۱۳۹۵ یکشنبه ۱۵ فروردین شماره 3004 ارمان
تیتر محم روزنامه ارمان
ادامه خبرها در ادا
نگاه خیره سیاست به دو کرسی ریاست
تحولات بیسابقه در رابطه ایران و آمریکا
رقابت برای ۶۹ کرسی در ۵۶ حوزه!

آیت ا... هاشمی و لاریجانی بیشترین شانس را دارند
نگاه خیره سیاست به دو کرسی ریاست
آرمان - مطهره شفیعی: انتخابات اسفند ماه را شاید بتوان از جمله اتفاقات شیرینی در سیاست دانست که در آخرین روزهای آن سال رقم خورد؛ انتخاباتی که ملت در برگههای رای خود، «نه» بزرگی به تندروی گفتند و درها را برای اعتدال و میانه روی گشودند. روزی که تندروها حیران از لبخندی شدند که پس از اعلام نتایج بر لب ملت نشست و سکوتی را برای خود تجویز کردند که این سکوت معنای برابری با آن سکوت ۸ ساله بزرگان و میانه روها درطی سالهای ۸۴ تا ۹۲ نداشت چون در آن برهه سکوت برای منافع ملی و بر هم نخوردن آرامش ملت بود اما سکوت این روزهای تندروها برای آن است که دیگر چارهای ندارند و باید شکست و نه بزرگ ملت را بپذیرند اما این روزها در محافل سیاسی دو موضوع مورد بحث قرار دارد که آن هم ریاست مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری است. در این بخش اگرچه اصولگرایان میدانند که نباید سهمی در تصمیمگیری جز برای همفکری دلسوزانه برای خود قائل باشند اما تندروها که کماکان حیات خود را در بلوا میدانند از فرصتی برای ایجاد تنش در مسیر انتخاب روسای دو مجلس چشم پوشی نمیکنند و راهکار آنها هم در این مرحله ایجاد تفرقه است. به هر حال به گفته آیتا... حائری شیرازی مجلس خبرگان سیاسی است و نمیتوان از چالشهای سیاسی در آن فرار کرد.
هاشمی شانس نخست ریاست
در ابتدا باید ریاست مجلس خبرگان را مورد بررسی قرار داد؛ در این انتخابات لیستی در تهران حائز بیشترین رای شد که مورد حمایت هاشمی بود و در کمال تعجب شخصیتهایی مانند آیات مصباحیزدی و یزدی از حضور در دور پنجم مجلس خبرگان باز ماندند. در چنین شرایطی نگاه بسیاری برای انتخاب ریاست مجلس خبرگان به سمت هاشمی رفت چرا که او از ۱۳ شهریور سال ۱۳۸۶ تا ۱۷ اسفند ۱۳۸۹ بر این کرسی حضور داشت و در دور چهارم هاشمی که در عرصه سیاستورزی بسیار کار کشته است تشخیص داد تا برای ادامه ریاست اصراری نداشته باشد و آن صندلی به آیتا... محمد یزدی رسید. در سال ۸۹ که انتخابات ریاست مجلس خبرگان برگزار شد پیروزی یزدی دور از انتظار نبود. هاشمی مدتها پس از آن انتخابات به طلوع صبح گفت: «همان روزها دو، سه نفر از خبرگان پیش من آمدند و گفتند که ما بررسی کردیم، ۴۸ نفر به شما رأی مشخص میدهند و افرادی هم هستند که نمیخواهند بگویند و شاید هم بیشتر باشد و اصرار داشتند. گفتم: من رئیس بودم و خودم کنار رفتم و چرا اصرار میکنید؟ گفتند: این شرایط یک شرایط خاص است. توضیحاتی دادند که مرا قانع کردند تا نامزد شوم و شدم. تمایل نفسانیام نبود، چون به مشورت اهمیت میدهم و صاحب نظرانی از مجمع جمع شدند و گفتند که نامزد شوم. » اما در نهایت هاشمی ۲۴ رای کسب کرد و از آنجا که او خاک خورده سیاست است و خود از قبل به نتیجه واقف بود، مصلحت سکوت را بر هر موضع دیگری ارجح دانست. اما اینبار اوضاع متفاوت است چرا که نتیجه انتخابات اسفند ۹۴ گام دوم حماسهای بود که در ۲۴ خرداد ۹۲ آغاز شد و اینبار هم رای اکثریت به کاندیداهای مورد تایید هاشمی بود و دیگر شرایط مانند سال ۸۹ نیست که مخالفان هاشمی قدرت مانور زیادی داشتند. اما چرا هاشمی باز هم برای ریاست مناسب است؟ یاسر فرزند آیتا... هاشمی به این سوال پاسخ خوبی داده است: « آقای هاشمی همواره به دنبال حضور افراد متعهد و امتحان پس داده در رأس مجلس خبرگان بودند. به همین دلیل هم از ریاست آیتا... مشکینی و آیتا... مهدوی کنی حمایت کردند و به این دو بزرگوار در اداره مجلس خبرگان کمک میکردند. در شرایط کنونی نیز اگر ایشان تشخیص بدهند شخص دیگری توانایی اداره مجلس خبرگان را دارد این احتمال که خودشان کاندیدای ریاست نشوند بسیار زیاد است. با این وجود اگر احساس تکلیف کنند و احساس کنند در صورت عدم حضور ایشان ریاست مجلس خبرگان به دست افرادی خواهد افتاد که از صلاحیت کافی در این زمینه برخوردار نیستند قطعا کاندیدا یریاست مجلس خبرگان خواهند شد.» و صادق زیباکلام است که میگوید: « هاشمی قطعا اعلام نامزدی خواهد کرد و من شانس ایشان را برای ریاست زیاد میبینم چون نه تنها ۱۵ نفری که از تهران وارد مجلس شدند به ایشان رای میدهند بلکه نمایندگان خبرگان در استانها هم ممکن است به ایشان رای دهند؛ ضمن اینکه اصولگرایان نامزد شاخصی ندارند.»
رقبای هاشمی چه کسانی هستند؟
در حالی که اکثریت شانس ریاست هاشمی در مجلس خبرگان را قوی میدانند اما از سوی دیگر اقلیتی که نمیخواهند شاهد این ریاست باشند با ذکر اسامی دیگر درصدد هستند تا از ابهت برتری هاشمی بکاهند مثلا حجتالاسلام ابراهیمی که مواضع او درباره هاشمی روشن است، میگوید: «تصورم میکنم رقابت بین آیات موحدی کرمانی و هاشمی شاهرودی خواهد بود. هاشمی با توجه به ترکیب مجلس خبرگان پنجم نمیتواند امید داشته باشد که باز هم به کرسی ریاست مجلس خبرگان تکیه بزند. با توجه به زاویهای که ایشان با جامعه روحانیت گرفته، بعید است نمایندگان خبرگان رای به ریاست ایشان بدهند.» درباره هاشمی شاهرودی باید به روابط او با هاشمیرفسنجانی اشاره داشت که امکان دارد این دوستی سبب انصراف هاشمی شاهرودی از کاندیداتوری برای ریاست شود. دوستی هاشمی شاهرودی با هاشمیرفسنجانی مسبوق به سابقه است چنانکه در همین مجلس خبرگان بارها به عنوان نیروی همسو با هاشمیرفسنجانی عمل کرد. از سوی دیگر زیباکلام درباره احتمال نامزدی هاشمی شاهرودی گفت: «بعید است هاشمی شاهرودی به این سادگی نامزدی ریاست خبرگان را قبول کند مگر اینکه به ایشان تکلیف شود. لذا اگر ایشان را استثنا کنیم شانس بعدی اصولگرایان جنتی است که برخی حاضر نیستند به ایشان رای دهند و لذا شانس هاشمی زیاد است چون اصولگرایان کسی را ندارند.» در آن سو، اصولگرایان به آیتا... موحدی کرمانی به عنوان جدیترین گزینه توجه دارند؛ گزینهای که البته با توجه به حضور در لیست هاشمی در انتخابات خبرگان رهبری، میتواند گزینه قابل پذیرش برای رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز باشد. با این اوصاف شاید بتوان آیتا... موحدی کرمانی را گزینه بالقوه ریاست دانست اما باز هم با توجه به وزن بالای حامیان هاشمی در مجلس خبرگان کاندیدا شدن موحدی کرمانی ریسک بزرگی برای اوست که مشخص نیست آیا آن را خواهد پذیرفت یا خیر.
لاریجانی یا عارف؟
کمی آن طرفتر از مجلس خبرگان یک کرسی هم در مجلس شورای اسلامی خالی است که آن هم کرسی ریاست است. اکنون تکلیف این کرسی تا حدودی مشخص شده است و به نظر میرسد از میان عارف از طیف اصلاحطلبان و لاریجانی از اردوگاه میانهروها یکی بر کرسی ریاست خواهند نشست. البته باید این موضوع را مدنظر داشت که طیف گستردهای از اصلاحطلبان تمایل به بقای لاریجانی بر کرسی ریاست مجلس دارند و بر این اعتقاد هستند قدرت رایزنی و تاثیرگذاری او به مراتب بیشتر از عارف است. لاریجانی با مراجع و بزرگان قم ارتباط نزدیکی دارد و از آنجا که سالها بر کرسی سیاست حضور داشته است تعامل با گرایشات مختلف را به خوبی آموخته و اجرا میکند. عارف بیش از لاریجانی در فضای دانشگاهی و علمی دارای تجربه است و قدرت رایزنی که لاریجانی از آن برخوردار است را دارا نیست که دلیلش هم شخصیت ذاتی اوست. حسین مرعشی، عضو شورای مرکزی کارگزاران گفته است: « ما دو خیر داریم. یک خیر این است که مجلسی میخواهیم که حامی دولت و اصلاحطلب باشد که آقای عارف از این جهت بهترین گزینه برای ریاست است. از طرف دیگر نمیخواهیم آقای لاریجانی که گام بزرگی را در جهت اصلاح جناح اصولگرا و جدا کردن اصولگرایان اصیل از جبهه پایداری برداشت نادیده گرفته یا به آن بیتوجه باشیم. این موضوع یک موضوع بینالخیرین است. نمیخواهیم آقای لاریجانی را نادیده گرفته یا به او بیتوجه باشیم. آقای لاریجانی و آقای عارف باید با هم صحبت کنند. آقایان لاریجانی و عارف، میتوانند برنده بحث ریاست باشند؛ همچنین هردو میتوانند بازنده این بحث باشند.» اکنون آن طور که به نظر میرسد لاریجانی بر کرسی ریاست خواهد ماند و احتمال دارد عارف به نایبرئیسی رضایت دهد.
تحولات بیسابقه در رابطه ایران و آمریکا
آرمان: روابط ایران و آمریکا پیچیدگیهای فراوانی دارد و پس از برجام تصور برخی بر این بود که روابط کمرنگ به یکباره به روابطی عمیق تبدیل خواهد شد اما تدبیر ایران فراتر از این موضوع بود و زمانی که روحانی بر کرسی ریاستجمهوری نشست اینچنین گفت: «رابطه ایران با آمریکا مساله پیچیده و دشواری است؛ ساده نیست. زخم کهنهای وجود دارد که باید درمان شود. دنبال افزایش تنش نخواهیم بود. عقل سلیم هم حکم میکند دولت و کشور به فکر آینده باشند و ترمیم گذشته. هرگونه سخن گفتن با آمریکا باید بر مبنای منافع و احترام متقابل و از موضع برابر باشد اما آمریکا باید تصریح کند که در امور داخلی ایران هرگز مداخله نخواهد کرد، ثانیاً تمام حقوق حقه ایران مانند هستهای را به رسمیت بشناسد و سیاستهای یکجانبهگرایی و زورمدارانه نسبت به ایران را کنار بگذارد در این شرایط زمینه متفاوت میشود » در موضوع مذاکرات هستهای روابط دو کشور با یکدیگر بیشتر شد چنانکه روحانی در بهمن سال گذشته درباره این سوال که گفته شد آیا به نظر نمیرسد که آمریکاییها درباره ایران تغییر سیاست دادهاند، گفت: «در توافق هستهای مسائلی که قبلا بین ایران و آمریکا بسیار پیچیده بود، تسهیل شد. توافق هستهای یکی از نمونههای بارز این مساله است. آمریکا در توافق هستهای حضور و نقشی فعال داشت. همین که ما توانستیم با کشورهای گروه ۱+۵ که آمریکا یکی از آن کشورها بود، درباره این مساله بسیار پیچیده به توافق برسیم، این یک نقطه پیشرفت تلقی میشود. ایران امروز در مذاکرات سوریه دور میزی نشسته است که آمریکا حضور دارد، در حالی که چند سال پیش چنین اتفاقی شدنی نبود. مسلما شرایط نسبت به گذشته تغییر کرده است. آمریکاییها احساس میکنند ایران کشوری است در منطقه که عزم و توان لازم را برای مبارزه با تروریسم دارد و این مساله بسیار مهمی است. نفوذ ایران در منطقه و اقدامات ایرانیها با منافع آمریکا همسو است. ایران دارای یک دموکراسی است. در طول این ۳۷ سال (پس از انقلاب) زمان برگزاری انتخابات در ایران هرگز به تعویق نیفتاده است. ما بطور دایم انتخابات برگزار میکنیم. این در حالی است که برخی کشورهای همسایه ایران حتی نمیدانند که انتخابات یعنی چه. آنها هرگز در عمرشان صندوقهای رأی را ندیدهاند و این شرایط با ایران قابل مقایسه نیست. »
تحلیل موسویان از شرایط جدید
در همین راستا، سید حسین موسویان در نشست شورای روابط جهانی شهر کلیولند ایالت اوهایو آمریکا گفت: «آمریکا باید چهار محور را در رفتار با ایران رعایت کند: ۱- استفاده از دیپلماسی و نه تحریم، ۲- گفتوگو با زبان احترام و نه تهدید و تحقیر، ۳-تضمین عدممداخله و نفوذ در ایران و ۴- بهرهمندی از منافع مشترک. » دیپلمات اسبق کشورمان که در حال حاضر به عنوان پژوهشگر در دانشگاه پرینستون آمریکا مشغول به فعالیت است با اشاره به موارد استمرار خصومتهای آمریکا بعد از برجام همچون کارشکنی کنگره در ارائه تحریمهای جدید، ۱۰ دلیل بیاعتمادی ایران به آمریکا را برای حضار برشمرد. وی به مواردی از خیانتهای آمریکاییها در حق ملت ایران همچون ساماندهی کودتای ۱۹۵۳ علیه مصدق، حمایت از دیکتاتوری شاه، اعمال سیاست تغییر رژیم در ایران، حمایت از تجاوز صدام، حمایت از بهکارگیری سلاح شیمیایی علیه ایران، جنگ سیاسی، اقتصادی و اطلاعاتی در دو دهه گذشته، ساقط کردن هواپیمای مسافری و کشتن ۲۹۰ ایرانی، حمایت بیچونوچرا از جنایات اسرائیل علیه فلسطینیها، رفتار دوگانه در موضوع هستهای با تحریم ایران و برقراری روابط استراتژیک با اسرائیل و پاکستان و هند که هم معاهده انپیتی را نپذیرفته و هم بمب هستهای ساختهاند و حمایت از رژیمهای فاسد و دیکتاتور در منطقه اشاره کرد و گفت: «آمریکاییها باید بفهمند که دلایل بیاعتمادی ایران به آمریکا گسترده، مشروع و واقعی است. » معاون پیشین سیاست خارجی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با اشاره به چهار تحول بیسابقه در روابط تهران و واشنگتن بعد از برجام گفت: «مذاکرات مستقیم دیپلماتهای عالیرتبه ایران و آمریکا نخستین تحول و عامل مهم حصول توافق هستهای بود. مذاکرات سیستمهای امنیتی آمریکا و ایران درباره تبادل زندانیان دومین واقعه بیسابقه، آزادی سریع ملوانان آمریکایی و توافق بر آزادسازی ۷/۱ میلیارد دلار دارایی ایران را سومین و چهارمین تحول بیسابقه در روابط دو کشور بعد از انقلاب تلقی میشوند. » وی همچنین با اشاره به تلاشهای جناحهای تندرو آمریکا، لابی صهیونیست و وهابیها گفت: «این جماعت باید بدانند که پس از برجام، آمریکا قادر به بازگرداندن اجماع جهانی علیه ایران نخواهد بود و آمریکا هم نمیتواند مانع تعامل جهانی با ایران شود. »
پس از برجام نباید دچار توهم شد
موسویان با اشاره به موفقیت ایران و قدرتهای جهانی در حل بحران هستهای ایران از طریق دیپلماسی گفت: «البته ما نباید دچار توهم شویم. ایران و آمریکا بعد از برجام هم اختلافات زیادی همچون مساله اسرائیل، سوریه، تروریسم و یمن دارند و اینها هم بهسادگی برطرف نمیشود اما برجام راهبرد دیپلماسی را برای حلوفصل سایر اختلافات دو کشور روی میز گذاشته است. »
همراهی سپاه در بازرسیهای پیامدی
وی افزود: «سختترین بخش تعهدات ایران در اجرای برجام، درباره بازرسیهای مربوط به پیامدی بود که نیازمند بازرسی از تاسیسات نظامی پارچین بود. سپاه پاسداران ایران در این زمینه همراهی کرد. »موسویان خاطرنشان کرد: «اخیراً، ملوانان آمریکا وارد آبهای ایران شدند که این نقض آشکار مقررات بینالملل بود. آقای کری با آقای ظریف تماس گرفت و کمک خواست. مساله ظرف ۱۵ ساعت حل شد. آزادی ملوانان آمریکایی هم بدون همکاری سپاه مقدور نبود. همچنین در دوران ریاستجمهوری آقای هاشمی هم آمریکا از ایران تقاضای کمک برای نجات گروگانهای آمریکایی و غربی در لبنان کرد و قول داد در مقابل حسن نیت ایران، حسن نیت نشان دهد. آقای هاشمی، معاون وزیر امور خارجه و مرا مسئول پیگیری این امر کرد. همه گروگانهای غربی و آمریکایی آزاد شدند و این کار بدون همکاری سپاه ممکن نبود؛ اما این آمریکا بود که بهجای حسن نیت متقابل، فشارها را افزایش داد. » موسویان تصریح کرد: «حتی در زمان ریاستجمهوری آقای خاتمی، ایران و آمریکا در مبارزه با تروریسم طالبانی و القاعده همکاری داشتند و این هم بدون سپاه ممکن نبود؛ اما متاسفانه بازهم این آمریکا بود که بعد از فتح کابل، ایران را محور شرارت خواند. » سوالکننده دیگری از موسویان پرسید آیا شما واقعا معتقدید که ایران حامی تروریسم نیست؟ موسویان گفت: «بگذارید باهم صادقانه و صریح حرف بزنیم. اختلافات ما درباره تروریسم در دو بخش است. بخش اول که معضل اصلی امروز امنیت منطقهای و جهانی است، مربوط به تروریسم داعش و القاعده و جبهه النصره و امثالهم است و ایران و آمریکا در این مورد با این بخش از تروریسم اختلافی ندارند. » وی ادامه داد: «اصل اختلاف ایران و آمریکا درباره تروریسم به گروههای جهادی بهویژه حزبا... برمیگردد. حزبا... لبنان برای مقابله با تجاوز اسرائیل و حفظ تمامیت ارضی لبنان به وجود آمد، به همین خاطر هم لبنانیها وجود حزبا... را برای مقابله با تجاوزهای رژیم صهیونیستی لازم میدانند و حمایت میکنند. حضور حزبا... در سوریه هم برای دفع تجاوزات گروههای تروریستی به لبنان و با دعوت دولت سوریه صورت گرفته است، دولتی که ازنظر شورای امنیت سازمان ملل تنها دولت قانونی سوریه است.»
رقابت برای ۶۹ کرسی در ۵۶ حوزه!
آرمان: مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس در تاریخ ۱۰ اردیبهشت در ۵۶ حوزه برگزار خواهد شد تا تکلیف ۶۹ کرسی باقیمانده تعیین شود. در این مرحله کسانی میتوانند در یک حوزه رای دهند که در مرحله نخست در همان حوزه انتخابیه رای داده باشند. همچنین کسانی که در مرحله اول رای نداده باشند میتوانند در انتخابات شرکت کنند. برای مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی تعرفه جدید چاپ میشود و تعرفههای مرحله اول به هیچ عنوان برای مرحله دوم قابل استفاده نیست. احکام مرحله دوم از جمله مربوط به تبلیغات همانند مرحله اول خواهد بود یعنی نامزدها یک هفته فرصت تبلیغات خواهند داشت و ۲۴ ساعت قبل از رایگیری این فرصت به پایان میرسد. تاکنون از ۲۰۷ حوزه انتخابیه مجلس، صحت برگزاری انتخابات در ۲۰۲ حوزه در شورای نگهبان تایید شده است. شورای نگهبان اعلام کرده است که در چهار حوزه بازرسی انجام داده است. وزارت کشور نیز به شکایات رسیدگی کرده و آرای برخی شعب نیز بازشماری شده که تغییر در نتایج انتخابات حاصل نشده است. یکی از حاشیههای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی عدم تایید آرای منتخب سوم اصفهان بود. براساس ابلاغیه شورای نگهبان که در اختیار استانداری اصفهان قرار گرفت، صحت آرای منتخبان اول، دوم، چهارم و پنجم این شهر تایید و آرای نفر سوم باطل شد و به این ترتیب طبق گفته زرگرپور استاندار اصفهان، انتخابات میان دورهای برای انتخاب پنجمین نفر برگزار میشود. از سویی طبق آرا نفر ششم اصفهان ۲/۲۶ درصد آرا را به خود اختصاص داده و این از یک چهارم آرا بیشتر است بنابراین تعیین تکلیف نفر پنجم به نظر نهایی شورای نگهبان بستگی دارد. البته محمدحسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور در همین رابطه گفته است که از منظر حقوقی نظرمان با شورای نگهبان متفاوت است و ما نظر خود را به آنها اعلام کردهایم. میزان مشارکت در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان در تهران ۵۰ درصد و در کل کشور ۶۲ درصد بود. صحت انتخابات مجلس خبرگان در همه حوزهها به تایید شورای نگهبان رسید و تکلیف این انتخابات در یک مرحله مشخص شد. دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ۷ خرداد ماه آغاز میشود.
انتظار برای تایید انتخابات ۵ حوزه
همچنین دبیر ستاد انتخابات کشور دیروز گفت: ۵ حوزه انتخابیه ماکو، کهنوج، بویراحمد، دهلران و پاکدشت در انتظار تایید انتخابات توسط شورای نگهبان هستند. علی پورعلیمطلق با بیان اینکه تا پایان اسفند ماه سال ۹۴ شورای نگهبان برگزاری انتخابات در ۲۰۲ حوزه انتخابیه را مورد تایید قرار داد، اظهار داشت: تایید انتخابات در ۵ حوزه انتخابیه دیگر از جمله ماکو، کهنوج، بویراحمد، دهلران و پاکدشت باقی مانده که شورای نگهبان در حال بررسی این حوزهها است. وی با بیان اینکه وقت کافی برای بررسی این حوزههای انتخابیه وجود دارد و شورای نگهبان اعلام کرده است بعد از تعطیلات عید نتیجه نهایی این حوزهها را اعلام خواهد کرد، افزود: تعدادی بازرس به این حوزههای انتخابیه از سوی شورای نگهبان اعزام شدند. همچنین آرا در برخی از شعب بازشماری شده است. دبیر ستاد انتخابات کشور در پاسخ به این سوال که با توجه به بازشماری برخی صندوقها آیا در نتیجه نهایی منتخبان تغییری ایجاد شده است یا خیر، گفت: تا الان و با توجه به بازشماریهایی که صورت گرفته تغییری در نتایج حاصل نشده است. البته بازشماریهای برخی از شعبهای دیگر نیز قرار است بعد از تعطیلات عید انجام شود. پورعلیمطلق درباره برخی حواشی پیش آمده نسبت به نتیجه نهایی منتخب نفر سوم حوزه انتخابیه اصفهان اظهار داشت: شورای نگهبان در نامهای که به وزارت کشور ارسال کرده اعلام داشته که انتخابات برای نفرات اول، دوم، چهارم، پنجم تایید و انتخابات نفر سوم به مرحله دوم کشیده شده است. وی ادامه داد: در این رابطه یک تفاوتی در تفسیر آن وجود دارد و شاید اینگونه اتفاقات و مسائل در گذشته کمتر و بیسابقه بوده لذا به خاطر تعطیلاتی که داشتیم نتوانستیم ارتباطات لازم را برقرار کنیم و در حال پیگیری این موضوع هستیم. دبیر ستاد انتخابات کشور در پاسخ به این سوال که اکنون درباره انتخابات حوزه انتخابیه اصفهان چه جواب قطعی را میتوانیم به مردم اعلام کنیم، تاکید کرد: وزارت کشور الان باید این مساله را از شورای نگهبان سوال کند، وزارت کشور در حال پیگیری است تا به این بحثها پاسخ دهد البته آن خانم هم میتواند خودش طبق قانون پیگیری کند. پورعلیمطلق در پاسخ به این سوال که آیا موضوع ردصلاحیت وی مطرح است یا خیر؟ زیرا این گمانهزنی نیز بسیار مطرح شده، گفت: الان همین تفسیر را مطرح میکنند. هر کسی متناسب با ذهن خودش گمانهزنیهایی میکند.
- ۹۵/۰۱/۱۵