چرا انقلاب

پشت پرده

چرا انقلاب

پشت پرده

خدا
آرامش را
در با خودش بودن
قرار داد
و بعد چمدان هایش را
جمع کرد و رفت

طبقه بندی موضوعی

The New York Times 2016/1/6

چهارشنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۴، ۰۱:۴۳ ب.ظ

نیویورک تایمز: افکار عمومی جهان با ایران است


روزنامه «نیویورک تایمز» با اشاره به اقدام سعودی‌ها در اعدام رهبر شیعیان عربستان و قطع رابطه با ایران که به افزایش سطح تنش بین دو کشور منجر شده اعلام کرد، در حوادث اخیر افکار عمومی بیشتر با تهران همراه بوده تا عربستان.


اعدام «آیت‌الله نمر» توسط سعودی‌ها، جهان را علیه این کشور شورانده است. آل سعود برای کنترل این خشم جهانی با اقدامی عجولانه  اقدام به قطع روابط با ایران نمود تا از این طریق به مظلوم‌نمایی بپردازد و از جایگاه متهم به مدعی تبدیل شود. 
به دنبال این اقدام، کشورهای ضعیفی مثل جیبوتی، بحرین و سودان نیز به تبعیت از سعودی‌ها و برای از دست ندادن دلارها، روابط خود را با ایران قطع کردند و کویت نیز دیروز علیه ایران موضع گرفت و... امارات نیز به کاهش روابط خود با ایران تا سطح کاردار بسنده کرد. اما با وجود این خوش‌خدمتی‌ها نقاب آل سعود برای مسلمانان و حتی غربی‌ها کنار رفته و همه امروز آل سعود را مساوی تروریسم و ناامنی می‌دانند.
 از این رو در این مسئله بر خلاف پیش‌بینی سعودی‌ها، افکار عمومی جهان جانب ایران را گرفته و یکصدا تروریسم سعودی را محکوم کردند. به گزارش فارس، روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی با موضوع «اعدام آیت‌الله نمر باقر النمر روحانی برجسته شیعه توسط عربستان»  نوشت: «اروپایی‌ها که مدت‌هاست شاهد اقدامات ثبات‌زدای عربستان در منطقه هستند، به سرعت این اقدام را محکوم کردند که این مسئله نشانگر نگرانی آنها در مورد سیاست‌های عربستان و نقش این کشور در آشوب‌آفرینی در خاورمیانه است.» 
 بنابر این گزارش با وجود آنکه دولت‌های اروپایی همچنان عربستان را یک نیروی «مهم» ولو «مسئله‌دار»، برای ایجاد ثبات در منطقه می‌دانند و آن را به چشم بازاری پرسود برای تسلیحات و دیگر تولیدات اروپایی می‌بینند، اما نظر اروپایی‌ها به طرز فزاینده‌ای نسبت به حمایت و تامین مالی سعودی‌ها از تروریست‌ها «انتقادی» شده است. 
نیویورک تایمز نوشته است که مروری بر نظرات ابراز شده از سوی «کارشناسان» و «افراد برجسته» در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از اروپایی‌ها عربستان را مقصر شکل‌گیری تنش جدید در روابط با ایران می‌دانند و می‌گویند ریاض با اعدام«آیت‌الله نمر» این بحران را به راه انداخت و بعد از آن بود که با حمله به سفارت سعودی در تهران و قطع روابط چند کشور عربی با ایران مسئله بیش از پیش گسترش یافت. 
روزنامه نیویورک تایمز همچنین تاکید کرد:» عربستان روی ناآرامی‌هایی که احتمال می‌داد پس از انجام این اعدام‌های وحشیانه رخ دهد، حساب کرده بود و نیت اصلی مقامات سعودی از انجام این وحشی‌گری در این زمان، سوءاستفاده از ناآرامی‌های پس از آن بود. سعودی ها می‌خواستند بدین طریق اذهان مردمشان را از مشکلات اقتصادی در داخل و نیز سرکوب منتقدان شیعی در عربستان، منحرف کنند. آل سعود به دنبال موج بیداری اسلامی، رفتارهای خشن‌تری نیز در قبال مردم این کشور و البته منتقدان خود در داخل در پیش گرفته است. اما غرب و آمریکا نباید چشمش را بر روی نقض آشکار حقوق بشر و نیز گسترش درگیری‌های فرقه‌ای ببندد و یا از اقداماتی که تلاش‌ها برای ثبات بخشیدن به منطقه را تضعیف می‌کند به سادگی بگذرد.»
عربستان منزوی‌تر می‌شود
نشریه چینی «چاینا دیلی» نیز در این مورد واکنش نشان داده و تاکید کرده که تنش‌ها به زیان عربستان است. «گروه اوراسیا»، بزرگ‌ترین گروه مشاوره درباره خطرات سیاسی جهان اما درباره «مهمترین خطرات سال 2016 میلادی جهان» اعلام هم کرده «افزایش انزوای بین‌المللی عربستان و در مقابل افزایش نفوذ منطقه‌ای ایران باعث شده تا پادشاهی عربستان حفاظت از منافعش را دو برابر کند.» «ایان برمر»، رئیس گروه «اوراسیا» می‌گوید: «عربستان به دردسر جدی افتاده و مقامات این کشور نیز به این مسئله آگاهند.»
 وزیر اقتصاد آلمان نیز اعلام کرده: «بعد از بزرگترین اعدام دسته جمعی پادشاه عربستان، برلین در صادرات اسلحه به این کشور ملاحظاتی را اعمال خواهد کرد.پایگاه آمریکایی پولیتیکو نیز با اشاره به ضعف عربستان در برابر ایران نوشت: «عربستان 83 سال است که به وجود آمده است و ایران بیش از 2500 سال قدمت دارد. ایرانی‌ها اگر بدانند باورهایشان مورد تهدید واقع شده است حتی اگر کمان داشته باشند به میدان‌های نبرد می‌آیند.»
 روزنامه آلمانی «تاگس سایتونگ» نیز تاکید کرد، اعدام «آیت‌الله نمر»، تنش‌های بین دو قدرت منطقه‌ای عربستان و ایران را وارد مرحله جدیدی می‌کند. این مسئله باید در برلین و دیگر پایتخت‌های کشورهای غربی بالاخره به یک سیاست تغییر در برابر دیکتاتوری خانواده سلطنتی وهابی در عربستان منجر شود که متحد اصلی آنها درمنطقه خلیج فارس و مهم‌ترین حامی همه حملات تروریستی اسلام‌گرای افراطی از پایان جنگ سرد است.» روزنامه الاخبار لبنان نیز در مطلبی درباره قطع روابط عربستان و ایران نوشت: «هر کشوری که روابطش را با تهران قطع کند، خود روزی باز خواهد گشت.» وزیر خارجه عراق هم با بیان اینکه عربستان از خشم مردم می‌ترسد، گفت:«اقدام عربستان برای قطع روابط با ایران پیامدهای منفی خواهد داشت.» رهبر حزب استقلال انگلیس نیز از دولت این کشور درخواست کرد در روابط با ریاض تجدیدنظر کند.
واکنش رسوای شورای امنیت
این در حالی است که شورای امنیت که همواره به مقابله با ملت‌ها برخاسته است و از دیکتاتورها حمایت می‌کند موضعی کاملا جانبدارانه اتخاذ کرد. 
شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای بدون کوچکترین اشاره‌ای به اعدام رهبر 7میلیون شیعه عربستان، آنچه «حملات به سفارت و کنسولگری عربستان در ایران» خواند را محکوم کرد. نکته دیگری که در این میان بسیار مهم بود مربوط به موضع قاطعانه دولت ایران برمی‌گردد. قاطعیت دولت در این موضوع و محکوم کردن عربستان باعث شد قیمت نفت که در دو سال گذشته همچنان روند نزولی داشته است رشدی 3 درصدی را شاهد باشد. این امر نشان دهنده این است که در عرصه بین‌الملل در برخورد با دولت‌های زورگو و حامی تروریسم باید به دور از هرگونه انفعال، باقاطعیت برخورد کرد.
استمرار محکومیت‌ها 
از سوی دیگر موج محکومیت‌های جهانی علیه عربستان همچنان ادامه دارد. ائتلاف 14 فوریه بحرین ضمن اعلام ماه ژانویه(ماه جاری میلادی) به عنوان «ماه خشم» در اعتراض به اعدام «آیت‌الله نمر»، خواهان تحریم کالاهای عربستان شد.
 ائتلاف 14 فوریه بحرین همچنین پلی را که بحرین و عربستان را به هم وصل می‌کند به نام «آیت‌الله نمر» نامگذاری کرد. مردم شهرهای کربلا، بغداد و بصره نیز با برگزاری تظاهرات و تجمع‌های گسترده در اعتراض به جنایت آل سعود در اعدام «آیت‌الله نمر باقر النمر»، بسته شدن سفارت سعودی در کشورشان را خواستار شدند. 
اندونزی نیز از اعدام جمعی ده‌ها نفر توسط سعودی‌ها و شهادت «آیت‌الله نمر» روحانی منتقد و مدافع حقوق بشر در عربستان ابراز ناامیدی کرد. وزارت خارجه سوئیس هم در اعتراض به اعدام‌های دسته جمعی اخیر، کاردار عربستان در برن را احضار کرد. 
ائتلاف ملی نیروهای مقاومت فلسطین نیز در بیانیه‌ای اعدام «آیت‌الله نمر» را محکوم کرده و از سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری خواست تا سیاست جنون‌آمیز و افراطی حکام سعودی را متوقف کنند.
سایر رویدادها
* دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد، واشنگتن باید موضع قاطعانه‌تری در قبال عربستان اتخاذ می‌کرد.
* نخست‌وزیر انگلیس تحت فشار احزاب داخلی به دنبال اعدام دسته‌جمعی ۴۷ نفر از جمله روحانی شیعه در عربستان، مجبور شد، سفر خود را به ریاض لغو کند
  • farzad alali

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی