چرا انقلاب

پشت پرده

چرا انقلاب

پشت پرده

خدا
آرامش را
در با خودش بودن
قرار داد
و بعد چمدان هایش را
جمع کرد و رفت

طبقه بندی موضوعی

۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۶ دی روزمامه ارمان

چهارشنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۴، ۰۱:۳۲ ب.ظ

3تیتر محم روزنامه ارمان

ادامه خبرها در ادامه مطلب
سرخط خبرها.


سیدحسن انصراف نداده است 

پرداخت یارانه 2برابر درآمد‌های نفتی 

آزمون خبرگان با‌400 داوطلب 



 

سیدحسن انصراف نداده است 

آرمان- علیرضا سالار: نام او را همه می‌دانند؛ چهره اش را می‌شناسند و سال‌هاست که گفتار ورفتار امام را سرلوحه کارهایش قرار داده است. لبخندها و تبسم‌هایش پایان بحران و نگرانی‌هاست. از چهره اش مشخص است که غم و درد مردمش را می‌داند و زمانی که ابروهایش در هم گره می‌خورد نشان از تلخی نیافتن راهکار برای نشاندن لبخند بر لب مردم است. آیت‌ا... سیدحسن خمینی یادگار امام(ره) است و رفتار او یادآور آن چیزی است که امام(ره) انجام می‌داد و امروز به بازخوانی آن نیاز است. او پرچمدار مکتب خمینی(ره) است؛ همانطور که خودش گفته است: « امام برای جامعه ما صرفا یک فرد نیست؛ امام خمینی نماد دوره‌ای از عظمت سرزمین ما و پرچمی برای آینده است تا راه و مسیر را گم نکنیم. برخی انسان‌ها به پرچم‌هایی در جوامع خود و نماد یک اندیشه و فرهنگ تبدیل می‌شوند و دیگران مسئولیت مضاعفی نسبت به این شخصیت‌ها دارند.» اکنون او این پرچم را در دست دارد و برای خود تکلیف می‌داند تا به وظیفه خود که همان حفظ آثار و طی مسیری است که امام خمینی برای آینده کشور ترسیم کرده است، عمل کند. روحیه او به نحوی است که مخالفانش هم در برابر او سر تعظیم فرود می‌آوردند و قدرت بیان از دست می‌دهند چون استدلال‌های قوی او راه هرگونه انحراف را سد می‌کند. به هر شهری که می‌رود مردم آن شهر اذعان می‌کنند که چهره بنیانگذار انقلاب اسلامی را در سیمای او می‌بینند. سید حسن خمینی بر مسیر خواست ملت حرکت می‌کند و امسال هم بر همین اساس برای مجلس خبرگان ثبت نام کرد، چون مردم می‌خواستند شاهد حضوربیشتردیدگاه‌های امام در این مجلس با عظمت باشند. البته ناانصافانی هم بودند که از نسل همان کوته‌فکرانی هستند که امام را باور نداشتند و فرصت‌طلبی خود را با تدبیر امام در منافات می‌دیدند پس در این مقطع هم به شایعه‌پراکنی و هجمه علیه یادگار امام مشغول شد‌ه‌اند و مدام سوژه می‌سازند و پخش می‌کنند. زمانی که گروهی از کاندیداهای خبرگان در روز گذشته مشغول پاسخ دادن به سوالات آزمون بودند، آیت‌ا... سیدحسن خمینی در کلاس درس مشغول تدریس بود و فارغ از آنچه درباره او می‌گویند به تکلیف خود مشغول بود تا در علم‌آموزی روحانیون سهیم باشد. برخی چند روز در بوق و کرنا کردند که یادگار امام دعوت شده و پس از اینکه از عدم این موضوع مطمئن شدند این شایعه را مطرح کردند که او قصد انصراف از حضور در انتخابات مجلس خبرگان را دارد اما تمام این شایعات تکذیب شد. ایرنا نوشت؛ به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی خمینی دعوت رسمی از سیدحسن خمینی برای شرکت در آزمون علمی خبرگان به عمل نیامده است و ایشان پیامک یا دعوتنامه‌ای در این رابطه دریافت نکرده‌اند. وی ادامه داد: سیدحسن خمینی در زمان برگزاری آزمون علمی داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری سر کلاس درس و مشغول تدریس بوده است. این منبع نزدیک به بیت امام(ره) تصریح کرد: سیدحسن خمینی از نامزدی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری انصراف نداده است و هرگونه خبر دیگری برخلاف آنچه تاکنون اعلام شده قویا تکذیب می‌شود.

تکذیب خبرسازی اخیر

در همین رابطه یک منبع نزدیک به بیت امام نیز بیشتر خبرهاى منتشره در سایت‌هاى خبرى درباره یادگار امام را خبرسازى دانست و تقاضاى آیت‌ا... سید حسن خمینى براى طى کردن راه هاى اختصاصى و فرا قانونى را قویا رد کرد و گفت: اینها همه ناشى از اقبال مردمى به یادگار امام است. وى افزود: یادگار امام درباره روند تایید صلاحیتشان از هیچ‌کس هیچ گونه تقاضایى نداشته است. آیات امجد، غروى (عضو جامعه مدرسین)، اعرافى (امام جمعه قم و رئیس جامعه المصطفى)، نصرا... شاه آبادى (استاد اخلاق و فرزند استاد امام خمینى)، بنابى، سعیدى (امام جمعه قم و تولیت حرم حضرت معصومه(س)) کسانى بودند که تا پایان وقت ادارى دوشنبه هیچ دعوت و حتی پیامکى برایشان ارسال نشده است.

پرداخت یارانه 2برابر درآمد‌های نفتی 

آرمان: دولت دو برابر درآمدهای نفتی به مردم یارانه نقدی می‌دهد. در حالی کاهش درآمد‌های نفتی ایران باعث شده رقم یارانه‌های نقدی در سال 94 حدود دو برابر پولی شود که ایران از طریق فروش طلای سیاه به دست می‌آورد که دولت یازدهم یکی از مهم‌ترین کارویژه‌های خود را هدفمند کردن واقعی یارانه‌ها و کاهش تعداد افرادی معرفی کرده است که یارانه نقدی دریافت می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد تاکنون هر ایرانی بیش از دو میلیون و 500 هزار تومان یارانه نقدی دریافت کرده است. وقتی این رقم را در بیش از 70 میلیون نفری که یارانه نقدی دریافت می‌کنند ضرب کنیم، عددی نجومی به دست می‌آید که تامین آن برای دولتمردان به کابوس تبدیل شده است. در دولت گذشته که پرداخت نقدی یارانه‌ها آغاز شد، شاید تامین رقم نجومی آن چندان مشکل نبود، چرا که درآمد‌های نفتی ایران آن زمان حدود چهار برابر رقم کنونی بود. به دنبال تحریم‌هایی که علیه دولت ایران در سال‌های گذشته اعمال شد و همچنین با توجه به افت بی‌سابقه قیمت نفت، درآمد‌های نفتی ایران به یک چهارم کاهش پیدا کرده است. دولت یازدهم هر چند تلاش کرده است با احیای بازار‌های از دست رفته نفت به میزانی این کاهش در آمد را جبران کند، اما با مساله کاهش قیمت رو به روست و عملا نمی‌تواند درآمد‌های افسانه‌ای نفت در دولت گذشته را داشته باشد. این در حالی است که بار مالی طرح‌های دولت قبل همچنان روی دوش دولت است و از مهم‌ترین مواردی که بار مالی ایجاد می‌کند پرداخت یارانه‌های نقدی است.

42 هزار میلیارد یارانه نقدی

دولت دو برابر درآمدهای نفتی به مردم یارانه نقدی می‌دهد. براساس آخرین آمارها قیمت نفت ایران در بازارهای جهانی به عدد ۲۸ دلار برای هر بشکه رسیده است. براین اساس ایران روزانه دو میلیون و ۸۷۶ هزار بشکه نفت خام صادر می‌کند. این عدد در سال به رقمی بیش از ۸۰ میلیون بشکه می‌رسد. براین اساس درآمد سالانه ایران از محل صدور نفت خام به رقم ۲۸ هزار میلیارد تومان می‌رسد. این درحالی است که دولت سالانه ۴۲ هزار میلیارد تومان تنها برای پرداخت یارانه نقدی هزینه می‌کند. به گزارش صدای اقتصاد، به این ترتیب درحال حاضر میزان عایدی دولت از محل درآمدهای نفتی، حتی پاسخگوی پرداخت یارانه‌های نقدی به مردم هم نیست. پیش از این نیز اعلام شده بود که دولت پیش بینی کاهش ۲۴ درصدی درآمدهای نفتی را کرده است.

حذف یارانه‌بگیران

یکی از راهکار‌هایی که برای کم کردن هزینه پرداخت یارانه‌های نقدی به ذهن دولتمردان رسیده است، حذف افرادی از فهرست دریافت یارانه نقدی است. دولت یازدهم در سال اول استقرار خود تلاش کرد فهرست یارانه بگیران نقدی را به صورت داوطلبانه کوچک کند. دولتمردان از شهروندانی که نیازی به یارانه نقدی ندارند خواستند از دریافت یارانه انصراف دهند. این طرح مورد استقبال قرار نگرفت و دولت اعلام کرد که افرادی را که نیاز به یارانه نقدی ندارند شناسایی و یارانه آنها را قطع می‌کند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در یکی از تازه‌ترین اظهارنظر‌های خود عنوان کرده است که مسئول قطع یارانه‌هاست. علی ربیعی مهر امسال در زمینه پرداخت یارانه‌ها با اشاره به سابقه اجرای آن افزود: برای تحقق مصوبه مجلس شورای اسلامی باید حدود چهار میلیون نفر دیگر از پرداخت یارانه حذف شوند. او گفت: در بحث یارانه ابتدا خلاف قانون اجرا شد. اگر زمینه‌های دقیق آن ملاحظه نشود به راه غلط خواهیم رفت. حدود 28 پایگاه اطلاعاتی را در این یکسال اخیر سامان دادیم و با آنها گفت‌وگو کردیم و چیز جدیدی به وجود نیاوردیم. ما درآمد و هزینه را در سه فرمول می‌گذاریم. مسکن، خودرو، درآمد و حتی سفر می‌تواند دارایی شما محسوب شود البته سفرهایی را که مردم بابت ماموریت می‌روند جدا کردیم. هرچند یکی از اشکالاتی که به وجود آمده بود این بود که کارگرانی که در خارج بوده و حذف شده بودند را بازگرداندیم. ما از طریق پایگاه‌ها دسترسی به فعالیت‌های اقتصادی داریم اما به حسا‌‌های بانکی سرک نکشیدیم. ربیعی خاطرنشان کرد: بیش از 1/2 میلیون نفر را حذف قطعی کردیم که 80 درصد شکایت نکردند. در ارتباط با آن 20 درصد، همزمان که نشانشان دادیم چه اموالی در اختیار دارند، 10 درصدشان قبول کردند و رفتند اما آن 10 درصد هم می‌گفتند که بله شاید این اموال را داشته باشیم اما در خانه بیمار سرطانی یا دانشجو یا تحصیلکرده بیکار داریم. او افزود: شیوه اعتراض را خیلی روان کردیم، فرد می‌گوید من این اموال را دارم و ما از وی تعهد می‌گیریم که چنانچه نتواند اثبات کند ما آن میزان پرداختی را از آنها خواهیم گرفت. در مرحله آخر هم به تحقیقات میدانی خواهیم رفت که تاکنون به این مرحله ورود نکرده‌ایم. وزیر تعاون در پاسخ به این پرسش که چه میزان از افراد باید از دریافت یارانه حذف شوند، اظهار کرد: ما می‌خواهیم به تکلیف قانونی که مجلس برای دولت در نظر گرفته، برسیم. طبق قانون مجلس حدود شش میلیون نفر باید از دریافت یارانه حذف شوند. اظهارات درباره حذف یارانه‌های نقدی توسط دیگر مسئولان دولتی هم تکرار شده است. مسئولان می‌گویند به حذف یارانه‌ها به عنوان روشی برای جبران کسری بودجه فکر می‌کنند. آبان امسال احمد میدری معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی از جبران کسری بودجه دولت با منابع حاصل از حذف یارانه نقدی سه میلیون ایرانی دارای تمکن مالی خبر داد و گفت: تاکنون یارانه ۱۵ درصد معترضان حذف یارانه نقدی برگشته است.


آزمون خبرگان با‌400 داوطلب 

آرمان: آزمون اجتهاد برای انتخابات مجلس خبرگان صبح دیروز در ساختمان هفت‌طبقه دبیرخانه مجلس خبرگان در ابتدای بلوار بسیج شهر قم برگزار شد و کاندیداهایی که از طریق پیامک برای حضور در این آزمون دعوت شده بودند، یک به یک وارد محل برگزاری آزمون شدند که در این میان حضور پنج کاندیدای خانم قابل توجه بود و حدود ۱۵نفر از علمای اهل سنت شهرهای مختلف کشور هم در این آزمون حاضر شدند. تیم حفاظت از ساعات اولیه صبح روز به همراه تیم‌های امدادی ازجمله اورژانس و آتش‌نشانی در اطراف محل برگزاری آزمون حضور داشتند. از میان ۸۰۱ داوطلب ثبت‌نام شده در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، شورای نگهبان با ارسال پیامک تلفنی به ۵۳۷ داوطلب از آنها خواستار حضور در آزمون اجتهاد شد که قریب به ۴۰۰ نفر در این آزمون شرکت کردند. طبق اعلام دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری نمایندگان فعلی مجلس خبرگان رهبری از جمله افرادی هستند که از شرکت در آزمون اجتهاد مجلس خبرگان معاف شده‌اند. پس از پایان این آزمون، اکثر شرکت‌کنندگان از نحوه برگزاری آزمون و سوالات مطرح شده ابراز رضایت کردند. یکی از شرکت‌کنندگان قبل از خروج از جلسه امتحان گفت: سوال‌ها، سوال‌های خوبی بود و اگر کسی مطالعه لازم را انجام داده بود، می‌توانست به تمامی پرسش‌ها به راحتی پاسخ دهد. این کاندیدای مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: در مجموع ۱۵سوال تشریحی برای علمای شیعه این آزمون در نظر گرفته شده بود که از چند سوال از کتب تحریر‌الوسیله و جواهر الکلام امام خمینی‌(ره) بود. یکی از علمای اهل سنت حاضر در آزمون اجتهاد خبرگان رهبری نیز پس از خروج از جلسه امتحان به ایلنا گفت: در مجموع ۵ سوال از علم اصول و ۱۱ سوال از علم فقه برای علمای اهل سنت شرکت‌کننده در آزمون اجتهاد در نظر گرفته شده بود. این عالم اهل سنت اضافه کرد: در مجموع ۳۰ داوطلب کاندیداتوری از علمای اهل سنت در یکی از اتاق‌های دبیرخانه خبرگان به سوالات مطرح شده که همه به صورت تشریحی بود پاسخ می‌دادند. برخی از کاندیداهای شرکت در این آزمون پس از خروج از امتحان عنوان می‌کردند که برای پاسخ دادن به سوالات محدودیت زمانی نداشتند و تا هر زمانی که می‌خواستیم می‌توانستیم در این آزمون حضور داشته باشیم اما برخی دیگر نیز عنوان کردند تا ساعت ۲ ظهر بیشتر فرصت نداشتیم. از نکات جالب این آزمون حضور حجج‌الاسلام سیدمحمد آتش‌زر و سعید روحانی از اعضای فعلی شورای شهر قم بود که برای انجام آزمون انتخابات خبرگان حضور داشتند.

حضور اعضای فقهای شورای نگهبان در محل آزمون

پیش از برگزاری آزمون، آیت‌ا... مومن برای داوطلبان سخنرانی کرد و گفت: نتایج این آزمون محرمانه است. همچنین آیت‌ا... مدرسی یزدی عضو فقهای شورای نگهبان برای بازدید به محل آزمون رفت که با خبرنگاران هم هیچ گفت‌وگویی نداشت. بر اساس مصوبه فقهای شورای نگهبان شرکت در آزمون علمی لازم برای مجلس خبرگان رهبری از مراحل ثبت‌نام داوطلبان اعلام شده بود که عدم‌حضور داوطلبان به منزله انصراف از رقابت انتخاباتی محسوب می‌شود.

شرکت نکردند؛ رد صلاحیت می‌شوند

سخنگوی شورای نگهبان هم گفت: به جز کسانی که شرایطشان احراز شده، غایبان آزمون رد صلاحیت می‌شوند. نجات‌ا... ابراهیمیان افزود: بر اساس اطلاعیه‌ای که قبلا از سوی شورای نگهبان منتشر شد، همه داوطلبان مجلس خبرگان رهبری به جز کسانی که شرایط آنها احراز شده است و مشمول آزمون نبوده‌اند، بقیه داوطلبان باید آزمون می‌دادند، لذا کسانی که در آزمون شرکت نکرده‌اند فرصتی را که پیش‌بینی شده بود تا توانایی آنها ارزیابی شود، از دست دادند و کسانی که در آزمون علمی شرکت نکردند، عملا نمی‌توانند بقیه مسیر احراز صلاحیت را طی کنند. سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: از ۵۳۷ نفری که طبق آمار قرار بود در آزمون شرکت کنند، ۴۰۰ نفر یعنی حدود ۷۴ درصد در جلسه شرکت کردند و امیدواریم در کوتاه‌ترین فرصت ممکن اوراق تصحیح شود و نتایج به شرکت‌کنندگان اعلام شود. ابراهیمیان گفت: در مدت یک‌ماه (از 4 دی ماه تا 4 بهمن) که شورای نگهبان فرصت بررسی شرایط را دارد. درصورت قبولی افراد در آزمون از آنها مصاحبه‌ شفاهی گرفته خواهد شد.



  • farzad alali

نظرات  (۱)

مطالب خوبی دارید خوشم اومد واقعا مطالبی جالبی دارید. 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی