قانون محقق شده است. رهبری هم بر قانون‌مداری تاکید دارند. ما تلاش‌مان را در وزارت کشور ادامه داده و رایزنی و مذاکرات خود را پیش می‌بریم. رئیس‌جمهور هم اظهار کردند پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند. رحمانی فضلی با بیان اینکه گرایش عمومی شورای نگهبان و آقای جنتی در رابطه با رد صلاحیت‌ها مثبت است، افزود: آقای جنتی معتقد است باید این مسائل در یک فضای منطقی و با رایزنی مشترک حل شود و یک فضای اقناعی ایجاد شود تا همه اطمینان داشته باشند که حق‌شان ضایع نشده است. دیروز همچنین دبیر شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان برای تحقق برگزاری انتخاباتی سالم، آزاد، قانونی، رقابتی و در کمال امنیت، در کلیه مراحل از جمله بررسی صلاحیت‌ها با دقت نظارت و اقدام خواهد کرد و تحت تاثیر فشارها و فضاسازی‌ها قرار نخواهد گرفت. آیت‌ا... احمد جنتی در دیدار دست اندرکاران انتخابات دهمین دوره مجلس و پنجمین دوره مجلس خبرگان با مقام معظم رهبری در سخنانی، انتخابات را نعمتی الهی و پشتوانه امنیت، عزت و آبروی ملت و نظام اسلامی خواند. وی با تشکر از همکاری و همراهی وزارت کشور در مراحل مختلف برگزاری انتخابات افزود: تمام تلاش ما بر برگزاری انتخاباتی سالم، آزاد، قانونی، رقابتی و در کمال امنیت متمرکز است و برای تحقق این هدف، شورای نگهبان در کلیه مراحل از جمله بررسی صلاحیت‌ها با دقت نظارت و اقدام خواهد کرد و تحت‌تاثیر فشارها و فضاسازی‌ها قرار نخواهد گرفت.

به رد صلاحیت‌ها مشورت قانونی می‌دهیم

از سوی دیگر رئیس ستاد انتخابات کشور هم دیروز با تشکر از عملکرد هیات‌های اجرایی گفت: معتمدان مردم در هیات اجرایی به خوبی عمل کردند. محمدحسین مقیمی با اشاره به اینکه ما در جریان فعالیت همه هیات‌های اجرایی قرار داشتیم‌، اظهار کرد: هیات‌های اجرایی در اکثر حوزه‌ها عملکرد بسیار خوبی داشته و اظهارنظر آنها در چارچوب قانونی بوده است. وی ادامه داد: آنها با دقت پرونده همه نامزدهای انتخابات را بررسی می‌کردند و حتی تا ساعت یک یا دو نیمه شب هم مشغول بودند. وزارت کشور از معتمدان مردم در هیات‌های اجرایی به خاطر عملکرد خوبشان تشکر می‌کند. معاون سیاسی وزیر کشور همچنین با اشاره به رد صلاحیت تعدادی از نامزدهای انتخابات مجلس خاطرنشان کرد: این افراد سه روز فرصت داشتند تا اعتراض خود را اعلام کنند ما هم اگر لازم باشد به آنها مشورت‌های قانونی را می‌دهیم تا آنها در این مسیر طبق قانون عمل کنند. ما باید کمک کنیم تا حضور حداکثری مردم در انتخابات تامین شود.

دو حقوقدان شورای نگهبان در مجلس

روز سه‌شنبه هم دو حقوقدان شورای نگهبان برای گفت‌وگو با نمایندگان رد صلاحیت شده در مجلس حضور یافتند. غلامرضا اسداللهی با اعلام این خبر گفت: در پی رایزنی‌های صورت گرفته از سوی رئیس مجلس دو تن از اعضای حقوقدان شورای نگهبان دیروز درمجلس حاضر شدند و برخی نمایندگانی که صلاحیت آنها احراز نشده یا رد صلاحیت نشده‌اند توانستند با آنها دیدار کنند و توضیحات و دفاعیات خود را ارائه کنند. نماینده تربت جام در مجلس افزود: ‌البته هنوز بعضی از همکارانی که صلاحیتشان احراز نشده یا رد صلاحیت شدند موفق به گفت‌وگو با حقوق‌دانان شورای نگهبان نشدند اما به هر حال باب تعاملی باز شده که این ملاقات‌ها صورت گیرد.

اصلاح‌طلبان نا‌امید نشوند

اصلاح‌طلبان سعی دارند با آرام نگه داشتن فضای کشور در آستانه انتخابات از طرق قانونی شکایات خود را مطرح کنند که در همین راستا دیروز رئیس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان استان تهران با رد خبرسازی‌ها درباره تعطیلی ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تاکید کرد: با جدیت بیشتری در حال گسترش فعالیت خود در نقاط مختلف استان تهران هستیم. علی صوفی ضمن تکذیب تعطیلی ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران، گفت: در مناطق مختلف تهران در حال استقرار هستیم و با قوت و جدیت به فعالیت خودمان ادامه می‌دهیم. سخنگو و قائم مقام ستاد ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان گفت: تحریم انتخابات در برنامه‌های ما جایی ندارد. رئیس ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان با بیان اینکه ما همه به عنوان یک شهروند موظفیم همواره در صحنه‌های انتخابات حضور داشته باشیم، افزود: در انتخابات سال ٩٢ این فضا باز شد و دیدیم که چه طور معجزه‌آسا توانست در فضای بین‌المللی تاثیر بگذارد. وی با اشاره به اینکه در فضای داخلی سال آینده سال رشد اقتصادی است، خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان و همه فعالان سیاسی دو سال است که همه تلاششان را برای برگزاری انتخابات با حضور حداکثری می‌کنند، حتی خود استان‌ها طبق استراتژی‌ای که تعیین شد، قرار شد در حوزه‌ها خود شورای منطقه کاندیدا را انتخاب کنند، اما حقیقت این است که از طرف هیات نظارت شوک بزرگی بر اصلاح‌طلبان وارد شد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: ما باید نمایش وحدت و عقلانیت بدهیم و به دنیا اعلام کنیم نظامی داریم که همه مردم خواهان آن هستند. صوفی با بیان اینکه خیلی از اصلاح‌طلبان به این دلیل رد صلاحیت شدند که به قانون اساسی اعتقاد ندارند، گفت: در قانون اساسی آمده هرکس قانون اساسی را قبول دارد، اقرار کند. اقرار هم که به زبان است و ما هم که اقرار کردیم که به قانون اساسی متعهدیم و آن را قبول داریم. در نهایت امیدواریم روال معقول و منطقی و آرامش بخش در پیش گرفته شود.

شوک بزرگ در اردوگاه اصولگرایان

تصور می‌شود اصولگرایان هم در شوک هستند و درباره برنامه‌های انتخاباتی خود سکوت کرده‌اند چون آنها هم تصور نمی‌کردند 99 درصد کاندیداهای رقیب از صحنه کنار گذاشته شوند. ایرج عبدی یک عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان مجلس شورای اسلامی می‌گوید: این فراکسیون هنوز بحثی درباره ردصلاحیت برخی نمایندگان فعلی مجلس نداشته است. دوستانی که در مجلس رد صلاحیت شده یا صلاحیت آنها هنوز احراز نشده است قطعا ازمجاری قانونی این مساله را پیگیری می‌کنند. بهروز نعمتی افزود: رد صلاحیت شده‌ها و احراز صلاحیت نشده‌ها باید از ظرفیت قانونی پیگیری مطالبات‌شان در مدت زمان باقی مانده نهایت استفاده را برده و با ارائه مستندات قانونی بتوانند شورای نگهبان را قانع کنند. وی اظهار کرد: قطعا ورود رئیس‌جمهور و رئیس مجلس یا سایر مسئولان نظام که از آن بی‌خبرید به مساله رد صلاحیت‌شده‌ها مبتنی بر مستنداتی انجام شده است. حمیدرضا فولادگر نماینده اصولگرای مجلس با تاکید بر اینکه رد صلاحیت‌های انجام شده بر مبنای گرایشات سیاسی نبوده است، در توصیه‌ای به شورای نگهبان گفت که در فرصت باقی مانده به شکایات رسیدگی کند و صلاحیت نامزدها را به گونه‌ای مورد بررسی قرار دهد تا بنابر تاکیدات رهبری افراد صالح وارد مجلس شوند.

حامیان دولت چه کردند

حامیان دولت هم این روزها گلایه دارند چون افراد مدنظر آنها تایید نشدند و بر همین اساس دیروز سخنگوی حزب اعتدال و توسعه گفت: امیدواریم تا زمان فعالیت‌های تبلیغاتی، بخشی از افرادی که اکنون رد صلاحیت شده‌اند صلاحیتشان تایید شود. غلامعلی دهقان درباره رد صلاحیت اعضای حزب اعتدال و توسعه اظهار کرد: ما در بیانیه خود تاکید کردیم که حضور همه سلایق مختلف در انتخابات پیش رو از مصالح کشور است و امیدواریم با رایزنی‌های آقای لاریجانی و روحانی این مساله حل شود. وی در پاسخ به این پرسش که آیا اعضای رد صلاحیت‌شده حزب اعتدال و توسعه به شورای نگهبان اعتراض کرده‌اند، اظهار کرد: ما به کسی توصیه نکرده‌ایم که برای انتخابات ثبت نام کند اما در سراسر کشور افراد زیادی که به حزب ما نزدیک بوده‌اند در کنار اعضای حزب اعتدال و توسعه ثبت نام کرده‌اند. اکنون هم ما اعتراض به شورای نگهبان را به خود افراد رد صلاحیت شده واگذار کرده‌ایم.



30 استاندار رد صلاحیت شدند 
 

 

آرمان- آرش کیانفر: اصلاح‌طلبان چند روز قبل با شوک ردصلاحیت یا عدم احراز صلاحیت تعداد زیادی از نیروهای خود که برای حضور در انتخابات مجلس ثبت‌نام کرده بودند، مواجه شدند اما آنها قرار نیست قهر کنند و بر طبل تحریم انتخابات بکوبند بلکه از راهکار قانونی وارد شده و سعی دارند با رایزنی‌هایی که از سوی مسئولان صورت می‌گیرد در انتخابات حضور پرشوری داشته باشند. اصلاح‌طلبان در 8 سال استقرار دولت اصولگرایان به نوعی از قدرت کنار رفته بودند. امروز با تجربه آن سال‌ها می‌‌دانند باید آرام و پیوسته به اهداف خود برسند. دیروز سخنگوی ستاد انتخابات تهران شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در یک نشست خبری به ارائه برنامه‌های اصلاح‌طلبان پس از این پرداخت. سیدمحمود میرلوحی گفت که از عملکرد هیات‌های نظارت شوکه شده‌ایم اما با آرامش و قانونمند در کنار همه جریان‌های سیاسی در انتخابات شرکت می‌کنیم. وی ادامه داد: تعدادی از فعالان سیاسی احتیاط کردند و ثبت‌نام نکردند. با این ردصلاحیت‌ها دلیل احتیاط آنها بر ما روشن شد. من خودم از کسانی بودم که فکر نمی‌کردم چنین ردصلاحیت‌هایی پیش رویمان باشد. آن‌چه که از حضور گسترده اصلاح‌طلبان در صحنه ثبت‌نام‌ها برمی‌آمد نشان‌دهنده عزم و عقیده این جریان بزرگ سیاسی کشور است. ما همه این شرایط را زیبایی و حسن می‌دانیم گرچه جای تعجب است که چطور ممکن است 12هزار نفر از افرادی که دارای دانشنامه علمی فوق‌لیسانس هستند، از صحنه انتخابات دور شوند. وی درباره ردصلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس دهم اظهار کرد: تعداد زیادی از استانداران سابق در انتخابات پیش رو ثبت‌نام کردند. از 35 نفر آنها تنها 5نفر تایید شدند. چطور ممکن است چنین اتفاقی بیفتد. جالب این است که همه آنها هم اصلاح‌طلب نیستند. همه به‌شدت نگران هستیم اما در عین حال با امیدواری و به کار بردن راهبردی که مقام معظم رهبری فرمودند، امیدواریم از این مساله عبور کنیم. مقام معظم رهبری فرمودند همه به صحنه بیایند. معنی‌اش این است که نمایندگان دیدگاه‌های مختلف که در چارچوب نظام فعالیت می‌کنند و رسمی هستند باید در انتخابات حضور داشته باشند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: طبق نظرسنجی که توسط بخش‌های مختلف انجام شده، مشخص شده که جریان دولت و اصلاحات مورد توجه مردم است پس باید در صحنه بمانیم و نگذاریم مجددا مجلسی بر سر کار بیاید که برای مردم مشکلاتی ایجاد کند. جریان اصلاحات انتخابات را تحریم نمی‌کند و خانه نمی‌نشیند و سهم خود را آنگونه که باید در مجلس دهم می‌گیرد. وی همچنین گفت: ما از صفر تا صد شرایط فعلی را تحلیل کرده‌ایم. امیدواریم رئیس‌جمهور تلاش کند تا این شرایط برطرف شود. تا قبل از این می‌گفتند عوامل فتنه. الان هم با القاب و عناوین مختلف می‌خواهند یک چهره سیاسی را میان مردم از بین ببرند. ما تلاش می‌کنیم این اتفاق‌ها نیفتد. آقای عارف هم تلاش‌های زیادی کرده است. این روز‌ها تماس‌های زیادی گرفتند و دیدارهای زیادی داشتند. امیدواریم که ایشان هم به نتیجه برسند. امروز اعلام می‌کنیم که جریان اصلاحات جریان قدرتمند و نیرومند است و برای آینده برنامه‌های مختلفی دارد. گام اولش بازگرداندن نیروها به فضای رقابتی انتخابات است.



ایران کشوری تکصدایی نیست 
 

 

وزیر خارجه کشورمان گفت: دنیا به این نتیجه رسیده که برخورد خشونت‌آمیز با ایران راه به جایی نمی‌برد . محمدجواد ظریف که به همراه محمد نهاوندیان برای حضور چهل و پنجمین اجلاس اقتصادی داووس به سوئیس سفر کرده است، با بیان اینکه برنامه هسته‌ای ایران همواره صلح‌آمیز بوده است، اظهار داشت: اکنون تحریم‌ها برداشته شده و شرایطی کنونی شرایطی است که این می‌خواهد منافع خود را پیگیری کند. وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: ما این پیام را به جهان می‌فرستیم؛ کسانی که در 30سال گذشته با خشونت با ایران برخورد کردند، به این نتیجه رسیدند که از راه خشونت پاسخی دریافت نمی‌کنند. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه ما در منطقه با مسائل مهمی از قبیل افراطی‌گرایی مقابله می‌کنیم، اظهار داشت: افراط‌گرایی مربوط به جغرافیایی خاص نیست؛ می‌بینیم که افراط‌گرایی در همه جا هست؛ در کانادا، در استانبول، در فرانسه و.. و هرجا فرصتی پیش بیاید، افراط‌گرایی خود را نشان می‌دهد، لذا این وظیفه جامعه جهانی است که با افراط مقابله کند. باید بدانیم که رسیدن به یک تفاهم به این معنا نیست که یک طرف از خواسته‌های خود دست بردارد. ظریف با اشاره به اینکه فکر می‌کنم همسایگان سعودی ما باید شرایط را درک کنند، گفت: از زمان توافق در سال ۲۰۱۳ همسایه سعودی ما ترسیده است. برنامه موشکی ایران کاملا دفاعی است. الان هیچکس نمی‌تواند این ادعا را داشته باشد که برنامه موشکی ایران تهدید یا نقض معاهده باشد. شاید در آمریکا قوانینی باشد که برای خودشان است، اما گذشته‌ها گذشته است و تاریخ نشان داده ایران تهدیدی برای هیچ کشوری نیست. وی با اشاره به نکته که حق ماست که از خودمان دفاع کنیم، افزود: ما آماده‌ایم برای اعتمادسازی مذاکره کنیم. ما می‌توانیم نگرانی‌های خود را مطرح کنیم و مقایسه کنیم هزینه دفاعی کشورهای دیگر چقدر است. ظریف با بیان اینکه اتفاقی که در سفارت عربستان افتاد را محکوم می‌کنم، تاکید کرد: ما اقداماتی برای دفاع از دیپلمات‌های سعودی انجام دادیم، اما عربستان بدون هیچ دلیلی روابطش با ایران را قطع کرد. ایران آماده گفت‌و‌گو است و ما می‌توانیم از طریق مذاکره و همکاری، منافع منطقه‌ای خود را تامین کنیم و با گروه‌های تروریستی مقابله کنیم. وزیر خارجه کشورمان با اشاره به بحران سوریه تاکید کرد: مساله‌ای که هست اینکه هیچ گزینه نظامی در سوریه پاسخگوی بحران نیست، اما وقتی شما وارد مذاکره شوید و در پایان آن هرکس حرف خود را بزند، به نتیجه نخواهیم رسید. باید در سوریه خود مردم تصمیم بگیرند و اصلاحاتی در قانون اساسی رخ بدهد چراکه این فرمول می‌تواند پاسخگوی نیاز مردم سوریه باشد. مهم نیست چه گروهی پیروز انتخابات باشد، مهم این است که آتش‌بس شکل بگیرد زیرا این چهارچوبی است که به دنبالش هستیم. ظریف همچنین در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس درباره موضع اصولگرایان گفت: ایران کشوری تکصدایی نیست. فکر می‌کنم آمریکایی‌ها این را می دانند؛ درست مثل ایالات متحده آمریکا که تنها یک صدا شنیده نمی‌شود. بنابراین شما در میان بازیگران سیاسی و بخش های مختلف جامعه، دیدگاه‌هایی متفاوت دارید. وی با اشاره به تحریم‌های جدید موشکی واشنگتن علیه ایران، گفت: ما معتقدیم این تحریم‌ها بیجا هستند. ما معتقدیم این تحریم‌ها غیرقانونی‌اند. آنها اصول بنیادی را زیر پا می‌گذارند. برنامه موشکی ایران، برنامه‌ای مشروع و پدافندی است. به نوشته آسوشیتدپرس، ایران یکی از محورهای نشست امسال مجمع جهانی اقتصاد در داووس خواهد بود.


  • farzad alali

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی