چرا انقلاب

پشت پرده

چرا انقلاب

پشت پرده

خدا
آرامش را
در با خودش بودن
قرار داد
و بعد چمدان هایش را
جمع کرد و رفت

طبقه بندی موضوعی

۱۳۹۴ یکشنبه ۲۷ دی ارمان

يكشنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۴، ۰۹:۲۲ ق.ظ

چهار تیتر محم روزنامه ارمان

ادامه خبرها در ادامه مطلب



تحریم‌ها به ‌تاریخ ‌پیوست 
 
چه کسانی بلیت انتخابات دارند؟ 

جلسه‌اصلاح‌طلبان با صداوسیما 



صف برای فروش‌هواپیما به ایران 




 





















































تحریم‌ها به ‌تاریخ ‌پیوست 

آرمان - مطهره شفیعی: بعد از گذشت سال‌ها مذاکره و تحمل فشارهای بین‌المللی که ملت شریف‌ایران برنامه ریزی و اجرا شد، با پایمردی ملت و دولت و همچنین هدایت‌ها و راهبری‌های رهبر معظم انقلاب، توافق هسته‌ای با 1+5 به نتیجه رسید و با عمل دو طرف به تعهدات خود آغاز اجرای برجام اعلام شد. هر چه از روز تصویب برجام تا به امروز گذشته واقعیت‌ها در رابطه با آن بیش از پیش نمایان شده و شفاف شدن جزئیات بسیاری از نگرانی‌ها که برخی از آنها حتی موجب قوام و استحکام مواضع نظام نیز شد از بین برده است. این مساله‌ به ویژه با شناسایی قانونی و رسمی حق غنی‌سازی صلح‌آمیز هسته‌ای برای جمهوری اسلامی‌ایران، نمایش ارزشمندی از اقتدارنظام به حساب می‌آید. امروز دیگر دغدغه‌های جدی که در متن پیچیده برجام وجود داشته در عمل مورد قضاوت قرار گرفته و تا حدود بسیاری اهداف و خواسته‌های نظام محقق شده است. مواردی که خیلی‌ها نگران آن بودند حالا ثابت شده که تیم مذاکره ایران به خوبی بر آن واقف بوده و تمام حساسیت‌های لازم را درباره آن با ذکاوت و تجربه‌ای خاص به خرج داده است. از زمان اعلام توافق تا امروز که اجرایی شدن اعلام شده، در عمل مشخص شد همه مواردی که ایران خواستار آن بود تحقق پیدا کرده است. دیروز بر لبهای بسیاری از مردم کشورمان لبخند بود که خودنمایی می‌کرد و گوشی‌های دارای‌اینترنت بیش از همه در اتوبوس، تاکسی و پیاده رو مورد استفاده هموطنان قرار می‌گرفت که البته با یک سوال همراه بود: «بالاخره تمام شد؟» سایه تحریم‌ها که دیروز سالها بر سر ملت سنگینی می‌کرد کنار رفت و تلالو نور پیروزی، نوید روزهای خوبتر را داد. ‌این نور و امید بلافاصله در موضع‌گیری مسئولان خود را نمایان کرد چنانکه معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری نوشت: «با گزارش آژانس، برجام اجرایی، تحریم‌ها رفع و گره سیاست و اقتصاد باز شد، حیثیت ملی و غرور جهانی بازگشت و پرچم افتخارآمیز‌ایرانی بودن دوباره برافراشته شد. بر سیاستمداران کشور از هر اندیشه و جناحی است که چندین موضوع را سرمشق کنش‌های خویش قراردهند.» ‌این روزهاست که باید همصدا گفت «روحانی مچکریم» اما نه برای لغو تحریم‌ها علیه کشورمان بلکه برای افزودن بیش از پیش به عزت و آبروی ملت‌ایران. برای نشان دادن حقانیت‌ این جمله که «ایرانی اسیرمواضع ناحق نخواهد شد.» همانطور که پیش از‌این در جنگ تحمیلی 8 ساله جوانان خود را به جبهه حق علیه باطل فرستاد و پیکر آنها را تحویل گرفت اما یک قدم از آرمان‌های انقلاب عقب ننشست. سالها ملت ‌ایران در زیر بار تحریم‌های ناجوانمردانه بود اما پسر و دختر، پیر و جوان و.... سر بلندتر از زمان قبل تحریم‌ها در کوچه و بازار گام بر می‌داشتند تا نشان دهند آنچه برای آنها اهمیت دارد دفاع از حیثیت کشورشان است و نمی‌گذارند دشمنان از اخم بر پیشانی آنها سرمست شوند و دیروز بیش از همیشه، ملت‌ایران سربلند بود! امروز دیگر تحریم‌ها به واقع کاغذپاره شد. حمید ابوطالبی در ادامه مطلبش در صفحه شخصی خود در توئیتر با اشاره به فرا رسیدن روز اجرای برجام و برداشته شدن تحریم نوشت: کاغذ پاره خواندن تصمیمات دیگران درعرصه بین الملل، نشانه قدرتمندی نیست؛بلکه ورق پاره‌ها را به زباله‌دان تاریخ ریختن، اوج قدرت وهنرمندی است. همچنین نطق تلویزیونی که برای حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور پس از انتشار بیانیه مشترک ظریف و موگرینی برنامه‌ریزی شده بود به امشب موکول شد.

پایان 12 سال مذاکره

روز پنجشنبه ۱۳فرودین امسال مصادف با 16ژانویه ۲۰۱5 بیانیه مشترکی از سوی‌ایران و ۱+۵ توسط ظریف و موگرینی منتشر شد که در آن رسما خبر از توافق هسته‌ای و دستیابی به راه‌حل‌هایی در مورد مولفه‌های مهم برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) داده شد. در آن بیانیه گفته شد اتحادیه اروپایی، اعمال تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با هسته‌ای خود را خاتمه خواهد داد و‌ایالات متحده نیز اجرای تحریم‌های مالی و اقتصادی ثانویه مرتبط با هسته‌ای را، همزمان با اجرای تعهدات عمده هسته‌ای‌ایران به نحوی که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راستی‌آزمایی شود، متوقف خواهد کرد. آن‌چنان که در آن بیانیه ذکر نیز شده بود، بالاخره پس از دوران راستی‌آزمایی در سه‌شنبه ۱۴ژوئیه -۲۳ تیرماه- بیانیه توافق هسته‌ای توسط موگرینی و ظریف قرائت شد تا توافق هسته‌ای پایانی بر ۱۲سال مذاکرات‌ایران با قدرت‌های جهانی باشد.

دیدار ظریف و کری

عصر دیروز و پیش از قرائت بیانیه آغاز فرایند اجرایی شدن برجام بود که وزیران خارجه‌ایران و آمریکا در هتل کوبورگ وین دیدار کردند. دیدار محمد جواد ظریف و جان کری آخرین دیدار ‌این دو مقام‌ایرانی و آمریکایی قبل از اعلام اجرای برجام بود. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان با سباستین کورتز، وزیر خارجه اتریش هم دیدار کرد. ظریف در ادامه ملاقات‌های دوجانبه روز شنبه خود در وین با همتای اتریشی‌اش در هتل کوبورگ دیدار کرد. سباستین کورتز نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ‌ایران در وین دیدار و گفت‌وگو کردم. اجرای توافق هسته‌ای به نفع همه ماست.

اصلی‌ترین تعهد ما رفع تحریم‌هاست

مقامات آمریکایی هم از اجرای برجام خشنودند چنانکه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دیروز درباره‌ اجرای برجام و اتفاقاتی که در آمریکا و در راستای انجام تعهداتش قرار است صورت گیرد، بیان کرد: همزمان با اعلام آغاز اجرای توافق هسته‌ای، ما نیز در آمریکا باید اطلاعیه‌های مرتبط را صادر کنیم و واضح است که اصلی‌ترین اقدامی که ما باید در روز اجرای برجام انجام دهیم، رفع تحریم‌هاست. کربی درباره‌ عادی‌سازی روابط واشنگتن با تهران پس از اجرای توافق هسته‌ای گفت: ما در حال حاضر روابط دیپلماتیک با‌ایران نداریم و من هیچ چشم‌اندازی برای آن در آینده نزدیک نمی‌بینم. ما اکنون درباره‌ آن صحبت نمی‌کنیم و تمرکز ما روی اجرای توافق است.

یک روز خوب برای مردم ‌ایران

وزیر خارجه کشورمان دیروز را «یک روز خوب» برای‌ایران ، منطقه و جهان خواند و اظهار کرد: بعد از اجرای برجام زمینه خوبی برای همکاری گسترده‌تر در منطقه برای خطر عمده‌ای که منطقه را تهدید می‌کند یعنی خطر تروریسم و افراط‌گرایی فراهم می‌شود. محمدجواد ظریف تصریح کرد: ما ‌این آمادگی را داریم و امیدواریم که سایر همسایگان ما در منطقه و جامعه بین الملل برای مبارزه با‌این معضل همکاری داشته باشند. اجرای برجام نه‌تنها یک فرصت خوب برای مردم ‌ایران است که با آن همه قطعنامه‌های ظالمانه شورای امنیت و همه قطعنامه‌های شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی پایان می‌یابد و رسما لغو می‌شود بلکه همه تحریم‌های ظالمانه‌ای که به‌خاطر موضوع هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی‌ایران اعمال شده، نیز ان‌شاءا... لغو و کنار گذاشته خواهد شد و‌ این یک روز خوب برای مردم‌ایران است. وی تاکید کرد: ‌این یک روز بسیار خوب برای منطقه نیز هست؛ چراکه منطقه ما از سایه یک درگیری بی‌مورد که می‌توانست برای ‌این منطقه نگرانی‌ایجاد کند، رها شده است. ظریف با تاکید بر ‌اینکه ‌این روز ثابت می‌کند ما می‌توانیم مشکلات مهم دنیا را از طریق دیپلماسی حل کنیم، تصریح کرد: آنچه امروز رخ می‌دهد، نماد روشن آن است که معضلات از طریق گفت‌وگو حل می‌شود نه از طریق تهدید، فشار و تحریم.

نحوه پایبندی کشورها را رصد خواهیم کرد

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به‌این سوال که چقدر امیدوارید‌این شیوه‌نامه که به تایید هم رسیده است با موفقیت انجام شود؟، گفت: تاکید ما بر‌این است که منفعت برجام کاملا اجرایی شود و همه در ‌این مورد متحد شوند. در ‌این زمینه، روش ما بر احراز و رصد کردن نحوه پایبندی سایر کشورهاست و ‌این روش را ادامه خواهیم داد. وی خاطرنشان کرد: البته عقل حکم می‌کند کشورهایی که مدت زیادی را صرف تهیه‌این سند کرده‌اند با اقدامات نسنجیده باعث نشوند که نتیجه‌ مذاکرات به هدر برود.

گام اول آمریکا

آمریکا سعی کرد گام اول را بردارد چنانکه روزنامه آمریکایی «یواس‌ای‌.تودی» دیروز خبر داد «باراک اوباما» در گامی دیگر به سوی اجرای برجام به «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا اختیار داد که اجازه صدور هواپیماهای مسافری را به ‌ایران صادر کند. «بن رودز» معاون مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در مصاحبه با شبکه خبری بلومبرگ گفت: ‌ایرانیان تقریبا تمامی گام‌های مهم را برداشته‌اند و تایید آژانس نیز آغازکننده «روز اجرا» خواهد بود. وی افزود: ‌این اتفاق باید به زودی و به طور حتم در روزهای آتی رخ دهد و آن زمان است که تحریم‌ها کاهش می‌یابد.

آخرین هماهنگی برای اجرای برجام

در ادامه آغاز اجرای برجام بود که محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و فدریکا موگرینی هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه در وین دیدار و گفت‌وگو کردند. این دو آخرین بحث‌های مربوط به روش و مراحل اقدام مربوط به روز اجرا را مرور کردند. تحولات منطقه از دیگر محورهای بحث وزیر خارجه ‌ایران و هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود. علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، سیدعباس عراقچی رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام و حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت خارجه هم در ‌این دیدار حضور داشتند.

آزادی پول‌های بلوکه و لغو تحریم‌های نفتی و...

روزی که ولی‌ا.. سیف خبر از آزادی پول‌های بلوکه شده کشورمان خبرمان ‌داد و گفت: «کل پول‌های بلوکه شده ۳۰میلیارد دلار است که آزاد خواهد شد و بانک مرکزی می‌تواند به راحتی از آن استفاده کند» کمتر کسی فکر می‌کرد دارایی‌های بلوکه‌شده مربوط به خرید تسلیحات توسط‌ایران نیز آزاد شود اما آنگونه که منابع خبری گفته‌اند پول‌های بلوکه شده در‌این حوزه نیز آزاد خواهند شد که بر ‌این اساس در مرحله نخست ۴۰۰ میلیون دلار و در مراحل بعد یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار آزاد خواهد شد. همچنین با اجرای برجام قرار است تحریم‌های نفتی، بانکی، سوئیفت و... برداشته شود.

زودتر از ‌این‌ها قابل حل بود

رئیس مجلس گفت: مساله هسته‌ای بسیار زودتر از ‌اینها قابل حل بود به شرط‌اینکه طرف‌های خارجی دنبال توقف غنی‌سازی در ‌ایران نبودند. علی لاریجانی افزود: امروز همزمان است با لغو تحریم‌های یکجانبه علیه کشورمان که بعد از همه فشارها و تحریم‌ها و با پایمردی مردم همراه بود. ‌‌این موضوع 12سالی کشور را مشغول خود کرده بود و در حالی که طرف‌های خارجی به دنبال توقف غنی سازی در‌ایران بودند فشارهایی را نیز بر ما وارد کرد، اما در نهایت شاهد بودیم این کشورها مجبور شدند حق غنی‌سازی‌ ایران را بپذیرند و با تلاش و پایمردی مردم و با حمایت‌ها و هدایت‌های رهبری و همراهی تیم مذاکره‌کننده‌ این اتفاق رخ داد. وی گفت: من از رئیس‌جمهوری، وزیر خارجه، تیم مذاکره کننده و نمایندگان مجلس که برای به سرانجام رساندن‌این موضوع نقش اساسی داشتند، قدردانی می‌کنم.



چه کسانی بلیت انتخابات دارند؟ 
 

 

دیروز روز تعیین سرنوشت برای مجلس آینده بود. مجلسی که با توجه به روی کار آمدن دولت تدبیر و امید بسیاری منتظر شنیدن صدای دیگری از آن هستند. آنطور که تسنیم به نقل از منابع غیررسمی خبر داده ظاهرا از میان 12هزار و 123نفری که برای نامزدی در انتخابات مجلس دهم ثبت‌نام کرده بودند، تاکنون بیش از 900 نفر در طول روند بررسی صلاحیت‌ها انصراف داده‌اند. ‌این منابع غیررسمی می‌گویند از تعداد باقی‌مانده، حدود یک‌سوم ثبت‌نام‌کنندگان برای انتخابات اسفند صلاحیت‌شان احراز شده، یک‌سوم به‌طور قطعی صلاحیتشان برای‌این انتخابات رد شده و یک‌سوم دیگر نیز تاکنون مشمول «عدم‌احراز» شده‌اند. ‌این خبر هنوز از سوی مقامات رسمی تأیید نشده و در حد یک گمانه‌زنی از طریق کسب اطلاع از منابع غیررسمی است. در عین حال دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: ۲۳داوطلب خبرگان و ۴۹۸ داوطلب مجلس شورا انصراف داده‌اند. علی پورعلی‌مطلق با بیان‌اینکه ما از تقویم زمانبندی عقب نیستیم، عنوان کرد: تمام ملزومات مربوط به انتخابات ازجمله تعرفه‌ها چاپ شده و براساس جدول زمانبندی به استان‌ها توزیع می‌شود. دبیر ستاد انتخابات با بیان‌اینکه ۴۹۸ نفر انصراف داده‌اند و ۸۱۰ نفر ردصلاحیت شده‌اند، گفت: با مقایسه اعداد با انتخابات گذشته می‌بینیم فرآیند قانونی و درستی انجام گرفته است. برهمین اساس بیشترین انصراف‌ها را در استان اصفهان با ۷۵ نفر شاهد بودیم و پس از آن نیز تهران با ۵۰ نفر و استان فارس با ۴۵ نفر بیشترین میزان انصرافی را داشتند. پورعلی‌مطلق با بیان‌اینکه در مورد انتخابات خبرگان ۲۳ نفر از ۸۰۱ نفر انصراف دادند، تاکید کرد: در ‌این مورد نیز بیشترین آمار مربوط به تهران با ۷ نفر و پس از آن کردستان با ۴نفر قرار دارد. هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات دهمین دوره مجلس در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: آن عده از داوطلبان نمایندگی مجلس که بر اساس رأی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات، صلاحیت آنان احراز نشده است، می‌توانند شکایت خود را تحویل دهند. اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان هم اعلام کرد، داوطلبان نمایندگی مجلس که بر اساس رأی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس، صلاحیت آنان احراز نشده است می‌توانند از یکشنبه تا سه‌شنبه هفته جاری به دفاتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در تهران و دیگر استان‌ها مراجعه کنند.

بازار گرم شایعات و تکذیب مطهری

از ظهر دیروز اخبار تاییدنشده زیادی در سایت‌ها منتشر می‌شود؛ مثلا ‌ایلنا نوشت: اخبار تاییدنشده‌ از وضعیت بررسی صلاحیت‌ داوطلبان انتخابات مجلس حکایت از ردصلاحیت اکبر اعلمی و شکور اکبرنژاد دارد. یا ‌اینکه برخی اخبار غیررسمی در شبکه‌های اجتماعی از ردصلاحیت علی مطهری خبر دادند. کانال تلگرام روزنامه‌ایران نیز ‌این خبر را منتشر کرده و نوشت که ردصلاحیت مطهری با ماجرای شنود از دفترش ارتباط دارد. اما زمان زیادی نگذشت که دفتر علی مطهری به شایعه ردصلاحیت‌این نماینده مردم تهران در مجلس واکنش نشان داده و پاسخ داد. جماران نوشت؛ دفتر علی مطهری اعلام کرد: عدم احراز صلاحیت علی مطهری شایعه است و هنوز هیچ موردی درباره احراز یا عدم‌احراز صلاحیت وی اعلام نشده است. یا در خبر دیگری آمده بود: «اخبار تایید نشده از بررسی صلاحیت‌ داوطلبان در استان فارس، حکایت از ردصلاحیت چهره‌های سرشناس دارد. عبدالرزاق موسوی و مصطفی معین، چهره‌های اصلی اصلاح‌طلبان در استان فارس رد صلاحیت شده‌اند اما فعالان سیاسی استان فارس معتقدند تایید صلاحیت‌این دو نفر با رایزنی‌های روزهای آینده اتفاق می‌افتد. همچنین بر اساس اطلاعاتی که به ‌ایلنا رسیده، جلیل حجازی، میرزاوند، بهرام پارسایی عضو مستعفی شورای شهر و رئیس ستاد محسن رضایی، نادر مردانی استاد دانشگاه اصلاح‌طلب، مهندس احمدرضا دستغیب نماینده سابق اصلاح‌طلب، هادی ربانی نماینده دور هفتم، خانم مهوش علیزاده و خانم زهره عظیمی‌فر نیز در میان ردصلاحیت شده‌ها قرار دارند. همچنین از میان چهره‌های اصلاح‌طلب استان فارس سیدعلاء کراماتی مدیر کل سابق اتباع و مهندس رجبی شهردار سابق شیراز تایید صلاحیت شده‌اند.»

تایید صلاحیت‌ها شایعه است

دبیر ستاد انتخابات کشور همچنین گفت: ما نه تنها از جدول زمان‌بندی انتخابات عقب نیستیم، بلکه نسبت به ‌این جدول جلوتر نیز حرکت کرده‌ایم. علی پورعلی‌مطلق خاطرنشان کرد:‌ قانون تنها ملاک تایید یا ردصلاحیت افراد در هیات‌های اجرایی بوده است و ما در وزارت کشور نمی‌توانیم توصیه کنیم که صلاحیت کسی تایید یا رد شود. توصیه ما فقط اجرای قانون است. وی با تاکید بر‌اینکه ما قصد نداریم وارد مباحث افرادی شویم که اخیرا در مورد روند تایید صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی اظهارنظر کرده‌اند، افزود: تمام امور در هیات‌های اجرایی براساس قانون انجام شده است که‌این پیش بینی‌ها با واکنش رئیس ستاد انتخابات شهرستان تهران روبه‌رو شد. علی‌اصغر ناصربخت ظهر دیروز گفت: هیات نظارت استان هنوز اسامی داوطلبان تایید یا رد صلاحیت شده را به فرمانداری اعلام نکرده است. وی اظهار کرد: مطابق آنچه در قانون آمده است هیات نظارت استان تا پایان شنبه مهلت دارد نتیجه بررسی‌های خود را به فرمانداری اطلاع دهد. ناصربخت همچنین تاکید کرد: ما این آمادگی را داریم که در کوتاه‌ترین زمان ممکن نتیجه بررسی‌های هیات نظارت استان را به داوطلبان اعلام کنیم. معاون سیاسی و امنیتی فرماندار تهران همچنین درباره انتشار اسامی افرادی که توسط هیات نظارت استان تایید یا ردصلاحیت شده‌اند نیز خاطرنشان کرد: اسامی منتشر شده غیرواقعی بوده و شایعه و گمانه‌زنی غیررسمی است زیرا هنوز رسما نتیجه بررسی هیات نظارت استان به ما در فرمانداری اعلام نشده است.

تایید صلاحیت 42 درصد داوطلبان مجلس

حدود 42 درصد داوطلبان دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در هیات نظارت استان‌ها تایید شده‌اند. به گزارش صدا و سیما، صلاحیت حدود 30 درصد داوطلبان احراز نشد و حدود 25 درصد از داوطلبان نیز رد صلاحیت شدند. شماری از داوطلبان نیز انصراف دادند در عین حال با توجه به بررسی مجدد به شکایات داوطلبان، احتمال دارد تعدادی به تایید صلاحیت‌ها اضافه شود.



جلسه‌اصلاح‌طلبان با صداوسیما 
 

 

آرمان - آرش عسکری: یک جریان سیاسی ریشه‌دار و انقلابی به واسطه عملکرد خود و همچنین افراد شاخص و تاثیرگذاری که دارد اقبال عمومی وسیعی را در سطح جامعه به خود جلب کرده است. اقبالی که دست کم این جریان را تبدیل به یکی از دو جریان سیاسی اصلی کشور نموده است. این جریان به صورت گفتمانی « 8 سال» و به صورت خودمانی «26سال » از عمر 37ساله انقلاب را تا همین امروز با رای مستقیم و قاطع مردم در راس قوه مجریه بوده است. در یک مجلس اکثریت مطلق و در اکثر مجالس دیگر نیز حضور پررنگ داشته است. اکنون نیز رئیس قوه مجریه با حمایت مستقیم این جریان توسط مردم انتخاب و مشغول به کار شده است. انتخابی با رای 20میلیونی در خرداد سال92. در همان خرداد 92 اما جریان دیگری نیز با همه توان تلاش کرد وارد میدان شده و عرصه را برای ادامه حضور در راس قوه مجریه برای خود فراهم نماید. جریانی که به اقدامات تندروانه‌اش در فضای سیاسی کشور معروف شده و نماینده‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری تنها حامی ادامه وضعیت سابق در عرصه‌های اقتصادی، داخلی و به ویژه بین‌المللی بود و حامیانش از همه ابزار‌های خود برای غلبه بر رقبا استفاده می‌کرده و می‌کنند. گفتمانی که در نهایت تنها چهار میلیون رای کسب کرده و لااقل در کسب اعتماد اکثریت رای‌دهندگان ناکام ماند. در این میان اما با بررسی برنامه‌های صدا‌وسیما به عنوان رسانه ملی با نهایت شگفتی درمی‌یابیم مدیران و برنامه‌سازان این رسانه بیشتر در سمت و سوی همان گروه حداقلی قرار دارند و بالعکس رویگردان از پرداختی هرچند ناچیز نسبت به گروهی هستند که حائز آرای اکثریت مردم در پنج‌دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین دو دوره نخست‌وزیری شده‌اند. در ادبیات سیاسی گروه اول را اصولگرایان بخصوص از نوع جبهه پایداری و گروه دوم را اصلاح‌طلبان خطاب می‌کنند.

بودجه هزار میلیارد تومانی!

بخش مهمی از بودجه سالانه صدا‌وسیمای ایران هر سال در قانون بودجه کل کشور و از محل درآمدهای عمومی دولت مشخص و تامین می‌شود. در لایحه بودجه که سالانه توسط دولت جهت تصویب به مجلس ارائه می‌شود بودجه اختصاص یافته به صدا‌وسیما نیز لحاظ می‌شود. بودجه‌ای که در حقیقت در معنای سنتی و عرفی خود از «بیت‌المال» تامین می‌شود. بودجه‌ای که در حقیقت متعلق به همه شهروندان بوده و قرار است برای خود شهروندان نیز هزینه شود. سهم صدا‌وسیما از بودجه سال جاری «هزارمیلیارد تومان» است. بودجه‌ای که از خزانه عمومی اختصاص می‌یابد تا این رسانه در حقیقت وظیفه ملی خود را به انجام رساند. بودجه کلانی که البته باز هم مورد اعتراض جدی مدیران ارشد سازمان صدا‌وسیما واقع شده است و سیدتقی سهرابی مدیرکل روابط عمومی صدا‌وسیما از نیاز به بودجه‌ای سه‌هزار میلیاردی برای سال مالی جاری حرف زده است. حال آنکه با توجه به تامین این بودجه کلان از سوی دولت اما منتخب مردم از نحوه پوشش سخنانش توسط صدا‌وسیما انتقاد دارد. مدیران سازمان در حالی به بودجه هزار میلیارد تومانی معترض‌اند که صدا‌وسیما بیشتر فرصت‌ها را در اختیار مخالفان دولت منتخب حتی در مباحث اساسی و حساسی مانند مساله برجام می‌گذارد. این بودجه در حالی از محل درآمد‌های عمومی به صدا‌وسیما اختصاص می‌یابد که اصلاح‌طلبان به عنوان یکی از جریان‌های اساسی سیاسی در کشور و نماینده بخش مهمی از دیدگاه‌ها و سلایق اجتماعی
سهم خود را در برنامه‌های رسانه ملی بسیار کمرنگ و ناچیز می‌دانند.

جلسه اصلاح‌طلبان با رئیس صداوسیما

اصلاح‌طلبان اما بار دیگر برای حل یک مشکل به سراغ تعامل از طریق مذاکره و گفت‌وگو رفته‌اند. در همین راستا روز گذشته رئیس کارگروه رایزنی و تعامل شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: «به احتمال قوی تا یک هفته آینده جلسه‌ای را با رئیس سازمان صداوسیما یا یکی از معاونان وی خواهیم داشت.» حجت‌الاسلام محسن رهامی درباره جلسه با مسئولان صداوسیما در گفت‌وگویی با ایلنا گفته است: «برای این جلسه درخواست رسمی نداشته‌ایم اما به‌طور غیرمستقیم این خواسته را دوستان با مسئولان صداوسیما مطرح کرده‌اند و جلسه‌ای با رئیس سازمان یا معاونان وی در دستور کارمان قرار دارد.» وی با اشاره به این مطلب که ما هم به تشکیل جلسه و هم به نتایج جلسه امیدوار هستیم، ادامه داد: «این جلسه که با رایزنی‌ها و روابط هماهنگ شده است به احتمال قوی طی هفته آینده برگزار می‌شود.» رهامی در توضیح انتظارات اصلاح‌طلبان از سازمان صداوسیما هم اظهار کرد: «صداوسیما در تبلیغات و موضع‌گیری؛ کل جریان را مورد تبلیغ منفی قرار می‌دهد. این سازمان تا آن‌جا که ممکن است باید چنین رفتارهایی را کاهش دهد و موضع بی‌طرفی را در دستور کار خود قرار دهد.» رئیس کارگروه رایزنی و تعامل شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به اینکه ما از صداوسیما انتظار حمایت از اصلاح‌طلبان را نداریم، تصریح کرد: «اتخاذ موضعی بی‌طرف برای ما کفایت می‌کند. فضای صداوسیما باید به گونه‌ای تغییر کند که بر گذشته اصلاح‌طلبان تاکید نداشته باشد.» حال باید منتظر بود و دید آیا این مشی تعاملی اصلاح‌طلبان با پاسخ مناسب از سوی مدیران رسانه ملی مواجه خواهد شد یا خیر؟




صف برای فروش‌هواپیما به ایران 
 

 

آرمان: در روز اجرای لغو تحریم‌ها اخبار مربوط به فروش هواپیما به ایران و نوسازی و بازسازی ناوگان هوایی کشور، بخش مهمی از اخبار را به خود اختصاص داد. همزمان با اعلام این خبر که اوباما رئیس جمهوری آمریکا دستور فروش هواپیما به ایران را صادر کرده است، وزیر راه و شهرسازی به ایرلاین‌ها آماده باش داد. ناوگان هوایی ایران یکی از پرمشکل‌ترین بخش‌های حمل و نقل در دهه‌های اخیر بوده است. به ویژه در 10 سال اخیر و به دنبال تشدید تحریم‌های دولت‌های غربی علیه دولت ایران، این ناوگان نتوانسته است خود را بازسازی کند و به نوسازی بپردازد. نتیجه این مساله فرسوده بودن بیش از نیمی از هواپیما‌های کشور است، همانطور که وضعیت هواپیماهایی که فرسوده محسوب نمی‌شوند و به هر حال به پرواز در می‌آیند هم آنقدر‌ها خوب نیست. علاوه بر اینکه تاخیر در پرواز‌ها جزو مسائل عادی ناوگان هوایی شده است، ایمنی پایین پرواز نیز از جمله اساسی‌ترین مشکلات این ناوگان است.

ارزش تمام هواپیما‌ها معادل 3 هواپیمای نو

دولت یازدهم یکی از اصلی‌ترین کارویژه‌های خود را تجهیز ناوگان هوایی کشور اعلام کرده است. پس از برجام این برنامه بیشتر مورد توجه قرار گرفت، اما در این زمینه مشکلاتی وجود دارد که از مهم‌ترین آنها کمبود بودجه برای خرید هواپیماست. هر چند گزارش چند ماه قبل وزارت راه و شهرسازی درباره ارزش فعلی ناوگان هوایی کشور با اما و اگرهایی روبه رو شد، ولی به نظر می‌رسد ارقام جدید ارائه شده کم‌تر جای تردید داشته باشند، ارقامی که بیش از هر چیزی اوضاع نامطلوب ناوگان هوایی کشور را به رخ می‌کشد. هرچند زمینگیر بودن نزدیک به 40 درصد از هواپیماهای مسافربری کشور مشکلی است که ایران باید در فضای به وجود آمده پس از لغو تحریم‌ها برای آن چاره‌ای جدی بیندیشد، اما عمر بالای هواپیماهایی که همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند نیز باعث شده عملا نیاز کشور به تغییر و خانه تکانی جدی در تمام هواپیماهای موجود برسد. بر اساس مقررات فعلی سازمان هواپیمایی هیچ ایرلاینی حق ندارد هواپیمایی با عمر بیش از 15 سال وارد کند و در این راستا نیز ایرباس‌های جدید شرکت ماهان میانگین عمر ناوگان ایران را قدری کاهش داده، اما همچنان حرکت متوسط سن آنها در مرز 20 سالگی نشان از آن دارد که باید در سال‌های آینده برنامه‌ریزی‌های جدی در این راستا انجام گیرد. فارغ از دشواری‌های پیش رو برای وارد کردن هواپیماهای جدید شاید اصلی‌ترین و مهم‌ترین موضوع بر سر راه ایرلاین‌های ایران تامین منابع مالی مدنظر باشد؛ منابعی که از یک سو سرمایه گذاران جدید را مجبور به ترک عرصه کرده و از سوی دیگر علامت سوالی بزرگ بر سر راه فعالان گذاشته است. تفاوت جدی میان وضعیت اقتصادی ایرلاین‌های ایرانی در قیاس با بازار بین‌المللی به خوبی در گزارش اخیر وزارت راه و شهرسازی قابل رصد است. بر اساس اطلاعاتی که پایگاه وزارت راه و شهرسازی از قول رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی ارائه کرده ارزش تمام هواپیماهای عملیاتی کشور سه هزار میلیارد تومان برآورد شده که با این رقم می‌توان فقط سه تا چهار هواپیمای نو خریداری کرد.

آماده‌باش به ایرلاین‌ها

با وجود مشکلاتی که در زمینه خرید هواپیما وجود دارد، روز گذشته و همزمان با اعلام لغو تحریم‌ها اخبار خوبی در این زمینه منتشر شد. همزمان با دستور اوباما مبنی بر فروش هواپیما به ایران وزیر راه و شهرسازی به ایرلاین‌ها آماده باش داد. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی خطاب به مدیران ایرلاین‌ها و مدیران صنعت هوانوردی گفت: ان‌شاءا... به زودی با اجرای برجام تحریم‌های ایران رفع می‌شود و شرکت‌ها باید برای نوسازی ناوگان خود برنامه ‌ریزی داشته باشند. به گزارش خبرآنلاین، او به پروازهای نوروزی اشاره کرد و گفت: نوروز در پیش است و قطعا در این دوران با افزایش پیک مسافری مواجه می‌شویم که شرکت‌ها نیز در این زمینه باید برنامه‌ریزی کنند. آخوندی در ادامه اظهاراتش به لزوم بازسازی صنعت هوانوردی با استفاده از فضای جدید بین‌المللی اشاره کرد و گفت: برای بازسازی صنعت هوانوردی باید اصول اولیه رعایت شود که مهم‌ترین اصل پایبندی به اصول بازرگانی است. ایرلاین‌ها حتما باید به اصول بازرگانی معتقد باشند. به عبارتی در حالی که نرخ بلیت هواپیما آزاد شده است شرکت‌های هواپیمایی نیز مکلف به پرداخت هزینه‌ها و بدهی‌های خود هستند. آخوندی با تاکید بر آمادگی هر گونه حمایت از صنعت هوانوردی در قالب رعایت اصول بازرگانی، گفت: در صورتی که اصول بازرگانی رعایت نشود هیچ حمایتی از ایرلاین‌ها نمی‌کنم. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: طبق اعلام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در حال حاضر میزان بدهی شرکت‌های هواپیمایی به سایر دستگاه‌ها و نهادها حدود ۵۲۰۰ میلیارد تومان است، این در حالی است که ارزش ناوگان شرکت‌های هواپیمایی ۳۵۰۰ میلیارد تومان است. این آمار بسیار نگران‌کننده است و نشان می‌دهد اقتصاد صنعت هوانوردی کشور در وضعیت منفی قرار دارد. دو تحلیل از این شرایط می‌توان داشت: یا بازیگران فعلی قادر به اداره صنعت نیستند و باید فضا برای ورود بازیگران جدید آماده شود یا اطلاعات بدهی و وضعیت اقتصادی آنها نادرست است. او تاکید کرد: شرکت‌های هواپیمایی باید به دنبال اصول بازرگانی بروند تا بدهی‌های خود به شرکت فرودگاه‌ها و شرکت پخش فراورده‌های نفتی بابت سوخت را پرداخت کنند، ضمن اینکه باید سازوکاری اندیشیده شود که موضوعات امنیتی در فرودگاه‌ها مانع فعالیت ایرلاین‌ها نباشد. وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ایرلاین‌ها اگر در چارچوب اصول بازرگانی فعالیت کنند از آنها پشتیبانی می‌کنیم چراکه با وضعیت فعلی نمی‌توان صنعت هوانوردی را بازسازی کرد. بنابراین شرکت‌های هواپیمایی راهی جز پایبندی به اصول بازرگانی ندارند.


  • farzad alali

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی