چرا انقلاب

پشت پرده

چرا انقلاب

پشت پرده

خدا
آرامش را
در با خودش بودن
قرار داد
و بعد چمدان هایش را
جمع کرد و رفت

طبقه بندی موضوعی

۱۳۹۴ دوشنبه ۲۱ دی ارمان

دوشنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۴، ۰۱:۱۸ ب.ظ

4تیتر محم روزنامه ارمان

ادامه خبرها در ادامه مطلب

ا

گر بنا به امربه‌معروف فیزیکی بود هاشمی را تکه‌پاره می‌کردیم! 
 
عبور از تونل اصولگرایی! 


اصلاح‌طلبان و حامیان دولت درپیچ اجماع 


 نصراف، دروغ است 

ادعا درباره تماس با سیدحسن خمینی جعلی بود 






 





















































اگر بنا به امربه‌معروف فیزیکی بود هاشمی را تکه‌پاره می‌کردیم! 

آرمان - یاسمین طالقانی: سعه صدر و اخلاق اسلامی مهم‌ترین مولفه برای شناسایی شخصیت‌هایی است که داعیه اخلاق مداری دارند چرا که آنان باید بر بایدها تاکید و بر نبایدها اصرار داشته باشند اما آنگاه که خود اختیار از کف داده و موضوعاتی را مطرح می‌کنند که سنخیتی با آموزه‌های بزرگان ندارد، چه باید کرد؟ روز گذشته حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی که معلم اخلاق دولت نهم بود و اکنون در کسوت نماینده جبهه پایداری در مجلس است اظهاراتی داشت که قابل تامل بود. داعیه‌داران اخلاقگرایی در برخورد با مخالف و حتی در مواجهه با دشمن نباید رفتار و سخن گفتن بر مبنای اخلاق اسلامی را از یاد ببرند چه آنکه بخواهند درباره یک برادر مسلمان خود سخن بگویند؛ آن هم شخصیت‌هایی که سال‌های سال به کشور خدمت کردند و دلسوز کشورند. پربیراه نیست که نمی‌توان به نام امر به معروف و نهی از منکر سخنانی را بیان کرد که سبب اختلاف شود. اظهارات یک فعال سیاسی تندرو زیبنده فضای سیاسی کشور نیست، چه آنکه این اظهارات از سوی یک معلم اخلاق بیان شود. جامعه از کسانی که صفت معلم اخلاق را با خود یدک می‌کشند، انتظاردارد که مرزی میان خود و تندروهای سیاسی ایجاد کرده و مانند آنان سخن نگویند و اگر منطق و استدلالی وجود دارد از طریق بیان آنها وارد عمل شوند چرا که پای بر زمین کوبیدن و چنگ بر آسمان زدن مشکلی را حل نخواهد کرد.

روایت معلم اخلاق از 22 بهمن 91

حجت‌الاسلام آقاتهرانی اخیرا در گفت‌وگو با «رمز عبور» به ماجرای 22بهمن معروف قم در سال91 و حمله افرادی خاص به علی لاریجانی رئیس قوه مقننه در شبستان حرم حضرت معصومه(س) با مهر و لنگه کفش و به هم ریختن جلسه سخنرانی وی اشاره می‌کند و می‌گوید: «من قم بودم و در راهپیمایی شرکت داشتم ولی دیگر برای سخنرانی به شبستان نیامدم. گفتم اول بروم به حضرت معصومه(س) ابراز ادب کنم و بعد بیایم داخل. داشتم زیارتنامه می‌خواندم آقایی آمد گفت: حاج‌آقا! نمی‌گذارند آقای لاریجانی صحبت کند و دارد بد می‌شود. گفتم: خب؟ گفت: شما بیایید سخنرانی کنید. گفتم: چرا بیایم سخنرانی کنم؟ بعد خیال می‌کنند به هم زده‌ام و حال خودم بیایم سخنرانی کنم. برو بابا! این چیزها به من ربطی ندارد. زیارتم را خواندم. بعد که آمدم بیرون، دیدم جمعیت عادی نیست و اصلا دیگر در سالن هم نرفتم. عجیب این است که بعضی از طلبه‌ها را که گرفتند، می‌گفتند: خدا می‌داند مرا که گرفتند فقط به این خاطر بوده که یک نفر به من پیامک کرده که جلسه به هم ریخته است. گفتم: چقدر جریمه‌ات کردند؟ گفت: پنج‌ هزار تومان. بپرسید چند بار او را بردند دادگاه و آوردند؟ گفت: اصلا زندگی‌ام را مختل کردند و به خودم قول داده‌ام که دیگر ۲۲بهمن راهپیمایی نروم. ». به هر حال در آن مقطع انگشت اتهام بیشتر از همه به سمت نزدیکان جبهه پایداری و نزدیکان آیت‌ا... مصباح‌یزدی رفت و چه در گفته شاهدان عینی چه در گفته‌های برخی مقامات یا خود رئیس مجلس این مساله به‌طور غیر مستقیم عنوان شد. همانطور که در گزارشی که از این حادثه در صحن علنی مجلس قرائت و به ارگان‌های مربوطه فرستاده شد نیز آمده بود: «روز قبل از راهپیمایی 22 بهمن 1391 یکی از افراد حلقه پرتو، فرد دیگر معلومی را احضار می‌نماید و از ایشان می‌خواهد نیروهای خود را برای نقش‌آفرینی در شبستان حرم مطهر حضرت معصومه(س) فراخواند و همچنین خطاط و امکانات لازم را برای شب 21/11/91 در محل دفتر هفته‌نامه مذکور آماده نماید. (مستندات آن در پرونده قضایی وی موجود است.)» آقا تهرانی اما بر مواضع خود پافشاری کرده و همچنین از پیام آیت‌ا... مصباح برای آقای لاریجانی و برائت از آن اتفاق گفته و چنین نقل می‌کند که «آیت‌ا... مصباح به من فرمودند که به آقای لاریجانی بگو به وا... العلی العظیم من در این قصه نه خودم از قبل خبر داشتم، نه همان موقع می‌دانستم، بعد به من خبر دادند که چه شده است. اصلا به من ربطی ندارد، ولی آقای لاریجانی همه برخوردهایش حاکی از این است که شخص آقای مصباح این کار را کرده که بسیار برای خودش بد است.» وی در بخش دیگری هم گفته است: «آقای بهجت می‌فرمودند مواظب آقای مصباح باشید. این‌طور که صحبت می‌کند بلایی به سرش نیاید. همیشه یک عده از بچه‌ها با ایشان‌ همراه می‌شدند. می‌آمدند و جلسات را به هم می‌ریختند. شیخ قدرت علیخانی، زد زیر عمامه حاج‌آقا! همین‌ها.»

واکنش علیخانی به اظهارات آقاتهرانی

این اظهارات آقاتهرانی واکنش شیخ قدرت‌ا... علیخانی را به دنبال داشت. وی گفت: «چنین حادثه‌ای را تکذیب می‌کنم و بعید هم می‌دانم که آقای آقاتهرانی چنین سخنی را بر زبان آورده باشند. این مساله از ریشه دروغ است و حتی خود آیت‌ا... مصباح هم این موضوع را تایید نخواهد کرد.» این نماینده سابق مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون با آیت‌ا... مصباح‌یزدی برخوردی داشته‌اید؟، افزود: من اصلا برخورد یا آشنایی نزدیکی با آیت‌ا... مصباح‌یزدی ندارم و تاکنون در هیچ یک از جلسات ایشان در قم هم حضور نداشته‌ام.» از سوی دیگر انتظار این است که اگر این گفته‌ها منتسب به ایشان نیست، سریعا آنها را تکذیب کنند. قم پایگاه حوزه، شهر علم و اجتهاد و اندیشه است و جای تندروی نیست. در 22 بهمن و ماجرای حمله به رئیس مجلس همگان شاهد بودند چه اندازه بر پایگاه اجتماعی علی لاریجانی افزوده شد. اینکه چرا لاریجانی می‌گوید مستقل آمده‌ام نیز از همین رفتارها قابل فهم است. هرچند تاکنون شنیده نشده است که او گفته باشد شخص آیت‌ا... مصباح‌یزدی در اتفاقات 22 بهمن سال 91 نقش یا از آن اطلاعی داشته است. چرا آقای آقاتهرانی از قول لاریجانی و آیت‌ا... مصباح سخن می‌گوید، مشخص نیست چه هدفی را دنبال می‌کند؟شاید وضعیت آشفته طیف سیاسی او یکی از علل اینگونه موضع‌گیری‌ها باشد.

مصباح و کنترل اطرافیان

مرتضی آقاتهرانی اما در مصاحبه خود آیت‌ا... هاشمی را هم فراموش نکرده و می‌گوید: «درصحبتی هم که‌ درباره آقای هاشمی‌رفسنجانی کردم گفتم اگر بنا بود امر به معروف و نهی از منکر فیزیکی بکنیم باور کن رئیس دولت اصلاحات و تو را می‌زدیم تکه‌پاره می‌کردیم. اینجا که تهران نیست، اینجا قم است ولی ایشان اجازه این کار را به ما نداده است.» لازم است به آقای آقاتهرانی استاد اخلاق کابینه دولت قبل یادآور شد اگر امروز اختلافات در اردوگاه اصولگرایی شدت یافته یک دلیل واضح دارد که آن هم تندروی برخی اعضای آن است. علی لاریجانی در مهم‌ترین برهه فعالیت گروه‌های سیاسی که همان برنامه‌ریزی برای انتخابات است اعلام استقلال کرده است و آقاتهرانی‌ها باید به جای هجمه کمی آینه را به طرف خود بگیرند و بگویند که چرا لاریجانی هم حاضر نیست درباره مسائل انتخاباتی با آنها بر سر یک میز بنشینند. چرا تمایل دارند که دلیل مشکلات خود را پنهان و برای اثبات خود به نفی دیگران بپردازند؟ آیت‌ا... هاشمی چه گناهی مرتکب شده که آقا تهرانی امر به معروف فیزیکی را به میان می کشاند و می‌گوید اگربنابه امر به معروف فیزیکی بوداو را تکه‌پاره می‌کردیم. آقا تهرانی بر اساس کدام قانون از امر به معروف فیزیکی یاد می‌کند و بر آن اساس به خود اجازه هجمه به بزرگان را می‌دهد؟ آیت‌ا... هاشمی طیفی که آقا تهرانی عضو آن است را می‌شناسد پس بهتر است یکبارهم که شده هدف خود را واضح بیان کنند و بگویند دلیلشان چیست که اینچنین طاقت از کف می‌دهند؟

 


 
عبور از تونل اصولگرایی! 
 

 

آرمان - مطهره شفیعی: در مقطعی اقدام به عبور از تونلی در شهر سیاست کرد که هیچ کس تصور آن را نمی‌کرد؛ او را همه به اصولگرا بودن می‌شناختند و یکی از بزرگان و تاثیرگذاران در تصمیمات این جریان سیاسی بود اما در زمانی که همه داشتند به دنبال نماینده او در نشستهای اصولگرایان می‌گشتند، او ناگهان در محلی دیگر حضور یافت و از همان تونل راه دیگری را انتخاب کرد. کاظم جلالی رئیس فراکسیون رهروان ولایت که از نزدیکان لاریجانی محسوب می‌شود در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا لاریجانی به ائتلاف اصولگرایان می‌پیوندند؟ گفت: «در بحث ائتلاف حرف و حدیث بسیاری وجود دارد. ما محوریت روحانیت یعنی روحانیت مبارز و جامعه مدرسین را قبول داریم اما در این نوع ائتلاف‌ها بیشتر سهم‌خواهی مطرح است به گونه‌ای که برخی دوستان این موضوع را مطرح می‌کنند که در لیست تهران 20نفر از قبل تعیین شده‌اند و تمام دعواها بر سر 10نفر است. از این رو فکر می‌کنیم آن بخشی از اختلافات و دعواهایی که وجود دارد در واقعیت با یکدیگر تطبیق ندارد.» البته پیش از لاریجانی شخصیت‌های دیگری هم از این تونل عبور کرده بودند که از جمله آنها می‌توان به حجت‌الاسلام ناطق‌نوری اشاره کرد. این روایتی کوتاه از علی لاریجانی رئیس مجلس است، رئیس مجلس اصولگرایی که چندی پیش اعلام استقلال از اصولگرایان کرد؛ او به اصلاحات نپیوست و ترجیح داد مرز میان این دو جریان را انتخاب کند و خوب می‌دانست این جابه‌جایی کم خطر نخواهد بود و بایدپذیرای هجمه‌هایی از سوی تندروهای جریان اصولگرا باشد هر چند او تجربه اقدامات به دور از تعقل دلواپسان را در هنگام سخنرانی در قم داشت بنابراین اکنون هر چه بگویند یا هر اقدامی‌علیه او انجام دهند، برایش تازگی نخواهد داشت.

اصولگرای محبوب اصلاح‌طلبان

می‌گوید: «من معتقدم سیاستمدار باید اصول داشته باشد و ابتدا حتما اصولگرا باشد و طبیعتا در مسیر نیز معتقد به تصحیح و اصلاح روش‌ها باشد و همان تعبیر مقام معظم رهبری که فرمودند راه صحیح اصولگرایی اصلاح‌طلبانه است فرمایشی متین و منطقی است. بنابراین انقلابی‌گری و اصولگرایی با شعارزدگی متفاوت است.» علی لاریجانی شخصیتی است که در چند سال اخیر مورد توجه طیف اصلاح‌طلب قرار گرفته و دلیل آن هم موضوعی غیر از صداقت و رفتار عدالت‌طلبانه او نیست یعنی او که بر کرسی ریاست مجلس نشسته هیچگاه اجازه نداد تا اصولگرایان خواسته‌های جناحی خود را در خانه ملت دنبال کرده و به رقیب اصلاح‌طلب هجمه ببرند؛ از همین رو بود که برخی رابطه خوبی با او نداشتند. لاریجانی هم برخی اوقات با آنکه می‌دانست تندروها او را مورد هجمه قرار خواهند داد، مانع به نتیجه رسیدن موضوعاتی می‌شد که می‌دانست برخی برای آن برنامه‌ریزی دارند و درصدد فراهم آمدن زمینه اجرای اهداف خودشان از طریق مجلس هستند. همین ویژگی‌های لاریجانی بود که اصلاح‌طلبان اکنون او را لایق‌ترین فرد برای ریاست مجلس دهم می‌دانند.

ائتلافی با دولت ندارم

نمی‌توان انکار کرد که لاریجانی در انتخابات‌های قبلی یکی از لیدرهای جریان اصولگرایی بود که البته خودش هم این موضوع را تایید می‌کند اما در شرایط کنونی که کشور از آرامش برخوردار است و دولت مانع تندروی‌ها و حاشیه‌سازی‌ها می‌شود علی لاریجانی تصمیم دارد در جایگاه رئیس مجلس به ایفای نقش بپردازد و جامه لیدری برای جریان اصولگرایی را کنار بگذارد. خودش هم دیروز درباره اخباری که درباره ائتلاف وی با دولت منتشر شده است، بیان داشت: «این مورد خلاف واقع است و مصلحت دولت و مجلس نیز در آن نیست چرا که مجلس باید به علت وظیفه ریل‌گذاری مستقل باشد لذا این اخبار نادرست است. لاریجانی در ادامه درباره حضورش در ائتلاف اصولگرایی هم توضیح داد: چنانچه به آیت‌ا... موحدی (دبیرکل جامعه روحانیت مبارز) گفته‌ام از جریان روحانیت حمایت می‌کنم و آن را اصیل می‌دانم اما اینکه شخصا در جریانی حضور داشته باشم به مصلحت نیست که رئیس قوه مقننه در جریانی حضور داشته باشد لذا من نظراتم را گفته‌ام. چنانچه درست نیست رئیس قوه مجریه نیز در سازوکار سیاسی قرار گیرد. لاریجانی ادامه داد: زمانی در گذشته ائتلاف 6+5 را مطرح کردند که قوه مجریه و مقننه در آن حضور نیافتند و همین کار هم درست بود.»

حمایت از جامعه روحانیت

اظهارات اخیر لاریجانی نشان داد که او تمایلی به حضور در احزاب سیاسی ندارد و راه خود را با روحانیت هماهنگ خواهد کرد و تمایلش به جامعه روحانیت است یعنی همان تشکلی که بزرگانی مانند آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی و حجج اسلام ناطق نوری، روحانی، طباطبایی و... عضو آن بوده و هستند. اکنون می‌توان اذعان داشت جامعه روحانیت در حال بازگشت به لیدری سال‌های دور خود است و جمعی از شخصیت‌های سیاسی که دارای جایگاه بالایی در کشور هستند این تشکل را به عنوان نهادی مورد حمایت قرار می‌دهند که توان تحقق بسیاری از اهداف اعتدال‌طلبانه را دارد. حجت‌الاسلام طباطبایی از اعضای جامعه روحانیت می‌گوید: «آقای لاریجانی، شخصیتی دینی و علمی‌دارد که از قبل هم داشته است. از خاندان محترم و موجهی است. مرحوم میرزاهاشم آملی از علما ارزشمند بودند. از سوی دیگر رفتارهای عاقلانه‌ای که ایشان داشتند و دارد بسیار حائز اهمیت است.» البته لاریجانی با دبیرکل سابق جامعه روحانیت یعنی مرحوم آیت‌ا... مهدوی‌کنی هم رابطه خوبی داشت چنانکه گفته بود: « مرحوم آیت‌ا... مهدوی‌کنی الگوی «مرد سیاسی» در نظام جمهوری اسلامی‌بود. مرحوم مهدوی‌کنی حق بزرگی به گردن ملت ایران دارد چراکه ایشان قبل از انقلاب یکی از ارکان مبارزه بودند و بعد از انقلاب در همه صحنه‌ها نقش بسزایی داشتند. ایشان هم از نظر رعایت اخلاق سیاسی فردی برگزیده بود و هم از نظر سلوک و رفتار سیاسی یک پیشوا و راهبر بود.»

جامعه مدرسین چطور؟

شاید یکی از دلایل گرایش لاریجانی به جامعه روحانیت مشی اعتدالی این تشکل باشد که این موضوع در اظهارات اعضای آن مشهود است اما در جامعه افرادی هم حضور دارند که مشی مخالفت آنها با علی لاریجانی مشخص است و نمایندگانی در مجلس حضور دارند که به این تشکل روحانی گرایش فکری دارند. لاریجانی دیروز اشاره‌ای کوتاه هم به این موضوع داشت و گفت: «افراد تندرو که قطعا خودشان را ترجیح می‌دهند اما افرادی با ذهن جامع باید تشکل‌های یکدیگر را بیابند و به هم کمک کنند که البته این امر صرفا نزدیک انتخابات جواب نمی‌دهد بلکه به 5، 6 سال کار نیاز دارد تا به ثمر بنشیند.» لاریجانی می‌داند علنی کردن گرایشش به جامعه روحانیت از سوی برخی اعضای جبهه پایداری بدون پاسخ نخواهد ماند و او باید صبوری را بار دیگر پیشه خود کند تا به خاطر حفظ آرامش کشور این مرحله هم بگذرد.



اصلاح‌طلبان و حامیان دولت درپیچ اجماع 
 

 

آرمان- علیرضا سالار: اصلاح‌طلبان سهم و نقش قابل‌اعتنایی در خلق حماسه 24خرداد 92 دارند. آنها که مدتی بواسطه برخی تنگرنظری‌ها از عرصه سیاسی دور بودند این‌بار عزم خود را برای بازگشت به سیاست‌ورزی علنی کرده‌اند و با اصولگرایان میانه‌رو که آنها هم 8 سال در انتظار اعتدال بودند، همراه شده‌اند تا حماسه دیگری خلق شود. گام نخست حماسه که همان حاکم شدن فضای اعتدالی در کشور بود برداشته شد و حال همگان چشم به تکمیل آن دارند تا نهاد قانونگذاری هم رنگ اعتدال و همراهی با دولت بگیرد اما سوال اینجاست آیا این حماسه نیازمند همراهی دوباره اصلاح‌طلبان با دولت است یا هریک از آنها به تنهایی شانس پیروزی دارند؟ اصلاح‌طلبان از سال92 حمایت‌های خود را معطوف به دولت کرده و در جامه یک وکیل‌مدافع پاستور ظاهر شده‌اند. این حمایتها در حالی صورت گرفت که آنها هیچگاه روحانی را یک اصلاح‌طلب ندانسته‌اند اما شعارها و وعده‌های او را مشابه آنچه یافتند که خود بدان اعتقاد داشتند. در نهایت باید اذعان داشت که اکثریت اصلاح‌طلبان با همراهی حامیان دولت مخالف نیستند چنانکه محمدرضاعارف به عنوان لیدر فعلی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس، ائتلاف با حامیان دولت را رد نکرده است.

اهداف اصلاح‌طلبان از ائتلاف

در حال حاضر قابل انکار نیست که طیف‌های گفتمانی اصلاحات در درون خود دارای یک همگرایی و انسجام مثال‌زدنی بوده و از این حیث دغدغه‌ای ندارند. در واقع در حال حاضر اگر نیز همچنان بحثی درباره ایجاد یا حفظ همگرایی در اردوگاه اصلاحات وجود داشته باشد تنها به حفظ و تقویت همگرایی میان اصلاح‌طلبان با حامیان دولت مربوط می‌شود. به هر حال بر کسی پوشیده نیست که فارغ از خط‌کشی‌های سیاسی پایگاه‌های اجتماعی دولت یازدهم این دولت را دولتی اصلاح‌طلب می‌دانند و این ذهنیت به دو دلیل برای این پایگاه‌های اجتماعی به وجود آمده است. در وهله اول به دلیل حمایت همه‌جانبه مجموعه اصلاحات از دولت یازدهم پس از استقرار و شخص حجت‌الاسلام حسن روحانی قبل از انتخاب و در وهله دوم نیز به این دلیل که به هر حال اقدامات و مواضع دولت در نظر مردم بیشتر به سمت مواضع اصلاح‌طلبانه چربش دارد. در نتیجه با این اوصاف می‌توان پی برد که ادامه همگرایی و ائتلاف شکل گرفته در انتخابات92 برای انتخابات94 می‌تواند همچنان ضروری و مفید قلمداد شود. چرا که به نظر می‌رسد در حال حاضر سبد آرای اصلاح‌طلبان و حامیان دولت و پایگاه‌های اجتماعی آنها شکل واحدی دارد و تفکیک این سبد آرا چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. در همین خصوص نیز روز گذشته حسن رسولی، رئیس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان در سخنانی اظهار داشت: «اصلاح‌طلبان برای ورود موفقیت آمیز در انتخابات مجلس پیش رو دو هدف کلیدی را مدنظر داشته و دارند. اول رسیدن به اجماع کامل بین همه بخش‌ها و ظرفیت‌های جریان اصلاحات و دوم رسیدن به لیست واحد و سراسری انتخاباتی بین نامزدهای تایید صلاحیت شده اصلاح‌طلب و حامیان دولت در سطح 206حوزه انتخابیه سراسر کشور. » اظهاراتی که صراحتا عزم اصلاح‌طلبان برای رسیدن به لیستی واحد و سراسری با حامیان دولت را مشخص می‌نماید. از سویی این نکته نیز نباید فراموش شود که بنا بر گفته شخصیت‌های اصلاح‌طلب و اعضای ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان، در حال حاضر با توجه به جدول مرحله به مرحله و زمان‌بندی شده‌ای که تدوین شده است همه منتظر نتیجه بررسی صلاحیت‌ها مانده‌اند و اقدامات مربوط به ائتلاف در زمان خود انجام خواهد شد.


ادعا درباره تماس با سیدحسن خمینی جعلی بود 
 
انصراف، دروغ است 
 

 

آرمان- مهدی رضایی: هنوز وارد مجلس خبرگان رهبری نشده و عطر اندیشه امام خمینی به واسطه حضور یادگارش در این مجلس پخش نشده است که برخی درصدد منحرف کردن اذهانی هستند که برای استقبال از سیدحسن خمینی آماده می‌شوند و در این مسیر یک هدف تکراری و نخ نما شده را دنبال می‌کنند و آن هم عدم حضور آیت‌ا... سید حسن خمینی در آزمون اجتهاد است. کیهان روز شنبه در سرمقاله خود مدعی شد که یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس خبرگان در تماس با یادگار امام لزوم حضور او در این آزمون را یادآوری کرده است اما 5 عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان این تماس را رد کردند و کیهان ماند و ادعایش که سندی نداشت. شرط ورود به مجلس خبرگان اجتهاد کاندیداهاست که این امر درباره آیت‌ا... سیدحسن خمینی با اعلام و تایید چند مرجع‌تقلید احراز شده است اما بهانه جویی مخالفان ادامه دارد وآنها نمی‌خواهند درجه علمی یادگار امام را قبول کنند. دیروز کیهان در راستای فضاسازی رسانه‌ای خود نوشت: ‌«مدیر مسئول کیهان در یادداشت روز شنبه خاطرنشان کرده بود که ادعای بی‌اطلاعی سیدحسن خمینی از آزمون واقعیت ندارد و غیر از اعلام عمومی ضرورت مشارکت نامزدها در آزمون، از طریق یکی از اعضای هیات‌رئیسه مجلس خبرگان نیز این ضرورت به وی منتقل شده بود اما خبر موثق کیهان درباره تماس یک عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان، با دستپاچگی شبکه رسانه‌ای فتنه روبه‌رو شد. این شبکه با تهیه و انتشار مطلبی مشترک -که در سایت ... انتخاب رونمایی و از سوی بقیه سایت‌های زنجیره‌ای بازنشر شد- مدعی شده‌اند با برخی اعضای هیات‌رئیسه مجلس خبرگان تماس گرفته و آنها خبر کیهان را تکذیب کرده‌اند. این ادعا در حالی است که خبر کیهان کاملا موثق است و نشانه این وثاقت هم موضع آقای سیدحسن‌خمینی است. این رسانه‌ها نیز اگر صداقت داشته باشند می‌توانستند اصل ماجرا را از سیدحسن‌خمینی سوال کنند اما به دلایل کاملا روشن ترجیح داده‌اند خبر کیهان را دروغ جا بزنند؛ خبر موثقی که روشن می‌کند برخلاف ادعاها، سیدحسن خمینی از ضرورت حضور در آزمون برای احراز شرط علمی و فقهی نامزدی خبر داشته اما احتمالا با مصلحت‌سنجی و پرهیز از بازی در زمین فتنه‌گران ضد خط امام(ره)، در آزمون شرکت نکرده است.»

در شأن شورا نیست به فضاسازی‌ها توجه کند

 از سویی دیگر همانطور که اشاره شد برخی رسانه‌ها سعی دارند با فضاسازی رسانه‌ای نظر خود را به شورای نگهبان تحمیل نمایند اما غافلند که این شورا دارای جایگاهی است که اسیر این فضاسازی‌ها نخواهد شد. در همین راستا دیروز سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره جوسازی برخی رسانه‌ها برای تایید و ردصلاحیت کاندیداها با بیان اینکه ما فقط به قانون توجه می‌کنیم و وظیفه‌مان را بر اساس قانون انجام می‌دهیم اظهار کرد: اگر قرار باشد ما تابع روزنامه‌ها و جوّ باشیم، از وظایف قانونی‌مان باز می‌مانیم. نجات‌ا... ابراهیمیان در عین حال افزود: در شأن شورای نگهبان هم نیست که توجهش به فضاسازی‌های مختلف باشد یا بر اساس آن بخواهد عمل کند. اعضای شورای نگهبان افرادی ملتزم به شرع و قانون اساسی هستند و بر اساس شرع، قانون اساسی و قوانین عادی اتخاذ تصمیم خواهند کرد. وی در پاسخ به سوال دیگری درباره فضای رسانه‌ای ایجاد شده در روزهای اخیر حول برخی کاندیداها، گفت: این ناشی از جوزدگی است که متاسفانه از خصلت‌های ما و رسانه‌هاست؛ در حالی که بهتر است شأن کاندیداهای خبرگان را حفظ کنیم. وی یادآور شد: خیلی از شخصیت‌های شناخته شده نامزد خبرگان اصلا اظهارنظری درباره خبرگان نکردند، اما می‌بینیم برخی روزنامه‌ها گاهی درباره رد یا تایید آنها بلوایی به پا می‌کنند که آنها را در حد یک شخصیت سیاسی عادی پایین می‌آورند؛ در حالی که آنها از علمای دین و فضلا هستند.

کناره‌گیری نمی‌کند

با توجه به اینکه برخی هدف کیهان را انصراف یادگار امام از ادامه مسیر معنا کردند دیروز ایسنا نوشت: «آیت‌ا... سیدحسن خمینی تاکنون تصمیمی برای کناره‌گیری از حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نگرفته است. ثبت‌نام آیت‌ا... سید حسن خمینی برای حضور در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرنگان رهبری تاکنون باعث ایجاد اخبار متفاوت و متناقضی شده است، اما پیگیری‌های ایسنا به این رسید که یادگار امام(ره) تاکنون تصمیم برای کناره‌گیری از حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نگرفته و همچنین اخبار منتشر شده مبنی بر عدم احراز صلاحیت او تایید نمی‌شود.

سیدحسن صلاحیت حضور در خبرگان را دارد

آیت‌ا... موسوی اردبیلی از کاندیداتوری آیت‌ا... سیدحسن خمینی در انتخابات خبرگان استقبال کرد. این مرجع تقلید عصر روز گذشته در دیدار برخی از فضلای حوزه ضمن مفید دانستن حضور حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج سیدحسن خمینی در انتخابات خبرگان گفت: حضور ایشان به خیر و صلاح همه است و موجب تشویق مردم به شرکت در انتخابات می‌شود. وی ادامه داد: ایشان انصافا فردی خوشفکر است و به مسائل احاطه دارد و اگر 10نفر مانند ایشان داشتیم، اوضاع ما بهتر از این می‌توانست باشد. سید حسن آقا صلاحیت حضور در مجلس خبرگان را دارد و به گمان من کارشکنی‌های صورت گرفته به جایی نخواهد رسید، چرا که مردم ما به امام عقیده دارند و ایشان علاوه بر انتساب به امام، فردی خوشنام و مورد علاقه مردم است.


 

حمایت جمعی از علما از صلاحیت علمی یادگار امام

تعدادی از آیات عظام صلاحیت علمی آیت‌ا... سیدحسن خمینی را تایید کردند. آیات علوى گرگانى، محفوظى، کریمى جهرمى، سید جعفر کریمى، سیدجواد علم الهدى، مسعودى خمینی، احمد بهشتى، دیباجى اصفهانى، اسدا... ایمانی و درى نجف آبادى اعلام کردند: «صلاحیت علمى حاج سید حسن خمینى با مراجعه به کتاب‌ها و فایل‌هاى صوتى ایشان قابل احراز است.» این خبر را کانال تلگرامی «سیدحسن خمینی» منتشر کرده است. لازم به ذکر است که سخنگوی شورای نگهبان اخیرا اعلام کرد که صلاحیت کاندیداهایی که در آزمون خبرگان شرکت نکردند نیز احراز خواهد شد. همچنین آیت‌ا... مومن، ممتحن شورای نگهبان اخیرا طی مصاحبه‌ای گفت: «کسی که... 1- در حوزه تدریس می‌کند، 2- نوارهای جلسات درس او نیز موجود است، 3- خوب هم درس می‌دهد، 4- ملا است و 5- در مسائل سیاسی هم اظهارنظر کرده و مواضعش روشن است؛ این فرد هم نیازی به امتحان اجتهاد ندارد.»


  • farzad alali

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی