چرا انقلاب

پشت پرده

چرا انقلاب

پشت پرده

خدا
آرامش را
در با خودش بودن
قرار داد
و بعد چمدان هایش را
جمع کرد و رفت

طبقه بندی موضوعی

سه تیتر محم روزنامه ارمان

چهارشنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۱۵ ب.ظ

سه تیتر محم روزنامه  ارمان

ادامه خبرها در ادا


ننواز شریف میانجی ایران و عربستان 


گزارش اصلاح‌طلبان به رهبر انقلاب 



خیز‌احمدی‌نژادی‌ها برای مجلس! 







خست‌وزیر پاکستان به تهران آمد 
 
نواز شریف میانجی ایران و عربستان 
 

 

آرمان- ابوالفضل شریفی: نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان ظهر دیروز در صدر هیاتی سیاسی - نظامی وارد تهران شد و در فروگاه مهرآباد مورد استقبال حسین دهقان، وزیر دفاع قرار گرفت. چند ساعت پس از ورود نواز شریف به تهران بود که خبر رسید معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر خارجه کشورمان بامداد چهارشنبه برای شرکت در اجلاس فوق‌العاده وزیران خارجه سازمان همکاری‌ اسلامی که در جده برگزار خواهد شد، راهی عربستان می‌شود. پس از تعرض عده‌ای به کنسولگری و سفارت عربستان در مشهد و تهران با وجود اینکه این اقدام خودسرانه با محکومیت همه مسئولان کشور روبرو شد ولی عربستان سعودی در راستای سیاست تنش‌آفرینی خود در منطقه درخواست برگزاری اجلاس فوق‌العاده وزیران خارجه سازمان همکاری‌ اسلامی را مطرح کرد که قرار است این اجلاس روز پنجشنبه در جده برگزار شود. با وجود اینکه این اجلاس قرار است در سطح وزیران خارجه برگزار شود تعداد کمی از وزیران کشورهای اسلامی در آن شرکت خواهند کرد و بیشتر معاونان وزیران عازم این اجلاس هستند و از ایران نیز سیدعباس عراقچی به عنوان نماینده ایران در این اجلاس شرکت خواهد کرد.

میانجیگری برای ایران و عربستان

گفته شده نواز شریف برای میانجیگری بین ایران و عربستان آمده است و عراقچی می‌رود تا در اجلاس فوق‌العاده وزیران خارجه سازمان همکاری‌ اسلامی شرکت کند؛ به عبارتی دو کشور ایران و عربستان در 24 ساعت یک موضوع مشترک دارند. نواز شریف در جریان سفر یکروزه خود به تهران با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان و تعداد دیگری از مقامات عالیرتبه ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرد. شریف پیش از سفر به تهران، روز دوشنبه به ریاض سفر کرده و با تعدادی از مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده بود. گفته می‌شود یکی از اهداف مهم سفر این دیپلمات پاکستانی به تهران و ریاض، میانجیگری بین ایران و عربستان سعودی است. برخلاف سفرهای قبلی نواز شریف به عربستان که با استقبال گرم و شاهانه همراه بود و حتی در یکی از سفرهای چند ماه پیش نواز شریف به عربستان که ملک سلمان شخصا برای استقبال از وی در فروگاه حضور یافته بود، در این سفر فقط فرماندار شهر ریاض برای استقبال از بلندپایه‌ترین هیات سیاسی-نظامی پاکستان به فرودگاه رفت. خبرنگار روزنامه اردوزبان «جنگ» به عنوان یکی از معتبرترین رسانه‌های پاکستان که در سفر جاری هیات عالیرتبه این کشور به عربستان و ایران، همراه این هیات است، گزارش داد: ملک سلمان در دیدار نوازشریف و ژنرال «راحیل شریف» فرمانده ارتش پاکستان از ابتکار و نقش اسلام‌آباد برای کمک به رفع تنش‌ها تمجید کرده و گفته است: خواستار رفع مسالمت‌آمیز تنش‌های فعلی با ایران هستیم. روابط ایران و عربستان بعد از روی کار آمدن ملک سلمان در عربستان رو به تیرگی و وخامت بیشتر نهاد و امسال اتفاقاتی نظیر فاجعه منا و اعدام شیخ نمر، تعرض به سفارت و کنسولگری عربستان در ایران نیز به موارد اختلافی دیگر دو کشور مثل اوضاع بحرین، سوریه، یمن و... اضافه شد. گزارش‌ها پس از سفر شریف به عربستان نشان می‌دهد با اینکه پادشاه عربستان اطمینان داد از هیچ کوششی برای حل اختلاف با ایران دریغ نمی‌کند اما موضع خود را در قبال این تنش به‌طور واضح اعلام نکرد و اظهار اطمینانی بابت همکاری در جهت رفع تنش اخیر نداد. از سوی دیگر نمی‌توان منکر ارتباط خوب نوازشریف با عربستان شد چنانکه در ابتدای سال جاری نخست وزیر پاکستان در آستانه سفر یک هیات بلند پایه سیاسی و نظامی این کشور به عربستان گفت: اگر امنیت عربستان به خطر بیفتد پاکستان واکنش نشان خواهد داد. حالا قرار است پاکستان بار دیگر در کنار عربستان باشد و پاسخ روزهایی را بدهد که پناهگاه امنی برای نواز شریف بود.

ایران نقش مهمی در اتحاد دارد

دیروز معاون اول رئیس‌جمهوری در دیدار با نخست‌وزیر پاکستان گفت: مهم‌ترین اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط با همسایگان و کشورهای مسلمان است. اسحاق جهانگیری افزود: در دوران تحریم فشارهای سنگینی به ملت ایران وارد شد که ملت ما با صبوری بر همه مشکلات پیروز شد و خوشبختانه امروز این تحریم‌ها از پیش روی ما برداشته شده است. وی با تاکید بر ضرورت مقابله با گروه‌های تکفیری و افراطی در منطقه خاطرنشان کرد: فعالیت گروه‌های تروریستی یکی از دغدغه‌های جدی برای دو کشور است که باید با همکاری یکدیگر با اقدامات تروریستی آنها مقابله کنیم. نخست وزیر پاکستان نیز در ادامه با تبریک برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران گفت: هدایت‌های داهیانه رهبری ایران در پیشبرد مذاکرات هسته‌ای تحسین برانگیز است و نقش وزیر خارجه ایران نیز نقشی هوشمندانه بود و امروز همه دنیا به برتری و قدرت ایران در این مذاکرات اذعان می‌کنند. نواز شریف، ایران را خانه دوم خود توصیف کرد و افزود: ایران کشور دوست و برادر برای پاکستان محسوب می‌شود و سفر به این کشور برای من مایه افتخار است. وی تاکید کرد: امروز اتحاد و همبستگی میان کشورهای اسلامی بیش از هر زمان دیگری لازم است و در این میان ایران نقش مهمی در حل مشکلات جهان اسلام دارد.

شمخانی به موضوع اشرار پرداخت

دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان به حضور اشرار و گروه‌های مسلح در مرزهای میان دو کشور اشاره کرد و گفت: این ناامنی‌ها کاملا هدایت شده و مبتنی بر برنامه‌های سرویس‌های اطلاعاتی برخی کشورها است. علی شمخانی افزود: این ناامنی‌های هدایت شده برای ممانعت از توسعه اقتصادی و روابط تجاری - فرهنگی میان دو کشور انجام می‌گیرد. وی تصریح کرد: این تفکر داعش‌سازخطری برای تمام مسلمانان اعم از شیعیان و اهل سنت است و با تاکید بر بی‌حاصل بودن ائتلاف‌هایی که اهداف آن علیه کشورها و ملت‌های مسلمان است آن را بی‌حاصل و غیرقابل دوام عنوان کرد. شمخانی افزود: ایجاد الگوی همگرایی منطقه‌ای با مشارکت و تفاهم همه کشورها تنها راهبرد تاثیرگذار در ایجاد امنیت وثبات پایدار است. راحیل شریف رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان نیز در این دیدار با عمیق و گسترده خواندن روابط ایران و پاکستان خاطرنشان کرد: با تهدیدات تروریستی و امنیتی در منطقه و به ویژه مرزهای مشترک دو کشور با تمام قدرت مقابله می‌کنیم.

روحانی: از تنش استقبال نمی‌کنیم

همچنین حجت‌الاسلام حسن روحانی دیروز در دیدار «نواز شریف» نخست‌وزیر پاکستان با بیان اینکه روابط ایران و پاکستان همواره از ویژگی‌های خاصی برخوردار بوده و مردم دو کشور ارتباط نزدیکی با هم دارند، گفت: توافق هسته‌ای ایران با 1+5 موقعیت مناسبی را برای همه کشورهای منطقه به‌وجود آورده است و ما در این فضا می‌توانیم از ظرفیت‌های یکدیگر در جهت ارتقای سطح روابط و همکاری‌های مشترک به نفع ملتها بهتر بهره‌برداری کنیم.رئیس‌‌جمهور با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای و برجام می‌تواند به عنوان الگو و مدلی برای توسعه همکاریها و یا حل و فصل اختلافات پیچیده و معضلات منطقه‌ای مورد استفاده قرار گیرد، ایجاد شکاف و اختلاف میان مسلمانان را موضوعی غیرقابل قبول توصیف کرد و افزود: ما خواستار افزایش وحدت و انسجام میان همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی هستیم و آمادگی داریم در راستای مبارزه با تروریسم، افراطی‌گری و فرقه‌گرایی با کشورهای منطقه همکاری کنیم. رئیس‌جمهور با اشاره به سخنان نخست وزیر پاکستان در رابطه با مشکلات پیش آمده در روابط ایران و عربستان، اظهار داشت: ما خواهان گسترش روابط هستیم و از تنش استقبال نمی‌کنیم؛ مشروط بر آنکه به حقوق مردم مسلمان احترام گذاشته شده و ملت‌های منطقه تکریم شوند و چارچوب‌های دیپلماتیک و آداب آن نیز رعایت شود.


گزارش اصلاح‌طلبان به رهبر انقلاب 
 

 

آرمان: ردصلاحیت‌ها این روزها به مهم‌ترین موضوع در محافل سیاسی و غیرسیاسی تبدیل شده است؛ ردصلاحیت آنهایی که عمدتا گرایش اصلاح‌طلبانه و میانه‌رو داشتند سبب شده تا نقشه انتخابات در اذهان طوری ترسیم شود که با وعده‌هایی مبنی بر حضور همه تفکرات سیاسی همخوانی کامل نداشته باشد. ردصلاحیت‌شدگان در زیر پرچم حامیان و بزرگان سیاسی خود می‌کوشند تا برای دریافت تاییدصلاحیت رایزنی کنند و قهر از انتخابات را به زباله‌دانی بیندازند چنانکه اجرای این موضوع برایشان نتایجی درگذشته نداشته است. نکته جالب اینکه برخی از ردصلاحیت رقیب خود خشنود هستند و انگار انتخابات با یک جریان فکری و سیاسی را می‌پسندند. آنها از خود سوال نمی‌کنند که قرار است رقابت میان چه کسانی باشد چون حضور یک گروه که دیگر رقابتی جدی ندارد! از سویی دیگر وقتی رئیس‌جمهور قول پیگیری وضعیت ردصلاحیت‌ها را می‌دهد، برخی جور دیگر تحلیل می‌کنند مثلا موسی قربانی نماینده 4 دوره مجلس گفت: آقای روحانی شوخی کرده است. در قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و در قوانین عادی، هیچ اختیاری برای رئیس‌جمهور در باب نظارت و مراحل بررسی تایید صلاحیت‌ها وجود ندارد و نظارت بر انتخابات به صراحت به عهده شورای نگهبان است. وی افزود: اگر روحانی می‌خواهد به دلیل دوستی که با برخی از این افراد دارد وکیل مدافع رد صلاحیت‌ها باشد و درباره آنها با شورای نگهبان مذاکره کند هیچ اشکالی ندارد اما رئیس‌جمهور هیچ وظیفه قانونی درباره رد صلاحیت‌ها ندارد. او می‌تواند از جایگاه شهروندی خود نظراتش را به شورای نگهبان منعکس کند. البته آقای قربانی تفسیر به رای کرده‌اند واز گفته رئیس‌جمهور نظر مورد پسند خود را بیان کرده‌اند، اما نباید فراموش کرده باشند که آقای روحانی بیش از هر کس به قانون اشراف کامل دارند؛ چرا که رئیس‌جمهور یک حقوقدان است و قطعا با توجه به جایگاهی که دارد خود بهتر از دیگران می‌دانند از چه طریقی باید با
شورای نگهبان رایزنی کنند.

سه راه برای اصلاح‌طلبان

اصلاح‌طلبان پس از آنکه به گفته حسین مرعشی متوجه شدند 99 درصد ثبت‌نام‌کنندگانشان ردصلاحیت شده است طی جلساتی تصمیم گرفتند راهکاری برای بررسی مجدد صلاحیت‌هایشان بیابند که دیروز این راهکار علنی و اعلام شد. عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: قرار است کتبی یا شفاهی مساله ردصلاحیت‌های اصلاح‌طلبان را به رهبر معظم انقلاب گزارش کنیم و از ایشان می‌خواهیم دستور تجدیدنظر نسبت به ردصلاحیت‌ اصلاح‌طلبان را بدهند. محسن رهامی با اشاره به ردصلاحیت اصلاح‌طلبان عنوان کرد: پیگیری‌های لازم از طریق دولت و نهادهای مرتبط با آن و دوستانی که با شورای نگهبان در ارتباط هستند با برخی اشخاص موثر صورت گرفته و رایزنی‌هایی شده است. وی ادامه داد: احتمالا در روزهای آینده رایزنی‌ها و ملاقات‌هایی با اعضای شورای نگهبان و دولت در راستای رسیدگی به موضوع رد صلاحیت اصلاح‌طلبان خواهیم داشت و کار را از هر سه کانال جلو می‌بریم. رهامی درباره برخی اظهارنظر‌ها مبنی بر اینکه تایید صلاحیت اصلاح‌طلبان در هیات‌های اجرایی فله‌ای صورت گرفته، تصریح کرد: در مرحله بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی نیز استعلام‌های مربوط به منابع چهارگانه در مواردی منفی گزارش شد و تعدادی ردصلاحیت شدند. در‌ آن مرحله نیز حدود ۶۰نفر از اصلاح‌طلبان در تهران و شهرستان ردصلاحیت شدند، اما ما معتقدیم اصلاح‌طلبان فله‌ای تاییدصلاحیت نشده‌اند، در مرحله بعد این رقم بالا رفت و قابل قیاس با رد صلاحیت‌های مرحله اول نبود. عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با اعلام این خبر که همچنین قرار است کتبی یا شفاهی موضوع ردصلاحیت‌های گسترده اصلاح‌طلبان را به رهبر معظم انقلاب گزارش کنیم، تصریح کرد: از ایشان می‌خواهیم دستور تجدیدنظر نسبت به ردصلاحیت‌ اصلاح‌طلبان را بدهند.

نامه‌هایی به مقصد شورای نگهبان

دیروز بازار نامه‌نگاری هم داغ بود. جمعی از احزاب اصلاح‌طلب نیز در واکنش به نتایج بررسی صلاحیت‌ها درباره برخی داوطلبان مجلس دهم، با صدور بیانیه‌ای خواستار اعلام صلاحیت واجدان شرایط قانونی برای رقابت جدی و مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای شدند. در بخشی از این بیانیه آمده است: بسیاری از کارشناسان دلسوز و مستقل نسبت به سرنوشت‌ساز بودن چند سال آینده در حیات سیاسی‌، اقتصادی و اجتماعی کشور اذعان دارند به‌طوری که گذر از گردنه‌های پیش رو را بدون مشارکت و نقش‌آفرینی تمامی ‌جریانات‌، عناصر و ظرفیت‌های سیاسی و تخصصی علاقه‌مند به کشور ناممکن می‌دانند. جمعی از نمایندگان مجلس نیز در نامه به دبیرمحترم شورای نگهبان خواستند که فارغ از تمایلات سیاسی نظارت‌کنندگان خدوم و محترم ترتیبی اتخاذ شود تا الک ریز به جای پالایش سلایق سیاسی برای سرند عمل اقتصادی نامزدها به ویژه صاحبان پایگاه و جایگاه اجتماعی به کار گرفته شود. در این پیام که به امضای نادر قاضی پور، مسعود پزشکیان، الیاس نادران، غلامرضا مصباحی‌مقدم، علیرضا محجوب، احمد سالک و حمیدرضا فولادگر رسیده، آمده است:«توجه به نگاه ژرف حضرت امام خمینی (رضوان‌ا... تعالی علیه) آنجا که فرمودند: «این مجلس است که اساس یک کشور را به صلاح یا فساد می‌برد»، خواسته اصلی ماست و در این راستا استدعا داریم که فارغ از تمایلات سیاسی نظارت‌کنندگان خدوم و محترم ترتیبی اتخاذ شود تا الک ریز به جای پالایش سلایق سیاسی برای سرند عمل اقتصادی نامزدها به ویژه صاحبان پایگاه و جایگاه اجتماعی به کار گرفته شود تا ان‌شاءا... مجلسی در شأن و تراز نظام مستضعف‌گرای جمهوری اسلامی داشته باشیم توجه جنابعالی را به دریافت‌کنندگان کارت‌های بهادار از معاون اول محبوس دولت قبل و قاضی معزول مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی جلب می‌نماییم که نمونه‌ای از خروار است. از خداوند متعال مسئلت می‌نماییم که در ارتباط با مردم و رسیدگی به مشکلات آنان و حمایت از محرومان و مستضعفان ثابت قدم باشیم. »

ادعای موتلفه‌ای‌ها و پاسخ واعظ طبسی

اما اظهارات نبی حبیبی و اسدا... بادامچیان دبیرکل و عضو ارشد حزب موتلفه بسیار قابل تامل است. حبیبی درباره روند همگرایی اصولگرایان گفته است: «روند همگرایی اصولگرایان برای رسیدن به فهرست واحد شتاب خوبی دارد و من از هر زمان دیگری امیدوارتر شده‌ام. فضای خوب و صمیمانه‌ای بر بحث‌ها حاکم است. ما اکنون به این واقعیت رسیده‌ایم که همان قدر که برای آمدن و در فهرست قرار گرفتن احساس تکلیف کرده‌ایم، برای رفتن و به نتیجه رساندن ائتلاف هم ولو ناممان در فهرست نباشد احساس تکلیف کنیم. فقط یک راه برای توفیق در انتخابات آینده وجود دارد و آن هم راهبرد «یک صدا و یک فهرست» است.» یعنی حبیبی اشاره‌ای به این موضوع ندارد که رقیب ردصلاحیت شده و اکنون اکثرا اصولگرایان در میدان حضور دارند و اگر رقابتی باشد در بسیاری از حوزه‌ها میان اصولگرایان است. بادامچیان هم گفته است که «اگر همین مجلس را به اصلاح‌طلبان بدهیم همه مشکلات ما حل می‌شود. مسلما خیر؛ اصلا نمی‌خواهیم دعواهای گذشته را زنده کنیم. به عقیده من اکثریت مجلس آینده را اصولگرا یان تشکیل خواهند داد. پیش بینی مصداق‌ها از سوی استان‌ها تعیین می‌شوند و مرکز دخالتی در انتخاب این افراد نداشته بلکه به تایید و حمایت از آنها خواهد پرداخت؛ چنانچه اختلافی در برخی مناطق وجود داشته باشد درصدد حل آن برخواهیم آمد». در پاسخ به بادامچیان باید از او خواست تا انتخابات را تعریف کند چون اگر قرار باشد انتخاباتی بدون حضور رقیب قدرتمند برگزار شود دیگر نمی‌توان نام رقابت حداکثری با حضور تمام سلایق بر آن گذاشت چنانکه آیت‌ا... عباس واعظ طبسی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی یکدست و متشکل از اندیشه‌های مشابه نمی‌تواند مجلس فعالی باشد، گفت: مجلسی که از نقطه نظر تفکر یکدست و بسته باشد، راه را برای اظهارنظر، بحث و گفت‌وگو می‌بندد. نماینده ولی فقیه در خراسان افزود: باید همه سلایق احساس کنند که می‌توانند در مجلس شورای اسلامی حضور داشته باشند، البته به شرط آنکه ایمانشان به انقلاب، قانون اساسی و ولایت درست باشد و این موضوع تشخیص داده شود. مجلسی می‌تواند به دولت و انقلاب کمک کند که از نیروهای پاک، معتقد به اسلام و ولایت و برخوردار از پایه‌های مستحکم فکری تشکیل شده باشد.

مطهری نامه نوشت

در آخرین روز ثبت شکایت‌ داوطلبان رد صلاحیت شده چهره‌های مختلفی برای اعتراض به رد صلاحیت خود، به ورزشگاه تختی مراجعه کردند. فاطمه راکعی، مرتضی الویری، ابراهیم اصغرزاده، غلامعلی رجایی، شهربانو امانی، طاهره رضازاده، علی مطهری و حمید رسایی از افرادی بودند که دیروز برای ثبت اعتراض خود نسبت به بررسی صلاحیت‌ها اقدام کردند. علی مطهری در نامه‌ای به شورای نگهبان نسبت به رد صلاحیتش اعتراض کرد. در این نامه آمده است: اینجانب از طرف هیات مرکزی نظارت بر انتخابات به استناد بندهای 1 و 3 ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی رد صلاحیت شده‌ام. نکات ذیل را متذکر می‌شوم: بند 1 ماده 28 به عنوان شرایط کاندیداهای مجلس به این شرح است: اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی. این بند شامل چهار جزو است: اعتقاد به اسلام، التزام عملی به اسلام، اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی، التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی. درباره اعتقاد به اسلام، عرض می‌کنم خود اسلام و مسلمانی هر شخص به گفتن شهادتین است که همه ما گفته‌ایم. اما اعتقاد و ایمان یک شخص به اسلام یک امر قلبی است که بر هیچ فرد دیگری از جمله هیات مرکزی نظارت روشن نیست. بنابراین ادعای آن هیات باطل است. درباره التزام عملی به اسلام، به‌ عرض می‌رسانم کسی التزام عملی به اسلام ندارد که بر یک گناه کبیره مثلا شرب خمر اصرار داشته باشد. آیا من چنین آدمی هستم؟ درباره اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی، روشن است که اینجانب اعتقاد دارم و پدرم از بنیان‌گذاران این نظام بوده و در این راه به شهادت رسیده است، گرچه ممکن است برداشت من از «جمهوری اسلامی» با برداشت کسانی که به جمهوری بودن این نظام اعتقادی نداشته و برای مردم نقش چندانی قائل نیستند متفاوت باشد. التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی نیز یعنی تابع قوانین این نظام بودن. روشن است که اینجانب همواره بر اجرای قانون اساسی و قوانین عادی تاکید داشته و با قانون‌شکنی‌ها مبارزه کرده‌ام. اما بند 3 ماده 28 شامل دو جزو است: وفاداری به قانون اساسی و وفاداری به اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه. وفاداری اینجانب به قانون اساسی روشن است و سوال من و برخی نمایندگان دیگر مجلس هشتم از رئیس‌جمهور وقت به خاطر زیرپا گذاشتن قانون اساسی بود. همین طور است وفاداری اینجانب به اصل ولایت‌ مطلقه فقیه، منتها باید برداشت درستی از این اصل داشت. از نظر من، برخلاف نظر عده‌ای، ولایت فقیه با آزادی بیان منافات ندارد و اگر کسی در موضوعی نظر مخالف نظر ولی‌فقیه داشت آزاد است که نظر خود را ابراز کند، هم‌چنان که خود مقام رهبری در دیدار با دانشجویان فرمودند: این طور نیست که همه باید نظر من را تکرار کنند، هرکس نظر خودش را بگوید. و نیز فرمودند: از من انتقاد کنید، چه کسی گفته از من انتقاد نکنید؟!عظمت و مترقی بودن اصل ولایت فقیه به همین است که مردم در میان نظرات مختلف، نظر ولی‌فقیه را انتخاب ‌کنند. عده‌ای کاسه داغ‌تر از آش شده‌اند و به ضرر اصل ولایت‌فقیه کار می‌کنند و نقش دوست نادان انقلاب را بازی می‌کنند. بنابراین استناد هیات مرکزی نظارت به بندهای 1 و 3 ماده 28 قانون انتخابات مجلس برای رد صلاحیت اینجانب، نادرست بوده است.

بیانیه حزب اعتدال و توسعه

حزب اعتدال و توسعه بیانیه‌ای درباره روند بررسی صلاحیت کاندیداها در هیات‌های نظارت صادر کرد که در آن با بیان اینکه اقتدار جهانی به دست آمده در پرتو پیروزی هسته‌ای و لغو تحریم را با انتخاباتی پرشور و رقابتی تقویت کنیم، آمده است: حزب اعتدال و توسعه انتظار دارد شورای محترم نگهبان، موقعیت با صلابت ایران نزد افکار عمومی جهان در شرایط کنونی و امید ملت را ملاک تشخیص و عمل قرار دهد و با تمسک به آیه 46 سوره انفال که «فضای اختلاف را در هم شکستن صلابت می‌داند» فضای همدلی و همبستگی و نشاط انتخاباتی ملت را تقویت و دشمن را ناکام نماید.


خیز‌احمدی‌نژادی‌ها برای مجلس! 
 

 

آرمان- آرش عسکری: «احمدی‌نژاد هیچ برنامه انتخاباتی ندارد.» این جمله‌ای است که در یک سال اخیر به کرات توسط نزدیکان احمدی‌نژاد بر زبان رانده شده یا در نشست‌های رسمی و غیررسمی گفته شده است. جمله‌ای که به انتخابات مجلس شورای اسلامی دهم اطلاق دارد و هرگونه برنامه انتخاباتی احمدی‌نژاد را برای این دوره از انتخابات رد می‌کند. جمله‌ای که البته بنا به شواهد، تاحدودی عکس آن ثابت شده است. به هر حال ممکن است شخص احمدی‌نژاد فعالیت مستقیم انتخاباتی نداشته باشد و این مساله را هم هر روز در تریبون‌های مختلف اعلام کنند اما آیا مقوله بدیهی و روشن خیز «احمدی‌نژادی‌ها» برای مجلس آینده هم قابل انکار است؟ مساله‌ای که دیگر به هر حال از جایی رو شده و با هیچ توجیهی نیز نمی‌توان آن را انکار نمود. از فعالیت نزدیکان احمدی‌نژاد گرفته تا آمار خیره‌کننده ثبت‌نام مدیران، وزرا و استاندارانش برای کاندیداتوری در انتخابات پیش رو. از سویی نیز مدیران و نزدیکان احمدی‌نژاد سعی دارند حضور خود در انتخابات را منهای احمدی‌نژاد و مستقل از وی بدانند و به همین دلیل راه‌اندازی «جبهه یکتا» را نیز در جهت فعالیت انتخاباتی منهای احمدی‌نژاد می‌خوانند. این در صورتی است که خود احمدی‌نژاد و در قالب جریانی به نام «گفتمان انقلاب اسلامی» تقریبا به صورت همزمان و بطور موازی شروع به فعالیت کرده و با راه‌اندازی کمیته‌هایی در حال سازماندهی و تشکیلاتی کردن این جریان است. در همین راستا هم سفر‌هایی به برخی از شهر‌ها داشته و با همان گفتمان «یکتایی‌ها» جذب نیرو نموده است. از سویی واضح و مبرهن است که احمدی‌نژاد به واسطه یاران نزدیک، وزرا و مدیرانش مفهوم پیدا می‌کند و نزدیکان وی نیز دست‌کم تا زمانی که دست به خودانتقادی نزده و رسما از او اعلام برائت نکرده‌اند زیر برند «احمدی‌نژادی بودن» تعریف می‌شوند.

بروز و ظهور حلقه اول

علاوه بر مدیران و استاندار نزدیک به احمدی‌نژاد و همچنین برخی وزرای وفادار به او که بخشی از تیم یاران وی را تشکیل می‌دهند اما احمدی‌نژاد همیشه به داشتن یک حلقه اول از نزدیکان جدا نشدنی مشهور بوده است. حلقه اولی که مهم‌ترین مهره آن را شخص پرحاشیه و پر راز و رمز دولت‌های نهم و دهم یعنی اسفندیار رحیم مشایی تشکیل می‌دهد و پس از آن نیز از کسانی چون بقایی، جوانفکر و رحیمی یاد می‌شود. به هر حال اکنون رحیمی به دلیل اتفاقاتی که پیرامون حکمش و نامه‌نگاری‌های رد و بدل شده میان او و احمدی‌نژاد افتاد و همچنین به دلیل اجرای حکم فعلا از بازی دور است. جوانفکر نیز که در کنار احمدی‌نژاد و جریانات حامی وی بوده و هست و درباره او نیز بحثی نیست. اما دو مهره از میان مهره‌هایی که ذکر شد تا همین چند روز پیش تکلیف نامشخص و در ابهامی داشتند. «اسفندیار رحیم مشایی» و «حمید بقایی»؛ مهره‌هایی که یکی در بازداشت موقت و دیگری در سکوت و بی‌خبری محض به سر می‌برد. اکنون اما با نزدیک‌تر شدن به تب و تاب‌های انتخاباتی و ورود به جنبه میدانی، انتخابات درباره این دو مهره نیز اتفاقاتی در حال رخ دادن است. نخستین خبر دوشنبه منتشر شد. «بقایی با تبدیل قرار بازداشت آزاد شد.» حیدری وکیل بقایی گفته است: «قرار بازداشت بقایی تبدیل و وی آزاد شده است.» مساله‌ای که طی روز‌های آینده می‌تواند علاوه بر خبرساز بودن به شایعات درباره فعال شدن دوباره تیم احمدی‌نژاد دامن بزند. همچنین روز گذشته و تنها یک روز پس از آزادی بقایی به چندین ماه عدم‌حضور مشایی در مجامع عمومی و بی‌خبری مطلق از وی پایان داده شد. روز گذشته و در جریان مراسم درگذشت پدر حسن قشقاوی مسئول کنسولگری وزارت امور خارجه کشور یک چهره دیگر نیز در کنار مقامات حضور یافته در مراسم نشسته بود. اسفندیار رحیم مشایی یار دیرین و نزدیک احمدی‌نژاد و اصلی‌ترین مهره حلقه اول وی. حال با این اوصاف و با وجود این نشانه‌ها می‌توان شروع فعالیت «احمدی‌نژاد» و «احمدی‌نژادی‌ها» را در کنار هم برای انتخابات پیش رو گمان برد. همچنین در جدول پایین به وضوح میزان حضور وزرا، نزدیکان و مدیران احمدی‌نژاد و سایر دولت‌های پس از انقلاب در این دوره از مجلس شورای اسلامی مشخص است. جدولی که نشان می‌دهد آمار احمدی‌نژادی‌ها از مجموع آمار همه دولتی‌های دولت‌های بعد از انقلاب بیشتر است.

احمدی‌نژاد و سفر‌هایی بی‌سر و صدا

همچنین محمود احمدی‌نژاد که به هر دلیل موفق نبوده است در حلقه یاران اصولگرای سالیان دراز خود برای نقش آفرینی در این انتخابات قرار بگیرد تلاشش را معطوف داشته که تا جای ممکن به کمک نزدیکان خود در این دوره از انتخابات تاثیرگذار باشد. وی که به نقل از برخی سایت‌های خبری پس از دعوت از 20نفر از همفکران خود که برخی از آنان نیز در زمره نمایندگان مجلس بوده‌اند برای یک نشست هم اندیشی با پاسخ منفی تعدادی زیادی از آنان روبه شده است، اکنون خود آستین‌ها را بالا زده است و به صورت کاملا نامحسوس به فعالیت می‌پردازد. در همین خصوص نیز وی در روزهای اخیر به گیلان سفر کرده است. دلیل این سفر احمدی‌نژاد البته عیادت از مادر شهیدان جنیدی عنوان شده است. وی با حضور در بیت ابوالشهدا حاج شیخ احمد جنیدی امام‌جمعه فقید شهرستان رودسر، از‌ام الشهداء جنیدی عیادت کرد. سفری که با وجود فاصله‌ای کمتر از 30روزه تا روز برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌تواند به گونه‌ای متفاوت تفسیر شود.


  • farzad alali

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی