چرا انقلاب

پشت پرده

چرا انقلاب

پشت پرده

خدا
آرامش را
در با خودش بودن
قرار داد
و بعد چمدان هایش را
جمع کرد و رفت

طبقه بندی موضوعی

ارمان

دوشنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۲۰ ق.ظ

ادامه خبر زیر عکس


نیمه پنهان یادگار 
 

































عکس:خدابخش مالمیر / آرمان- یاسمین طالقانی: در کوچه پس کوچه‌های خیابان صفاییه قم زندگی می‌کند همان خیابانی که خاطرات زیادی از مبارزات را در دل خود جای داده است؛ آیت‌ا... سید حسن خمینی هر روز که از این خیابان عبور می‌کند نگاه‌ها به سوی او می‌چرخد و زیر لب زمزمه می‌شود « آرامشش چقدر به امام‌خمینی (ره) شباهت دارد». این روزها یکی از بحث‌های اصلی کشور در حوزه و خارج از آن کاندیداتوری آیت‌ا... سید حسن خمینی است. دهم‌دی ماه بود که شورای نگهبان اطلاعیه‌ای به این شرح منتشر کرد: « متن این اطلاعیه که در سایت شورای نگهبان منتشر شده، به شرح زیر است: «به اطلاع ثبت‌نام‌کنندگان محترم برای شرکت در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری می‌رساند: کلیه کسانی که برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام نموده‌اند به جز آنان که ذیلا ذکر می‌شود باید در آزمون علمی شرکت نمایند. 1- اعضای محترم فعلی مجلس خبرگان 2- کسانی که در گذشته در آزمون خبرگان که از طرف شورای نگهبان برگزار شده شرکت نموده و از نظر علمی تایید شده‌اند. 3- کسانی که در آزمون پانزدهم شهریور 1394 شرکت نموده‌اند أعم از آنان که تایید شده‌اند یا خیر.» این اطلاعیه پس از انتشار سبب ابهاماتی در اذهان عمومی شد چنانکه آیت‌ا... سید‌حسن خمینی دارای هیچ یک از این 3شرط نیست و وضعیت او چگونه خواهد؟ آیت‌ا... مومن عضو فقهای شورای نگهبان پیش از این در گفت‌وگویی اعلام کرده بود که مدرسان حوزه علمیه نیازی به شرکت در این آزمون ندارند. اما در اطلاعیه شورای نگهبان به این موضوع اشاره نشده است و دفتر آیت‌ا... مومن نیز آن را تکذیب کرد. اکنون این سوال مطرح است با توجه به ویژگی‌های علمی آیت‌ا... سید حسن خمینی آیا او باید در آزمونی حضور داشته باشد یا آیا شناخته مراجع و تایید علمی یادگار امام از سوی آنها دلالتی بر شایستگی آیت‌ا... سید حسن خمینی قلمداد نمی‌شود. به نظرعده کثیری از علما یادگار امام تمام ویژگی های مطلوب برای حضور در مجلس خبرگان اعم از اجتهاد و تدریس دروس خارج را دارد که در ادامه به آن اشاره می‌شود: 
 

او مجتهد و حائز همه شرایط است

«سیدحسن خمینی اگرچه سابقه عضویت در خبرگان ندارد، اما در دسته کسانی است که در حوزه علمیه کرسی تدریس دارد. سیدحسن خمینی سابقه ٢0سال تدریس در سطوح عالی و شش سال تدریس درس خارج فقه دارد. کلاس های درس او مملو از طلاب مشتاق است به نحوی که برخی اوقات در محوطه بیرونی کلاس به آنچه یادگار امام تدریس می‌کند، گوش می‌دهند. قرارگرفتن در جایگاه کرسی تدریس درس خارج فقه و خارج اصول، از مباحث حوزوی اجتهاد محسوب می‌شود. سیدحسن خمینی در مهرماه سال ٨٩، در کرسی مدرس درس خارج قرار گرفته است. او در این سال، کرسی درس خارج اصول فقه خود را در مدرسه عالی دارالشفای قم دایر کرد. سیدحسن خمینی از سال ١٣٩٢ تاکنون در کنار درس خارج اصول به تدریس خارج فقه نیز مشغول شده‌ است که امسال (سال ٩4) سومین سال برگزاری آن است. همچنین در این سال‌ها او در کنار درس‌های عمومی، درس خصوصی نیز برگزار کرده که می‌توان به «مقدمه قیصری»، «طلب و اراده»، «قواعد فقهیه» و... اشاره کرد. سیدحسن اما در سال‌های اخیر علاوه بر تدریس فقه، اصول، فلسفه و عرفان در حوزه‌های علمیه، به تدریس دانشجویان دکترا در دانشگاه‌های قم و تهران نیز مشغول بوده است. همچنین باید این توضیح را هم داد که برای تدریس در همین مقطع، دبیرخانه اساتید حوزه که زیرنظر مراجع اداره می‌شود، باید گواهی‌نامه‌ای را برای مدرس صادر کند که طبعا سیدحسن با اخذ این گواهی، تدریس خود را در طول این سال‌ها انجام داده است. همچنین او اجازه اجتهاد خود را هم دریافت کرده است. هرچند که تا‌ به‌حال اعلام نکرده این اجازه یا به بیان دیگر مجوز را از چه مراجعی دریافت کرده است. اگرچه که عبدالواحد موسوی‌لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات، اعلام کرده بود سیدحسن اجازه اجتهاد خود را از طرف آیت‌ا... وحید‌خراسانی دریافت کرده است. اگرچه او این اجازه را از سوی آیات دیگری هم دارد که هنوز اعلام نشده‌اند.» اکنون چشم‌ها به شورای نگهبان دوخته شده است که آیا اعلمیت آیت‌ا... سید حسن خمینی و اجتهاد او را برای تایید بدون آزمون تایید یا رد می‌کند.

مهر تایید بزرگان بر اعلمیت

علمای زیادی اعلمیت سیدحسن خمینی را تایید کرده‌اند از جمله آیت‌ا... سید‌علی محقق‌داماد از استادان حوزه علمیه قم ضمن تجلیل از شخصیت خانوادگی و علمی سیدحسن خمینی، تاکید کرد: «ایشان به رتبه اجتهاد و قدرت استنباط نائل آمده است». همچنین آیت‌ا... مقتدایی، مدیر شورای عالی حوزه علمیه قم‌ و نیز نایب‌رئیس جامعه مدرسین که آیت‌ا... محمد یزدی رئیس آن است، درباره نامزدی سیدحسن گفته بود: «ایشان (سیدحسن خمینی) فرزند همان پدر (سید احمد) است و حضورشان در خبرگان در مواقع خاص و حساس می‌تواند برای حفظ نظام و جایگاه رهبری تاثیر بالایی داشته باشد. نوه امام به عنوان کسی که وابسته به امام است و همیشه در مقام حمایت از نظام و جایگاه رهبری نظام بوده، قطعا منشأ خیر و برکت در خبرگان است». آیت‌ا... سید‌جعفر کریمی، ناظر و رئیس شورای استفتائات مقام معظم رهبری هم درباره نامزدی سیدحسن گفته بود: سید‌حسن خمینی از حیث علمی، سیاسی و اعتقادی برای مجلس خبرگان صلاحیت دارد».

تکیه گاه مطمئن برای نظام

آیت‌ا... خمینی از نسل خمینی‌ها و البته از نسل دلسوزان واقعی کشور است. او به مثابه تکیه گاهی مطمئن برای مقام معظم رهبری در برابر هجمه‌های نااهلان سکوت می‌کند تا ترکشی به سمت بزرگان نرود. سید حسن آقای خمینی اگر چه نواده بنیانگذار انقلاب اسلامی است اما هیچ گاه این نسبت را تبدیل به پلکانی برای رسیدن به قدرت نکرد و هرگاه از او درخواست حضور می‌شود با لبخندی پرمعنا تنها سری به علامت مخالفت تکان می‌دهد. آیت‌ا... سید حسن خمینی امسال اما حضور در انتخابات مجلس خبرگان را تکلیفی دانست که باید به آن عمل کند هر چند بهتر از هر کسی می‌دانست این حضور به مذاق همان‌هایی خوش نخواهد آمد که در کنار امام نبودند اما امروز خود را انقلابی‌تر از یاران نزدیک امام معرفی می‌کنند. سید‌حسن خمینی محبوب قلبهاست و صبوری او سبب شده که همگان بر صلاحیت رفتاری او مهر تایید بزنند. حمایت ازآیت‌ا... سید‌حسن خمینی تنها یک حمایت سیاسی از بیت‌امام راحل نبوده و نیست بلکه شخصیت او سهم بالایی در این تحسین‌ها و حمایت ها دارد چنانکه علمای بزرگ و نامداری چون حضرات آیات وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، جوادی آملی، موسوی اردبیلی، مظاهری، راستی‌کاشانی، گرامی ، محقق داماد،محفوظی و امینی پس از هجمه‌های مختلف مخالفان مشی اعتدالی یادگار امام پیش از همه او را در زیر چتر حمایت و دلجویی خود گرفتند. ادبیات به کار رفته در برخی از این حمایت ها معانی زیادی دارد به عنوان مثال «عالم فاضل» لقبی بود که آیت‌ا... راستی کاشانی به سید حسن خمینی داد یا مرحوم آیت‌ا... محمدی گیلانی تعبیر «خلف صالح و امید آینده بیت خمینی کبیر» را درباره او به کار می‌برد. در عین حال آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی است که یادگار امام را «عالم جلیل القدر و دانشمند جامع» خطاب می‌کند. فارغ از اینکه بخشی از عبارات در تعریف شخصیت سیدحسن خمینی موضع سیاسی دارد اما نشان بالایی از حضور چهره مستقل از سابقه خانوادگی او دارد که باید به آن توجه شود.


 

آیت‌ا... جوادی آملی:

سیدحسن آقا را از هر‌حیث واجد شرایط می‌دانم

آیت‌ا... جوادی آملی: سیدحسن آقا از نظر فقهی در زمره علمای بزرگی است که جلسات درس فقه و اصول را بسیار خوب و پربار برگزار می‌کند و بنده ایشان را از هر حیث واجد شرایط می‌دانم.

 

 

 

آیت‌ا... محفوظی:

اینجانب عالم مجتهد سید‌حسن‌آقا را عالمی‌آگاه می‌دانم

آیت‌ا... محفوظی: اینجانب عالم مجتهد سید حسن آقای خمینی را عالمی آگاه به زمان و متقی می‌دانم و معتقدم با وجود اینکه میسور و مقدور بود که ایشان صاحب مدارج علمی دانشگاهی در مباحث فلسفه و الهیات و غیره باشند و با وجود تحقیق و تتبع در فلسفه و الهیات اصل مبنای درس و بحث خود را در فقه صاحب جواهری قرار دادند و بحمدا... پیشرفت چشمگیری در این علوم حاصل کردند.

 

 

آیت‌ا... صافی:

مواضع امام تاکنون
توسط شما حفظ شده‌است

آیت‌ا... صافی گلپایگانی: مواضع امام (ره) تاکنون توسط شما حفظ شده و از این پس هم باید توسط شما حفظ شود و در تمام مطالب، ان‌شاءا... این جهات محفوظ بماند. ان‌شاءا... این بیت آن‌گونه که امام (ره) می‌خواست باقی بماند و خودتان مستقل باشید تا مردم بدانند مطلب بالاتر از این حرفهاست.

 

 

آیت‌ا... سید علی محقق داماد:

سید حسن خمینی
به رتبه اجتهاد نائل آمده است

آیت‌ا... سید علی محقق داماد: با عنایت به هوش خانوادگى سرشار و تلاش علمى بسیار ونیز حضور مداوم در مجالس علمى و کوشش وافر در فهم عمق مسائل، به بالاترین مراتب علمى رسیده است و دیگر نیازى به شرکت در درس ندارد و خود به تدریس فقه و اصول بر شاگردانش مبادرت نموده و الحمدلله به بالاترین درجات و مراتب علمى دست یافته است به حدى که به رتبه اجتهاد و قدرت استنباط نائل آمده است.


آیت ا... فاضل لنکرانی:

بزرگان و مراجع نسبت به جنبه علمی‌حسن آقا اذعان دارند

غروی: چرا عده‌ای از ورود سید حسن خمینی هراس دارند؟

 

آرمان- علی زمانی: زمانی که یادگار امام(ره) در نهایت تصمیم به حضور در انتخابات مجلس خبرگان گرفت؛ کمتر کسی یافت می‌شود که در اعلمیت و اجتهاد آیت‌ا... حسن خمینی تردید داشته باشد که در همین موضوع بسیاری از علما او را بی‌نیاز از حضور در آزمون این انتخابات دانستند. رئیس مرکز فقهی ائمه‌اطهار(ع) با اشاره به حضور یادگار امام در انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: برای من جای تردید نیست که ایشان امروز یکی از صاحب نظران در مباحث فقهی و اصولی است و بزرگان هم بر این امر اقرار دارند و آقایانی که بیرون از حوزه علمیه قم هستند به حوزه بیایند و از بزرگان و مراجع در این مورد سوال کنند. آیت‌ا... شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی با بیان اینکه هرچه ما این مجلس را از افراد ارزنده که شرایط را دارا باشند، قوی‌تر کنیم موجب اعتماد بیشتر دنیا و مردم و استقرار نظام خواهد بود، تصریح کرد: اگر افرادی که در این مجلس حضور پیدا می‌کنند از لحاظ علمی ضعیف باشند از لحاظ سیاسی شائبه به آنها وارد باشد یک مجلس خبرگان قوی شکل نمی‌گیرد. وی اظهار داشت: در این دوره شاهد هستیم که برادر عزیز، فاضل و فرهیخته مان جناب آقای حاج حسن آقا خمینی ثبت نام کرده‌اند. من به سهم خودم از حضور ایشان بسیار خوشحال شدم و معتقدم که یکی از شخصیت‌هایی که حضورش در این نهاد مقدس موجب تحکیم انقلاب و استمرار آن خواهد شد ایشان است. وی با اشاره به جایگاه علمی یادگار امام افزود: من از نزدیک در قم فعالیت‌های علمی ایشان را در دو دهه اخیر شاهد بوده‌ام. در بحث‌های فقهی و اصولی، مقالاتی در باب «تضلیل» و «شبهه عباییه» را من دیده‌ام که بسیار خوب و قوی بوده‌اند. انصافا ایشان قبل از هر چیزی حیثیت و وجاهت علمی امام را حفظ کرده است و یکی از اموری است که ما به ایشان امید داشتیم. این مدرس حوزه علمیه قم با بیان اینکه شخصیت عظیم الشأن علمی امام خمینی تحت الشعاع قضایای سیاسی واقع شد، افزود: ما معتقدیم منزلت علمی امام هنوز در خود حوزه‌ها روشن نشده است. ما یکی از مبانی اصولی امام را در «استصحاب» در بحث «تعاقب حادثین» طی دو روز دنبال کردیم؛ بعد از درس یکی از فضلا از من پرسید چرا تاکنون مبانی امام اینگونه تحلیل نشده است؟ آیت‌ا... فاضل لنکرانی گفت: هرکس با تلاش‌های علمی ایشان طی دو دهه اخیر شامل تدریس، رساله‌ها و مقالات، آشنا باشد به خوبی بر برجستگی علمی، فقهی و اصولی ایشان واقف است. من گاهی اوقات در بحث‌های بین الاثنینی دیده‌ام که ایشان قوت بالایی در مباحث فقهی و اصولی دارد. فرزند مرحوم آیت‌ا... العظمی فاضل لنکرانی با اشاره به ویژگی‌های سیاسی یادگار امام گفت: با توجه به آشنایی نزدیک، من ایشان را یکی از آشناترین افراد به مبانی سیاسی امام می‌دانم. ایشان این مبانی را به خوبی هضم کرده و عمیقا فهمیده است. امروز در جامعه ما شاید خیلی‌ها از ولایت فقیه دم می‌زنند و حتی شاید خود را در مسائل سیاسی منسوب به امام کنند ولی فاصله‌های فراوانی از آن مبانی دارند. اما ایشان از کسانی است که مبانی سیاسی امام را خیلی خوب فهمیده است و ولایت فقیه را همان‌طور که امام معتقد بودند پذیرفته است و به دنبال آن است. وی یادآور شد: در مقام عمل بعد از ارتحال حاج احمد آقا این را نشان داده است و خود ایشان عملا در صحبت‌ها و سخنرانی‌ها نسبت به مساله ولایت فقیه ملتزم بوده است. ما نباید گاهی اوقات توهمات و مسائلی را که برخی از روی حب و بغض‌های شخصی ایجاد می‌کنند بپذیریم. آیت‌ا... فاضل لنکرانی تصریح کرد: برخی مخالفت‌ها که با ایشان می‌شود بر اساس مخالفت‌هایی بوده که با امام داشته‌اند. وی با اشاره به بعد اخلاقی یادگار امام گفت: ایشان ویژگی‌های خاصی ایشان دارد؛ حلم و تواضع از جمله این خصلت‌هاست. ما در ارتباط با ایشان هیچگاه احساس نکرده‌ایم که تعینات کاذبی برای خودش ایجاد کند. وجود ایشان همانطور که در فرمایشات آیت‌ا... امینی بود وزانتی به آن مجلس خواهد بود. البته با رویه‌ای که از ایشان سراغ دارم نیازی به حضور در آن مجلس ندارد. خصوصا آنکه ایشان به اعتبار امام و به اعتبار خودش از اینکه در جامعه مطرح شوند غنی هستند و به اندازه کافی مشهور هستند. وی با بیان اینکه ایشان هم جایگاه حوزوی بالا و هم اعتبار مردمی بالا دارد، گفت: ما باید این امر را بپذیریم و خدا را شاکر باشیم و خوشحال باشیم که ایشان می‌خواهد وظیفه‌ای را برای انقلاب انجام دهد. وی گفت: جامعه و مردم ما امروز ولایت فقیه را با همه وجود پذیرفته است. خصوصا در ناامنی‌های چند سال اخیر در جهان مردم فرمایش امام را دیدند که با ولایت فقیه کشور حفظ می‌شود و واقعیت این است که در چند سال اخیر با تدابیر حکیمانه رهبر انقلاب کشور حفظ شده است. آیت‌ا... فاضل لنکرانی در پایان تاکید کرد: مجلس خبرگان مانند سایر نهادها محل تنافس جناح‌های سیاسی نیست و افرادی که در مجلس خبرگان هستند غالبا در یک جناح نمی‌گنجند و برای همه آنها باید اینگونه باشد. وی در پایان گفت: این شایعات را باید کنار گذاشت، البته همیشه مراقبت باید کرد.

چرا عده‌ای از ورود سید حسن خمینی هراس دارند؟

همچنین چندی پیش یک عضو ارشد جامعه مدرسین درباره ورود سید حسن خمینی به مجلس خبرگان گفت: سیدحسن آقا یک روحانی فاضل، درس خوانده و با کمال است. طبیعتا ورود ایشان یک عده‌ای خوشحال می‌شوند این جور نیست که خوشحال نشوند و چه بسا ممکن است خود این زمینه بشود برای اینکه یک مقدار خود انتخابات شور بیشتری پیدا کند. حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد غروی افزود: مهم‌تر اینکه از بیت امام (ره) و نوه امام (ره) است. بسیاری از افرادی که به این مسائل توجه دارند طبیعتا احترام خاصی برای بیت امام (ره) و شخص ایشان قائل هستند. طبیعتا ایشان هم مثل دیگران می‌توانند در این صحنه ورود پیدا کنند. طبیعتا با ورود ایشان، یک عده‌ خوشحال شدند، یک عده هم شاید خوشحال نشدند. وی در پاسخ به این سوال که «چرا عده‌ای از ورود سید حسن خمینی هراس دارند؟»، اینگونه پاسخ داد: از این نگرانی‌ها زیاد داشتیم. ما دلواپسی‌های مختلفی در زمینه‌های مختلف داشتیم الان هم باید از خودشان این سوال را پرسید.

  • farzad alali

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی